2 klinge setup.. Info tak.

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Martin
Nu med dunk!
Posts: 868
Joined: 27 Nov 2006, 22:36
Location: Islands brygge
Contact:

2 klinge setup.. Info tak.

Post by Martin »

Hvad er fremgangsmåden med at lave et 2 klinge setup på sit kranksæt.. Hvor meget skal man skifte ud, er det alle kranke der kan køre med osv.
Hvad skal størrelsen være på tandhjulene.. båbe foran og bag.
User avatar
Dan
Downhill konge
Posts: 1867
Joined: 01 Oct 2005, 15:03
Location: Værløse

Post by Dan »

Du skal have en smallere krankbox så du får en bedre kædelinje. Normalt bruger man en 68/108mm boks istedet for 113m bredde. Jeg tror ikke shitmano laver sådan en med udvendige lejer?? Ellers kunne du i princippet bruge et XT/XTR kranksæt. Men ellers er det compact/5-arm kranksæt som fungerer. Fx. RaceFace Next LP/Turbine, FRM, Extralite, Middleburn og sikkert nogle andre.
Normalt bruger man enten 44t eller 42t som stor klinge og 29t eller 30t som lille. 29t er det mindste som fungerer.
User avatar
Martin
Nu med dunk!
Posts: 868
Joined: 27 Nov 2006, 22:36
Location: Islands brygge
Contact:

Post by Martin »

Perfekt takker..
User avatar
Anders Kirchhoff
Nu med støttefod
Posts: 811
Joined: 24 Jan 2005, 20:07
Location: Birkerød

Post by Anders Kirchhoff »

Dan wrote:Du skal have en smallere krankbox så du får en bedre kædelinje. Normalt bruger man en 68/108mm boks istedet for 113m bredde. Jeg tror ikke shitmano laver sådan en med udvendige lejer??
Kan man ikke fjerne den ene ring i klingesiden ved et XT kranksæt med udvendige lejer. Der sidder en ring på venstre side og to ringe på kædesiden.... Aner det ikke, men pønser selv på og fjerne pivskiden og mellemklingen på min asfaltraket, men ville gerne ha´ en bedre kædelinie...
Jeg er mest til sportsgrene, hvor der holder en ambulance for ende af bakken!
User avatar
Dan
Downhill konge
Posts: 1867
Joined: 01 Oct 2005, 15:03
Location: Værløse

Post by Dan »

Anders, det tror jeg ikke. Akslen, altså den som sidder på pedalarmen og går igennem krankboksen, har den samme længde så den vil være for bred og sikkert komme til at sidde løs ift boksen.
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

Dan wrote:Anders, det tror jeg ikke. Akslen, altså den som sidder på pedalarmen og går igennem krankboksen, har den samme længde så den vil være for bred og sikkert komme til at sidde løs ift boksen.
jo, det kan man da godt Anders, man kan da bare flytte ringen fra højre til venstre side, så spiller det igen... men det er nok bedre at finde et kranksæt der er beregnet til 2 klinge setup
User avatar
Anders Kirchhoff
Nu med støttefod
Posts: 811
Joined: 24 Jan 2005, 20:07
Location: Birkerød

Post by Anders Kirchhoff »

Tjo det lyder som en måske-løsning. Det må jeg lege lidt med...

Kan jo på den måde spare 2 klinger, forskifter og skiftegreb. Kører aldrig andet end stor klinge alligevel...
Jeg er mest til sportsgrene, hvor der holder en ambulance for ende af bakken!
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Post by Morten Hartvigsen »

User avatar
Dan
Downhill konge
Posts: 1867
Joined: 01 Oct 2005, 15:03
Location: Værløse

Post by Dan »

så skal man vel flytte begge ringe over fra højre til venstre. og sikkert klampen på din venstre cykelsko
Post Reply