Problemer med TA klinger og deore forskifter.

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Martin
Nu med dunk!
Posts: 868
Joined: 27 Nov 2006, 22:36
Location: Islands brygge
Contact:

Problemer med TA klinger og deore forskifter.

Post by Martin »

AAAAAHHHHHRRGGGG... jeg blir sindsyg..

Jeg har købt 2 stk nye TA klinger... Den midterste klinge har jeg købt 2 tænder større end den var før nemlig 36 tænder.. Når jeg så samler det hele, og vil skifte fra den mellemste klinge til den største, er det som om at kæden kommer i klemme mellem de 2 klinger og kan af den grund ikke skifte op.

Det virker som om at forskifteren er for stor i selve udformingen, da det er et lille stykke af den der støder på. Jeg har prøvet at rykke den op og ned, men det gør bare at jeg ikke kan køre på den nederste klinge..

Overvejede at lave et lille kirurgisk snit i forskifteren, men ved ikke om det holder, desuden er det kun en deore.

Nogen tips..?
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Der er en dårlig ide at skifte størrelse på klinger, uden at de andre klinger fælger med. Din forskifter er designet til at løfte kæden et vist antal tænder, og det laver du om på.

Hold dig til de normale standarter, hvis du vil være sikker på det hele spiller.

22-32-44
24-34-46

Lav om på kassetten bagpå i stedet.

Husk også at dine klinger vender rigtigt i forhold til hinanden.
User avatar
Martin
Nu med dunk!
Posts: 868
Joined: 27 Nov 2006, 22:36
Location: Islands brygge
Contact:

Post by Martin »

Vender rigtigt? kan de ikke kun vende en vej de der TA klinger, jeg tænker med det man kunne forestille sig var forsiden udad..

Jeg har faktisk lige set på pakken de klinger kom i.. Jeg har fået en forkert.. Den midterste er 36 tænder... Så er det nok ikke så mærkeligt.
:oops:
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Der sidder en pil malet på klingen. Hvis du ser på tænderne, er de ikke ens hele vejen rundt, derfor skal de sidde rigtigt i forhold til hinanden, for at skifte optimalt.
User avatar
Martin
Nu med dunk!
Posts: 868
Joined: 27 Nov 2006, 22:36
Location: Islands brygge
Contact:

Post by Martin »

Pilene skal være ud for hinanden ikke..?
User avatar
jannik 'lordy' stuhr
Bagfra højre-om!
Posts: 1073
Joined: 24 Feb 2006, 18:06
Location: Værløse
Contact:

Post by jannik 'lordy' stuhr »

jeg kører denne her 22-34-46 uden nogle problemer
også med ta
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Yep, men husk at der skal være 12 tænders forskel, i følge Shimano, det overholder du også. Hvis der er for stor forskel mellem lille og stor, kan forskifteren heller ikke løfte så 'stort et stykke', så der er ikke helt frie hænder.
User avatar
Dan
Downhill konge
Posts: 1867
Joined: 01 Oct 2005, 15:03
Location: Værløse

Post by Dan »

mener du kæden falder ned ml de 2 klinger?? det burde ikke kunne lade sig gøre. Forskifteren skal sidde så der er ca 2mm luft til den store klinge.

Pilene skal sidde ud for hinanden og under pedalarmen (så vidt jeg husker)

Kan du ikke smide et pic på??
User avatar
Martin
Nu med dunk!
Posts: 868
Joined: 27 Nov 2006, 22:36
Location: Islands brygge
Contact:

Post by Martin »

Den bliver klemt, og så støder forskifteren på selve midterklingen.. Så jeg bytter bare min 36 tands klinge med en 34 som jeg havde bedt om.. så burde det passe.. Det har jeg indtryk af at flere kører med..
Post Reply