UST fælge og dæk, hvad gør i ?

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Tommy Hass
Over stok og sten
Posts: 595
Joined: 25 Dec 2007, 18:16
Location: Ballerup
Contact:

UST fælge og dæk, hvad gør i ?

Post by Tommy Hass »

Ja nu har jeg jo fået UST fælge, og igår kørte jeg så for første gang med UST nobby nic dæk.
Det rullede også super indtil jeg punkterede, med en lille flænge i dækket. :x

Hvad kører i andre med ?
hvilke dæk og kører i med latex og hvilken type ?

Er der anden god erfaring, så lad os få det på bordet :D

Eller er det stadig alm. dæk og slange der hitter. Så tit punkterer man jo heller ikke med latex slanger i, som jeg brugte før.
Godt skilt er halvt samlet.
User avatar
Michael J
Set uden lys
Posts: 1012
Joined: 18 Jul 2008, 14:40
Location: 2860 Søborg
Contact:

Post by Michael J »

Efter en tur på GOOGLE, er jeg nået til, at UST er
slangeløst, er det korrekt?
Fremtiden kommer af sig selv - Det gør fremskridt IKKE!
http://www.michael-jensen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tommy Hass
Over stok og sten
Posts: 595
Joined: 25 Dec 2007, 18:16
Location: Ballerup
Contact:

Post by Tommy Hass »

Jensen wrote:Efter en tur på GOOGLE, er jeg nået til, at UST er
slangeløst, er det korrekt?
Jep, det er rigtigt.
en UST fælg er født til at kunne køre med slangeløse dæk. Almindelige fælge kan normalt konverteres til også at kunne, vha et tubeless kit.
Godt skilt er halvt samlet.
User avatar
Kent
En kop latex tak
Posts: 1140
Joined: 05 Sep 2007, 22:50
Location: Frederiksberg

Post by Kent »

Jeg bruger bare almindelige dæk og slanger for så er det let at skifte dæk. 1 punktering på 3 år. Og man skal vel bare have 2 Nobby Nic og 2 Racing Ralph dæk og så ellers kombinere efter stedet man skal køre. Simplicity :D
Nu kan det da kun gå fremad....
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3294
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Post by Jais »

Jeg kører med UST (for det meste, da det ikke er alle mine dæk der kan det) med latex jeg bruger den fra Ride4funn, men jeg tror a det er det samme i alle de forskellige mærker..

Hvis er en flænge eller et stort hul i UST dækket kan latex ikke lappe det mere og så er dækket til at smide ud eller bruge det til træning(et UST dæk vejer det samme som et ikke UST med slange så det bliver meget tungt hvis du smider en slange i)
Jeg mener at UST styrer!!!
User avatar
Dan
Downhill konge
Posts: 1867
Joined: 01 Oct 2005, 15:03
Location: Værløse

Post by Dan »

Jeg bruger UST fælge og dæk. Er ikke punkteret på det endnu....alm dæk & slange er jeg sikkert punkteret 50 gange, så det er smidt ud. :roll:

Latex er lettere overvurderet...det kan lappe små huller men ikke store flænger eller lignende plus du skal refil'le ca 1 gang om måneden (ellers tørrer det ud) Summa summarum = halvdelen af gangene skal du alligevel smide en slange i :? plus det har en tendens til at sætte sig i ventilen og besværglig gøre luft-tilgangen og det øger vægten.

Mit råd: brug ren UST. Jeg tror aldrig jeg har punkteret på et Nobby Nic, så at du kan punktere på et UST Nobby Nic på din første tur er rent uheld.
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3294
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Post by Jais »

Dan wrote: plus du skal refil'le ca 1 gang om måneden (ellers tørrer det ud)
jeg gør det ca. hver ½ år og der er stadig væske tilbage....
Dan wrote:plus det har en tendens til at sætte sig i ventilen og besværglig gøre luft-tilgangen
det har aldrig været et problem for mig
Dan wrote: det øger vægten.
Ja, 50g pr hjul... Hvor meget tid koster 50g på en eks. Dust rute på ca. 30-40 km?? hvor meget tid koster en punktering??


Det eneste negative der er at sige om Latex er at det sviner meget når man skifter dæk..
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Jeg punkterede også på min første tur med UST (Gribben), men ellers så er det ikke sket siden.

Mine svar er som Dans/Jais', blot så gør rengøringen af de aftagne dæk, for latex, at jeg ikke lige skifter dæk efter føret.

Jeg har set J-Lo lukke en større revner med latex, men her var det så vidt jeg husker vigtigt at holde flængen opad så at noget af dæktrykket kunne komme ud uden at trække latex med og når så dæktrykket var faldet så lukkede han revnen med latex.(?)
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Tommy Hass
Over stok og sten
Posts: 595
Joined: 25 Dec 2007, 18:16
Location: Ballerup
Contact:

Post by Tommy Hass »

tak for svarene alle sammen.
Jeg var forbi webike, og købte en liter stans latex. Så prøver jeg om det er noget der dur.

hvad tryk kører i med ?, det er jo muligt at sænke trykket en del.
Godt skilt er halvt samlet.
User avatar
BoT
Bagfra højre-om!
Posts: 1085
Joined: 31 Aug 2006, 22:45

Post by BoT »

Dan wrote:Jeg bruger UST fælge og dæk. Er ikke punkteret på det endnu....alm dæk & slange er jeg sikkert punkteret 50 gange, så det er smidt ud. :roll:
...
Mit råd: brug ren UST. Jeg tror aldrig jeg har punkteret på et Nobby Nic, så at du kan punktere på et UST Nobby Nic på din første tur er rent uheld.
Øhhh ... du siger at et UST dæk uden latex (næsten) aldrig punkterer, mens et almindeligt dæk at samme type vil punktere 50 gange. UST dækket er vel lige så tykt og af samme materiale på kontaktfladen til jorden - ikk?
Er det fordi de små torne bare ved at der gemmer sig en slange inden bag ved og så bedre ka li at stikke? :-)
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3294
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Post by Jais »

BoT wrote:[. UST dækket er vel lige så tykt og af samme materiale på kontaktfladen til jorden - ikk?
nej, det er tukkere(og en del tungere)
User avatar
Dan
Downhill konge
Posts: 1867
Joined: 01 Oct 2005, 15:03
Location: Værløse

Post by Dan »

Bo, et UST dæk vejer typisk 150-250g mere og derfor noget tykkere (ellers vil de heller ikke være luft-tætte)

Jais, jamen det er jo fint for dig:)
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

Mine UST' er tørre heller ikke ret meget ud har engang kørt 6mdr uden efterfyldning.

Men jeg er da punkteret flere gange med RR og latex... jeg synes dog at NN og de andre mere knopede varianter holder lidt bedre generelt.

Jeg kan simpelthen ikke få nogle af mine UST'er tætte uden at bruge latex (gælder alle mine 4 fælge hhv. Mavis corssmax SL og SLR), dvs. uden latex holder de kun tætte imellem 0.5time -> 1 dag ! Men med latex holder det bare (jeg bruger stans no.tubes)
User avatar
Tommy Hass
Over stok og sten
Posts: 595
Joined: 25 Dec 2007, 18:16
Location: Ballerup
Contact:

Post by Tommy Hass »

Så blev det tid til 2. tur på mit NN UST dæk.
Denne gang med flydene latex. :D

Det var så ikke nogen success.
Efter 10 km hvor de 8 er på asfalt og de sidste 2 er på grus, punkterer jeg igen.
Endnu engang med en lille flænge på ca 1 cm. Helt tæt op af en knop, latexen sprøjter ud, så cyklen er helt hvid :x
Men den kunne ikke tætne revnen, så jeg måtte sætte en slange i og humpe hjem.
Er jeg bare super uheldig, eller er det mon et dårligt dæk eller hvad sker der. ?
Kørte med ca 36 psi
Godt skilt er halvt samlet.
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Latex kan ikke lappe så store huller, det er beregnet til torne, mindre sten osv - de mest normale punkteringer i en skov. Flænger på over 3-4mm er så godt som umulige.

Hvis latexen fosser ud, er det fordi hullet er stort, eller fordi trykket i dækket er alt for højt, det er så vigtigt at vende hullet opad, indtil noget af luften er drønet ud - man skal her have lidt is i maven.

Det sjove er når man kommer hjem, og finder latex på ryggen og på sadelpinden, hvilket betyder en punktering du slet ikke har mærket.

UST uden latex er ikke fedt synes jeg, jo der skal mere til en punktering, men når den så kommer, skal man med sikkerhed have en ny slange i plus at dækket skal lappes indefra, hvilket er noget bøvl. Med UST skal man også hae sn slange med i skoven, men du kommer så godt som aldrig til at bruge den. Samtidigt er det som Morten skriver, næsten umuligt at holde helt tæt, med mindre dækket og fælgen er helt nye. (Smid lidt latex i, så er den skid slået)

Jeg kan huske et Dust løb for en 3-4 år siden, jeg hører luften pisse ud af mit fordæk, men 100 meter senere er lyden væk og dækket lappet, jeg tabte ikke så meget som 2 meter på den punktering, det er sket flere gange, en fed fornemmelse.

Gider man ikke latex eller UST kan jeg godt forstå det, men prøver man er fornemmelsen bare den fedeste, lavt tryk, super tracktion, lav rullemodstand, ingen chance for snakebites.

Man skal ikke skifte til UST / Latex setup for nemhedens skyld, men fordi det bare spiller på sporet.
Post Reply