Hvilket hjulsæt skal man vælge !

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
Post Reply
User avatar
Ask 'Bask' Hybel
Nu med støttefod
Posts: 822
Joined: 08 Nov 2004, 16:53
Location: Nørrebro - Kbh
Contact:

Hvilket hjulsæt skal man vælge !

Post by Ask 'Bask' Hybel »

Jeg står og skal købe et ny hjulsæt, men ved ikke rigtigt hvad jeg skal vælge ! Jeg har indtil videre to stk. i kikkerten, men hvis der er nogen der har bedre ideer må i gerne komme med dem :D

De to jeg har i kikkerten (de koster begge små 2000 kr);

Set nr. 1 is;
Frontwheel : Heylight Superleicht, 32 holes, Stans ZTR355 rim , Ritchey 1.8/1.5 spokes 588 gram
Backwheel : Heylight Superleichtlauf, 32 holes, Stans ZTR355 rim, Ritchey 1.8/1.5 spokes 759 gram
Total: 1347

Set nr. 2 is;
Fronwheel: Mavic crossmax xl 730 gram
Backwheel: Mavic crossmax xl 885 gram
Total: 1615
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Jeg ville tage Crossmax sættet, hvis altså standen er god :?: De andre hjul er lækre, men det er ultra race hjul, tvivler på at de holder til træning dag ud og dag ind. 1.8/1.5 spokes er meget tynde til mtb, de tåler ikke ret meget. Fede hvis det var hjulsæt nummer 2 eller 3 :wink:

Hvad årgang er de crossmax? Billede?
User avatar
Ask 'Bask' Hybel
Nu med støttefod
Posts: 822
Joined: 08 Nov 2004, 16:53
Location: Nørrebro - Kbh
Contact:

Post by Ask 'Bask' Hybel »

J-LO wrote:Jeg ville tage Crossmax sættet, hvis altså standen er god :?: De andre hjul er lækre, men det er ultra race hjul, tvivler på at de holder til træning dag ud og dag ind. 1.8/1.5 spokes er meget tynde til mtb, de tåler ikke ret meget. Fede hvis det var hjulsæt nummer 2 eller 3 :wink:

Hvad årgang er de crossmax? Billede?
Heylight hjulsættet er ½ år gammelt og crozzmax 2 år. Jeg har dog hørt lidt dårligt om crossmax - hvis eger eller fælge går i stykker så er man på røven, da de ikke er til at lave selv ! Nogen der har erfaringer med det ?
User avatar
Ask 'Bask' Hybel
Nu med støttefod
Posts: 822
Joined: 08 Nov 2004, 16:53
Location: Nørrebro - Kbh
Contact:

ust !

Post by Ask 'Bask' Hybel »

Er der forresten nogen der ved hvad ust betyder ? Jeg luret at det noget med fælgene...skal man have spicielle dæk ?
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10098
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

ust

Post by Morten Hartvigsen »

under 1400gram, det var meget let, men jo lettere hjul, jo mindre bremse SLIDGODS, på nær hvis det er keramisk (det kan jeg godt anbefale). Men 1600 er da også ok.

Mavic hjul kan godt laves hos RBS, men hvis man hiver et eger ud af straight pull navet (hvis der lige kommer en gren på tværs) koster det nok et nyt nav = $$$ men det kan selv. også ske med alm nav.

Men du skal lige chekke hvor meget bremse siderne er slidte (det er lykkedes næsten at slide en Mavic letvægts X517 fælg ned på bare 3mdr for mig.)

ust er vist = universal system tubeless

dvs. fælgen bruges sammen med UST dæk, uden slange, men man kan vist også smide alm dæk på med en slange, og endelig kan man faktisk også smide en slange i et UST dæk hvis man punkterer (mener jeg da at have hørt).

har ikke selv. erfaring med UST. men søg på UST på www.mtb.dk det har været diskuteret mange gange

UST dæk/fælge er i øvrigt lidt tungere end alm. setup, men er mere punkterings modstandyktige[/b]
Last edited by Morten Hartvigsen on 08 Dec 2004, 18:25, edited 1 time in total.
Jakob 'J-Lo' Lohmann
3000+ posts = spammer
Posts: 9937
Joined: 22 Nov 2003, 23:34

Post by Jakob 'J-Lo' Lohmann »

Bask, tjek lige hvilken model / årgang Crossmax XL der er tale om, har du et billede?
User avatar
Ask 'Bask' Hybel
Nu med støttefod
Posts: 822
Joined: 08 Nov 2004, 16:53
Location: Nørrebro - Kbh
Contact:

Post by Ask 'Bask' Hybel »

J-LO wrote:Bask, tjek lige hvilken model / årgang Crossmax XL der er tale om, har du et billede?
Jeg kan ikke finde crossmaxhjulsættet på dba så de er nok blevet solgt - har også besluttet mig til de andre. De har klassisk setup (alm. eger og fælge), så jeg kan selv skifte fælge hvis der sker noget ! Desuden syntes jeg at det er ret så liret, at det kun er kendere der kan se at det er highend hjul...Tak for hjælpen alle sammen...
Post Reply