2X10 Vs. 3X9

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
Post Reply
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2239
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

2X10 Vs. 3X9

Post by Mikkel Henningsen »

Nogen, der har prøvet 2X10? Eller hørt om det fra nogen, der har...
Holder det der 2 klinge setup, eller er det bare en dille?
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2074
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Re: 2X10 Vs. 3X9

Post by Tobias Sonne »

Mikkel Henningsen wrote:Nogen, der har prøvet 2X10? Eller hørt om det fra nogen, der har...
Holder det der 2 klinge setup, eller er det bare en dille?
Prøv at spørge Gunnar - ham du altid kører fra... eller...

Jeg mener han bruger dette set-up med stor glæde.
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Re: 2X10 Vs. 3X9

Post by Gunnar G »

Mikkel Henningsen wrote:Nogen, der har prøvet 2X10? Eller hørt om det fra nogen, der har...
Holder det der 2 klinge setup, eller er det bare en dille?
Jeg har kørt med 2x9 de sidste 2 år, og jeg har ikke fortrudt skiftet en eneste gang. :thumbsup:

Først kørte jeg med en ghetto-udgave, med to TA klinger på en XT krank. Nu kører jeg med en rigtig 2-klingers krank, en XTR FC-M985. Den er godt nok beregnet til 2x10, men fungerer udmærket i et 9-gears system.

Fordelen, som jeg ser det, er at jeg foretager langt færre klingeskift. En 40-tænders store klinge rammer et "sweet spot" for mig på det fleste ruter i Danmark. Til forrige Hotcup kørte jeg f.eks. alt på store klinge, undtagen to bakker á 50 meter hver: den ved genbrugsstationen og den ved kælkebakken. Gearskift bliver enklere og man kan bare koncentrere sig om at køre.

Et 2-klinger system er også lidt lettere, hvis man går op i det. Selve kranken, fordi den kun har 2 klinger, bagskifteren fordi én med mellemlang arm kan bruges, og kæden fordi den kan være ca. 2 led kortere (pga. mindre store klinge).

Jeg bruger 40-28 foran. Mange synes at 40/11 kan være begrænsende som højeste gear, men jeg kan bare sige at jeg aldrig har manglet topfart til løb. I den anden ende af spektret bliver laveste gear lidt højere end mange er vant til. Jeg har siden årsskiftet brugt en krans på 11-28 tænder, så laveste gear er 28/28. Hvis man ikke ligger i den tunge ende af feltet er det nok til at komme op ad de bakker man kan finde på Nordsjælland (Herstedhøje, Maglebjerg, etc.). Hvis det er for højt et gear kan man evt. bruge en 11-34 krans.
User avatar
BoT
Bagfra højre-om!
Posts: 1085
Joined: 31 Aug 2006, 22:45

Re: 2X10 Vs. 3X9

Post by BoT »

2x9, 29-40, 11-34 klarer alt her på øen. Det var lige hårdt nok til DM i Silkeborg.
Der er en gigantisk prisforskel på at gå op i 2x10 hvis man ser på løsdele i indkøbspris. Til gengæld er Sram vist stoppet med at lave X-9 for 9speed?
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Re: 2X10 Vs. 3X9

Post by Jan Lohmann »

Sværere at undgå på nye cykler.

Har kør med 2 klinger i næsen 1 år, det giver 5% tungere tråd på 'pivskiden', men indtil nu er det gået ;-)

Er glad for de 2 klinger for skiftet på forskifteren nedsættes væsentlig ift. kørsel m. 3 klinger. Som Gunnar skriver så er det 'bare' at køre.
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2239
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: 2X10 Vs. 3X9

Post by Mikkel Henningsen »

Tak for respons. Det bliver nok til 2 af de store.
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
Post Reply