Hvilke pedaler?

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Jeppe
Ny på Hustleren
Posts: 31
Joined: 07 Sep 2008, 20:03
Location: København V.
Contact:

Hvilke pedaler?

Post by Jeppe »

Hej med jer,
Så har jeg efterhånden fået besluttet mig for en cykel.
Nu er vi så nået til valg af pedaler...

På et tidspunkt bliver jeg gammel nok til "klik-pedaler", indtil da har jeg brug for et sæt helt almindelige - Nogen der har et bud på hvad man skal vælge???
User avatar
tobiasn
Med nye kabler
Posts: 238
Joined: 05 Aug 2008, 14:02
Location: Brønshøj

Post by tobiasn »

Hvorfor vil du ikke have klikpedaler? Det er en svær ting at undvære når man først har vænnet sig til det :)

Du kan evt. vælge en pedaltype som Shimano DX, der både er en klikpedal, men også kan bruges med almindeligt fodtøj. Se hér: http://www.bikeradar.com/gear/category/ ... =BRGENGEAR
/Tobias
Nu også med carboing racercykel
User avatar
Philip Brint
Asfalt nej tak!
Posts: 1372
Joined: 08 Apr 2008, 21:27
Location: Allerød

Post by Philip Brint »

Alm pedaler fint til at køre til og fra stationen. Hvis du vil køre i skoven, og det går op og ned, er klikpedaler et must. De gør ikke kun at du bliver siddende på cyklen, men du overfører også mere energi ned i pedalerne. Du lærer lynhurtigt at klikke ind og ud.

Hvilke klik pedaler du vælger er nærmest en religion, nogle er til Shimano andre til Time, jeg selv kører med Crankbrothers.
Rivette F8
User avatar
jannik 'lordy' stuhr
Bagfra højre-om!
Posts: 1073
Joined: 24 Feb 2006, 18:06
Location: Værløse
Contact:

Post by jannik 'lordy' stuhr »

click you must ;)
Hvorfor ikke ;)
Når livet er fed på den F E D E måde
http://www.tykkeskolen.dk/
User avatar
Lars Silfverberg
Helt uden hænder!
Posts: 53
Joined: 27 Apr 2008, 21:50
Location: Allerød
Contact:

Post by Lars Silfverberg »

Du skal have klikpedaler nu. Der er intet alternativ [-X

Du lærer det lynhurtigt og efter et par ture er klik/udklik-proceduren indprintet i din underbevisthed. Min største frygt var om jeg kunne nå ud af pedalen inden jeg ramte jorden. Men det er ikke noget problem, hvis du lige tager et par ture alene i et tempo, som du føler dig sikker ved.

Jeg har Time ATAC XS. De scorer højt på diverse reviews både hvad angår det funktionelle og slidstyrken.
Personligt har jeg ikke fortrudt. De har aldrig svigtet og jeg har altid kunne klikke ind og ud. Men de ligner jo noget der hører til i Star Wars.

Image

Hvis du er til fimset bling-bling, så tager du et sæt Eggbeater TI :lol:

Image
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Det vigtige er et åbent design,hvor du skubber mudder og sne UD af pedalen og ikke NED i pedalen.

Time, Look Quartz og Shimano XT / XTR er fine. Det er Eggbeater også, men de er lette og skal vedligeholdes lang mere and ovenstående.
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

har et par Eggbeatere(ikke blingbling udgaven) og er også ny i klikpedal verdenen. Det er ultrafedt at køre med lige indtil cyklen hænger fast i en rod på vej op af bakke. Jeg er efter 6 ture ved at kunne nå ud af pedalerne, men det har da kostet et par ture ned at ligge. Jeg tror nu også eggbeaterne er lidt svære at komme ud af selv om jeg har sat klamperne til den hurtigste udløsning (tror det er 15 grader), og så er deres lejer ikke de bedste (men de er lette). Jeg har også læst meget godt om time attack og ville nok vælge demhvis jeg skulle have nye i dag
/Niels
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Hvilke pedaler?

Post by Niels P »

Jeppe wrote:Hej med jer,
Så har jeg efterhånden fået besluttet mig for en cykel.
Nu er vi så nået til valg af pedaler...

På et tidspunkt bliver jeg gammel nok til "klik-pedaler", indtil da har jeg brug for et sæt helt almindelige - Nogen der har et bud på hvad man skal vælge???
Hvad blev det til for en cykel???
/Niels
User avatar
Tommy Hass
Over stok og sten
Posts: 595
Joined: 25 Dec 2007, 18:16
Location: Ballerup
Contact:

Post by Tommy Hass »

Jeg kører med Time atac i dag, de er gode men lidt dyre og tunge.
De næste jeg skal prøve er helt sikkert Look Quartz, de er både lidt billigere og lettere.
Men klik er det du vil ha, også selvom du ikke selv ved det endnu :D
Godt skilt er halvt samlet.
User avatar
Kim Bjergelefanten Holst
Alene i udbrud
Posts: 743
Joined: 29 Sep 2008, 11:56
Location: Hørsholm
Contact:

Post by Kim Bjergelefanten Holst »

Kan kun tilslutte mig koret af klik tilhængere. Det er meget nemmere at køre med, da man både kan træde og trække. Det hjælper enormt når det går op 8)
User avatar
Michael J
Set uden lys
Posts: 1012
Joined: 18 Jul 2008, 14:40
Location: 2860 Søborg
Contact:

Post by Michael J »

Yessir, engang klik altid klik, det er ikke til at undvære.
Fremtiden kommer af sig selv - Det gør fremskridt IKKE!
http://www.michael-jensen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

det tog mig ca. 3 mrd før jeg var 100% fortrolig med et par shimano platforms-spd-klik pedaler, indtil da kneb det sommetider med at komme ud af pedalerne hurtigt nok (hvilket jeg senere hen har fundet ud af måske mere skyldes pedalerne end mine evner).

NB. CB eggbeater pedalerne er nogle af de nemmeste at komme ud af, deres andre modeller f.eks. candy (og den anden der minder om den)sidder lidt mere fast på foden. De "billige" CB pedaler med stål aksel holder nu ret godt, det er kun dem med TI aksler der slides ned, og de er nemme at smøre og skifte lejer på.

NBB: Hvor "fast" dine sko sidder på pedalerne, afhænger også af højden af sålen på dine sko...

Jeg har endnu ikke prøvet Time's, som også roses meget.
User avatar
Michael J
Set uden lys
Posts: 1012
Joined: 18 Jul 2008, 14:40
Location: 2860 Søborg
Contact:

Post by Michael J »

Fornøjelsen ved at køre med klik, overskygger heldigvis de få gange, hvor jeg ikke når at klikke ud.. :shock:
Fremtiden kommer af sig selv - Det gør fremskridt IKKE!
http://www.michael-jensen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeppe
Ny på Hustleren
Posts: 31
Joined: 07 Sep 2008, 20:03
Location: København V.
Contact:

Jeg takker

Post by Jeppe »

Tak for alle de gode råd!
Jeg er virkelig imponeret over dette forum, der går ikke lang tid før man har et svar.

Cyklen endte med at være en Canyon "Grand Canyon 6.0SE".
Sluttede min søgning idag hvor jeg kiggede forbi 2 af de respekterede cykel forhandlere. De erkendte begge at man får rigtig meget for under 8000 kr. Og mente bare at jeg skulle springe på.

Stellet er det samme som cyklerne til 18.000
Gaflen er en REBA Team
Kraksæt og fælge er begge 2009 versioner

Basis skulle være ok og så må man bare bygge videre derfra
Håber I giver mig ret... :-)

Mht. pedaler så vil jeg nu overveje og tjekke alt hvad I har nævnt.

Ses måske i skoven på et tidspunkt!
User avatar
Lars Silfverberg
Helt uden hænder!
Posts: 53
Joined: 27 Apr 2008, 21:50
Location: Allerød
Contact:

Re: Jeg takker

Post by Lars Silfverberg »

Jeppe wrote: Cyklen endte med at være en Canyon "Grand Canyon 6.0SE".
Sluttede min søgning idag hvor jeg kiggede forbi 2 af de respekterede cykel forhandlere. De erkendte begge at man får rigtig meget for under 8000 kr. Og mente bare at jeg skulle springe på.

Stellet er det samme som cyklerne til 18.000
Gaflen er en REBA Team
Kraksæt og fælge er begge 2009 versioner

Basis skulle være ok og så må man bare bygge videre derfra
Håber I giver mig ret... :-)
Det er et rigtigt godt valg til prisen. Og du kan rigtigt nok opgradere lågen hen ad vejen. Hold øje i "Krejleren" her på siden, hvor der ofte sælges stumper til virkelig gode priser.
Post Reply