Rivette vs Principia
- Carsten Graff
- UST? Ja måske...
- Posts: 1319
- Joined: 23 Nov 2005, 10:12
Rivette vs Principia
Hvad er der af fordele/ulemper ved de 2 forskellige MTB ?
Principia 1.290 g - Rivette 1.450 g
Lidt forskel i geometri.
Principia 1.290 g - Rivette 1.450 g
Lidt forskel i geometri.
jeg tror det er meget det samme. Jeg har ikke prøvet Principia, må jeg hellere tilføje. Men jeg mindes J-Lo sige at det er fuldstændig samme følelse (han har prøvet begge). Var det ikke noget med at det var nogle folk som Principia som oprindeligt startede Rivette??? Jungletrommerne siger iøvrigt at Rivette H6 går på vinterkur og smider 100g til foråret.
- Niklas Freydberg
- Cykelmyg
- Posts: 963
- Joined: 16 Jan 2005, 22:57
- Location: København NV
Jungletrommerne siger iøvrigt også at Principia kommer med en carbon hardtail samt en carbon fully i 2008
Som Dan også fortæller, så er jeg også rimelig sikker på at det er de samme folk som står bag Rivette som startede Principia.
Rivettes første racer var også en Principia, der var malet i Rivettes farver så vidt jeg ved.
Men begge helt sikkert super cykler, man går jo aldrig galt i byen med alu.
Som Dan også fortæller, så er jeg også rimelig sikker på at det er de samme folk som står bag Rivette som startede Principia.
Rivettes første racer var også en Principia, der var malet i Rivettes farver så vidt jeg ved.
Men begge helt sikkert super cykler, man går jo aldrig galt i byen med alu.
- Peter Christensen
- 3000+ posts = spammer
- Posts: 3397
- Joined: 12 Jan 2006, 15:49
- Location: Kgs. Lyngby
Rivette Hustler rabat - Principia 0% rabat
Last edited by Peter Christensen on 30 Aug 2007, 14:53, edited 1 time in total.
- Carsten Graff
- UST? Ja måske...
- Posts: 1319
- Joined: 23 Nov 2005, 10:12
Hvis der virkelig skal ses efter i detaljerne - fluekn... - så er afstanden på "Chain Stay Length", altså afstanden mellem centrum af kranken og centrum af bagkransen, mindre på Rivette H6 end på Principia MSLe Pro. Det betyder, hvis jeg har forstået det rigtigt, at der kan bruges en kortere kæde på Rivetten, der ved mindre kædevægt = mindre watt/arbejde for at opnå samme fart. Jeg har vejet et enkelt kædeled, og det vejer ca. 2,5 gram, men det bliver jo til mange kilo/ton på en lang tur. Skal jeg køre 6-7 timer til næste sommer i Dolomitterne kan der formentlig spares mange calorier ved at køre med en kæde der er lettere. Eller er jeg helt gal på den? Og nu jeg er igang med at fluekn... Hvad med magneten til cykel computeren? Vinkelaccelrationen og dermed energien der skal til at køre den igang, er vel større hvis den sidder tæt på fælgen, frem for tæt på navet.
Men den kortere afstand betyder vel også større tendens til hjulspin / baghjulskørsel op ad bakke.Carsten Graff wrote:Hvis der virkelig skal ses efter i detaljerne - fluekn... - så er afstanden på "Chain Stay Length", altså afstanden mellem centrum af kranken og centrum af bagkransen, mindre på Rivette H6 end på Principia MSLe Pro. Det betyder, hvis jeg har forstået det rigtigt, at der kan bruges en kortere kæde på Rivetten, der ved mindre kædevægt = mindre watt/arbejde for at opnå samme fart.
T-Shark er (også) den fedeste låge på kirkegården
- Anders Kirchhoff
- Nu med støttefod
- Posts: 811
- Joined: 24 Jan 2005, 20:07
- Location: Birkerød
Hvis der kun er tale om baghjulskørsel, så er der jo mindre friktion mod det ujævne underlag, så det må også kunne spare dig for nogle kg/tons træden, hvis det er et langt løbBoS wrote:Men den kortere afstand betyder vel også større tendens til hjulspin / baghjulskørsel op ad bakke.
Jeg er mest til sportsgrene, hvor der holder en ambulance for ende af bakken!
- Niels G Henningsen
- 3000+ posts = spammer
- Posts: 4112
- Joined: 16 Jan 2006, 21:03
- Location: 2860 Søborg
Forskellen i "chainstay" længden er ikke et vægt anliggende ,selvom man måske sparer et led (fin humor der Carsten,men så se lige at Rivetten er adskillige led tungere....), men drejer sig om køre egenskaber.
(Overvej at klippe øjenbryn istedet,der er sikkert et par gram der )
På opkørsler vil man have glæde af en kort "chainstay længde" og modsat på nedkørsler,vil det føles bedre med en lidt længere "chainstay længde".
Medmindre man er decideret "Downhill" rytter,ja så skal man jo som regl både op og ned,så er man en:
Fandens karl opad->kort chainstay....
eller en:
Djævel nedad-> langt chainstay.
Om man så kan mærke forskellene mellem de 2 nævnte rammer i praksis , skal jeg lade være usagt...
Rivetten har skjulte kabler,også til bremserne,det ser jo renere ud,men er måske også lidt mere besværligt ved monteringen.
Så jeg ville nok snuppe Pricipia'en,selvmom i får lidt rabat på 'veten.
thats it....
/Niels Henningsen
(Overvej at klippe øjenbryn istedet,der er sikkert et par gram der )
På opkørsler vil man have glæde af en kort "chainstay længde" og modsat på nedkørsler,vil det føles bedre med en lidt længere "chainstay længde".
Medmindre man er decideret "Downhill" rytter,ja så skal man jo som regl både op og ned,så er man en:
Fandens karl opad->kort chainstay....
eller en:
Djævel nedad-> langt chainstay.
Om man så kan mærke forskellene mellem de 2 nævnte rammer i praksis , skal jeg lade være usagt...
Rivetten har skjulte kabler,også til bremserne,det ser jo renere ud,men er måske også lidt mere besværligt ved monteringen.
Så jeg ville nok snuppe Pricipia'en,selvmom i får lidt rabat på 'veten.
thats it....
/Niels Henningsen
mvh Niels Henningsen
Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
-
- Helt uden hænder!
- Posts: 60
- Joined: 16 Apr 2007, 13:07
Nu har jeg selv lige samlet (med lidt hjælp) en rivette, og ved ikke om jeg bare var ualmindelig heldig. Men den bremse slange den røg da lige igennem uden nogen problemer.
Det kortere chainstay bevirker at du har mere vægt direkte på baghjulet. Rivette køre med den så kaldte Genisis Geomtri. Som har kort chainstay og langt over/skrårør. Dette bevirker at den klatre helt kanon, jeg kørte lige århus 24 på min. Der er markant forskel fra den og så til min Cube team cykel jeg kørte på før. Kun stellet er udskiftede.
Jeg ville klart vælge Rivette.
~Michael
Det kortere chainstay bevirker at du har mere vægt direkte på baghjulet. Rivette køre med den så kaldte Genisis Geomtri. Som har kort chainstay og langt over/skrårør. Dette bevirker at den klatre helt kanon, jeg kørte lige århus 24 på min. Der er markant forskel fra den og så til min Cube team cykel jeg kørte på før. Kun stellet er udskiftede.
Jeg ville klart vælge Rivette.
~Michael
- Flemming Elhøj
- 1 omgang efter
- Posts: 655
- Joined: 23 Apr 2007, 23:14
- Location: Ballerup/Egebjerg
- Morten Tillquist
- Ny på Hustleren
- Posts: 41
- Joined: 10 Jan 2007, 11:21
- Contact:
...ups troet ikke de var så dyrer. Godt jeg fik finger i en af de sidste rigtig Danske rammer til spot prisDan wrote:Principia MSL pro: ca 12000
Rivette H6: ca 8500
Vejlende altså
Michael har ret. Selv jeg, som ikke ligefrem er en øvet mekaniker, kan montere bremsen uden problemer
Last edited by Morten Tillquist on 31 Aug 2007, 09:11, edited 1 time in total.