Kunsten at justere sin forgaffel
- Peter 'TB'
- BOFH
- Posts: 1055
- Joined: 02 Jul 2008, 11:57
Kunsten at justere sin forgaffel
Jeg har brug for nogen hjælp..
Jeg har lige monteret en ny gaffel på min gamle kona, og nu skal jeg til at have den justeret ordentligt ind.
Jeg har været ude og trille lidt på vejen for at få den sat nogenlunde op, men jeg synes ikke den er lige så "lækker" som min gamle Manitou Mars
Gaflen er en SID World Cup.
Hvordan skal forholdet være mellem positiv luft og negativ luft? (hhv. top og bund af fjederben) Skal sack justeres ved at give den mere positiv luft? Rebound skal vel bare justeres så jeg synes den er behagelig i skoven uden af den synker ved hård kørsel? pt. har jeg sat den til 120PSI i top og 105PSi i bunden. Jeg aner ikke hvad jeg vejer - men 78Kg er nok ikke helt ved siden af.
Hvor hårdt må man spænde frempinden på sådan en carbon stilk? Skal den spændes lige så meget som på en alu stilk?
Vandring: gaflen er jo en 80mm gaffel, men uanset hvor meget jeg forsøger at få den til at gå i bund kan jeg ikke få mere end 65mm vandring ud af den er det normalt? For god ordens skyld har jeg ikke forsøgt at sænke trykket i den - det er forsøgt med det tryk der står højere oppe.
Jeg har lige monteret en ny gaffel på min gamle kona, og nu skal jeg til at have den justeret ordentligt ind.
Jeg har været ude og trille lidt på vejen for at få den sat nogenlunde op, men jeg synes ikke den er lige så "lækker" som min gamle Manitou Mars
Gaflen er en SID World Cup.
Hvordan skal forholdet være mellem positiv luft og negativ luft? (hhv. top og bund af fjederben) Skal sack justeres ved at give den mere positiv luft? Rebound skal vel bare justeres så jeg synes den er behagelig i skoven uden af den synker ved hård kørsel? pt. har jeg sat den til 120PSI i top og 105PSi i bunden. Jeg aner ikke hvad jeg vejer - men 78Kg er nok ikke helt ved siden af.
Hvor hårdt må man spænde frempinden på sådan en carbon stilk? Skal den spændes lige så meget som på en alu stilk?
Vandring: gaflen er jo en 80mm gaffel, men uanset hvor meget jeg forsøger at få den til at gå i bund kan jeg ikke få mere end 65mm vandring ud af den er det normalt? For god ordens skyld har jeg ikke forsøgt at sænke trykket i den - det er forsøgt med det tryk der står højere oppe.
-
- 3000+ posts = spammer
- Posts: 9937
- Joined: 22 Nov 2003, 23:34
- Peter 'TB'
- BOFH
- Posts: 1055
- Joined: 02 Jul 2008, 11:57
Det stemmer meget godt overens med hvad jeg oplever med min nye gaffel - den er hård i forhold til min gamle Mars gaffel, men igen det er svært at bedømme på en flad asfalt vej. Der er ikke andet for end jeg tager gafelpumpen med ud på sporet i aften og får den indstillet. Jeg er dog stadig i tvivl om forholdet mellem positivog negativ luft - hvad gør de?Jakob 'J-Lo' Lohmann wrote:Jeg har ca. 50/50 i de 2 kamre. Du kan kun selv mærke når det er 'rigtigt'. Jeg har langt mindre luft i mine gafler end der står i manualen.
- Jan Lohmann
- 3000+ posts = spammer
- Posts: 3069
- Joined: 23 Nov 2003, 20:59
- Location: Farum
- Contact:
- Henrik Storgaard
- Med nyvasket cykel
- Posts: 2323
- Joined: 22 Jul 2008, 22:03
- Location: Vejby
- Peter 'TB'
- BOFH
- Posts: 1055
- Joined: 02 Jul 2008, 11:57
Jan: Præcis jeg har pumpet den efter oversigten, men jeg synes den er for hård :/ Jeg sad og kiggede i en reperationsmanual for den et par dage siden, der mener jeg der stod at nederste ikke måtte fyldes mere end 75% af øverste da man ellers ville tabe vandring på den :/
Henrik: Det kan du sagtens, jeg skal allgievel have den med at rygsæken.
BoT: ok, min er til std. schrader ventil.
Henrik: Det kan du sagtens, jeg skal allgievel have den med at rygsæken.
BoT: ok, min er til std. schrader ventil.
- Henrik Storgaard
- Med nyvasket cykel
- Posts: 2323
- Joined: 22 Jul 2008, 22:03
- Location: Vejby
- Peter 'TB'
- BOFH
- Posts: 1055
- Joined: 02 Jul 2008, 11:57
Nå en lille update, gaflen opfører sig ikke helt som jeg gerne ville have
Den er hård i forhold til min gamle Manitou - til sidst var jeg helt nede på 70PSI på + og 50PSI - det var langt bedre, men ikke perfekt. Vandiringen er dog verificeret 78mm
Tilgængæld er det som der er slør et-eller-andet sted. Jeg kan ikke mærke slør i headsettet og heller ikke i calibereren. Men det er som om der er slup omkring neutral stilling når det går der udaf, kan olie skumme i sådan en gaffel? For det virker til at det bliver værre efter en længere tur med mange mindre bump. Holder jeg stille så kan jeg umiddelbart ikke mærke noget som helst mærkeligt.
Nogle der har bud på hvad jeg skal igang med at undersøge?
Den er hård i forhold til min gamle Manitou - til sidst var jeg helt nede på 70PSI på + og 50PSI - det var langt bedre, men ikke perfekt. Vandiringen er dog verificeret 78mm
Tilgængæld er det som der er slør et-eller-andet sted. Jeg kan ikke mærke slør i headsettet og heller ikke i calibereren. Men det er som om der er slup omkring neutral stilling når det går der udaf, kan olie skumme i sådan en gaffel? For det virker til at det bliver værre efter en længere tur med mange mindre bump. Holder jeg stille så kan jeg umiddelbart ikke mærke noget som helst mærkeligt.
Nogle der har bud på hvad jeg skal igang med at undersøge?
-
- Helt uden hænder!
- Posts: 60
- Joined: 16 Apr 2007, 13:07
- Peter 'TB'
- BOFH
- Posts: 1055
- Joined: 02 Jul 2008, 11:57
185mm skive foran - men det er ikke flex fra bremsen for det kommer ikke kun når der bremses. Det er lige nogle små slag der kommer, de bliver værre efter gaflen har været på arbejde. Vi kørte igår over en rimelig ujævn plæne - til at starte med var den fin, men efter en 100m med godt med fart på begyndte den at skabe sig.mgr wrote:Hvor stor er din skive der sidder på??
RS SID world cup gaflerne er ikke kendte for at være det mest stive gafler i verden.
Nu ved jeg ikke hvad du vejer men det kan have noget at sige at din gaffel den flex'er.
Nogle bud på hvad pokker det kan være?
- Charlotte vM
- Bagfra højre-om!
- Posts: 1094
- Joined: 31 Oct 2006, 18:05
- Location: Slangerup
Næ, det har jeg ikke... Du skulle med ud at køre i aften, ikk´? Så ville jeg lige tage fat i Rune, hvis jeg var dig... Jeg tror nok, at han for nyligt har været ovre hos RockShox på gaffel-mekaniker-kursus (men jeg er ikke 100% sikker)...TB (Peter) wrote:
Nogle bud på hvad pokker det kan være?
Er det en ny gaffel? Eller er det en du har købt brugt?
"Pain is temporary, quitting is forever"
Følg livet på landet!
Følg livet på landet!
-
- Helt uden hænder!
- Posts: 60
- Joined: 16 Apr 2007, 13:07
-
- 3000+ posts = spammer
- Posts: 9937
- Joined: 22 Nov 2003, 23:34
- Peter 'TB'
- BOFH
- Posts: 1055
- Joined: 02 Jul 2008, 11:57
Jo det er planen at tage med i aften - men det kommer an på hvordan min gaffel arter sig. Hvis der stadig er slup i den så tør jeg ikke begive mig ud på sporet i aften, så ryger den af og bliver sendt til check.Charlotte vM wrote:Næ, det har jeg ikke... Du skulle med ud at køre i aften, ikk´? Så ville jeg lige tage fat i Rune, hvis jeg var dig... Jeg tror nok, at han for nyligt har været ovre hos RockShox på gaffel-mekaniker-kursus (men jeg er ikke 100% sikker)...TB (Peter) wrote:
Nogle bud på hvad pokker det kan være?
Er det en ny gaffel? Eller er det en du har købt brugt?
Gaflen er iøvrigt købt brugt på mtb.dk - den skulle efter sigende lige have fået lavet service.