Lygter

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Henrik Storgaard wrote:
Jan Lohmann wrote:
Tobias Sonne wrote:
Henrik Storgaard wrote:
John Bo Christensen wrote:Faldt over det her:

http://www.bikedreams.dk/shop/specialoffer-ALL-1.html

Måske interessant for dig Kent, hvis du løber tør for tålmodighed.

Og så sparer man oven i købet 2500,- - det gør man jo ikke hvis man køber den i Hong Kong:-)

Mvh John
Vejl. udsalg 3.500 :shock: :shock: Jeg håber sgu ikke det er standard avancen på alt hvad de sælger. Den er jo importeret direkte fra DealExtreme til 77$ plus det løse
Det er seriøst noget svineri! - bør ikke handle hos sådan nogle kegler.
Nå jeg kigger på linket så er prisen under 1000, - DKK!
Senior, det er deres vejl. salgspris jeg er lidt chokeret over. Deres nuværende intropris på 995 kan sagtens forsvares.
Er den høje pris ikke blot en måde at lokke evt. købere til en 'god' handel?
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Jan Lohmann wrote:
Henrik Storgaard wrote:
Jan Lohmann wrote:
Tobias Sonne wrote:
Henrik Storgaard wrote:
John Bo Christensen wrote:Faldt over det her:

http://www.bikedreams.dk/shop/specialoffer-ALL-1.html

Måske interessant for dig Kent, hvis du løber tør for tålmodighed.

Og så sparer man oven i købet 2500,- - det gør man jo ikke hvis man køber den i Hong Kong:-)

Mvh John
Vejl. udsalg 3.500 :shock: :shock: Jeg håber sgu ikke det er standard avancen på alt hvad de sælger. Den er jo importeret direkte fra DealExtreme til 77$ plus det løse
Det er seriøst noget svineri! - bør ikke handle hos sådan nogle kegler.
Nå jeg kigger på linket så er prisen under 1000, - DKK!
Senior, det er deres vejl. salgspris jeg er lidt chokeret over. Deres nuværende intropris på 995 kan sagtens forsvares.
Er den høje pris ikke blot en måde at lokke evt. købere til en 'god' handel?
Det kan man da håbe på, men det virker imho useriøst. Desuden må de ikke skilte med en vejl. pris hvis ikke varen tidligere har været solgt til den pris.
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Henrik Storgaard wrote:
Jan Lohmann wrote:
Henrik Storgaard wrote:
Jan Lohmann wrote:
Tobias Sonne wrote:
Henrik Storgaard wrote:
John Bo Christensen wrote:Faldt over det her:

http://www.bikedreams.dk/shop/specialoffer-ALL-1.html

Måske interessant for dig Kent, hvis du løber tør for tålmodighed.

Og så sparer man oven i købet 2500,- - det gør man jo ikke hvis man køber den i Hong Kong:-)

Mvh John
Vejl. udsalg 3.500 :shock: :shock: Jeg håber sgu ikke det er standard avancen på alt hvad de sælger. Den er jo importeret direkte fra DealExtreme til 77$ plus det løse
Det er seriøst noget svineri! - bør ikke handle hos sådan nogle kegler.
Nå jeg kigger på linket så er prisen under 1000, - DKK!
Senior, det er deres vejl. salgspris jeg er lidt chokeret over. Deres nuværende intropris på 995 kan sagtens forsvares.
Er den høje pris ikke blot en måde at lokke evt. købere til en 'god' handel?
Det kan man da håbe på, men det virker imho useriøst. Desuden må de ikke skilte med en vejl. pris hvis ikke varen tidligere har været solgt til den pris.
Nej, men der er vist mange som glemmer. i denne uge var Jysk i myndighederns kikkert
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Casper Ortvald
Set på landevejen!
Posts: 1741
Joined: 18 Nov 2006, 20:32
Location: Syvstjernen
Contact:

Post by Casper Ortvald »

Henrik Storgaard wrote:Det kan man da håbe på, men det virker imho useriøst. Desuden må de ikke skilte med en vejl. pris hvis ikke varen tidligere har været solgt til den pris.

Du må ikke skrive normalpris xxxx hvis den ikke har været solgt til det i en vis tid.

Vejl er normalt noget andre har sat en vare til (importør eller producent), og den kan du godt skilte ud fra.

Om der så nogensinde er sat en vejl på 3.500 i dette tilfælde er så en anden sag (som nok ikke holder nogensteder) specielt da jeg ikke tror der er en dansk importør.

Gad vide hvordan garantiforholdene er på den :)
'''You're just jealous because the voices only talk to me.'''
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Casper Ortvald wrote:
Henrik Storgaard wrote:Det kan man da håbe på, men det virker imho useriøst. Desuden må de ikke skilte med en vejl. pris hvis ikke varen tidligere har været solgt til den pris.

Du må ikke skrive normalpris xxxx hvis den ikke har været solgt til det i en vis tid.

Vejl er normalt noget andre har sat en vare til (importør eller producent), og den kan du godt skilte ud fra.

Om der så nogensinde er sat en vejl på 3.500 i dette tilfælde er så en anden sag (som nok ikke holder nogensteder) specielt da jeg ikke tror der er en dansk importør.

Du har ret Casper, men reglen i første afsnit bliver overtrådt masser af gange året rundt. Som anført tidligere har netop Jysk været i medierne for at "'snyde' med prisen.
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Torben
3000+ posts = spammer
Posts: 3430
Joined: 12 May 2008, 18:42
Location: Mørkhøj

Post by Torben »

Henrik Storgaard wrote:Jeg har fået et problem med at lade min batteripakke op. Ladelampen skifter ikke til rød, så laderen fatter åbenbart ikke at der sidder noget i den anden ende.
Jeg har målt direkte på batterierne med laderen på, og der viser den ca. 7 volt, fjerner jeg laderen er der kun ca. 1 volt. Men den skruer åbentbart ikke op for ampererne.
Er det batterierne der er så flade at de skal kickstartes, eller noget helt andet?

/henrik
Har samme problem med et af mine batterier. Det lader kun op 30 min.
Så lyser det grønt.
Det er nok en god ide at bestille et ekstra batteri med det samme. Kan se der er flere der har samme problem på dealextremes forum,
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Torben wrote:
Henrik Storgaard wrote:Jeg har fået et problem med at lade min batteripakke op. Ladelampen skifter ikke til rød, så laderen fatter åbenbart ikke at der sidder noget i den anden ende.
Jeg har målt direkte på batterierne med laderen på, og der viser den ca. 7 volt, fjerner jeg laderen er der kun ca. 1 volt. Men den skruer åbentbart ikke op for ampererne.
Er det batterierne der er så flade at de skal kickstartes, eller noget helt andet?

/henrik
Har samme problem med et af mine batterier. Det lader kun op 30 min.
Så lyser det grønt.
Det er nok en god ide at bestille et ekstra batteri med det samme. Kan se der er flere der har samme problem på dealextremes forum,
Udfra jeres sidste udsagn så kan man spekulere over om 1ekstra batteriet er nok eller om man skal købe en Lupine? Går batteriet ned så hurtigt så burde det jo egentlig være en garanti sag? (PS. jeg har selv en af de omtalte lygter som 'kun' er brugt 2 gange så jeg har endnu ikke observeret det omtalte problem)
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Drop det billige bras, man faar hvad man betaler for. De er ok til at se om man gider night ride, men de er og bliver bygget af billige komponenter.
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Post by Tobias Sonne »

Lige et lidt nørdet spørgsmål.

Der fulgte en lader med med følgende data:

Input:100-240Vac 50/60Hz
Output: 8,5VDC/1,8A

Den lader jeg købte model EU har:
Input 100-240VAC 50/60Hz 0,2A Max
Output: 12VDC 1000mA

Som jeg læser det er outputet altså forskelligt. Har det nogen betydning :shock:
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Tobias Sonne wrote:Lige et lidt nørdet spørgsmål.

Der fulgte en lader med med følgende data:

Input:100-240Vac 50/60Hz
Output: 8,5VDC/1,8A

Den lader jeg købte model EU har:
Input 100-240VAC 50/60Hz 0,2A Max
Output: 12VDC 1000mA

Som jeg læser det er outputet altså forskelligt. Har det nogen betydning :shock:
Lading af Li-Ion batterier er en videnskab. Jeg kan desværre ikke forklare hvorfor der er den store forskel. Forskellige batterier?
Lupines lader hedder: 7,4VDC = 1200 mA 8.88 VA.

Jeg vil nok sige som Jakob. Lupine, nå det var ikke hvad han sagde, men det er det jeg mener holder i det lange løb.
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Jakob 'J-Lo' Lohmann wrote:Drop det billige bras, man faar hvad man betaler for. De er ok til at se om man gider night ride, men de er og bliver bygget af billige komponenter.

Har du haft en mærkelygte skilt ad? Og en kina lygte?
Image
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

Jan Lohmann wrote:
Tobias Sonne wrote:Lige et lidt nørdet spørgsmål.

Der fulgte en lader med med følgende data:

Input:100-240Vac 50/60Hz
Output: 8,5VDC/1,8A

Den lader jeg købte model EU har:
Input 100-240VAC 50/60Hz 0,2A Max
Output: 12VDC 1000mA

Som jeg læser det er outputet altså forskelligt. Har det nogen betydning :shock:
Lading af Li-Ion batterier er en videnskab. Jeg kan desværre ikke forklare hvorfor der er den store forskel. Forskellige batterier?
Lupines lader hedder: 7,4VDC = 1200 mA 8.88 VA.

Jeg vil nok sige som Jakob. Lupine, nå det var ikke hvad han sagde, men det er det jeg mener holder i det lange løb.
Li-Ion og Li-polymer batterier er faktisk ret simple at lade i forhold til andre genopladelige batterier. Ladeforløbet består af 2 faser:
1. Konstant strøm op til en bestemt slutspænding
2. Konstant spænding derefter indtil strømmen falder under en forudbestemt tærskel.

Slutspændingen er ofte 4.2V per celle, hvilket også er det maksimale som denne type (Li-ion) tillader. Hvis man er villig til at acceptere lidt lavere kapacitet i bytte for længere levetid, kan man bruge en lavere slutspænding, f.eks. 4.1V per celle.

Jeg kender ikke Lupine batteripakkerne, men det lyder som om de består af 2 celler i serie. De skal derfor lades op til 8.4V, evt. 8.2V. Dette passer slet ikke med de specs I skriver herover (12V og 7.4V). En Li-Ion celle har dog en gennemsnitlig spænding på ca. 3.7V under afladning, hvorfor dette tal ofte bruges som mærkespænding for en enkelt celle. Derfra kommer måske de 7.4V (=2*3.7V).

Størrelsen af strømmen under første fase af ladeforløbet bestemmes for det meste af batteriets kapacitet. For at være skånsom over for sit batteri kan man bruge en laderstrøm på 0.5C. Et batteri på 2000mAh (2Ah) kan ifølge den regel lades med 1A, og det tager lidt over 2 timer at lade det. Man kan bruge en større ladestrøm, men det går igen over levetiden.

Som en sidste krølle på sagen skal Li-Ion pakker bestående af flere batterier i serie balanceres en gang imellem. Det skal man fordi batterier er ikke 100% ens, og lader man en 2-cellers pakke op til 8.4V kan man ikke vide om begge celler har 4.2V, eller den ene 4.3V og den anden 4.1V. Hvis det sker for ofte går den celle der får 4.3V i stykker, og batteripakken fungerer ej mer.

Såre enkelt. Eller måske ikke helt. :D
Toujours sur la plaque.
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Peter 'TB' wrote:
Jakob 'J-Lo' Lohmann wrote:Drop det billige bras, man faar hvad man betaler for. De er ok til at se om man gider night ride, men de er og bliver bygget af billige komponenter.

Har du haft en mærkelygte skilt ad? Og en kina lygte?
Nej, men jeg har læst mig til en del om lygter på tværs af priser og mærker siden 2002, og det er det samme hver gang. Man får hvad man betaler for. Men det kender vi jo fra alle andre markeder, biler, møbler osv osv.

Bunker af fejl, batterier som ikke holder ret længe, lygter som bliver alt for varme, ingen beslag, eller dårlige beslag....

Hvis det lyder for godt til at være sandt, er det det som regel også.
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

jeg tror at det er på batterierne der spares, der kan være meget stor forskel der på ydelsen, selv med de samme spec., måske der "snydes" en smule med spec :-) har dog ingen beviser...

og så har jeg jo lappet en ny dealextreme lygte sammen, der var loddet elendigt = sjusk.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Jakob 'J-Lo' Lohmann wrote: Nej, men jeg har læst mig til en del om lygter på tværs af priser og mærker siden 2002, og det er det samme hver gang. Man får hvad man betaler for. Men det kender vi jo fra alle andre markeder, biler, møbler osv osv.
Pris og kvalitet hænger så absolut ikke altid sammen. Jeg har igennem de sidste mange år købt produkter i alverdens varegrupper. Og i alle prislag. Men uanset om jeg køber vare i den dyre eller billige ende af skalaen i en given varegruppe er de fyldt med fejl og mangler. Peter kalder mig en brokrøv. Men fakta er at jeg får byttet mine vare eller få penge retur pga. fejl og mangler. Så et eller andet sted må jeg jo have ret. Det er så grelt at jeg handler mere og mere lokalt til overpris fordi jeg simpelthen ikke gider bruge tid og benzin på at bytte skramlet.....Så nej jeg vil ikke mene at man får hvad man betaler for.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
Post Reply