Køb af ny MTB

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
Støttrup
Ny på Hustleren
Posts: 2
Joined: 20 Aug 2008, 18:18

Køb af ny MTB

Post by Støttrup »

Hey hustlers :)
Som I måske kan se, er jeg HELT ny her på sitet.

Min efterhånden mange år gamle racercykel har tjent sin værnepligt og skal nu udskiftes med en mountainbike. Prisklassen ligger på 5-6 tusind kr., og jeg ved godt det er beskedent og at jeg vil nå længere med en brugt... Men jeg vil gerne have en ny og den skal primært bruges til hverdags brug frem og tilbage til studie - i sne? :lol:

Først var jeg nede hos min lokale cykelhandler og han havde en rigtig flot Scott Scale 80 til 5500 kr.. Han mente desuden at den var meget fin fordi den ikke havde skivebremser - fordi fordi.. Han mener at skivebremser vil være "overkill" til hverdagsbrug.. De skal både varmes op og er meget følsomme overfor skidt og salt (bruger den jo hele året)..

Hov lige en anden ting: Kan det passe man betaler meget for selve mærket og designet Scott? Især i de lavere prisklasser? De er jo ret fede imo.

Ellers har jeg fået anbefalet denne Radon Team ZR 6.0 hvis det skulle være med skivebremser - den skulle desuden være udstyret bedre?
http://www.bike-discount.de/shop/k95/a6 ... ml?mfid=52

I øvrigt, er det værd at smide lidt ekstra efter full suspension?http://www.bike-discount.de/shop/k173/a ... ml?mfid=52 Jeg ved som sagt intet om dette, men "virker" dette tror i? Jeg kan se den er lidt opgraderet i udstyr i forhold til ZR 6.0, men man betaler nok de 1300kr ekstra for bagfjederen. hjælp søges :P
User avatar
BoT
Bagfra højre-om!
Posts: 1085
Joined: 31 Aug 2006, 22:45

Post by BoT »

Jeg står hvergang jeg skal ud og varmer mine skivebremser op :shock: ... not:!: :lol:

I dit prisleje og med dit behov skal du ikke gå efter en mtb, der kan køre i skov, men på asfalt. Full-sus er helt udelukket i dit prisleje. Tror du egentlig ikke at du vil være gladere for en citybike (gerne en lidt bedre model) ?

Eftersom du er ny er det IMHO ikke smart at købe på nettet. Det kan være fedt at være uafhængig af den lokale cykelpusher - men det er bare så pinligt at komme ned med noget fra nettet som man har prøvet at fikse, men hvor det gik galt. Hvis du lige ka vente en måned eller to så falder priserne når bladene falder. Ellers gå rundt til flere forhandlere og find et godt tilbud.
Støttrup
Ny på Hustleren
Posts: 2
Joined: 20 Aug 2008, 18:18

Post by Støttrup »

BoT wrote:Jeg står hvergang jeg skal ud og varmer mine skivebremser op :shock: ... not:!: :lol:

I dit prisleje og med dit behov skal du ikke gå efter en mtb, der kan køre i skov, men på asfalt. Full-sus er helt udelukket i dit prisleje. Tror du egentlig ikke at du vil være gladere for en citybike (gerne en lidt bedre model) ?

Eftersom du er ny er det IMHO ikke smart at købe på nettet. Det kan være fedt at være uafhængig af den lokale cykelpusher - men det er bare så pinligt at komme ned med noget fra nettet som man har prøvet at fikse, men hvor det gik galt. Hvis du lige ka vente en måned eller to så falder priserne når bladene falder. Ellers gå rundt til flere forhandlere og find et godt tilbud.
Jamen så venter jeg! Det er bare lidt svært når jeg jo LIGE NU har det på hjernen.. :) Jamen jeg regnede mest med den Radon ZR 6.0 som er rigtig god til prisen.. Citybike? Nej jeg har en ganske fin racercykel ^^, ...
User avatar
Gudmundseth
Uden hjælpemotor
Posts: 392
Joined: 18 Dec 2007, 22:42
Location: Trondheim - Norge
Contact:

Post by Gudmundseth »

Jeg havde det samme behov som dig og endte op med en Focus crosscykel, som har tjent mig godt. Den er udstyret med Shimano 105 og fælgbremser samt racerstyr.
Hvis jeg skulle købe ny ville jeg gå efter skivebremser, da jeg har slidt rigtig mange bremseklodser op. De har holdt i to uger i vinterhalvåret. Jeg vil tro at klodserne på skivebremser holder bedre.
Derudover vil jeg gå efter et flat styr.
Dæmpning skal du ikke bekrymre dig om på en cykel til asfalt. Hvis du dog har tænkt dig at køre en tur i skoven ville det være godt med en dæmpergaffel.
Man kan få cykler der er en mellemting mellem en crosscykel og mtb. Det er måske det rigtige for dig.
Ud på tur - aldrig sur. http://utpaatur.org/blog
Post Reply