Råd søges

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Tobias
Fås den i carbon?
Posts: 1180
Joined: 27 Feb 2008, 16:51
Location: Birkerød

Råd søges

Post by Tobias »

Min krans på gravel cyklen rasler og larmer så man bliver tosset.

Det er et DT nav med en Shimano krans bestående af løse blade. Jeg kan ikke stramme så de bliver faste, har forsøgt med en smal Skive inde mod nav men hjælper ikke.

Hvad skal jeg gøre?
Kan jeg undgå hvis jeg køber en ny krans?
Er det huset som er slidte kanter?
Skal hus skiftes?
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Råd søges

Post by Morten Hartvigsen »

måske 2 smalle skiver inden ved hub.... ?
er der slør i hub ?
måske et cowboy trick > vvs tape på hub inden krans monteres?
eller måske ny hub (det du kalder et hus :-))
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4112
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Råd søges

Post by Niels G Henningsen »

Er det begyndt efter du har sat en ny kassette på eller haft den gamle taget af og sat på igen, eller der det noget, der er opstået mens den samme kassette har siddet på (tænker det må have været ok på et tidspunkt... ) ?

Nu har jeg ikke lige den kombi af nav/kassette , men et par ting værd at overveje:

*Er alle tandhul sat rigtigt på ( selvom man vist ikke kan få lov at vende nogen forkert ) og især de 2 mindste kan vist drille lidt , hvis man ikke får sat dem rigtigt sammen

*Hvilken hub har du og hvad passer kassetten ( og hvad hedder kasetten) til, se evt https://velo.outsideonline.com/road/roa ... atibility/

*Har aldrig været ude for at man skulle ud i ekstra mellemskiver, ud over det officielle fra Shimano, og vil mene at ekstra er en lappe løsning på et problem , der burde kunne løses uden , hvis ellers komponenterne er kompatible. Har kun skiftet hub , hvis det har været gået i stykker i friløbsfunktionen, men aldrig af den grund du er inde på.
* Har oplevet at kassetter med enkeltklinger kan lave grater i "forhøjningerne" på hub'en så det er svært ,at få klingerne på, tror jeg en enkelt gang har måttet "slibe" på en hub af den grund . Måske et kig værd.

Sidste punkt er måske det mest løsnings orienterede... Tag hele pivetøjet til en god mekanikker... Kunne jo være hos Slagteren i Birkerød :-)
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Tobias
Fås den i carbon?
Posts: 1180
Joined: 27 Feb 2008, 16:51
Location: Birkerød

Re: Råd søges

Post by Tobias »

Mange tak for input
Mener at jeg har været igennem de fleste af de ting i nævner men vil lige gennemgå det endnu en gang.
Det er den samme kassette som har siddet på hele tiden. Det løse er først kommet med tiden og værre her efter at jeg har haft det af.
Ja der er grater på hub men syntes ikke det i sig selv bør være grund nok.
Jeg tror ikke der har været en Skive på før, derfor er jeg egentlig enig i at det ikke burde være nødvendigt, blot et forsøg på afhjælpning.
Kan man købe en ny kassette der ikke er løse/enkelt klinger?
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4112
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Råd søges

Post by Niels G Henningsen »

Mener de fleste Shimano kassetter består af en blanding , hvor de første 3-4 lette klinger er bygget sammen og resten er “løsdele” . Ny kassette plejer også at betyde ny kæde.
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Råd søges

Post by Morten Hartvigsen »

har et par gange oplevet at der var stor forskel på shimano og SRAM kasetter, så måske du kan prøve et par forskellige
lidt 'hakker' i hub burde ike gøre noget
User avatar
Claus Wagner
GRØN FRONT!
Posts: 1597
Joined: 29 Sep 2009, 20:04
Location: Herlev

Re: Råd søges

Post by Claus Wagner »

Lav lige en kontrol af om kassetten har "gravet" sig ned i den spacer der sidder for enden af bodyen
INTET ER UMULIGT FOR DEN DER BÆRER VILJEN I HJERTET!
Post Reply