Spinning under mistanke!

Forum udelukkende omhandlende hustlernes Spinning / Indoor eks. Zwift. Husk at skrive: tid/sted/dato i overskriften.
Post Reply
User avatar
Jan Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 3069
Joined: 23 Nov 2003, 20:59
Location: Farum
Contact:

Spinning under mistanke!

Post by Jan Lohmann »

Citat fra Politiken den 5 april 2007 side 5.

"Det skulle være så sundt.
Men nu mistænker gigtforeningen spinning for at være mere skadeligt for knæene, end hidtil antaget.
"....vi anbefaler cykling som motionsform, især fordi knæene ikke får de stød som man får, når man løber. Men det er netop ondt i knæene, vi hører om i forbindelse med spining"

Foreningen vil undesøge, om problemet er en forkert indstilling, det hidsige tempo eller det, at man står op i pedalerne"
Chamois Buttt'r ~ buksecreme u. parabener
User avatar
Per Olsson
Bagfra højre-om!
Posts: 1094
Joined: 07 Aug 2005, 17:39
Location: Dragør.

Post by Per Olsson »

Ja jeg hørte godt da det blev fortalt i radioen ,og læste det på netdoktor senere , men jeg var lidt undren netop fordi man tidligere anbefalet cykling fremfor løb , da man undgår stød i hele kroppen , og har man en statestik på hvor mange ikke gigt plagede der for ondt i knæene efter spindning , det er jo ofte at folk starter fra nul og derfor for alt hård og derved for problemer eks. i knæene , spinning er jo hårdt . Jeg tvivler på at gigt patienter skulle være noget mere udsat end andre.
Lidt ømme knæ er da til at overleve hvis man ellers for en tålelig hverdag uden smærter i resten af kroppen ved at holde sig i form . det er min oplevelse som gigt plaget . Jeg har det meget bedre nu end tidligere dvs. før jeg begyndte at kører mtb. men spændene hvad der kommer ud af undersøgelsen.

Gigt foreningens eget moto "Rør dig det smør dig"
12 timers løb siger du. tror du vi for nogle til at køre et halvt 24 timers løb. citat: Per O
User avatar
Schønberg
Mangler fart
Posts: 2072
Joined: 29 Mar 2005, 12:08
Location: Hellerup

Post by Schønberg »

Jeg er overbevist om at 90% af alle de ømme / dårlige spinning knæ skyldes folks uvidenhed om cykelsko, klamper og korrekt indstilling.

Jeg har selv hjulpet flere med at rette en skæv klampe op, eller justeret højden på deres cykel. Hvilket har fjernet deres problem. Mange glemmer at klamperne løbende skal efterses og efterspændes. Den kraftige belastning under spinning, kan forskubbe klamperne, med efterfølgende skævt tråd.

Desuden kan spinningcyklernes svingende kvalitet og slidte eller dårlige pedaler også spille ind.
Post Reply