Morgentræning søndag med VO2-MAX-guf. Skovbrynet kl. 07.

Forum udelukkende omhandlende ture på mountainbike. Husk at skrive: tid/sted/dato i overskriften.
Post Reply
User avatar
Brasen
Helt uden hænder!
Posts: 71
Joined: 19 May 2021, 15:27

Morgentræning søndag med VO2-MAX-guf. Skovbrynet kl. 07.

Post by Brasen »

Jeg napper 5 x 4 intervaller på en grusrundstrækning inden jeg kører ud og napper en Z2 runde I Hareskoven efterfulgt af en Z3-runde med Z4 afslutning. Kom frisk
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Morgentræning søndag med VO2-MAX-guf. Skovbrynet kl. 07.

Post by Kenny »

Interessant, Jeg har set at du ofte slår ture op og angiver hvilke zoner du kører i og ofte kører du mere eller mindre i Z2.
Træner du efter puls eller watt
Hvordan kan du holde en mtb tur i Z2, er det flade grusstykker
Hvor ligger din Z2
Hvad er fordelen ved at slutte med Z3/Z4 runder fremfor dine Z2 runder
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Brasen
Helt uden hænder!
Posts: 71
Joined: 19 May 2021, 15:27

Re: Morgentræning søndag med VO2-MAX-guf. Skovbrynet kl. 07.

Post by Brasen »

Hey Kenny
Jeg kører umiddelbart efter puls, men efterhånden kan jeg på indsatsen/vejrtrækningen selv mærke, hvor jeg ligger.
Det handler jo om energisystemer og muskelarbejde. Ved primært at ligge i Z2 får man optimal stimuli af det aerobe system/mitokondrierne til en meget lav hormonbalance/nervesystem-belastningspris. Men benene skal jo samtidig også lære at håndtere netop træthed, så efter en god Z2 tur kommer der kortvarigt fart på, så kroppen, ligesom til løb, lærer at slutte af med hårdt arbejde oven på en lang tur.
Intervallerne inden skal imitere mtb-løbenes hårde start og samtidig give lidt muskeltræthed, så turen kommer til at svare til en længere tur.
Last edited by Brasen on 20 Aug 2022, 19:07, edited 3 times in total.
User avatar
Brasen
Helt uden hænder!
Posts: 71
Joined: 19 May 2021, 15:27

Re: Morgentræning søndag med VO2-MAX-guf. Skovbrynet kl. 07.

Post by Brasen »

Det er dog kun i denne sidste opbygningsfase, at der kommer Z3 på og intervaller i starten. Resten af året er fokus på Z2 og én ugentlig Interval-session.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Morgentræning søndag med VO2-MAX-guf. Skovbrynet kl. 07.

Post by Kenny »

Er det ikke næsten så galt som det kan være, hvis du vil køre struktureret træning, bortset fra at du trods alt gør dig nogle overvejelser og ikke bare suser rundt efter hurtigste omgangstid hver gang du er i skoven
Puls reagere langsomt, men singletracket byder på konstante variationer pulsen ikke når at reagere på før du er videre til næste udfordring, om det så er en kort stejl bakke, stå stille i pedalerne ned af en krævende nedkørsel eller et fladt transportstykke, så viser pulsen jo den foregående udfordring og ikke den du er i gang med.

Træning i Z2 kræver efter min erfaring en næsten flad landevej, eller endnu bedre en hjemmetræner for at holde en konstant puls og effekt
Garmin har 7 watt zoner men kun 5 puls zoner
Med mindre du har taget en fysiologisk test, ved du reelt ikke om du træner i Z2 eller Z3 eller hvor de andre zoner starter og stopper

Z2 træning er røvsygt og tidskrævende, så hvis du alligevel bruger tid på at strukturere din træning og bla. ligge i Z2, bør du næsten ofre en fysiologisk test for at få fastlagt dine zoner og en snak om hvor du skal sætte ind for at få mest ud af din træning, hvad end målet måtte være.

Jeg forstår ikke meningen med at slutte med Z4, men det er måske fordi min træning har haft et andet formål end din.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2229
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: Morgentræning søndag med VO2-MAX-guf. Skovbrynet kl. 07.

Post by Mikkel Henningsen »

Jeg vil gerne køre med 8)
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Brasen
Helt uden hænder!
Posts: 71
Joined: 19 May 2021, 15:27

Re: Morgentræning søndag med VO2-MAX-guf. Skovbrynet kl. 07.

Post by Brasen »

Kenny, jeg kan som sagt mærke, hvor meget intensitet jeg skal lægge i pedalerne for at ryge op i Z3. Så når jeg skal ligge i Z2, så bliver der gearet ned på alle bakker og jeg holder mig således fint i Z2, således at jeg selv på toppen ikke er forpustet. Så jo, det gør turen lidt aktion-løs, men det er bestemt ikke umuligt på de fladere spor a la Hareskoven.
Post Reply