Ny MTB - til en Superwoman :-)

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
BoT
Bagfra højre-om!
Posts: 1085
Joined: 31 Aug 2006, 22:45

Post by BoT »

PowerPrincess wrote:... Powerlink og vaskegrejer ved jeg ikke hvad er, google kan heller ikke finde noget på det.

Klamper
Er det pedaler?

Multitool
Er det den udvidede schweizerkniv, m/værktøj?

Derudover, kan jeg se at man skal have en alm. pumpe + én til forgaflen?

Jeg forventer også, at min nye cykel skal holde i ca. 2 år, og så vil jeg som dig bruge den som vintercykel. Hvor meget gav du for din cykel nr. 2?
Klamper: Du skal købe særlige mtbsko med små plader under, der klikker ind i pedalerne. Hvilket mærke er en smagssag. Du kan også starte med kun mtb sko, men du skal have nye pedaler med klamper efter kort tid.

Multitool er en sweitzerkniv uden kniv, men med unbraco nøgle, skruetrækker dækjern osv.

Powerlink er et lille ekstra led til at samle kæden, hvis den knækker.

Du kan låne dig til gaffelpumpen, men du skal både have en større pumpe med trykmåler og en lille, der kan sættes på cyklen.

Du får brug for dine egne vaskebørster (man kan købe et sæt) med mindre du altid vasker din cykel på den nærmeste tank og de ikke finder ud af hvor meget olie børsterne fedtes ind i :-)

Jeg brugte kun 16k på min anden mtb, men jeg valgte også sidste års model af et meget populært mærke (Specialized Epic). Jeg synes stadig ikke du skal gå over 7,5k.

Hvis du beder pænt er jeg sikker på at Charlotte vil hjælpe dig, men hun vil nok også mene at cykler skal købes i en rigtig butik - og har sikkert et godt forslag til hvilken ;-)
User avatar
Gudmundseth
Uden hjælpemotor
Posts: 392
Joined: 18 Dec 2007, 22:42
Location: Trondheim - Norge
Contact:

Post by Gudmundseth »

Jeg er nu ikke helt enig med Bo i alt det ekstraudstyr du skal bruge. Et powerlink er ikke noget værd i skoven hvis du ikke har en kædespringer med. Så det du skal bruge er en cykel, et par gode cykelbukser. Derudover kan det være praktisk at have dækjern, slange og pumpe med i skoven, da punkteringer forekommer. Hvis uheldet skulle ske at du knækker kæde er der næsten aldrig længere til et en s-tog station end man kan trække sin cykel. Hvis du starter med at køre sammen med Hustlerne er der altid en der har et powerlink med, så skal du nok få hjælp.
Det med vaskebørster - der bruger jeg en gammel tandbørste til kæden og en opvaskebørste til resten - her behøver man bestemt ikke købe disse ting i en cykelbutik.
Det vigtigste er at komme ud i skoven, og finde ud af hvilken fantastisk sport MTB er :lol:
Ud på tur - aldrig sur. http://utpaatur.org/blog
User avatar
Anatasia 'Prinsessen'
Helt uden hænder!
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2008, 22:38
Location: København S

Post by Anatasia 'Prinsessen' »

BoS wrote:Velkommen i Team Hustler :)
Tak skal du have Bo :) glæder mig også meget til at komme i gang, men først skal jeg jo lige have overstået det store cykelkøb 8)
**Prinsesse på 2 hjul - MTB skal køres med stil**
User avatar
Anatasia 'Prinsessen'
Helt uden hænder!
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2008, 22:38
Location: København S

Post by Anatasia 'Prinsessen' »

Casper Ortvald wrote:Du skal være mere end velkommen i Ritter Cykler Lyngby, fang mig Kenneth eller Mads, og så kikker vi på mulighederne.
Det er så TREK og Gary Fisher Cykler vi har... med mulighed for enkelte andre.

Klamper er det der gør din sko kan klikke fast i en pedal.

Multitool er som du selv siger en schweizerkniv, med de værktøjen man skal bruge til en Cykel.
Hej Casper
Tak for invitationen. Nu arbejder jeg til dagligt i Lyngby, så ved da hvor din butik er. Dog er Trek og GF (den eneste interessante er Gary Fisher X-Caliber 2008) ikke nogen som umiddelbart siger mig noget, så er måske mere interesseret i at høre hvad de enkelte andre kunne være.
Last edited by Anatasia 'Prinsessen' on 23 Jun 2008, 09:38, edited 1 time in total.
**Prinsesse på 2 hjul - MTB skal køres med stil**
User avatar
BoT
Bagfra højre-om!
Posts: 1085
Joined: 31 Aug 2006, 22:45

Post by BoT »

Michael,
Du har ganske ret. Min oprindelige pointe var at der kommer nogle ekstra udgifter, så man skal ikke købe sig flad på cyklen alene. Mange udgifter kan udsættes. Powerlink kan lånes (min kædeadskiller i i multitoolet). Børster kan være opvaskebørste, men det kan være at kæresten bliver sur over olie på tallerkenerne :-)
User avatar
Gudmundseth
Uden hjælpemotor
Posts: 392
Joined: 18 Dec 2007, 22:42
Location: Trondheim - Norge
Contact:

Post by Gudmundseth »

PowerPrincess wrote:
Casper Ortvald wrote:Du skal være mere end velkommen i Ritter Cykler Lyngby, fang mig Kenneth eller Mads, og så kikker vi på mulighederne.
Det er så TREK og Gary Fisher Cykler vi har... med mulighed for enkelte andre.

Klamper er det der gør din sko kan klikke fast i en pedal.

Multitool er som du selv siger en schweizerkniv, med de værktøjen man skal bruge til en Cykel.
Hej Casper
Tak for invitationen. Nu arbejder jeg til dagligt i Lyngby, så ved da hvor din butik er. Dog er Trek og GF ikke nogen som umiddelbart siger mig noget, så er måske mere interesseret i at høre hvad de enkelte andre kunne være.
Gary Fisher er MTB sporten fader :wink:
Ud på tur - aldrig sur. http://utpaatur.org/blog
User avatar
Anatasia 'Prinsessen'
Helt uden hænder!
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2008, 22:38
Location: København S

Post by Anatasia 'Prinsessen' »

Olut aka andreas wrote:Hey Powerprincess
Velkommen til.
Du skal ikke gå så meget op i hvilket navn der står på Stellet.
2 cykler til 7.500 kører højst sandsynligt ens, jeg vil ihvertflad vove påstanden at du ikke kan mærke forskel.
Mht. Canyon og andre "billige" postordre cykler, er det eneste problem at du selv skal samle skidtet, for cyklen kommer i en papkasse..
Er du skrap til at skrue på en cykel..?? for du kommer helt sikkert til at betale dig fra, at få en cykelsmed til at samle den for dig, fordelen ved at handle lokalt er jo de tre S'er. SERVICE, SERVICE, SERVICE...!!!!
køber du en cykel hos f.eks. Ritter (el. Ride4fun & RoadBikeShop etc.)
kan du jo gå ned og brokke dig, hvis bremsen piver efter første tur i skoven. De vil helt sikkert hjælpe dig og måske endda komme med fif's om hvordan du skal passe og pleje dit nye ride..
Jeg vil komme med den påstand at interhandel er for de mere rutineret cykelfreaks. Og nej, jeg har ikke andel i nogle af ovennævnte cykelbikse ;o)

Hilsner fra Valby
Andreas
Hej Andreas
Jeg synes netop heller ikke jeg går op i om det hedder det ene eller andet. Jeg vil bare gerne være sikker på, at jeg får den bedste cykel til pengene, med de muligheder jeg har. Nu har jeg kigget på SCOTT, Radon, Rivette, Specialized, Kilo, GHOST, Cannondale, Trek og GF (den eneste interessante er Gary Fisher X-Caliber 2008) og synes ikke jeg har set at jeg kan få samme kvalitet for pengene. Synes Canyon cyklen har noget godt isenkræm i sig, har en passende pris, passer mit behov, og jeg synes den er flot.
Jeg er ikke skrap til at skrue på cykler, men hvis ikke jeg selv kan finde ud af det ( :D ) så må jeg naturligvis betale mig fra det - eller endnu bedre, få en Hustler til at hjælpe mig :wink:
Hvis jeg havde udset mig en cykel hos en af vores sponsorer, ville jeg uden tvivl købe den der. Selvfølgelig er det nemmest - for alle parter :) Men hvis det ender med Canyon, er jeg sikker på de vil klare sig fint med alle mine forventede servicebesøg, som de også tjener lidt skillinger på.

Jeg skal helt sikkert forbi Ritter og RBS i løbet af ugen, for lige at ose færdig, og træffe den store beslutning.
**Prinsesse på 2 hjul - MTB skal køres med stil**
User avatar
Charlotte vM
Bagfra højre-om!
Posts: 1094
Joined: 31 Oct 2006, 18:05
Location: Slangerup

Post by Charlotte vM »

BoT wrote: Hvis du beder pænt er jeg sikker på at Charlotte vil hjælpe dig, men hun vil nok også mene at cykler skal købes i en rigtig butik - og har sikkert et godt forslag til hvilken ;-)
Jeg har da allerede svaret hende længere oppe.. :wink:
"Pain is temporary, quitting is forever"
Følg livet på landet!
User avatar
Gudmundseth
Uden hjælpemotor
Posts: 392
Joined: 18 Dec 2007, 22:42
Location: Trondheim - Norge
Contact:

Post by Gudmundseth »

Da du arbejder i Lyngby kan jeg kun anbefale Ritter Cykler. Her får du en super service og betjening. Jeg har tidligere handlet en del hos Heino, men handler udelukkende hos Ritter nu pga. af den suveræne service.
Snak med Kenneth, Casper eller Mads og I finder en cykel du bliver rigtig glad for :lol:
Der er en Hustler (Henrik Johanneson) der har erfaringer med Canyon og deres serviceordninger.
Ud på tur - aldrig sur. http://utpaatur.org/blog
User avatar
Philip Brint
Asfalt nej tak!
Posts: 1372
Joined: 08 Apr 2008, 21:27
Location: Allerød

Post by Philip Brint »

BoT wrote:Michael,
Børster kan være opvaskebørste, men det kan være at kæresten bliver sur over olie på tallerkenerne :-)
Eller olie på tandbørsten :roll:
Rivette F8
User avatar
Anatasia 'Prinsessen'
Helt uden hænder!
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2008, 22:38
Location: København S

Post by Anatasia 'Prinsessen' »

Philip Brint wrote:Kig evt her - http://ride4fun.dk/group.asp?group=313&sub=313

Udstyr specielt til piger. Her kan du få god vejledning omkring hvad der er bedst til piger.
Charlotte vM wrote:Velkommen til!

Som kvinde på MTB er der nogle ting du skal være opmærksom på... Proportionerne for kvinder anderledes end hos mænd. Kvinder har en kortere overkrop, og et herrestel vil derfor meget nemt blive for langt. - Jeg er selv 175 høj og kører på et 16" herrestel - altenativet ville være et 18" damestel.
Har du overvejet et decideret damestel i stedet? Nu ved jeg ikke hvor høj du er, men denne dame-MTB er nedsat fra 10K til 7,5K, da den har været brugt til en test i I form-bladet - måske var det noget? http://www.ride4fun.dk/product.asp?prod ... 313&page=1

Det der ellers er vigtigt for kvinder er at sørge for en ordentlig sadel. - Hvis du kun tænker vægt, kan du selvfølgelig tage en Token carbonsadel, men som newbie er der andre ting der er vigtige. Sørg for at købe en decideret damesadel. En damesadel er ikke lige så lang, men til gengæld bredere end herresadler, for at passe til udformningen af det kvindelige bækken. Desuden sidder trykaflastningszonerne andre steder end på herresadlerne. Jeg kører selv med en Specialized Ariel SL. I mange butikker har de sådan en måle-dims så man kan finde ud af hvilken bredde man skal bruge.

Du kan få stort set alting i damemodeller; pedaler hvor fjederen ikke er lige så stram, håndtag med anderledes udformning osv, men mange af tingene kan man klare sig uden.

Noget jeg dog vil fremhæve er fordelen ved en rigtig damebuks. Skindet er - ligesom sadlerne - udformet, så det passer den kvindelige anatomi, og i disse bukser (som jeg også selv kører med) er der lynlås i, så man kan tisse i skoven uden at lege stripper og tage jakke, trøje osv af! http://www.ride4fun.dk/product.asp?prod ... 354&page=1

Derudover er jeg enig med mange af gutterne; som nybegynder er det en klar fordel at købe sin cykel i en butik, hvor man kan få råd og vejledning, få justeret bremser, hjælp til ditten og datten osv... - Internetkøb er for folk der ved hvad de går efter, og hvordan de samler/reparerer det. :wink:

Hvis du har spørgsmål til det jeg har skrevet, eller noget helt andet ift. MTB så er du selvfølgelig velkommen til at skrive eller ringe! - Vi glæder os til at se dig i skoven!
Jeg må indrømme, at jeg ikke har overvejet et damestel, damepedaler, damesadler etc. Bukserne er dog et særdeles godt tip jeg ikke har tænkt over :-). Håber at kunne finde nogen som ikke er en hel trikot - da jeg helst undgår det hvis jeg kan. Har det fint med alm. cykelshorts.

Synes det er fint der er alternativer til kvinder, men jeg vil starte med at tage sporten for det den er, uden at skulle købe en masse "kvindeudstyr". Som du selv skriver, er noget af det måske overkill - hvor andet kan vise sig at være meget brugbart.
Det afspejler nok også lidt min personlige holdning, til den opdeling i mand/kvinde der er blevet trendy. Kvindeløb, kvindecykler til MTB, MTB træning kun for kvinder, motionscenter kun for kvinder... Jeg venter stadig på, at der en nogen der producerer en bil KUN TIL KVINDER ;o)
Jeg er 173cm og har rimelig lange arme, generelt er jeg godt og robust bygget. Har via PPS målt at en str M (18.5) herre skulle passe mig fint.
Arbejder du i Ride4Fun?

Hilsen PP

PS Tak for input, det sætter jeg STOR pris på :-)
**Prinsesse på 2 hjul - MTB skal køres med stil**
User avatar
Hanne
Med nyvasket cykel
Posts: 2321
Joined: 09 Oct 2006, 13:25
Location: Bagsværd - et split fra Hareskoven
Contact:

Post by Hanne »

OG jeg vil bare sige velkommen til.. Alle andre har allerede øst af deres erfaring, så min er ganske overflødig..

Det eneste du bare skal huske er at det skal være sjovt - ALTID.. ellers kan det sgu være ligemeget :)

/Hanne
Hvis alt er under kontrol - så kører du for langsomt.
http://cykelmyginden.blogspot.com/
User avatar
Anatasia 'Prinsessen'
Helt uden hænder!
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2008, 22:38
Location: København S

Post by Anatasia 'Prinsessen' »

Gudmundseth wrote:Hej Powerprincess
Velkommen til TH.
Jeg har den cykel du mangler til salg - Gary Fisher Zigurrat 2006. Den er til til salg for 10.000,- og har kørt ca 500km. Alle drivdele er spritnye. Cyklen er købt og serviceret hos Ritter Cykler i Lyngby.
Jeg er 178cm høj - så hvis du er nogenlunde i den størrelse kan cyklen være noget for dig.
Hvis du er interesseret er du velkommen til en prøvetur i skoven.
Michael
Gudmundseth wrote:Jeg er nu ikke helt enig med Bo i alt det ekstraudstyr du skal bruge. Et powerlink er ikke noget værd i skoven hvis du ikke har en kædespringer med. Så det du skal bruge er en cykel, et par gode cykelbukser. Derudover kan det være praktisk at have dækjern, slange og pumpe med i skoven, da punkteringer forekommer. Hvis uheldet skulle ske at du knækker kæde er der næsten aldrig længere til et en s-tog station end man kan trække sin cykel. Hvis du starter med at køre sammen med Hustlerne er der altid en der har et powerlink med, så skal du nok få hjælp.
Det med vaskebørster - der bruger jeg en gammel tandbørste til kæden og en opvaskebørste til resten - her behøver man bestemt ikke købe disse ting i en cykelbutik.
Det vigtigste er at komme ud i skoven, og finde ud af hvilken fantastisk sport MTB er :lol:
Gudmundseth wrote:Da du arbejder i Lyngby kan jeg kun anbefale Ritter Cykler. Her får du en super service og betjening. Jeg har tidligere handlet en del hos Heino, men handler udelukkende hos Ritter nu pga. af den suveræne service.
Snak med Kenneth, Casper eller Mads og I finder en cykel du bliver rigtig glad for :lol:
Der er en Hustler (Henrik Johanneson) der har erfaringer med Canyon og deres serviceordninger.
Tak for dine svar :-)
Jeg skal nok lige google den dér GF du har til salg, og tage den ind i mine overvejelser.
Tager helt sikkert en tur ud til Ritter i denne uge, så det kan du roligt regne med. Derudover vil jeg også lige skrive en PM til ham Henrik du nævner, det er rart at få hans erfaringer med også.

Jeg har ikke rigtig andet end cykel, cykel, cykel i hovedet for tiden - irriterende :roll:
**Prinsesse på 2 hjul - MTB skal køres med stil**
User avatar
Charlotte vM
Bagfra højre-om!
Posts: 1094
Joined: 31 Oct 2006, 18:05
Location: Slangerup

Post by Charlotte vM »

PowerPrincess wrote:Jeg må indrømme, at jeg ikke har overvejet et damestel, damepedaler, damesadler etc. Bukserne er dog et særdeles godt tip jeg ikke har tænkt over :-). Håber at kunne finde nogen som ikke er en hel trikot - da jeg helst undgår det hvis jeg kan. Har det fint med alm. cykelshorts.

Synes det er fint der er alternativer til kvinder, men jeg vil starte med at tage sporten for det den er, uden at skulle købe en masse "kvindeudstyr". Som du selv skriver, er noget af det måske overkill - hvor andet kan vise sig at være meget brugbart.
Det afspejler nok også lidt min personlige holdning, til den opdeling i mand/kvinde der er blevet trendy. Kvindeløb, kvindecykler til MTB, MTB træning kun for kvinder, motionscenter kun for kvinder... Jeg venter stadig på, at der en nogen der producerer en bil KUN TIL KVINDER ;o)
Jeg er 173cm og har rimelig lange arme, generelt er jeg godt og robust bygget. Har via PPS målt at en str M (18.5) herre skulle passe mig fint.
Arbejder du i Ride4Fun?

Hilsen PP

PS Tak for input, det sætter jeg STOR pris på :-)
Nej, jeg har tidligere været ansat der, men nu er jeg der kun når der er ekstraordinært travlt, ferie el.lign. Retfærdigvis skal det siges, at det er min far der har forretningen. :wink:

Min pointe ift. rammen er, at selv om du er robust så har du højst sandsynligt en kortere overkrop end en mand på 173 cm. Derfor er det ekstra vigtigt at du kommer ud og prøver den cykel som du har i kikkerten, for at være sikker på at den føles rigtig - en for stor cykel er bestemt ikke sjov. Nu ved jeg ikke lige hvad PPS er, men hvis jeg udregner min størrelse på Bicyclenet.co.uk så anbefaler den mig en 18" eller 19" - cykler som ville være alt for lange i overrøret til mig (som tidligere nævnt kører jeg på en 16").

Man kan godt få bukser uden seler, men hvis man kan vænne sig til at køre med, så er der altså nogle fordele ved det. - Men det er selvfølgelig en smagssag.

Alt det med kvindeudstyr er blot erkendelsen af at mænd og kvinder (heldigvis) ER bygget forskelligt; dengang jeg startede med at køre MTB fandtes der overhovedet ikke noget kvinde-udstyr og forskellen er altså mærkbar! Men hvis du principielt vil minimere dit indkøb af kvinde-ting, så gør dig selv den tjeneste i det mindste at købe kvinde-bukser og -sadel.... :wink:
"Pain is temporary, quitting is forever"
Følg livet på landet!
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3660
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Post by AndreasA »

PowerPrincess wrote:
Olut aka andreas wrote:Hey Powerprincess
Velkommen til.
Du skal ikke gå så meget op i hvilket navn der står på Stellet.
2 cykler til 7.500 kører højst sandsynligt ens, jeg vil ihvertflad vove påstanden at du ikke kan mærke forskel.
Mht. Canyon og andre "billige" postordre cykler, er det eneste problem at du selv skal samle skidtet, for cyklen kommer i en papkasse..
Er du skrap til at skrue på en cykel..?? for du kommer helt sikkert til at betale dig fra, at få en cykelsmed til at samle den for dig, fordelen ved at handle lokalt er jo de tre S'er. SERVICE, SERVICE, SERVICE...!!!!
køber du en cykel hos f.eks. Ritter (el. Ride4fun & RoadBikeShop etc.)
kan du jo gå ned og brokke dig, hvis bremsen piver efter første tur i skoven. De vil helt sikkert hjælpe dig og måske endda komme med fif's om hvordan du skal passe og pleje dit nye ride..
Jeg vil komme med den påstand at interhandel er for de mere rutineret cykelfreaks. Og nej, jeg har ikke andel i nogle af ovennævnte cykelbikse ;o)

Hilsner fra Valby
Andreas
Hej Andreas
Jeg synes netop heller ikke jeg går op i om det hedder det ene eller andet. Jeg vil bare gerne være sikker på, at jeg får den bedste cykel til pengene, med de muligheder jeg har. Nu har jeg kigget på SCOTT, Radon, Rivette, Specialized, Kilo, GHOST, Cannondale, Trek og GF (den eneste interessante er Gary Fisher X-Caliber 2008) og synes ikke jeg har set at jeg kan få samme kvalitet for pengene. Synes Canyon cyklen har noget godt isenkræm i sig, har en passende pris, passer mit behov, og jeg synes den er flot.
Jeg er ikke skrap til at skrue på cykler, men hvis ikke jeg selv kan finde ud af det ( :D ) så må jeg naturligvis betale mig fra det - eller endnu bedre, få en Hustler til at hjælpe mig :wink:
Hvis jeg havde udset mig en cykel hos en af vores sponsorer, ville jeg uden tvivl købe den der. Selvfølgelig er det nemmest - for alle parter :) Men hvis det ender med Canyon, er jeg sikker på de vil klare sig fint med alle mine forventede servicebesøg, som de også tjener lidt skillinger på.

Jeg skal helt sikkert forbi Ritter og RBS i løbet af ugen, for lige at ose færdig, og træffe den store beslutning.
Hej Hej
Jeg er såmænd ligeglad med hvor du køber din cykel henne, synes også selv at de der Canyon's er fede nok, det var såmænd bare et lille pip om service-niveaut'et ved så'en Internet biks der. det er derfor de er billigere..
Men jo, der er tit federe stumper på de tyske masseproduceret cykler, spørgsmålet er så igen, Kan du mærke forskel..?? Man kan jo altid opgradere bikens dele løbende...
Men go jagt, og se så og komme ud i skoven, den er heldigvis ligeglad med hvilken bike du kommer drønende på.. ;o)
A
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply