Rivette vs Principia

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1319
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Rivette vs Principia

Post by Carsten Graff »

Hvad er der af fordele/ulemper ved de 2 forskellige MTB ?
Principia 1.290 g - Rivette 1.450 g
Lidt forskel i geometri.

Image
Image
User avatar
Dan
Downhill konge
Posts: 1867
Joined: 01 Oct 2005, 15:03
Location: Værløse

Post by Dan »

jeg tror det er meget det samme. Jeg har ikke prøvet Principia, må jeg hellere tilføje. Men jeg mindes J-Lo sige at det er fuldstændig samme følelse (han har prøvet begge). Var det ikke noget med at det var nogle folk som Principia som oprindeligt startede Rivette??? Jungletrommerne siger iøvrigt at Rivette H6 går på vinterkur og smider 100g til foråret.
User avatar
Niklas Freydberg
Cykelmyg
Posts: 963
Joined: 16 Jan 2005, 22:57
Location: København NV

Post by Niklas Freydberg »

Jungletrommerne siger iøvrigt også at Principia kommer med en carbon hardtail samt en carbon fully i 2008 :wink:

Som Dan også fortæller, så er jeg også rimelig sikker på at det er de samme folk som står bag Rivette som startede Principia.

Rivettes første racer var også en Principia, der var malet i Rivettes farver så vidt jeg ved.

Men begge helt sikkert super cykler, man går jo aldrig galt i byen med alu.
User avatar
Peter Christensen
3000+ posts = spammer
Posts: 3397
Joined: 12 Jan 2006, 15:49
Location: Kgs. Lyngby

Post by Peter Christensen »

Rivette Hustler rabat - Principia 0% rabat :D
Last edited by Peter Christensen on 30 Aug 2007, 14:53, edited 1 time in total.
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1319
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Post by Carsten Graff »

Hvis der virkelig skal ses efter i detaljerne - fluekn... - så er afstanden på "Chain Stay Length", altså afstanden mellem centrum af kranken og centrum af bagkransen, mindre på Rivette H6 end på Principia MSLe Pro. Det betyder, hvis jeg har forstået det rigtigt, at der kan bruges en kortere kæde på Rivetten, der ved mindre kædevægt = mindre watt/arbejde for at opnå samme fart. Jeg har vejet et enkelt kædeled, og det vejer ca. 2,5 gram, men det bliver jo til mange kilo/ton på en lang tur. Skal jeg køre 6-7 timer til næste sommer i Dolomitterne kan der formentlig spares mange calorier ved at køre med en kæde der er lettere. Eller er jeg helt gal på den? Og nu jeg er igang med at fluekn... Hvad med magneten til cykel computeren? Vinkelaccelrationen og dermed energien der skal til at køre den igang, er vel større hvis den sidder tæt på fælgen, frem for tæt på navet.
User avatar
BoS
Førstevælger!
Posts: 2780
Joined: 27 Nov 2005, 17:28
Location: Nærum
Contact:

Post by BoS »

Carsten Graff wrote:Hvis der virkelig skal ses efter i detaljerne - fluekn... - så er afstanden på "Chain Stay Length", altså afstanden mellem centrum af kranken og centrum af bagkransen, mindre på Rivette H6 end på Principia MSLe Pro. Det betyder, hvis jeg har forstået det rigtigt, at der kan bruges en kortere kæde på Rivetten, der ved mindre kædevægt = mindre watt/arbejde for at opnå samme fart.
Men den kortere afstand betyder vel også større tendens til hjulspin / baghjulskørsel op ad bakke. :P
T-Shark er (også) den fedeste låge på kirkegården
User avatar
Anders Kirchhoff
Nu med støttefod
Posts: 811
Joined: 24 Jan 2005, 20:07
Location: Birkerød

Post by Anders Kirchhoff »

BoS wrote:Men den kortere afstand betyder vel også større tendens til hjulspin / baghjulskørsel op ad bakke. :P
Hvis der kun er tale om baghjulskørsel, så er der jo mindre friktion mod det ujævne underlag, så det må også kunne spare dig for nogle kg/tons træden, hvis det er et langt løb :wink:
Jeg er mest til sportsgrene, hvor der holder en ambulance for ende af bakken!
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4112
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Post by Niels G Henningsen »

Forskellen i "chainstay" længden er ikke et vægt anliggende ,selvom man måske sparer et led (fin humor der Carsten,men så se lige at Rivetten er adskillige led tungere....), men drejer sig om køre egenskaber.
(Overvej at klippe øjenbryn istedet,der er sikkert et par gram der :D )

På opkørsler vil man have glæde af en kort "chainstay længde" og modsat på nedkørsler,vil det føles bedre med en lidt længere "chainstay længde".

Medmindre man er decideret "Downhill" rytter,ja så skal man jo som regl både op og ned,så er man en:

Fandens karl opad->kort chainstay....
eller en:
Djævel nedad-> langt chainstay.

Om man så kan mærke forskellene mellem de 2 nævnte rammer i praksis , skal jeg lade være usagt...

Rivetten har skjulte kabler,også til bremserne,det ser jo renere ud,men er måske også lidt mere besværligt ved monteringen.

Så jeg ville nok snuppe Pricipia'en,selvmom i får lidt rabat på 'veten.
thats it....

/Niels Henningsen
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Dan
Downhill konge
Posts: 1867
Joined: 01 Oct 2005, 15:03
Location: Værløse

Post by Dan »

Det er rigtigt at installering af bagbremsen er mere besværligt på Riveten. Den skal jo skilles ad men det vil jeg nok ikke lade være bestemmende faktor. :wink: De fleste af os får jo alligevel en mekaniker til at samle skidtet :)
User avatar
BoS
Førstevælger!
Posts: 2780
Joined: 27 Nov 2005, 17:28
Location: Nærum
Contact:

Post by BoS »

Jeg vil gerne samle din cykel for dig, Carsten. Uanset hvad du vælger :-)
T-Shark er (også) den fedeste låge på kirkegården
Michael Gerner-Rasmussen
Helt uden hænder!
Posts: 60
Joined: 16 Apr 2007, 13:07

Post by Michael Gerner-Rasmussen »

Nu har jeg selv lige samlet (med lidt hjælp) en rivette, og ved ikke om jeg bare var ualmindelig heldig. Men den bremse slange den røg da lige igennem uden nogen problemer.

Det kortere chainstay bevirker at du har mere vægt direkte på baghjulet. Rivette køre med den så kaldte Genisis Geomtri. Som har kort chainstay og langt over/skrårør. Dette bevirker at den klatre helt kanon, jeg kørte lige århus 24 på min. Der er markant forskel fra den og så til min Cube team cykel jeg kørte på før. Kun stellet er udskiftede.

Jeg ville klart vælge Rivette.

~Michael
User avatar
Flemming Elhøj
1 omgang efter
Posts: 655
Joined: 23 Apr 2007, 23:14
Location: Ballerup/Egebjerg

Post by Flemming Elhøj »

Hvad er prisen på de to rammer?
Det er træningen der tæller...ikke udstyret!!!
User avatar
Dan
Downhill konge
Posts: 1867
Joined: 01 Oct 2005, 15:03
Location: Værløse

Post by Dan »

Principia MSL pro: ca 12000
Rivette H6: ca 8500

Vejlende altså :wink:

Michael har ret. Selv jeg, som ikke ligefrem er en øvet mekaniker, kan montere bremsen uden problemer
User avatar
Morten Tillquist
Ny på Hustleren
Posts: 41
Joined: 10 Jan 2007, 11:21
Contact:

Post by Morten Tillquist »

Dan wrote:Principia MSL pro: ca 12000
Rivette H6: ca 8500

Vejlende altså :wink:

Michael har ret. Selv jeg, som ikke ligefrem er en øvet mekaniker, kan montere bremsen uden problemer
:shock: ...ups troet ikke de var så dyrer. Godt jeg fik finger i en af de sidste rigtig Danske rammer til spot pris :lol:
Last edited by Morten Tillquist on 31 Aug 2007, 09:11, edited 1 time in total.
My Bike: Principia MSLe Pro

"2006/07 -første sæson på en rigtig MTB'er"
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3294
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Post by Jais »

Jeg har haft en Principia som tri cykel, en som landevej og en som MTB. Jeg har været meget tilfreds med dem, bortset fra min MAC B (mtb) hvor stellet knækkede efter 5 år….. Personligt ment er Rivetten federe at køre på, og meget mere liret 8)
Post Reply