Südtirol Dolomiti Superbike 2012

Forum udelukkende omhandlende ture på mountainbike. Husk at skrive: tid/sted/dato i overskriften.
Post Reply
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4121
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Südtirol Dolomiti Superbike 2012

Post by Niels G Henningsen »

Hvordan er det så lige det er at køre i bjerge, er der måske nogen der tænker.....

Har kun beskeden erfaring for MTB i bjerge (Super Dolomiti 2011) men har kørt rigtigt meget på landevej over "stort set samtlige bjerge", der er værd at nævne i Giro og Tour sammenhæng.

Og fællestrækket er jo, at man skal træde konstant til opad i 1-2 timer et par gange på en dag, ingen frihjul og beskeden effekt af ,at ligge på hjul.

Så mit råd vil være ,at køre i sit eget tempo,med en puls man ved man kan holde i lang tid & undgå at prøve at hænge på nogen, der lige kører en tand for hurtigt... Det koster alt for meget.

Som illustration ses min puls (som procent af HRR) over tid på sidste års tur til de dejlige bjerge...Og på sidste bjerg "kniber det lidt" med at holde "motivationen" :lol:
Image
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Hanne
Med nyvasket cykel
Posts: 2321
Joined: 09 Oct 2006, 13:25
Location: Bagsværd - et split fra Hareskoven
Contact:

Re: Südtirol Dolomiti Superbike 2012

Post by Hanne »

Og jeg har så tænkt samme tanker.. Jeg har kun beskeden erfaring fra MTB challange i 2007 - hvor jeg kørte godt 12000 højdemeter på 6 dage. Husker det som en af de største MTB oplevelser EVER.

For at vi nogenlunde kan forberede os så godt som muligt, kunne jeg godt tænke mig om vi lavede noget træning sammen - evt nogle ture hvor vi kører Hillerød Maraton 103 km ruten.
Og hvis nogen kunne have mod på det - køre Grejsdalsløbet lidt senere på året - da det vil give en god idé om hvad vi har i vente.

I må gerne give jeres besyv med - jeg har startet træningen og min "Coach" er igang med at kigge på "handicap" udstyr til min cykel. :).. Nu mangler jeg bare en bandagist der kan konstruere skinnerne til mine hænder :)..

Hanne
Hvis alt er under kontrol - så kører du for langsomt.
http://cykelmyginden.blogspot.com/
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Re: Südtirol Dolomiti Superbike 2012

Post by Gunnar G »

Hanne wrote:I må gerne give jeres besyv med - jeg har startet træningen og min "Coach" er igang med at kigge på "handicap" udstyr til min cykel. :).. Nu mangler jeg bare en bandagist der kan konstruere skinnerne til mine hænder :)..

Hanne
Hardcore ...
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1321
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Re: Südtirol Dolomiti Superbike 2012

Post by Carsten Graff »

Henrik Nielsen wrote:Hey, har fået fri så jeg vil da også deltage..
Carsten hvordan ser det ud med hotel og transport er der plads ??
Hvis ja, så bestiller jeg en billet og går igang med at træne. :party:
Citroën'en er fyldt, men få overtalt Hartvigsen, så er der en Farum/Værløse bil der kan køre syd på. Der er formentlig mere plads på hotellet, men venter med at booke flere værelser til du/I giver besked, om I skal med.
User avatar
John Bo Christensen
Fås den i carbon?
Posts: 1184
Joined: 21 Oct 2007, 12:57
Location: Søborg

Re: Südtirol Dolomiti Superbike 2012

Post by John Bo Christensen »

Holder lidt lav profil mht. kørsel da jeg forsøger at få sommerferie kabalen til at gå op sammen med ungerne - håber det kommer på plads i weekenden.

@Carsten: skal du have penge for hotellet?

Mvh John
We apologize for the inconvenience.
User avatar
Jannie D Jacobsen
Nu med støttefod
Posts: 819
Joined: 18 Aug 2011, 15:12

Re: Südtirol Dolomiti Superbike 2012

Post by Jannie D Jacobsen »

Det er slet ikke fordi at jeg glæder mig, for tror stadig jeg har rodet mig (og andre) ud i noget, jeg synes virker uoverskueligt :roll: .
Men derfor vil jeg da alligevel lige gøre opmærksom på at der er 151 dage (minus nogle timer) til løbsstart, og sige at jeg glæder mig til at komme på tur med de sejeste grønne mennesker, jeg kender :mrgreen:

/Jannie
Naturen, den er så pæn! Den er jo GRØN...
User avatar
Hanne Egaa
Nu med chainsuck
Posts: 330
Joined: 28 Sep 2009, 09:59
Location: Farum

Re: Südtirol Dolomiti Superbike 2012

Post by Hanne Egaa »

Jannie D Jacobsen wrote:Det er slet ikke fordi at jeg glæder mig, for tror stadig jeg har rodet mig (og andre) ud i noget, jeg synes virker uoverskueligt :roll: .
Men derfor vil jeg da alligevel lige gøre opmærksom på at der er 151 dage (minus nogle timer) til løbsstart, og sige at jeg glæder mig til at komme på tur med de sejeste grønne mennesker, jeg kender :mrgreen:

/Jannie
Det er godt, at du endelig er ved at blive tynget lidt af din samvittighed

Kan du løfte sløret for hvornår man ser DoloDonna på cyklen igen :D
Med grønne pedaler
User avatar
Hanne
Med nyvasket cykel
Posts: 2321
Joined: 09 Oct 2006, 13:25
Location: Bagsværd - et split fra Hareskoven
Contact:

Re: Südtirol Dolomiti Superbike 2012

Post by Hanne »

Jeg glæder mig SÅ meget.. ved det er lidt selvpineri at skulle glæde sig til at det gør ondt i stængerne fra det starter til vi er i mål, men alene tanken om at få lov til at køre et løb på denne måde, i de forhold og med jer gode kammersjukkere - så er det sgu al smerten værd :)

KH Hanne
Hvis alt er under kontrol - så kører du for langsomt.
http://cykelmyginden.blogspot.com/
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4121
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Südtirol Dolomiti Superbike 2012

Post by Niels G Henningsen »

Jannie D Jacobsen wrote:.. tror stadig jeg har rodet mig (og andre) ud i noget, jeg synes virker uoverskueligt :roll: . ...
/Jannie
I bjergene skal man uanset om det er landevej eller MTB tænke en smule anderledes end herhjemme i det pandekageflade Danmark...

Tænk i tid og højdemeter,frem for distance.... Og indel din tur i delmål, typisk en opkørsel,depot,nedkørsel,mellemstykke o.s.v.

For den korte udgave i 2012 har man fra start til 1. top ~ 900 højdemeter
og 2.opkørsel er på~ 500 højdemeter.

Man har "opfundet" et begreb kaldet "VAM" der udtrykker hastigheden opad pr. time.....Meget mere brugbart end km/timen. [ VAM = velocità ascensionale media ]

På landevej har en toppro en VAM på oppe omkring 1800 meter i timen (Alpe d'Huez enkeltstart), vi andre dødelige motionister kan på en god dag nok tangere de 11-1200 højdemeter pr time....

1800+ Vm/h: Lance Armstrong - and Marco Pantani of olden days
1650-1800 Vm/h: Top 10 / Tour de France GC or mountain stage winner.
1450-1650 Vm/h: Top 20 / Tour de France GC; top 20 on tough mountain stage.
1300-1450 Vm/h: Finishing Tour de France mountain stages in peloton
1100-1300 Vm/h: The Autobus Crew

http://connect.garmin.com/activity/83418850

på fin asfalt ...

På MTB'en og et noget mere krævende underlag transformeres det til i omegnen af 750 højdemter/time for mit vedkommende... :o

Skal man over flere bjerge,ja så skal man nok skrue lidt ned på forventningerene..

Så regn med måske 2 timer med konstant pres på kroppen på 1. bjerg og 1-1½ time på nr 2 rigtige bjeg , hvis man er lige niveauet under en som mig......... resten er så ligeud eller nedad :D
(det kræver så også koncentration)


Image
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Hanne
Med nyvasket cykel
Posts: 2321
Joined: 09 Oct 2006, 13:25
Location: Bagsværd - et split fra Hareskoven
Contact:

Re: Südtirol Dolomiti Superbike 2012

Post by Hanne »

Øhhh.. hvad så hvis man tager den lange ?... er det så bare dobbelt op ?... jeg havde regnet med den lange, men måske skal jeg revurdere

/H
Hvis alt er under kontrol - så kører du for langsomt.
http://cykelmyginden.blogspot.com/
User avatar
Peter Christensen
3000+ posts = spammer
Posts: 3402
Joined: 12 Jan 2006, 15:49
Location: Kgs. Lyngby

Re: Südtirol Dolomiti Superbike 2012

Post by Peter Christensen »

Efter min mening er det lige så belastende rent psykisk da man skal kunne acceptere at man pukler afsted på pivskiden med 7-8 km i timen på en stigning der er så stejl at man sidder og frygter at gå i stå for man så vil have svært ved at komme i gang igen.

På den anden side så er det jo selve essensen af mountainbike :-)
Gid det snart var maj...!
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4121
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Südtirol Dolomiti Superbike 2012

Post by Niels G Henningsen »

Hanne wrote:Øhhh.. hvad så hvis man tager den lange ?... er det så bare dobbelt op ?... jeg havde regnet med den lange, men måske skal jeg revurdere

/H
Du kører den lange... Og det er dobbelt op helt bogstaveligt.
Samme princip, der er bare flere "delmål" undervejs.

Den korte har ~ 16-1700 højdemeter og den lange ~35-3600 højdemeter.

Kig på højdeprofilerne (vælg "time" og hold musen over grafen,så kan man se tiden i de enkelte positioner) her fra 2010 på hhv den lange og den korte, mener ruterne er de samme fra år til år, de køres samme vej i lige årstal..

http://connect.garmin.com/activity/45036492
Her ligger deltageren ret konstant på alle "bakkerne" med en VAM på ~ 600hm/t

http://connect.garmin.com/activity/40309397
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1321
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Re: Südtirol Dolomiti Superbike 2012

Post by Carsten Graff »

Årets cykeltrøje, inkluderet i startgebyret, er i år en ultralet regn- vindjakke.
Udleveres sammen med startnr.

Image
User avatar
Hanne
Med nyvasket cykel
Posts: 2321
Joined: 09 Oct 2006, 13:25
Location: Bagsværd - et split fra Hareskoven
Contact:

Re: Südtirol Dolomiti Superbike 2012

Post by Hanne »

Shiiiit - JEG GLÆDER MIG HELT VILDT. ( tænk at glæde sig til at skulle have ondt i over 8 timer - DET ER JO SYGT)
Hvis alt er under kontrol - så kører du for langsomt.
http://cykelmyginden.blogspot.com/
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4121
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Südtirol Dolomiti Superbike 2012

Post by Niels G Henningsen »

Sidste år fik man en kortærmet cykeltrøje... Og vi havde dejligt solskin...... Uha tør ikke tænke videre :-)
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
Post Reply