Citybike

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
nbstok
Ny på Hustleren
Posts: 32
Joined: 14 Oct 2008, 12:50
Location: Humlebæk

Citybike

Post by nbstok »

Jeg er ved at kigge på en ny citybike, da jeg står in den situation at der var en person der lånte min gamle citybike for nogle dage siden og glemte at stille den tilbage igen. :(

Jeg kigger lidt på følgende cykler:

Avenue - Broadway 7-sp Nexus
Avenue - Broadway 8-sp Alfin

Den skal bruges til den daglige tur til stationen, og nogle gange tager jeg den med til en station der ligger en 12-15 km fra arbejdet.

Jeg er åben over for andre ideer, havde bare lige set mig varm på Avenue :)
Det krav jeg har til den er at det skal være indvendige gear 7 eller 8 speed, skive eller tromle bremse og så skal den kunne holde til det danske vinter vejr.
Nicolai

Lave Skov blå rute, nu med endnu mere mudder.
User avatar
Rasmus Bentzen
Nu med chainsuck
Posts: 341
Joined: 17 Jan 2005, 14:15
Location: Allerød

Post by Rasmus Bentzen »

Hej Nico.

Jeg købte denne her, for 6 mdr siden: http://www.heino-cykler.dk/Cykler/Heino ... +gear.html

Og har været rigtig godt tilfreds med den. Jeg bruger den hver dag til arbejde ca. 14 km hver vej.

Den er ikke så fed som en avenue cykel, til gengæld er det bedre dele der sider på den. Der er dog fælgbremse, men de klarer nu jobbet fint og er lettere og vedligeholde end skivebremser.

God jagt! :wink:
User avatar
Peter Christensen
3000+ posts = spammer
Posts: 3397
Joined: 12 Jan 2006, 15:49
Location: Kgs. Lyngby

Post by Peter Christensen »

Købte denne her for et par måneder siden og syntes man får meget for pengene:
http://www.vonbackhaus.com/#/kollektion ... rts/82009/

Kan bl.a. fåes hos Ride4fun
Gid det snart var maj...!
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3294
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Post by Jais »

Drop Avenue! og drop indvendige gear!
Jeg kører hver dag 25Km på denne her:http://www.heino-cykler.dk/Cykler/Focus ... ba+08.html. Og med min vægt bliver der afsat nogle watt i den stakkels cykel..
Ja ,Avenue er flot, men de holder ikke, og slet til prisen..
Jeg mener at indvendige gear er noget lort! jeg kører hver dag i regn og salt med min Tigra bag skifter.. Jeg skifter kæde og kasætte 2 gange om året(efter ca 3700 km) for 250 kr. hos CRC..
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Enig med Jais, drop Avenue.

Shop noget i stil med:

- Ghost Speed line
- Specialized Sirrus

eller lign

Se efter en blanding af racercykel og bycykel. Find noget som er let, med udvendige gear og med mulighed for skærme og bagage.

Ghost:
Image
Image
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

synes det skal være noget med QR's +skærme +udv. gear hvis man kører bare lidt mere end 4-5km ... kan godt huske Peter (med hans tidl. cykel) en dag skulle låne værktøj for at rep. slange på baghjulet .. og med indv. gear kræver det jo noget tid til at adskille og samle igen efter en punktering....
.
.
.
Altså med mindre man kan få indv. gear og samtidig QR's ? (uden at skulle sætte det sammen selv)
Last edited by Morten Hartvigsen on 10 Dec 2008, 15:07, edited 1 time in total.
User avatar
nbstok
Ny på Hustleren
Posts: 32
Joined: 14 Oct 2008, 12:50
Location: Humlebæk

Post by nbstok »

Tak for de mange svar.

Hvordan har de udvendige gear det med at cyklen kommer til at stå ude året rundt? (da der er altid fyldt i cykel rummet derhjemme)
Nicolai

Lave Skov blå rute, nu med endnu mere mudder.
User avatar
Straarup
Mangler prokontrakt
Posts: 1523
Joined: 22 Nov 2006, 14:55
Location: Rødovre
Contact:

Post by Straarup »

Min cykel står altid ude, vand og salt om vinteren er en dårlig kombination, men min erfaring er at hvis du skylder kassette og kæde af for snavs og salt med rent vand, tørrer godt af med en klud og smører med en god olie så er der ikke nogen problemer

NB! brug ALDRIG WD40

/Strået
Frog jumps er vejen frem ....
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Hmm hvorfor kan I ikke lide indvendige gear?

jeg har en gaaaaamel stållåge (nej ikke den guldfarvede!) som jeg op daterede sidste sommer med nye hjul, saddel, styr og cykelkurv. Jeg valgte at få sram's 7 indvendige gear på den. De er lette at justere, og man har ikke bøvl med at rense kæde og kasette hver anden weekend. Min cykel skal kunne bruges hele tiden, og ofte vil den holde ude. Altså ville udvendige gear ikke fungere for mig. Punkterer man, ja så skal man have en 15'er nøgle med for at tage hjulet af - skifteboksen til gearene er sat fast med en lille fingerskrue, der skal ikke justeres gear igen når man samler det.
Eneste ulempe ved det er at der er et stort spring mellem 4. og 5. gear.

Ang. Avenue, så har en lille kravlenisse fortalt mig at det er alurammer hvorpå der lægges carbon/glasfiber for at give stellet den fede facon - men det gør dem også en hel del tungere. Designet er fedt, men delene og kvaliteten er ikke super.
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Der er et stort tab af energi i indvendige gear, samtidigt er de ikke specielt solide eller nemme at servicere.
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Jakob 'J-Lo' Lohmann wrote:Der er et stort tab af energi i indvendige gear,
Så kan jeg da bedre forstå at jeg køre pisse langsomt... :)
Jakob 'J-Lo' Lohmann wrote: samtidigt er de ikke specielt solide eller nemme at servicere.
Nej service er en by i Rusland på dem, men min erfaring er at der meget langt mellem servicen på dem.
User avatar
nbstok
Ny på Hustleren
Posts: 32
Joined: 14 Oct 2008, 12:50
Location: Humlebæk

Post by nbstok »

Var lige lidt rundt og kigge i går, og fandt et godt tilbud på en cykel magen til den der blev "lånt". Tror det bliver den, da den efter at have stået et år udenfor stadig så rigtig godt ud, såsom ingen rustne skruer, eller andre tegn på at den faktisk havde ståer uden for.
Nicolai

Lave Skov blå rute, nu med endnu mere mudder.
Post Reply