Bedste antidug brille?

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Bedste antidug brille?

Post by Kenny »

Hvilke briller har i bedst erfaringer med holder duggen fra glassene når det bliver koldt.(jeg har ikke mulighed for at køre hurtigere :) )

Jeg overvejer Oakley Radar men jeg har ingen ide om de er bedre end så meget andet...
Bla. Radar fås med flere design glas. Vælger man bare efter hvilke der passer bedst ansigtet eller har de forskellig funktion.
Oakley tilbyder de fleste glas typer fås med ventilationshuller. Er det en fordel eller giver det bare tåre i øjnene?

Jeg kunne selvfølgelig spørge forhandleren om råd. Men jeg påtænker at købe dem på ferie i usa(½ pris af dk) om et par måneder. Og jeg er næsten sikker på at forhandleren i Florida ikke ved hvordan de virker i minus grader :)

Det behøver ikke være oakley, bare kom med et par bud på funktionelle briller.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Claus Wagner
GRØN FRONT!
Posts: 1597
Joined: 29 Sep 2009, 20:04
Location: Herlev

Post by Claus Wagner »

Hej Kenny.Rudy Project "Rydon" med photocromic linse har jeg kørt med i flere år og dug har aldrig været et problem.Syntes at kunne huske pris til omkring en"tusse".
Der er også den fordel at der som regel følger alm.reservelinser med i flere kulører.
INTET ER UMULIGT FOR DEN DER BÆRER VILJEN I HJERTET!
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

Min erfaring er at det afhænger af hvor meget man stønner/puster på toppen af bakkerne og det kan de fleste briller, jeg har prøvet, ikke klare, ikke engang de almindelge sygekassebriller som jeg kører med. Jeg har valgt en meget åben brille, men alligevel dugger de, om vinteren, når man holder stille
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Ja prisen er jo en lidt anden end Oakley.
Dug er ikke et problem når du sveder som et svin og hastigheden er helt i bund på vej op ad en bakke i skoven?

Jeg kan ikke lige se hvilken linse der skulle være lavet til mtb.
I skoven bruger man så vidt jeg ved normalt orange. Men rød eller gul er vel det tætteste hvis man skal være lidt fleksibel :)
Du andre lyder også til at være en tand for mørke selv når de er helt "åbne" Men hvis de ikke skifter super hurtig så er selv den røde meget mørk ud fra spec.

ImpactX™ Polarized Photochromic
- 30-12% lysgennemgang- Til brug Bright light, medium light/sun og Rain/wind

ImpactX™ Photochromic Red
- 50-21% lysgennemgang- Til brug Bright light og medium light/sun

ImpactX™ Photochromic Grey
- 40-16% lysgennemgang- Til brug Bright light og medium light/sun


Hvilken linse har du helt præcis. Og justere den lysgennemgangen hurtig nok til skovbrug.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Jeg har også photochromic linsen, og for mig dugger den lige så meget som alt andet jeg har prøvet.
Løsningen hidtil har været at komme en lille dråbe opvaskemiddel på, og polere det ud på linsen, det virker ok.

Photochromic linsen er for mørk til nightride, men derudover er jeg meget godt tilfreds med den, og den skifter rimelig hurtigt mellem lys og mørk - desto varmere luften er, desto hurtigere skifter den.

/henrik
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Post by Tobias Sonne »

Tror også at det hænger sammen med brillens pasform - om man pruster op under brillen osv. Tror ikke der er antidugfordele ved en dyrere brille, men jeg kan tjekke op på det, da jeg er i familie med en optiker.

Tricket med sulfo er godt og virker.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Jeg sveder som et svin det ved i jo :D Jeg har prøvet sulfo tricket uden held.
Pt har jeg en 400,- brille. Næsestykket er begyndt at falde af i den ene side. Og de bløde dimser på stængerne er væk i begge sider. Så jeg vil gerne prøve en kvalitetsbrille. Og så tænker jeg at de lidt dyre måske bruger lidt mere tid på at teste brillernes funktion i stedet for bare at designe en brille efter at den skal se godt og at holde produktionsomkostningerne på et absolut minimum.

Som sagt tænker jeg om de ventileret linser kan være en fordel eller om de bare giver træk med tårer til følge.

@Henrik er det den grå du har ? og sidder den også i et rydon stel. Det er vel stel, formen på linsen og selvfølgelig hvordan linsen er behandlet der tilsammen gør forskellen. Så en photochromic i en anden form i et andet stel kan gøre en kæmpe forskel.
Det er vel også om sommeren man har brug for at den justere. Om vinteren er der ikke så stor lysforskel.

@Tobias det må du meget gerne. Det kan jo være at han har nogle guldkorn.

I Øvrigt underligt at Rudy Projekt ikke skriver hvilke formål de enkelte briller er udviklet til.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Jeps, det er den grå model i et Rydon stel.
Det er en ret åben model, da stellet ikke omslutter linsen og det øger selvfølgelig ventilationen.
Glasset er vist lavet af det samme som der sidder i en eller anden amerikansk kamphelikopter, så går ud fra det er skudsikkert, og muligvis antidug behandlet :) Ihvertfald er det rimeligt modstandsdygtigt mod ridser ift. alm. plastlinser

Faktisk har jeg mere brug for at justere om vinteren når solen er skarp, solen står lavt over horisonten og der ligger sne.

/henrik
User avatar
Jens Ebbesen
Altid med hjelm
Posts: 163
Joined: 09 May 2008, 21:54
Location: Allerød

Post by Jens Ebbesen »

Adidas Evil Eye Pro...
Ja den duger når jeg holder stille, men det forsvinder afsindigt hurtigt så snart der kommer lidt bevægelse omkring glasene (her er jeg typpisk i gang med at træde igen :D )
Er med udskifteligt glas, jeg har en klar, en gul og en standart "let Solbrille".
Funger også perfekt, når man som jeg er afhængig af forstørrelse (jeg køre med et fast brille indlæg)

Har haft dem 2 år nu, de spiller stadigt MAX :thumbsup: :thumbsup:
Scott Spark 10
11,0 kg just lost another 0,2 kg Wooo
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Bruger Plano sikkerhedsbrille fra Johannes Fog til under en hund. Har holdt i 1 1/2 år, dugger kun når jeg holder stille og glemmer at rykke den ned på næsetippe ellers tricket med opvaskemiddel. Mener også at kunne huske at en klud vredet op i skyllemiddel og så lagt til tørre skulle være godt. Glasset er godkendt til klasse 2-1,2 PL 1F CE (stålkugle 45 m/s)

Skal det være sol så har jeg en BBB brille til 350,- med 3 linser men vælger næsten altid sikkerhedsbrillen til skoven
/Niels
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Niels P wrote:Bruger Plano sikkerhedsbrille fra Johannes Fog til under en hund. Har holdt i 1 1/2 år, dugger kun når jeg holder stille og glemmer at rykke den ned på næsetippe
Samme her, det er bare en Bollé brille :)

..Det er en brille, ikke et rumskib..
Image
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Post by Tobias Sonne »

Har nu snakket lidt med familieoptikeren.

Efter hans bedste overbevisning er der ikke forskel på antiduk-effekten på henholdsvis billig eller dyr brille. Dog handler det mere om pasform og luftmuligheder, ligesom der er stor forskel på glassenes optiske kvalitiet.

Hvis man sveder meget, så er der altså ikke så meget at gøre ved det, end at sætte brillen på næsen, panden mv. når man står stille/trækker. Men det har de fleste af jer allerede erfaret.

Det er altså individuelt hvad der passer ens ansigt bedst. Prisen er ikke garant for antidugeffekt.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

@Jens Designet står ikke helt mål med prisen i mine øjne. Men det betyder mindre hvis de fungere efter hensigten.
Er du glad for svedfangeren? Umiddelbart må det give mindre ventilation selvom der der huller i stellet.

@Niels jeg har haft et par Plano multijusterbare sikkerhedsbriller til arbejdsbrug til ikke under 100kr. Hold da k... noget skrammel. Næsestykket flagrede rundt og stængerne gjorde det samme pga. justeringsmulighederne. Men de har nok lavet flere modeller.

@Tobias Vil det sige at det er salgsgas når de forskellige producenter skriver at glasset er antidug behandlet. Eller bare at de billige behandlinger er lige så gode som de dyre. Jeg tror selv at de kan gøre et eller andet så de dugger mindre, men ja der er nok ikke forskel om det er en dyr eller billig brille.
Jeg tænkte nok det var noget med pasform. Derfor jeg spørger om erfaringer, men her er nok ingen andre med tykke kinder :)

Handler din svoger med sportbriller og vil han kunne vejlede om pasform eller måske ligefrem har nogen demo briller man afprøve i skoven.
Jeg har søgt på ham, men finder kun link til profil optik som ikke har nogen sportsbriller.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Jens Ebbesen
Altid med hjelm
Posts: 163
Joined: 09 May 2008, 21:54
Location: Allerød

Post by Jens Ebbesen »

Kenny wrote:@Jens Designet står ikke helt mål med prisen i mine øjne. Men det betyder mindre hvis de fungere efter hensigten.
Er du glad for svedfangeren? Umiddelbart må det give mindre ventilation selvom der der huller i stellet.
Jeg tror at jeg gav omkring 800 for mine i UK, og for mig er de alle pengene værd.
Jeg har altid kørt med svedfang, men er egentligt i tvivl om virkningen af samme idet brillen ikke kommer så tæt på ansigtet (Jeg tror sku jeg prøver at køre uden, det bliver resultatet sikkert ikke dårligere af.
Pasformen er i øvrigt også sublim, i hvert tilfælde til mine mål, jeg har ingen gener what so ever

Om man kan lide designet er jo en smags sag, men de har mine bedste anbefalinger :thumbsup: :thumbsup:
Scott Spark 10
11,0 kg just lost another 0,2 kg Wooo
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Post by Tobias Sonne »

Kenny wrote: @Tobias Vil det sige at det er salgsgas når de forskellige producenter skriver at glasset er antidug behandlet. Eller bare at de billige behandlinger er lige så gode som de dyre. Jeg tror selv at de kan gøre et eller andet så de dugger mindre, men ja der er nok ikke forskel om det er en dyr eller billig brille.
Jeg tænkte nok det var noget med pasform. Derfor jeg spørger om erfaringer, men her er nok ingen andre med tykke kinder :)

Handler din svoger med sportbriller og vil han kunne vejlede om pasform eller måske ligefrem har nogen demo briller man afprøve i skoven.
Jeg har søgt på ham, men finder kun link til profil optik som ikke har nogen sportsbriller.
Jeps. Det han siger er, at der ikke er forskel på antidugbehandlingen på dyre og billigere briller. Det er ikke der forskellen ligger. Den ligger i den optiske kvalitet, stellets kvalitiet samt pasform.

Han har nogle sportsbriller, men kan få det meste hjem i udvalg, hvis du går efter noget specielt. Selv nævner han Adidas som nogle gode briller.
Post Reply