Kæderens - hvordan?

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Kæderens - hvordan?

Post by Peter 'TB' »

Hvordan renser I jeres kæder efter en meget støvet tur på det røde spor?
Jeg synes ikke jeg kan undgå at få sand og støv i kæden - og lige meget hvordan jeg renser den bliver den ved med at lyde ret træg. Så hvordan renser I jeres kæder mest effektivt? Jeg har lige smidt ny XT kæde på Kona'en - den er uden samleled, så jeg kan ikke bare tage den af og rense den. :(
User avatar
Palle 'PS' Madsen
Cykelmyg
Posts: 996
Joined: 19 Jun 2006, 08:26
Location: Roskilde

Post by Palle 'PS' Madsen »

User avatar
Heunicke
Med nye kabler
Posts: 202
Joined: 11 May 2008, 13:05
Location: København Ø

Post by Heunicke »

som palle så fint viser med linket, så er en kæderenser alfa omega, og kan fås de fleste steder... :D
Impossible is nothing...!!!
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3660
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Post by AndreasA »

Er så'en en kæderenser der ikke noget være hobbyknald..??
Jeg plejer at bruge en fugtig klud og lidt Delta olie bagefter.
Det spiller ok for mig..
Hyg Jer
A'et
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Heunicke
Med nye kabler
Posts: 202
Joined: 11 May 2008, 13:05
Location: København Ø

Post by Heunicke »

AndreasA wrote:Er så'en en kæderenser der ikke noget være hobbyknald..??
A'et
johh.. bruger også engang imellem en våd klud og en lille børste, funker ligeså godt...

der er nogle forskellige muligheder at gøre det på... :D

kommer du ikke idag andreas...?? :D resten af det berygtede tophold møder op idag... :D
Impossible is nothing...!!!
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3294
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Post by Jais »

Pedros kæderenser er et must!!!!!!!!
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Hmm har kigget på en ligende før - men helt ærligt så ligner det noget værre hejs..

Er den virkelig så god?
User avatar
Gudmundseth
Uden hjælpemotor
Posts: 392
Joined: 18 Dec 2007, 22:42
Location: Trondheim - Norge
Contact:

Post by Gudmundseth »

brug de 10,- et PowerLinkj koster og rens den rigtigt en gang om måneden. Det virker for mig - den der kæderenser er noget lort efter min mening. Køb et godt affedtningsmiddel og du er i hus en 100% ren kæde :lol:
Ud på tur - aldrig sur. http://utpaatur.org/blog
User avatar
Philip Brint
Asfalt nej tak!
Posts: 1372
Joined: 08 Apr 2008, 21:27
Location: Allerød

Post by Philip Brint »

Gudmundseth wrote:brug de 10,- et PowerLinkj koster og rens den rigtigt en gang om måneden. Det virker for mig - den der kæderenser er noget lort efter min mening. Køb et godt affedtningsmiddel og du er i hus en 100% ren kæde :lol:
ENIG - Kæde renseren er besværlig at bruge. Af med kæden.
Rivette F8
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Jeg fik et kursus af en af deres mekanikere inde hos Heino en dag, hvor han så jeg stod og studerede sådan en kæderense dims.

Hæld Citrusrens ned i en gammel drikkedunk. Kæden ned i dunken og ryste grundigt, og citrusrensen tilbage i dunken (den kan sagtens genbruges). Herefter tager man og fylder vand i dunken, ryster godt igen, så en ny gang vand med lidt opvaskemiddel, ryste, og afslut med at skylle med rent vand og tørre den af, og så selvfølgelig smøre den grundigt.
Kæden bliver som ny igen. og jeg sparede 233 kroner som dimsen vistnok kostede.

/henrik
User avatar
BoT
Bagfra højre-om!
Posts: 1085
Joined: 31 Aug 2006, 22:45

Post by BoT »

Nu for tiden rækker en våd klud langt.
Når det bliver efterår og man er nødt til at rense kæden efter hver eneste tur fordi mudderet sidder i den, kan man nøjes med opvaskemiddel. Citrusrensen behøves som regel kun til hovedrengøring.
Kæderenserdimsen er ikke så besværlig endda, men flaske tricket lyder nemt. Flasken vil have den fordel at det er meget nemmere at komme til pullyhjul og dele af gearet, når kæden er taget af.
Desværre er jeg aldrig blevet venner med min powerlink, så nogle gange bruger jeg alt for lang tid på at få kæden skilt (blev diskuteret i en anden tråd way back).
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

BoT wrote:Desværre er jeg aldrig blevet venner med min powerlink, så nogle gange bruger jeg alt for lang tid på at få kæden skilt (blev diskuteret i en anden tråd way back).
Min gamle kæde var samlet med et powerlink, men efter jeg havde brugt to timer på at få lortet fra hinanden gad jeg ikke mere og hev kædeskilleren frem. Powerlink'et ligger nu dybt i skraldespanden på værkstedet..

Men det er da muligt jeg skal have et powerlink-for-dummies kursus, for tricket med flasken lyder da mere ghetto-agtigt og SU-venligt ;)
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

:) Nu ved jeg ikke lige hvor mange gange citrus'en kan genbruges. men vædsken er helt gennemsigtig næste gang den skal bruges, så jeg formoder at snavset bundfælder i dunken (og man kan vel prøve at rense den gennem et kaffefilter hvis den bliver for grumset at se på). Så indtil videre har det været en meget økonomisk løsning, og det tager såmænd ikke ret lang tid.
Og sådan en nyrenset kæde er nu ret lækker 8) også selv om det måske er lidt overkill at gøre det hver gang, men jeg kan ikke lide den måde den knaser på når man vrider den lidt.

Mht. til powerlink'et, så har jeg absolut ingen problemer med at skille det ad - Trykker bare lidt sammen på det i enderne og vrikker det løs. Jeg skal da gerne vise det næste gang der bliver arrangeret en rookie tur :)

/henrik
User avatar
Casper Fabricius
Mudderkonge
Posts: 1845
Joined: 02 Dec 2003, 14:23
Location: Islands Brygge

Post by Casper Fabricius »

jeg har en af mærket BBB eller så er det park tool, og har brugt den i mange år. Den har indbygget 3 hjul, hvilket fungerer rigtig fint kombineret med lampeolie som er billigt i drift.
User avatar
Gudmundseth
Uden hjælpemotor
Posts: 392
Joined: 18 Dec 2007, 22:42
Location: Trondheim - Norge
Contact:

Post by Gudmundseth »

Henrik Storgaard wrote:Jeg fik et kursus af en af deres mekanikere inde hos Heino en dag, hvor han så jeg stod og studerede sådan en kæderense dims.

Hæld Citrusrens ned i en gammel drikkedunk. Kæden ned i dunken og ryste grundigt, og citrusrensen tilbage i dunken (den kan sagtens genbruges). Herefter tager man og fylder vand i dunken, ryster godt igen, så en ny gang vand med lidt opvaskemiddel, ryste, og afslut med at skylle med rent vand og tørre den af, og så selvfølgelig smøre den grundigt.
Kæden bliver som ny igen. og jeg sparede 233 kroner som dimsen vistnok kostede.

/henrik
Rigtig godt tip du kommer med her - det vil jeg benytte fremover :lol:
Ud på tur - aldrig sur. http://utpaatur.org/blog
Post Reply