Nogen, der har prøvet 2X10? Eller hørt om det fra nogen, der har...
Holder det der 2 klinge setup, eller er det bare en dille?
2X10 Vs. 3X9
- Mikkel Henningsen
- Med nye lunger
- Posts: 2239
- Joined: 21 May 2009, 23:25
- Location: København
2X10 Vs. 3X9
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
- Tobias Sonne
- Mangler fart
- Posts: 2074
- Joined: 07 Aug 2009, 19:50
- Location: 2970 Hørsholm
Re: 2X10 Vs. 3X9
Prøv at spørge Gunnar - ham du altid kører fra... eller...Mikkel Henningsen wrote:Nogen, der har prøvet 2X10? Eller hørt om det fra nogen, der har...
Holder det der 2 klinge setup, eller er det bare en dille?
Jeg mener han bruger dette set-up med stor glæde.
Re: 2X10 Vs. 3X9
Jeg har kørt med 2x9 de sidste 2 år, og jeg har ikke fortrudt skiftet en eneste gang.Mikkel Henningsen wrote:Nogen, der har prøvet 2X10? Eller hørt om det fra nogen, der har...
Holder det der 2 klinge setup, eller er det bare en dille?
Først kørte jeg med en ghetto-udgave, med to TA klinger på en XT krank. Nu kører jeg med en rigtig 2-klingers krank, en XTR FC-M985. Den er godt nok beregnet til 2x10, men fungerer udmærket i et 9-gears system.
Fordelen, som jeg ser det, er at jeg foretager langt færre klingeskift. En 40-tænders store klinge rammer et "sweet spot" for mig på det fleste ruter i Danmark. Til forrige Hotcup kørte jeg f.eks. alt på store klinge, undtagen to bakker á 50 meter hver: den ved genbrugsstationen og den ved kælkebakken. Gearskift bliver enklere og man kan bare koncentrere sig om at køre.
Et 2-klinger system er også lidt lettere, hvis man går op i det. Selve kranken, fordi den kun har 2 klinger, bagskifteren fordi én med mellemlang arm kan bruges, og kæden fordi den kan være ca. 2 led kortere (pga. mindre store klinge).
Jeg bruger 40-28 foran. Mange synes at 40/11 kan være begrænsende som højeste gear, men jeg kan bare sige at jeg aldrig har manglet topfart til løb. I den anden ende af spektret bliver laveste gear lidt højere end mange er vant til. Jeg har siden årsskiftet brugt en krans på 11-28 tænder, så laveste gear er 28/28. Hvis man ikke ligger i den tunge ende af feltet er det nok til at komme op ad de bakker man kan finde på Nordsjælland (Herstedhøje, Maglebjerg, etc.). Hvis det er for højt et gear kan man evt. bruge en 11-34 krans.
Re: 2X10 Vs. 3X9
2x9, 29-40, 11-34 klarer alt her på øen. Det var lige hårdt nok til DM i Silkeborg.
Der er en gigantisk prisforskel på at gå op i 2x10 hvis man ser på løsdele i indkøbspris. Til gengæld er Sram vist stoppet med at lave X-9 for 9speed?
Der er en gigantisk prisforskel på at gå op i 2x10 hvis man ser på løsdele i indkøbspris. Til gengæld er Sram vist stoppet med at lave X-9 for 9speed?
- Jan Lohmann
- 3000+ posts = spammer
- Posts: 3069
- Joined: 23 Nov 2003, 20:59
- Location: Farum
- Contact:
Re: 2X10 Vs. 3X9
Sværere at undgå på nye cykler.
Har kør med 2 klinger i næsen 1 år, det giver 5% tungere tråd på 'pivskiden', men indtil nu er det gået
Er glad for de 2 klinger for skiftet på forskifteren nedsættes væsentlig ift. kørsel m. 3 klinger. Som Gunnar skriver så er det 'bare' at køre.
Har kør med 2 klinger i næsen 1 år, det giver 5% tungere tråd på 'pivskiden', men indtil nu er det gået
Er glad for de 2 klinger for skiftet på forskifteren nedsættes væsentlig ift. kørsel m. 3 klinger. Som Gunnar skriver så er det 'bare' at køre.
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
- Mikkel Henningsen
- Med nye lunger
- Posts: 2239
- Joined: 21 May 2009, 23:25
- Location: København
Re: 2X10 Vs. 3X9
Tak for respons. Det bliver nok til 2 af de store.
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi