Hvilke værktøj har jeg brug for

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Hvilke værktøj har jeg brug for

Post by Kenny »

Hvilket værktøj har jeg brug for til at lave generel servicere på min mtb.

Ud over normal service skal jeg have skiftet mit kraksæt "indvendige lejer" ud til et XT sæt med udvendige lejer.
Have skiftet gearkabler, smurt lejerne i kronrøret til foraflen osv.

Jeg har kædepisk og dimsen til at tage kassetten af. Kædeadskiller, div skruetrækkere osv. Derudover er ringgaffel/fastnøgler, umbraco, toppe osv. jo std i et hvert topnøglesæt.....

Jeg kan ikke helt gennemskue om jeg bare mangler en dims til at tage det gamle kranksæt af og en anden til at sætte de nye på og så kan jeg lave resten med mit topnøglsæt. Eller om det bedre kan betale sig at købe et værktøjssæt til ~600,- hvor jeg få en masse værktøj jeg allerede har, men måske også noget jeg mangler ?
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

Du kan låne værktøj til kranken af mig - den ene skal du jo kun bruge een gang - kig forbi virum eller til et af løbene her i foråret. Stik mig en sms på 3266 5515
/Niels
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Sådan lige hvad jeg ellers kan komme i tanke om:

Nippelnøgle, til fælgene.
Aftrækkersæt til kranken.
Fedtsprøjte.
Hvis du selv vil servicere din forgaffel, skal du bruge en dims til at fjerne o-ringe med (ligner den tingest din tandlæge fjerne tandsten med).

Jeg tror ikke det kan betale sig at købe et komplet sæt, hvis du allerede har en hel del af værktøjet.

/henrik
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Post by Niels P »

....ellers vil jeg sige at det bedste værktøj jeg har er et reparations stativ fra Park tool PCS-10.
Derudover:
En gummihammer, egernippelnøgle, Lille fedtsprøjte eller fedt i en engangssprøjte til små kuglelejer, Blå loctite låse"lim" til klinge bolte, skivebremser og andet som ikke skal rasle løst, Evt et bleed kit til dine bremser, men vent evt. med det til det bliver nødvendigt.

Orv glemte næste det vigtigste:
[url=http://teamhustler.dk/imageupload/?id=149]Image[/url
En pizzaskærer
/Niels
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

@Niels det er muligt at jeg gerne vil låne den til at tage den gamle krank af. Den dims til den nye kan jeg lige så gody købe. BB skal vel skiftes eller smøres en gang eller to årligt alligevel. Jeg skifter gearkabler når jeg skrifter krank. Det nemmeste vil næsten være at tage den med til et løb eller en træningsdag. Tage den af i skoven og så klare jeg resten derhjemme. Så skal du ikke undværre dit værktøj i længere tid hvis kabelføringen driller. Hvilket den nok kommer til efter hvad jeg jeg læse rundt omkring.
Bleedkit venter jeg med til jeg skal bruge det. Jeg har ikke opfattelsen af at det er noget jeg skal gøre med mindre jeg skifter kabler eller montere nye kalibre. Eller måske tager jeg fejl ?
Jeg har ikke plads til et stativ i mit skur :(

@Henrik
Jeg tror jeg køre min gaffel til den ikke kan mere. Det kan vist næppe betale sig at servicere den ift. hvad en ny koster. Men jeg kan selvfølgelig også gøre mig nogle erfaringer med den så jeg ikke ødelægger noget dyrt næste gang :)
o-rings tang har jeg også på lager. Det er vist kun cykel specifikt værktøj jeg mangler.
Nippelnøglen....høre den ikke sammen med opretterstanden. Det overvejer jeg stadig om jeg skal gøre selv eller få andre til.

Aftrækkeren er det ikke også kun til den gamle krank eller bruges den også på udvendige lejer?

Tak for hjælpen drenge. Jeg bestiller fluks lidt dimser sammen med dæk osv.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
Post Reply