Ny kæde, og medfølgende problemer

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Ny kæde, og medfølgende problemer

Post by Henrik Storgaard »

Hey

Besluttede mig for at udskifte den standard, hurtigt rustende Shimano kæde, der fulgte med cyklen.
Så jeg snuppede en Sram PC-991 og tænkte at så ville alt nok blive fint igen. Det er ikke den dyreste kæde, men sådan en god mellemting, og pusheren sagde at den var ok.

Men da jeg får den afkortet og monteret og kører rundt på den midterste klinge foran, og den mindste bagpå, så napper den lige fat i 2 af de 4 løftenitter på den store klinge :?

Jeg har sammenlignet den med den originale kæde, og iflg. skydelæren er de nøjagtigt lige brede udvendigt, og Sram'en er 0,1 mm smallere indvendigt, så det burde da ikke være muligt eller er der andre faktorer der spiller ind?

Jeg kan så også konstatere at den store klinge slår sig ca. 1 mm på en omgang, og det kan måske være noget af årsagen, men den originale kæde går stadig fri af nitterne.

Så hvad gør en klog?? er det 'tilladt' at file lidt af nitterne så de kan passere? eller kan man lægge en tynd skive imellem ved samlingerne så det udligner sig? eller er det noget helt 3. der skal til?

/henrik
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3294
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Re: Ny kæde, og medfølgende problemer

Post by Jais »

Henrik Storgaard wrote:hurtigt rustende Shimano kæde,
Det samme vil ske med din SRAM
Henrik Storgaard wrote:Så jeg snuppede en Sram PC-991 og tænkte at så ville alt nok blive fint igen. Det er ikke den dyreste kæde, men sådan en god mellemting, og pusheren sagde at den var ok
991 er top kæden fra SRAM, så meget bedre bliver det ikke...
Henrik Storgaard wrote: Jeg kan så også konstatere at den store klinge slår sig ca. 1 mm på en omgang, og det kan måske være noget af årsagen, men den originale kæde går stadig fri af nitterne.
Det kræver nye klinger..
Henrik Storgaard wrote: er det 'tilladt' at file lidt af nitterne så de kan passere? eller kan man lægge en tynd skive imellem ved samlingerne så det udligner sig?
Nej, Nej, Nej ,Nej
Henrik Storgaard wrote: eller er det noget helt 3. der skal til?
ja, det lydder som om at det er din 32T klinge slidt.. måske skal du også skifte din bagkrans... Ja, det er pisse dyrt at køre MTB :evil:
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Jeg tror ikke de kan være slidt ned endnu, eftersom cyklen kun lige har rundet de 300 km. og så hårdt træder jeg ikke endnu :)

Der sidder en Sram kassette på, og noget RaceFace foran, men kender ikke lige kvaliteten af det.

Nu har jeg lige trillet en tur, og det lader til at problemet er blevet mindre, så kanske kæden lige skal vænnes til. I princippet kan det vel også være akslen der er en smule skæv, og derfor får det hele til at opføre sig underligt.

Og ja, det koster lidt knapper at køre mtb. Men det er stadig billigt i forhold til den fornøjelse man får ud af det. Og jeg er klar over at min cykel ikke er top-notch state of the art, så der er såmænd også plads til at opgradere den når det er nødvendigt 8)
Post Reply