UWCT finale i Trento

Forum udelukkende omhandlende ture på landevejen. Husk at skrive: tid/sted/dato i overskriften.
Post Reply
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

UWCT finale i Trento

Post by Niels G Henningsen »

Jeg kunne desværre ikke deltage i turen til Blekinge,da jeg havde en anden aftale... Nemlig:

UWCT Finale Trento 2013


UCI har i årets løb afviklet en række amatør/motionsløb over hele verden,og de 25 % bedste fra hvert løb i de forskellige aldersklasser (jeg kører således i Herre 55-59 år) var inviteret til ,at køre finalen i Trento Søndag 22/9, et slags uofficielt verdensmesterskab for amatører og motionister. Trento er en lidt større by i dalen, og har en charmerende gammel bydel,hvor man sagtens kunne bruge et par dage uden cykel.

Mine faste træningskammerater Klaus Bomholt & Jesper Jørgensen havde ligeledes kvalificeret sig,så der var basis for en udflugt sydpå. Jeg var så heldig, at have både kørelejlighed,hotel og godt selskab med Jesper og hans bror Jørgen hele vejen igennem. Jørgen skulle ikke deltage i løbet, men ”bare” være turist,og det er faktisk rigtigt rart med en på turen, der ikke selv cykler ,og dermed har overskud til, at tage nogle fine billeder samt agere soigneur da vi kom i mål ved ,at hente vores forfriskninger,aflevere tidstagningschip og ellers være istand til at tænke klart.

Vi ankom fredag morgen til hotellet,og efter en lille lur var vi klar til en let træningstur alle 4, Klaus kom fra campingpladsen, hvor han og Christine havde startet deres sommerferie.
Valget var finale stigningen, Monte Bondone , som lokalt har mytisk status, idet det var her Charly Gaul vandt en Tour de France etape i 1956. Den er 20 km lang og relativt jævnt stigende hele vejen op ad en til tider meget snoet vej, med fin udsigt over dalen og Trento by. Jørgen tog bilen og kameraet og fik taget nogle skarpe billeder,samt kørt Jesper nedad bjerget efterfølgende.Jeg trillede nedad bjerget, Klaus susede,et mønster der er set før.

http://connect.garmin.com/activity/380040532" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi holdt en VAM på ~ 950 højdemeter/time , det skulle blive spændende at se ,om det kunne gentages ved selve løbet, hvor man jo har kørt 2 andre bjerge før.

Lørdag valgte Klaus at køre stigningen syd for Trento -bjerg nr 2- mens Jesper og jeg valgte startloop'et ud omkring den første lille stigning til Palu di Giovo og vi havde følgeskab af Peter Kondrup fra Fredericia. Utrolig smuk tur opad bjerget med udsigt til vinmarker på skråningerne. Den tidligere verdensmester Francesco Moser bor og har sine vinmarker der.
Hjemmefra havde jeg nærmest betragtet denne stigning som ”bare en lille knold”, men vi blev da heldigvis klogere, der var tale om en regulær stigning på 7-8 km og indenfor de sidste par km sektioner med 13-16 % stigning.
Nedkørslen var fin og hurtig,vejene bredere end jeg syntes de fremstod på kortet,så ingen problem i det,og mine Mavic Cosmic Carbonne SLR havde ingen problemer med at bremse og komme af med varmen, rart at vide inden selve løbet.
Lige før vi ramte hovedvejen i dalen igen var vi vidne til en større folkefest,der var bryllup i landsbyen,og brudeparret kørte i en fin gammel åben folkevogn... Lidt senere blev vi stoppet af et sørgetog ved en begravelse.
På hovedvejen ind mod Trento gjorde vi holdt ved familien Mosers cykelbutik,og det var der mange andre der også gjorde, vi fik hilst på gamle cykelbekendte der.
Vi sms'ede med Klaus og fik meldinger fra hans tur,han lovede en pæn hård opkørsel a la Alpe de Huez og en herlig nedkørsel, hvor man kunne få ”lidt fart på”.... Og det gjorde han på løbsdagen med 99,4 km/t, hvor vi andre klappede hesten lidt med 85 km/t og 75 km/t som topfart.

http://connect.garmin.com/activity/380041248" onclick="window.open(this.href);return false;

Resten af dagen gik med kaffe på torvet,et kaotisk info møde i bedste italienske stil og en hyggelig middag på restaurant.

Selve løbet er på 112 km og glimrende komponeret om man så må sige.... Ud af Byen på flad vej 8 km så det første bjerg op/ned efterfulgt af små 40 flade km på hovedvejen i dalen inden bjerg nummer 2. Herefter blot cirka 12 km fladt i dalen igen inden finale opstigningen på 20 km til Vason på toppen af Monte Bondone.
Min ”taktik” var nogenlunde klar,komme med feltet -der havde masterstart ud til bjerget- så let som muligt,komme op i et tempo med en puls under AT og køre nedkørslen sikkert.
Derefter skulle der findes en gruppe med passende højt tempo til at føre frem til næste bjerg og så videre og så gerne have kræfter i behold til ,at køre sidste bjerg med samme VAM som de første og som ved vores træningstur. Skulle der være lidt overskud,skulle det så brændes af på de sidste par km.

Man havde valgt ,at starte de forskellige klasser omvendt af, hvad der var strengt logisk, idet de formodede generelt langsommeste starter først,og de resterende klasser med 2 minutters mellemrum ud af byen. Baggrunden for dette var,at så skulle vejene være lukket i kortest mulige tid.
Klaus & Jesper skulle således starte 2 minutter efter mig. Havde forventet kaos på især første nedkørsel, men de viste sig ,at være spredt så meget ud,at det i praksis var uproblematisk.
Vi kom fint afsted fra det gamle torv i byen,med alskens hurlumhej af speedsnakkende italiensk kommentator og TV helikoptere i luften, det gik ikke stille af sig.
Taktikken holdt fint,kom godt over bjerget og ned igen,selvom ikke alle gjorde det,så en australier ligge på betonen op mod bjergvæggen,samt et par stykker mere stå og slikke sårene på nedkørslen fra Palu di Giovo.
Nede på landevejen igen gik det hurtigt,faktisk for hurtigt idet dem bagfra kom op og de første 5 km nede i dalen lå vi med +45 km/t og en puls svarende til at køre opad..... Det var ikke meningen.
Jeg fandt dog ind i et samarbejde med en anden dansker og foreslog vi dannede en ”roligere gruppe” , hvilket vi gjorde, og det førte os op til en større gruppe,der stort set førte mig frem til næste bjerg.
Det var dog ikke helt uden problemer,på et tidspunkt ude omkring km 44 ligger jeg som 3'er i en mindre gruppe, der har fået lidt fart på igen ,og med +45 km/t rammer vi en rundkørsel (der burde hedde en ”ovalkørsel”,som den var udformet) og de første 2 bliver snydt af forløbet og kan ikke ramme udkørslen og er nød til at klodse bremserne,så jeg må op over kantstenen og over græsset og ud på afkørslen lidt kængere fremme. Et par af dem bagved vælger, at smide sig, det skramler voldsomt og lyder dyrt.
På det flade stykke havde jeg egentlig forventet, at Klaus & Jesper ville komme op bagfra,men det sker først på anden stigning op mod Lago di Cei,hvor Jesper kommer dampende efter han har smidt Klaus i bunden af stigningen,som jeg forstår det.
Hvis jeg skal være første mand af os 3,skal jeg jo af med ham igen,da han har 2 minutter på konto'en grundet startrækkefølgen,men Jesper er stærk på den opkørsel,så jeg vælger , at slå følge opad (det andet valg ville være at lade ham køre) og vente til nedkørslen,hvor jeg plejer ,at have et lille fortrin,idet jeg i modsætning til Jesper synes det er sjovt,at køre nedad.
Det kom også til at holde stik,efter jeg havde fået tygget mig igennem min Powerbar -helt som planlagt- på det flade stykke på toppen,kunne jeg køre fra Jesper nedad, men det holdt dog kun til regrupperingerne nede på de sidste 12 flade km ind mod Trento og Monte Bondones afgørende 20 km stigning.

Så vi lå side om side da festen skulle begynde for alvor, umiddelbart som vi begynder opstigningen sætter Jesper et tempo, der er svært ,at overgå og da der kommer et ”lille krampevarsel”,lægger jeg mig på hjul og situationen minder meget om når Jesper trækker os rundt herhjemme på flad vej i et dræbende tempo og tråd. Jeg kan dog konstatere ,at krampen går i sig selv (”leave it alone ,it might go away” er et glimrende huskeråd i slige situationer) og pulsen ligger stadig på det niveau jeg havde håbet på ,at kunne holde hele vejen igennem på stigningerne,altså tæt på 75-76 % af HRR.
Ved første væskedepot på stigningen får jeg kørende fyldt min ene flaske (helt efter planen igen) men også stukket en banan i hånden,som jeg ikke lige kan overskue ,at tygge mig igennem,giver den til Jesper,ikke så meget for, at være generøs, men han ku' jo kløjs i den,som jeg ville have gjort på det tidspunkt,nå men det virkede ikke.
Vi får trampet os deropad i fint tempo,og får mange opmuntrende tilråb fra de ganske mange danske tilskuere på bjerget,herlig fornemmelse og retfærdiggør fuldt indkøbet af et sæt landsholdstøj.
Som nævnt skulle jeg helst være +2 minutter før Jesper i mål,hvis det lille interne opgør skulle falde ud til min fordel,men de første mange km opad er der ikke noget ekstra ,at skyde med...Efter cirka 10 km er det dog som om,at Jesper slækker lidt på tempoet og selvom det er for tidligt at køre alene, må man jo udnytte chancen når den viser sig,så jeg fortsætter i mit tempo,og der åbnes et lille hul. Vi er på ingen måde ude i noget der minder om Nibali & Horner på Angrilu, men måske det bedste billede er to lastvognstog, der prøver, at overhale hinanden på motorvejen i bakkerne ved Kassel.
Der kom nogle få forbi på sidste opkørsel,men generelt havde vi fornemmelsen af ,at vi hentede ret mange på sidste stigning.
Der var ikke rigtig basis for en decideret slutspurt fra min side, men holdt tempoet de sidste ~ 10 km,og krydser målstregen på stor klinge (i 50/28) og kommer i mål foran Jesper med lige over et minut, så Jesper er løbets sande mester,også fordi han holder sit tempo efter det lille hul opstår,hvor mange andre rent psykisk ville give op ,og gå ned med tanken ”så kan det også være lige meget, lad dog idioten køre”.
På toppen tager Jørgen og Christine imod i det ”milde kaos” der hersker , når flere hundrede ”ret trætte” cyklister skal forholde sig så komplicerede ting som, at stå af cyklen,få noget at spise og drikke,aflevere chip mm. Så stor tak til dem,Christine ku' en særligt opmuntrende kommentar om ,at vi så friske ud, og det lød faktisk som om hun mente det,det lunede.
Klaus kommer i mål lige +7 minutter efter os andre,så vurderet over en distance på 112 km med knapt 3000 højdemeter,er det ret tæt.
Vi kører på tiderne 04:29:08, 04:29:59 og 04:37:24

http://connect.garmin.com/activity/380042534" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi sunder os lidt og sparker dæk,inden turen går hjemover,tak til alle for en fantastisk tur både på cyklen og i det hele taget.

Fik jeg nævnt vejret,næsten vindstille og sol med få skyer og temperaturer mellem 11 og 25 grader,altså perfekt til cykling.
Last edited by Niels G Henningsen on 26 Sep 2013, 05:39, edited 1 time in total.
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Jan D
3000+ posts = spammer
Posts: 3650
Joined: 29 May 2009, 15:34
Location: Søborg

Re: UWCT finale i Trento

Post by Jan D »

Tak for referat. I er sgu for vilde.
Det er flot kørt alle 3 :applaus: :thumbsup:
Jan D
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: UWCT finale i Trento

Post by AndreasA »

Smukt.!
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Jacob Korsholm
Søger sponsor!
Posts: 2609
Joined: 29 Jul 2008, 22:30
Location: Bagsværd

Re: UWCT finale i Trento

Post by Jacob Korsholm »

God beretning.
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: UWCT finale i Trento

Post by Niels P »

fed læsning. Lige før man får lyst til at køre op af et bjerg :-)
/Niels
User avatar
ClausA
Med nyvasket cykel
Posts: 2308
Joined: 31 Jul 2010, 09:07

Re: UWCT finale i Trento

Post by ClausA »

Godt kørt og god beretning.

@Niels: Må den komme på forsiden og har du evt. et billede vi kan lægge ved?

/Claus
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: UWCT finale i Trento

Post by Niels G Henningsen »

ClausA wrote:Godt kørt og god beretning.

@Niels: Må den komme på forsiden og har du evt. et billede vi kan lægge ved?

/Claus
tjo det skulle der vist ikke være noget problem i, bortset fra længden :-)

Skal nok prøve at finde et billede eller 2 og sende til ?
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Schønberg
Mangler fart
Posts: 2072
Joined: 29 Mar 2005, 12:08
Location: Hellerup

Re: UWCT finale i Trento

Post by Schønberg »

:thumbsup: I er sgu nogle seje 50+ 'er :mrgreen:
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: UWCT finale i Trento

Post by Mikkel Henningsen »

Stærkt skrevet, og stærkt kørt :thumbsup:
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Michael J
Set uden lys
Posts: 1012
Joined: 18 Jul 2008, 14:40
Location: 2860 Søborg
Contact:

Re: UWCT finale i Trento

Post by Michael J »

Tak skal du ha.. flot !
Fremtiden kommer af sig selv - Det gør fremskridt IKKE!
http://www.michael-jensen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Re: UWCT finale i Trento

Post by Gunnar G »

Tak for en god beretning.
Niels G Henningsen wrote:...
Ved første væskedepot på stigningen får jeg kørende fyldt min ene flaske (helt efter planen igen) men også stukket en banan i hånden,som jeg ikke lige kan overskue ,at tygge mig igennem,giver den til Jesper,ikke så meget for, at være generøs, men han ku' jo kløjs i den,som jeg ville have gjort på det tidspunkt,nå men det virkede ikke.
Nu kender man dig igen, din snu ræv! :mrgreen:
Toujours sur la plaque.
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: UWCT finale i Trento

Post by Morten Hartvigsen »

Lækkert at hører fra turen, og flot kørt.
Post Reply