Hvis man vil have et indtryk af ,hvor man skal sætte ind for at blive god i bjergene, kan man eksperimentere lidt med tallene i denne "lommeregner"....
http://bikecalculator.com/wattsMetric.html
En 10 kg vægtforskel (fra 65->75 kg) vil for samme ~ power ( ~275 watt) give ~ 7 minutter mere på en 10 % stigning, der er 15 km lang...
Og omkring 1 kg i forskel...giver ingen synlig forskel, med de usikkerhedder der er
Så skal der vindes tid opad, bør man nok satse på at slanke "motoren" og ikke cyklen.....Det er sikkert også billigere & sundere (til et vist punkt).
Og som mange nok har fornemmet, så er det "lidt hårdere" at padle landevejscyklen frem i modvind... I det der hedder "hård vind" (39-49 km/t) og med en hastighed på 30 km/t så skal der ydes ( for en som undertegnede) ~ 900 watt for at køre 30 km på en time...Hvorimod i vindstille kun ~ 200 watt (det er så forklaringen på ,at jeg ikke kan køre 30 km/t i hård modvind )
Dem der skal køre Chrono Cup vil også se, at der måske skal investeres i et "aerobar" styr, selv på 10 km kan man angiveligt vinde + 1minut og gå fra ~ 34km/t til ~37 km/t alt andet lige ( 73 kg total vægt & 200 watt).
o.s.v. etc ....
ja 12 timers vagt på "kontoret".
Vægt Power Tid Hastighed Vind mm
- Niels G Henningsen
- 3000+ posts = spammer
- Posts: 4175
- Joined: 16 Jan 2006, 21:03
- Location: 2860 Søborg
Vægt Power Tid Hastighed Vind mm
mvh Niels Henningsen
Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
-
- 3000+ posts = spammer
- Posts: 9937
- Joined: 22 Nov 2003, 23:34