Dæktryk

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
mda
Ny på Hustleren
Posts: 19
Joined: 08 Aug 2008, 10:50
Location: Kværndrup, Fyn

Dæktryk

Post by mda »

Som ny MTB rytter er jeg lidt i tvivl om dæktrykket. Jeg cykler sikkert med for meget i luft i dækkene (omkring 50 psi). Hvad anbefaler I?

Mads
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Post by Jan Lohmann »

For mig afhænger det lidt af underlaget, jo mere single track jo mindre dæktryk. Jeg kører oftest med det anbefalede min tryk. eller meget lidt over (> 30 psi).

For meget luft gør det svært at stå fast i skoven.
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Rune "morfar"
Med nye kabler
Posts: 219
Joined: 01 Jun 2006, 08:20

Post by Rune "morfar" »

Enig med Jan, i skoven det mindste der står på dækket.
Nu ægte grøn ;-)
User avatar
Fraser
Punkteret
Posts: 129
Joined: 14 Oct 2005, 17:40
Location: 5 min fra 100m skoven

Post by Fraser »

jeg sys ikke at der er et standart for dæk tryk, der er mange faktorer som spiller ind.
1. hvordan skovbunden er, om det er grusvej, singletrack, mudder, tørre spor.
2. hvilket dæk du har, nogle dæk har et blødder gummi / større knopper, som spiller en rolle.
3. din kørestil, hvis du vil have meget greb, som regle er det lig med mindre dæk tryk, men andre steder er det godt med lidt mere luft i
4. din vægt,

så for at kunne køre med det optimale lufttryk, skal du prøve dig frem, jeg kører normalt med ca. 2 bar (30 psi) og vejer ca. 65kg. og plejer at have lidt mere luft i min NN dæk, men når jeg køre med race king er der lidt mindre luft i, selvom det er relativ.
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Nu vi er ved det, hvordan måler I trykket? Kan I anbefale en god trykmåler til racer ventiler?
User avatar
Charlotte vM
Bagfra højre-om!
Posts: 1094
Joined: 31 Oct 2006, 18:05
Location: Slangerup

Post by Charlotte vM »

Peter 'TB' wrote:Nu vi er ved det, hvordan måler I trykket? Kan I anbefale en god trykmåler til racer ventiler?
Jeg har en måler på pumpen. Det fungerer rigtig godt, da jeg kører med latex-slager og derfor alligevel ska pumpe inden hver tur... :wink:
"Pain is temporary, quitting is forever"
Følg livet på landet!
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Charlotte vM wrote:
Peter 'TB' wrote:Nu vi er ved det, hvordan måler I trykket? Kan I anbefale en god trykmåler til racer ventiler?
Jeg har en måler på pumpen. Det fungerer rigtig godt, da jeg kører med latex-slager og derfor alligevel ska pumpe inden hver tur... :wink:
Er det værd at køre med Latex slanger? Jeg kører "normale" slanger og er (7-9-13) endnu ikke punkteret. (ja når jeg siger så punkterer jeg på søndag)
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3294
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Post by Jais »

Peter 'TB' wrote: Er det værd at køre med Latex slanger?
ja, ja, ja og ja.....

Eller UST med snask :o
User avatar
Gudmundseth
Uden hjælpemotor
Posts: 392
Joined: 18 Dec 2007, 22:42
Location: Trondheim - Norge
Contact:

Post by Gudmundseth »

Peter 'TB' wrote:Nu vi er ved det, hvordan måler I trykket? Kan I anbefale en god trykmåler til racer ventiler?
Du har naturligvis to pumper - en fodpumpe med manometer og en pumpe du har med på tur - hvis du skulle punkterer. Den eneste fordel ved latex slanger er at de er lettere end normale slanger. Dækkets kvalitet er afgørende for om du punkerer - hvis du er ude for snakebite - så er det lige meget hvilken slage du bruger!
Ud på tur - aldrig sur. http://utpaatur.org/blog
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Gudmundseth wrote:
Peter 'TB' wrote:Nu vi er ved det, hvordan måler I trykket? Kan I anbefale en god trykmåler til racer ventiler?
Du har naturligvis to pumper - en fodpumpe med manometer og en pumpe du har med på tur - hvis du skulle punkterer. Den eneste fordel ved latex slanger er at de er lettere end normale slanger. Dækkets kvalitet er afgørende for om du punkerer - hvis du er ude for snakebite - så er det lige meget hvilken slage du bruger!
Ok så kan det vist ikke betale sig at skifte slanger før jeg har brugt mit lager op. Tak for svarene. :)
Post Reply