Ny MTB - til en Superwoman :-)

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Anatasia 'Prinsessen'
Helt uden hænder!
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2008, 22:38
Location: København S

Ny MTB - til en Superwoman :-)

Post by Anatasia 'Prinsessen' »

Hej alle :)
Så kan jeg ikke længere fornægte, at jeg vil køre MTB. Har gået og tænkt på det, i det sidste års tid, men ikke rigtig gjort noget ved det. Er kommet frem til, at TH passer mig fint, så jeg glæder mig til at møde nogen af Jer.

10.000 kr. spørgsmålet, hvilken cykel skal jeg ha'? :shock:
Jeg er 100% nybegynder, medmindre vi tager cyklistprøven med fra 3. klasse, så lander vi vist på omkring de 97% :wink:
Budgettet sagde 5.000 til at starte med, men har fundet frem til at jeg gerne vil ofre lidt mere, da jeg generelt sætter pris på kvalitet. Så nu er jeg kommet frem til 7.500. Jeg regner med, at skulle træne ca. 2 gange pr. uge, og vil gerne køre løb også. I forvejen løber jeg en del, og styrketræner, så jeg er aktiv 6 dage om ugen. Min MTB har jeg tænkt på, skulle give mig lidt alsidighed, og jeg er fascineret af at det er hårdt, og ikke mindst finder sted i skoven. Landevej og Tour De France er slet ikke mig!

Nå, men jeg er efter en del surfen på diverse sites, kommet frem til disse 2 bikes:

1: http://www.scott-sports.com/us_en/produ ... 9/scale_50
2: http://www.canyon.com/_dk/mountainbikes ... html?b=146

Hvad siger I til det, er jeg helt lost?
**Prinsesse på 2 hjul - MTB skal køres med stil**
User avatar
Christian Andersen
Yndlingsfarve: Grøn
Posts: 491
Joined: 09 Dec 2007, 18:48
Location: København S

Post by Christian Andersen »

Hey Powerprincess!

Først ville jeg lige sige at købe en ny cykel er en kæmpe jungle at begive sig ud i..!! Der er næsten en milliard cyler at vælge i mellem.. :) De to cykler du har valgt syntes jeg er okay! Og jeg ville nok vælge canyon´en hvis man ville vælge på udstyret! Mens scott´en nok ser bedre ud..

Men husk det altid er billigere at købe i tyskland, usa eller England!

Ses Christian
Nu med GF - SuperCaliber.!!!
User avatar
BoT
Bagfra højre-om!
Posts: 1085
Joined: 31 Aug 2006, 22:45

Post by BoT »

Husk at sætte penge af til ordentlige sko+klamper samt handsker, sadeltaske, multitool, pumpe, ekstra slanger, powerlink, vaskegrejer samt cykeltøj. Vores eget lager af cykeltøj er næsten brugt og vi skal alle have nyt til næste år pga sponsorfornyelse. En superlet regnfrakke er også godt at have.
Tag dig lidt tid til at kigge i cykelshops. Ride4fun, Nærum, Roadbikeshop og Ritter er blandt dem, der er særlig gode til mtb. Vi har folk i mange af de butikker, som vil kunne hjælpe dig.
Jeg købte min første mtb til omkring 4000 som var god nok til træning og løb i et par år. Jeg har siden brugt den til vinterbrug (=asfalt, grusstier og sjælden vask) efter jeg købte min anden. Hvis du virkelig bliver bidt af sporten vil du have lyst til en bedre cykel i omegnen af 15k, men det skal du alligevel ikke smide ud før du ved, hvad du har lyst til.
User avatar
Philip Brint
Asfalt nej tak!
Posts: 1372
Joined: 08 Apr 2008, 21:27
Location: Allerød

Post by Philip Brint »

Begge cykler er fine - til de formål du nævner. Kører selv Scale 50, og har måttet skifte en del ting ud - Mest pga af en meget våd vinter - det slider hårdt. Hvis du vælger Scott skal du være klar over at det er en race minded geometri. De Scott Oxyn dæk den bliver leveret med er ikke noget værd - Der skal du regne med at købe nogle andre.

Skulle jeg råde dig til den ene frem for den anden,bliver det - påtrods af mit eget cykelvalg - Canyon du skal vælge. Køb dog aldrig en cykel uden at have prøve den, så du er sikker på at den passer. Gør som Bo skriver, gå i en af butikkerne og tag en snak om havd der er det rigtige for dig.

Se evt efter en brugt cykel under skrotbunken på mtb.dk

Håber du kommer igang med at køre for det er rigtigt sjovt.
Rivette F8
User avatar
Anatasia 'Prinsessen'
Helt uden hænder!
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2008, 22:38
Location: København S

Post by Anatasia 'Prinsessen' »

Christian Andersen wrote:Hey Powerprincess!

Først ville jeg lige sige at købe en ny cykel er en kæmpe jungle at begive sig ud i..!! Der er næsten en milliard cyler at vælge i mellem.. :) De to cykler du har valgt syntes jeg er okay! Og jeg ville nok vælge canyon´en hvis man ville vælge på udstyret! Mens scott´en nok ser bedre ud..

Men husk det altid er billigere at købe i tyskland, usa eller England!

Ses Christian
Hej Christian
Tak for dit svar.

Jeg giver dig ret! Synes det ville være meget nemmere for mig, at købe en bil end en ny MTB.
Pt. hælder jeg også mest til Canyon, som er fra DE. Jeg skal faktisk på ferie i USA om ca. 1 mdr., og har da også overvejet at købe min cykel dernede. Men af frygt for fragt, moms, levering etc. tror jeg ikke jeg tør satse på det.

Du kan tro vi ses derude :) Kan se du også er fra øen.
**Prinsesse på 2 hjul - MTB skal køres med stil**
User avatar
Kent
En kop latex tak
Posts: 1140
Joined: 05 Sep 2007, 22:50
Location: Frederiksberg

Post by Kent »

Jeg tror, jeg ville vælge én brugt til 4-5.000 og så køre på den og få en fornemmelse af, om det reelt har interesse - og man kan jo kun blive glad for en sport, der involverer roulader og masser af myg, støv eller mudder :D

Hvis du så skulle få lyst til en dag at købe mere fancy grej, så behold den gamle som reserve for alle MTBer går i stykker af og til og så er det rart at have en reserve. Jeg kører selv på en brugt Cube og det er jeg godt tilfreds med. Indtil videre.

Start med at smutte forbi vores sponsorer - de er meget kloge og har måske noget du kan bruge :)
Nu kan det da kun gå fremad....
User avatar
Anatasia 'Prinsessen'
Helt uden hænder!
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2008, 22:38
Location: København S

Post by Anatasia 'Prinsessen' »

BoT wrote:Husk at sætte penge af til ordentlige sko+klamper samt handsker, sadeltaske, multitool, pumpe, ekstra slanger, powerlink, vaskegrejer samt cykeltøj. Vores eget lager af cykeltøj er næsten brugt og vi skal alle have nyt til næste år pga sponsorfornyelse. En superlet regnfrakke er også godt at have.
Tag dig lidt tid til at kigge i cykelshops. Ride4fun, Nærum, Roadbikeshop og Ritter er blandt dem, der er særlig gode til mtb. Vi har folk i mange af de butikker, som vil kunne hjælpe dig.
Jeg købte min første mtb til omkring 4000 som var god nok til træning og løb i et par år. Jeg har siden brugt den til vinterbrug (=asfalt, grusstier og sjælden vask) efter jeg købte min anden. Hvis du virkelig bliver bidt af sporten vil du have lyst til en bedre cykel i omegnen af 15k, men det skal du alligevel ikke smide ud før du ved, hvad du har lyst til.
Hej Bo
Jeg ved at der skal sættes lidt af til accessories, dog kender jeg ikke helt til alle dem du nævner. Powerlink og vaskegrejer ved jeg ikke hvad er, google kan heller ikke finde noget på det.

Klamper
Er det pedaler?

Multitool
Er det den udvidede schweizerkniv, m/værktøj?

Derudover, kan jeg se at man skal have en alm. pumpe + én til forgaflen?

Jeg forventer også, at min nye cykel skal holde i ca. 2 år, og så vil jeg som dig bruge den som vintercykel. Hvor meget gav du for din cykel nr. 2?

Det er min store frygt, at jeg efter kort tid ikke kan blive tilfredsstillet af min cykel, så jeg har svært ved at sætte den øvre grænsen (som nu har flyttet sig fra 5.000 til 7.500). Måske den ender på 10.000 i stedet, men det ER ALTSÅ max. for selve cyklen ha ha :)
**Prinsesse på 2 hjul - MTB skal køres med stil**
User avatar
Anatasia 'Prinsessen'
Helt uden hænder!
Posts: 55
Joined: 21 Jun 2008, 22:38
Location: København S

Post by Anatasia 'Prinsessen' »

Philip Brint wrote:Begge cykler er fine - til de formål du nævner. Kører selv Scale 50, og har måttet skifte en del ting ud - Mest pga af en meget våd vinter - det slider hårdt. Hvis du vælger Scott skal du være klar over at det er en race minded geometri. De Scott Oxyn dæk den bliver leveret med er ikke noget værd - Der skal du regne med at købe nogle andre.

Skulle jeg råde dig til den ene frem for den anden,bliver det - påtrods af mit eget cykelvalg - Canyon du skal vælge. Køb dog aldrig en cykel uden at have prøve den, så du er sikker på at den passer. Gør som Bo skriver, gå i en af butikkerne og tag en snak om havd der er det rigtige for dig.

Se evt efter en brugt cykel under skrotbunken på mtb.dk

Håber du kommer igang med at køre for det er rigtigt sjovt.
Hej Philip
Jeg har kigget på Scott, fordi det på mig virker som kvalitet. Men det er vist også kvalitet man skal betale for! På den front er Canyon mere kvalitet end det er mærkevare, og nok også derfor det sikkert ender med en Canyon. Stod det til mig, ville jeg jo gerne have denne http://www.scott-sports.com/us_en/produ ... essa_scale men det bliver måske nok min cykel nr. 2 :wink:
Tak for dine råd mht. butiksbesøg, det vil jeg helt klart gøre. Jeg har allerede været på mtb.dk, og luret lidt.

Jeg er også sikker på det er sjovt! Hver gang jeg har set nogen af "Jer" MTB'ere, har jeg kigget misundeligt efter Jer.
**Prinsesse på 2 hjul - MTB skal køres med stil**
User avatar
BoS
Førstevælger!
Posts: 2778
Joined: 27 Nov 2005, 17:28
Location: Nærum
Contact:

Post by BoS »

Velkommen i Team Hustler :)
T-Shark er (også) den fedeste låge på kirkegården
User avatar
Casper Ortvald
Set på landevejen!
Posts: 1741
Joined: 18 Nov 2006, 20:32
Location: Syvstjernen
Contact:

Post by Casper Ortvald »

Du skal være mere end velkommen i Ritter Cykler Lyngby, fang mig Kenneth eller Mads, og så kikker vi på mulighederne.
Det er så TREK og Gary Fisher Cykler vi har... med mulighed for enkelte andre.

Klamper er det der gør din sko kan klikke fast i en pedal.

Multitool er som du selv siger en schweizerkniv, med de værktøjen man skal bruge til en Cykel.
'''You're just jealous because the voices only talk to me.'''
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3660
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Post by AndreasA »

Hey Powerprincess
Velkommen til.
Du skal ikke gå så meget op i hvilket navn der står på Stellet.
2 cykler til 7.500 kører højst sandsynligt ens, jeg vil ihvertflad vove påstanden at du ikke kan mærke forskel.
Mht. Canyon og andre "billige" postordre cykler, er det eneste problem at du selv skal samle skidtet, for cyklen kommer i en papkasse..
Er du skrap til at skrue på en cykel..?? for du kommer helt sikkert til at betale dig fra, at få en cykelsmed til at samle den for dig, fordelen ved at handle lokalt er jo de tre S'er. SERVICE, SERVICE, SERVICE...!!!!
køber du en cykel hos f.eks. Ritter (el. Ride4fun & RoadBikeShop etc.)
kan du jo gå ned og brokke dig, hvis bremsen piver efter første tur i skoven. De vil helt sikkert hjælpe dig og måske endda komme med fif's om hvordan du skal passe og pleje dit nye ride..
Jeg vil komme med den påstand at interhandel er for de mere rutineret cykelfreaks. Og nej, jeg har ikke andel i nogle af ovennævnte cykelbikse ;o)

Hilsner fra Valby
Andreas
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Philip Brint
Asfalt nej tak!
Posts: 1372
Joined: 08 Apr 2008, 21:27
Location: Allerød

Post by Philip Brint »

Kig evt her - http://ride4fun.dk/group.asp?group=313&sub=313

Udstyr specielt til piger. Her kan du få god vejledning omkring hvad der er bedst til piger.
Rivette F8
User avatar
Gudmundseth
Uden hjælpemotor
Posts: 392
Joined: 18 Dec 2007, 22:42
Location: Trondheim - Norge
Contact:

Post by Gudmundseth »

Hej Powerprincess
Velkommen til TH.
Jeg har den cykel du mangler til salg - Gary Fisher Zigurrat 2006. Den er til til salg for 10.000,- og har kørt ca 500km. Alle drivdele er spritnye. Cyklen er købt og serviceret hos Ritter Cykler i Lyngby.
Jeg er 178cm høj - så hvis du er nogenlunde i den størrelse kan cyklen være noget for dig.
Hvis du er interesseret er du velkommen til en prøvetur i skoven.
Michael
Ud på tur - aldrig sur. http://utpaatur.org/blog
User avatar
Casper Ortvald
Set på landevejen!
Posts: 1741
Joined: 18 Nov 2006, 20:32
Location: Syvstjernen
Contact:

Post by Casper Ortvald »

Olut aka andreas wrote: fordelen ved at handle lokalt er jo de tre S'er. SERVICE, SERVICE, SERVICE...!!!!
køber du en cykel hos f.eks. Ritter (el. Ride4fun & RoadBikeShop etc.)
kan du jo gå ned og brokke dig, hvis bremsen piver efter første tur i skoven. De vil helt sikkert hjælpe dig og måske endda komme med fif's om hvordan du skal passe og pleje dit nye ride..
Jeg vil komme med den påstand at interhandel er for de mere rutineret cykelfreaks. Og nej, jeg har ikke andel i nogle af ovennævnte cykelbikse ;o)
AMEN'
'''You're just jealous because the voices only talk to me.'''
User avatar
Charlotte vM
Bagfra højre-om!
Posts: 1094
Joined: 31 Oct 2006, 18:05
Location: Slangerup

Post by Charlotte vM »

Velkommen til!

Som kvinde på MTB er der nogle ting du skal være opmærksom på... Proportionerne for kvinder anderledes end hos mænd. Kvinder har en kortere overkrop, og et herrestel vil derfor meget nemt blive for langt. - Jeg er selv 175 høj og kører på et 16" herrestel - altenativet ville være et 18" damestel.
Har du overvejet et decideret damestel i stedet? Nu ved jeg ikke hvor høj du er, men denne dame-MTB er nedsat fra 10K til 7,5K, da den har været brugt til en test i I form-bladet - måske var det noget? http://www.ride4fun.dk/product.asp?prod ... 313&page=1

Det der ellers er vigtigt for kvinder er at sørge for en ordentlig sadel. - Hvis du kun tænker vægt, kan du selvfølgelig tage en Token carbonsadel, men som newbie er der andre ting der er vigtige. Sørg for at købe en decideret damesadel. En damesadel er ikke lige så lang, men til gengæld bredere end herresadler, for at passe til udformningen af det kvindelige bækken. Desuden sidder trykaflastningszonerne andre steder end på herresadlerne. Jeg kører selv med en Specialized Ariel SL. I mange butikker har de sådan en måle-dims så man kan finde ud af hvilken bredde man skal bruge.

Du kan få stort set alting i damemodeller; pedaler hvor fjederen ikke er lige så stram, håndtag med anderledes udformning osv, men mange af tingene kan man klare sig uden.

Noget jeg dog vil fremhæve er fordelen ved en rigtig damebuks. Skindet er - ligesom sadlerne - udformet, så det passer den kvindelige anatomi, og i disse bukser (som jeg også selv kører med) er der lynlås i, så man kan tisse i skoven uden at lege stripper og tage jakke, trøje osv af! http://www.ride4fun.dk/product.asp?prod ... 354&page=1

Derudover er jeg enig med mange af gutterne; som nybegynder er det en klar fordel at købe sin cykel i en butik, hvor man kan få råd og vejledning, få justeret bremser, hjælp til ditten og datten osv... - Internetkøb er for folk der ved hvad de går efter, og hvordan de samler/reparerer det. :wink:

Hvis du har spørgsmål til det jeg har skrevet, eller noget helt andet ift. MTB så er du selvfølgelig velkommen til at skrive eller ringe! - Vi glæder os til at se dig i skoven!
"Pain is temporary, quitting is forever"
Følg livet på landet!
Post Reply