Lygter

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Kent
En kop latex tak
Posts: 1140
Joined: 05 Sep 2007, 22:50
Location: Frederiksberg

Lygter

Post by Kent »

Det er sikkert et tilbagevendende emne, men nu starter night ride igen og så skal der lys på.

Er der kommet nye produkter siden sidste år? Gode råd?

Hvor i EU kan man fx shoppe denne (Henrik??) :

http://dealextreme.com/details.dx/sku.25149


:)
Nu kan det da kun gå fremad....
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Re: Lygter

Post by Henrik Storgaard »

Kent wrote:Det er sikkert et tilbagevendende emne, men nu starter night ride igen og så skal der lys på.

Er der kommet nye produkter siden sidste år? Gode råd?

Hvor i EU kan man fx shoppe denne (Henrik??) :

http://dealextreme.com/details.dx/sku.25149


:)
Ved ikke om den kan shoppes i EU. Er der en speciel årsag til at den skal det?

Jeg har haft lejlighed til at prøve den, og den giver et fint lys der ligger tæt op ad Tesla'ens. Batterilevetiden har jeg ikke har mulighed for at afprøve endnu. Eneste minus hvis det er den eneste lygte man har, er det manglende hjelmbeslag og ditto forlængerledning, men er temmelig overbevist om at den fungerer med et Tesla beslag (jeg skal nok prøve det af), og mon ikke man kan strippe batteriet fast bag på hjelmen :).
Husk at bestille den her fætter med: Adapter, ellers får man udfordringer med stikkontakten.

Jeg kan evt. tage den med til intervaltræningen i morgen
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Niels Pind syntes at ha' et godt alternativ til rimelige penge! Så det 1/2 sæt lyse ved sidste HeelsonWheel.
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Casper Ortvald
Set på landevejen!
Posts: 1741
Joined: 18 Nov 2006, 20:32
Location: Syvstjernen
Contact:

Post by Casper Ortvald »

Der er kommet en ny trend, som jeg dog er den eneste der har set ide i, men jeg er 110% på at den holder max.

Ikke så aerodynamisk, men super hyggelig, som en go ven sagde...

http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak ... 1720_n.jpg
'''You're just jealous because the voices only talk to me.'''
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Jan Lohmann wrote:Niels Pind syntes at ha' et godt alternativ til rimelige penge! Så det 1/2 sæt lyse ved sidste HeelsonWheel.
AY-UP! er navnet. Strået har også et sæt. Australsk bygget, let, robust, vandtæt, holder længe, godt koncept med 2x2 lygter, giver respekt på cykelstierne og liret. Kan kun købes via nettet og desværre har de lukket deres engelske butik og sælger kun fra australien så der er de sædvanlige toldproblemer. Har det de kalder MTB sættet og gav lige ved 2 k for det, men så kan man også anvende det til natløb, præmieoverrækkelser m.m. se http://www.ayup-lights.com/

FÅS I HUSTLERGRØN
Image

Kan bruges selv på din monozikkel
Image
/Niels
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Lupine all the way. Kun 1 lygte = alt lys peger der hvor du skal bruge det, ikke andre steder (som på styret). Kun 1 lampe hvor en pære evt. skal skiftes = mindre som kan gå i stykker.

1 lampe = let. Tæt på leverandør hvis der er problemer med grejet.

Kan købes i DK butik.
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

Jeps. Lupine er kvali, der holder.

kan man virkelig skifte LED'en på en lupine Tesla ?.. troede det var en nyt lygtehus.... eller min ny indmad, for det ser ikke ud som om det kan adskilles (og teknikere gider IKKE skifte komponenter, de skifter i moduler)

Men om det er Lupine eller HK modellen http://dealextreme.com/details.dx/sku.25149, er same same tror jeg, batteriblokken er også ens. Lysudbytter er nok også ret ens, da P7 dioden nu er ved at være ret udbredt, selvfølgelig kan der være kræset lidt mere omkring optikken hos Lupine, man kan vel håbe:-)
User avatar
Casper Ortvald
Set på landevejen!
Posts: 1741
Joined: 18 Nov 2006, 20:32
Location: Syvstjernen
Contact:

Post by Casper Ortvald »

deal extreme lygten må ikke sammenlignes med teslaen på kvali..

dens beam er bredere (for bredt) og selve huset er temmeligt skidt udført iforholdet...

men.. til den pris er den det værd.. køb den... skil den ad, og sæt den ordentligt sammen. bla skulle det være en go ide at sætte kølepladerne bedre fast.
'''You're just jealous because the voices only talk to me.'''
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

Jeg lidt af en lygte-newbie. Er det altså bedst at have lygten på hjelmen eller hvad? Jeg kan godt se at hvis man har den monteret på styret lyser den ikke altid dér man vil hen.

Jeg er til gengæld elektroniknørd. Er der noget om at folk bygger sine egne LED lygter, med Li-Poly batterier og switch-mode spændingskonvertere? Jeg kunne nemlig godt tænke mig at prøve ...
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

hvis man kun har én lygte, er det bedst på hjelmen, men de fleste har en på hjelm + en på styret.

....med prisen på deal extreme kan det ik svare sig at bygge selv. Men find en stak kasserede PC LI-ion batterier, og sorter de defekte/brugte celler fra, klister derefter 4 celler sammen og led et stik på, og vupti så er batteri delen med klares for en slik.
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Post by Gunnar G »

Det er ikke så meget økonomien, men lysten der driver værket :D.
Jeg synes at det kunne være interessant at lave en alternativ løsning, med f.eks 4xP7 eller flere XR-E dioder.
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Jeg kender el-nørder ikke bare sådan leger med LI-ion batterier da det er en videnskab at laden dem ligeligt!?
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Gunnar Gudnason wrote:Det er ikke så meget økonomien, men lysten der driver værket :D.
Jeg synes at det kunne være interessant at lave en alternativ løsning, med f.eks 4xP7 eller flere XR-E dioder.
Så må det her være guf for dig ;)
Candle Power
User avatar
Tommy Hass
Over stok og sten
Posts: 595
Joined: 25 Dec 2007, 18:16
Location: Ballerup
Contact:

Post by Tommy Hass »

Jeg har lavet flere gør-det-selv løsninger, bla. en med 3xP7.
Den virker fint, der er masser af blæs på, men den er blevet for tung til hjelmen.
Det skal være lysten der driver projektet, for det tager tid og med dealextremes billige Tesla klon, så kan det nok ikke betale sig.

Batterier er et kapitel for sig..... Og nej, men kan ikke lade li-ion batterier med en alm. oplader. De må hverken oplades eller aflades for meget.
Godt skilt er halvt samlet.
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

Gunnar Gudnason wrote:Det er ikke så meget økonomien, men lysten der driver værket :D.
Jeg synes at det kunne være interessant at lave en alternativ løsning, med f.eks 4xP7 eller flere XR-E dioder.
SÅ skal du LIGE huske varme afledning, for 4 x P7 laver en hel del varme...

NB: Jeg er også Elektronikmekaniker OG Elektronik tekniker...
Post Reply