Kæderens - hvordan?

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Gudmundseth
Uden hjælpemotor
Posts: 392
Joined: 18 Dec 2007, 22:42
Location: Trondheim - Norge
Contact:

Post by Gudmundseth »

Henrik Storgaard wrote:Mht. til powerlink'et, så har jeg absolut ingen problemer med at skille det ad - Trykker bare lidt sammen på det i enderne og vrikker det løs. Jeg skal da gerne vise det næste gang der bliver arrangeret en rookie tur :)
/henrik
Det kan være en god ide at øve sig lidt på en ren kæde inden man skal bruge et powerlink i skoven. En kæde knækker altid når det er koldt og vådt, så er det rart at man har styr på hvordan man skiller og samler et powerlink :wink: Det skilles ad ved at trykke det let sammen, men jeg vil da indrømme at det kræver lidt øvelse :wink:
Ud på tur - aldrig sur. http://utpaatur.org/blog
User avatar
Michael J
Set uden lys
Posts: 1012
Joined: 18 Jul 2008, 14:40
Location: 2860 Søborg
Contact:

Post by Michael J »

Bruger normalt bare en klud med lidt lampeolie, men kunne være man skulle prøve det råd af med citrusrens
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Jensen wrote:Bruger normalt bare en klud med lidt lampeolie, men kunne være man skulle prøve det råd af med citrusrens
Det har jeg også altid gjort - men efter et par ture på det røde spor og specielt efter en tur i Tisvilde rækker kluden bare ikke nok. Den knasede godt..
User avatar
Schønberg
Mangler fart
Posts: 2072
Joined: 29 Mar 2005, 12:08
Location: Hellerup

Post by Schønberg »

Super godt råd, med drikkedunk og citrus rens.

Er der nogle specielle mærker indenfor rensemidler man skal se efter, hvis man vil være lidt økologisk :?:
User avatar
Philip Brint
Asfalt nej tak!
Posts: 1372
Joined: 08 Apr 2008, 21:27
Location: Allerød

Post by Philip Brint »

Finish lines er god, og helt organisk. Den kan fåes både på flaske og som spray.

http://www.finishlineusa.com/products/degreaser.htm

Stort set alle pushere har den.
Rivette F8
User avatar
Schønberg
Mangler fart
Posts: 2072
Joined: 29 Mar 2005, 12:08
Location: Hellerup

Post by Schønberg »

Philip Brint wrote:Finish lines er god, og helt organisk. Den kan fåes både på flaske og som spray.

http://www.finishlineusa.com/products/degreaser.htm

Stort set alle pushere har den.
OK - den har jeg, men er det det som omtales ovenfor. Den er jo på spay flaske :-k
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Hej

Nej, den jeg bruger er alm. til at hælde fra. Også fra Finishline - kostede en hundredelap ca.

/henrik
User avatar
Philip Brint
Asfalt nej tak!
Posts: 1372
Joined: 08 Apr 2008, 21:27
Location: Allerød

Post by Philip Brint »

Der er både en 12oz spray, og en 20oz hælde flaske.

Lige et lille råd - undgå at hælde det over på en billig forstøver kande - den går simpelthen i opløsnig. Da nogle plast typer jo er udvundet fra olie, bliver disse altså også opløst. Det samme sker/kan ske med neglebørster og opvase børster.
Rivette F8
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Philip Brint wrote:Der er både en 12oz spray, og en 20oz hælde flaske.

Lige et lille råd - undgå at hælde det over på en billig forstøver kande - den går simpelthen i opløsnig. Da nogle plast typer jo er udvundet fra olie, bliver disse altså også opløst. Det samme sker/kan ske med neglebørster og opvase børster.
Hvad så med drikkedunken hvor kæden vaskes i? Hele fidusen ville for mig være at rensen kunne opbevares i den samme dunk mellem rens.

..og hvorfor kan man ikke blot bruge almindeligt fedtopløster såsom opvaskemiddel?
User avatar
Philip Brint
Asfalt nej tak!
Posts: 1372
Joined: 08 Apr 2008, 21:27
Location: Allerød

Post by Philip Brint »

TB (Peter) wrote:
Philip Brint wrote:Der er både en 12oz spray, og en 20oz hælde flaske.

Lige et lille råd - undgå at hælde det over på en billig forstøver kande - den går simpelthen i opløsnig. Da nogle plast typer jo er udvundet fra olie, bliver disse altså også opløst. Det samme sker/kan ske med neglebørster og opvase børster.
Hvad så med drikkedunken hvor kæden vaskes i? Hele fidusen ville for mig være at rensen kunne opbevares i den samme dunk mellem rens.

..og hvorfor kan man ikke blot bruge almindeligt fedtopløster såsom opvaskemiddel?
Det korte svar er at det er forskellige plast matrialer, med forskellige egenskaber over for kemikalier.

En gammel metal (maling) bøtte er nok det aller bedste.
Rivette F8
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

En del af tricket er også, at kæden bliver i dunken og at du hælder citrusen tilbage (eller over i noget andet) da det er nemmest på den måde. Ellers skal du stå og fedte rundt med en citrusdryppende kæde, og det er vidst rimelig skrappe sager.

Ved såmænd ikke om man kan nøjes med opvaskemiddel. Tror ikke der er noget i vejen for at prøve, man kan jo hurtigt se/mærke om resultatet er som ønsket bagefter.
User avatar
BoT
Bagfra højre-om!
Posts: 1085
Joined: 31 Aug 2006, 22:45

Post by BoT »

Opvaskemiddel er tit nok, specielt hvis man gi den et shake. Citrusdegreaseren er primært til de tykke lag olie og hvis emnet ligger stille, da degreaseren trænger bedre ind end opvaskemiddel.
Post Reply