Shimano eller Sram?

Forum udelukkende omhandlende ture på cykelcross. Husk at skrive: tid/sted/dato i overskriften.
User avatar
Claes
Bagfra højre-om!
Posts: 1068
Joined: 23 Jun 2012, 23:21
Location: Hellerup

Shimano eller Sram?

Post by Claes »

Jeg er ved at udvide cykelsamlingen med en gravel-maskine. Efter tips fra velindrettet og veltalende kilde har jeg kig på denne

https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXTEMPR ... ravel-bike" onclick="window.open(this.href);return false;

Den kommer i 3 udgaver:
Shimano ultegra8000 (2x11)
Sram Force 22 (2x11)
Sram Force 1 (1x11)

Spm er: Shimano eller sram ?

I forhold til shimanoen er
sram 2x11 1800 kr billigere
Sram 1x11 sram er 5400 kr billigere.

Jeg hælder meget til Shimano, men det er også en sjat penge til forskel

Baggrund:

Jeg vil gerne bruge den til bikepacking og lange ture så hælder mest til 2x11 for ikke at få for langt spring i gearene.

Jeg har altid kørt Shimano de 3 andre cykler herhjemme er med Shimano.

Det er kun den ene (fully) jeg kunne dele hjulsæt med gravel-biken. Men det er med i tankerne

Nej den fås ikke i grx
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Shimano eller Sram?

Post by AndreasA »

Jeg ville vælge Sram force 1x11 så længe vi snakker Nordsjællandsk gravel, DirtyJutland og den slags, men det er jo bare mig.

Du kan også sprænge banken og investere i et "mullet set-up" til dine bikepacker ture.
Mullet er amerikansk for svenskerhår, hockeyfrille etc.
Det betyder kort fortalt at du kører med business up front, party in the back.. ;)
Altså enkelt klinge foran og enorm udveksling bagved. :D

Kort fortalt så er det en Force axs skiftegreb og hydrauliske bremser.
Mtb X1 axs elektronisk bagskifter
og så en 11-50 bagkrans, så kan du køre op af vægge. googl det
Last edited by AndreasA on 24 Feb 2020, 18:47, edited 1 time in total.
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Claes
Bagfra højre-om!
Posts: 1068
Joined: 23 Jun 2012, 23:21
Location: Hellerup

Shimano eller Sram?

Post by Claes »

Hmmmmmm måske er 11 gear nok

Og Mullet til kværnen er absolut tillokkende (og iøvrigt totalt sjove cykler man finder ved at google det)


Jeg vidste ikke du var til Bundesliga hår

AndreasA wrote:Jeg ville vælge Sram force 1x11 så længe vi snakker Nordsjællandsk gravel, DirtyJutland og den slags, men det er jo bare mig.

Du kan også sprænge banken og investere i et "mullet set-up" til dine bikepacker ture.
Mullet er amerikansk for svenskerhår, hockeyfrille etc.
Det betyder kort fortalt at du køre med business up front, party in the back.. ;)
Altså enkelt klinge foran og enorm udveksling bagved. :D

Kort fortalt så er det en Force axs skiftegreb og hydrauliske bremser.
Mtb X1 axs elektronisk bagskifter
og så en 11-50 bagkrans, så kan du køre op af vægge. googl det
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Shimano eller Sram?

Post by AndreasA »

Claes wrote:Jeg vidste ikke du var til Bundesliga hår
Jeg gad bare godt at have noget mere af det.... :D
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Shimano eller Sram?

Post by Kenny »

Det kommer an på hvad du vil bruge den til, jeg er super glad for 1x11 på mtb som kun bruges i skoven, på raceren er jeg glad for 2x11 og de tætte gear.
På min gravel har jeg valgt 2x11 fordi jeg bruger den til alt fra asfalt til singletrack.
Jeg kunne helt sikkert klare mig med 1x11/12 men jeg er glad for de tætte gear på de lange strækninger på både asfalt og grus hvor der altid er et gear der passer, og jeg kan altid gå på lille klinge når underlaget ikke er meget for at slippe.
Eneste grund til at vælge 1x11/12 skulle være for at slippe for en møgbeskidt forskifter.

Overvej lige en ekstra gang om du ikke skal vælge en model med GRX eller vente til næste år hvor din ynglings cykel også kan leveres med GRX.
GRX er lavet til at holde oppe hvor du formenlig holder 95% af tiden, road grupperne er lavet til at holde nede i bøjlen.
Min bagskifter ligner mere en mtb en en road, jeg tænker det er en god ude med alt det grus og jord der køres rundt i systemet.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Shimano eller Sram?

Post by AndreasA »

Den sorte model, de kalder J10

Mullet set up <3 <3

http://www.wilier.com/en/my2020/int/end ... bikes/jena" onclick="window.open(this.href);return false;
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Claus Wagner
GRØN FRONT!
Posts: 1587
Joined: 29 Sep 2009, 20:04
Location: Herlev

Re: Shimano eller Sram?

Post by Claus Wagner »

Ville vælge Shimano 2*11.
Især til cykel med oppakning vil du blive glad for 2*11, da du har flere gear til rådighed, og du render ikke tør for gear når der er drev i cyklen.
Shimano kender du .Sram har en anden skifte hvor du bruger begge greb fra stor til lille klinge for.
TOTAL SHIMANO MAND :thumbsup: :thumbsup:
INTET ER UMULIGT FOR DEN DER BÆRER VILJEN I HJERTET!
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Shimano eller Sram?

Post by AndreasA »

Der er så måske også noget med, at batteri drevet gearskifte måske ikke er det smarteste, hvis han skal på langtur i ødemarken.. ;) Der røg Mullet setuppet

Anyway, jeg ville stadig vælge en 1x11 force med 11-42 bagpå, og en 38-40-42T stykker foran, alt efter hvor stejlt terræn der skal besejres.. Forskiftere er levn fra fortiden, væk med dem.
Men jeg er også mere Sram mand, end Shimano.. :D
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Shimano eller Sram?

Post by Kenny »

Der skal virkelig køres langt i ødemarken for at løbe tør for strøm på DI2.
Når batteriet er ved at være fladt sættes forskifteren ud af funktion da den kræver mere strøm end bagskifteren.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Shimano eller Sram?

Post by AndreasA »

Kenny wrote:Der skal virkelig køres langt i ødemarken for at løbe tør for strøm på DI2.
Når batteriet er ved at være fladt sættes forskifteren ud af funktion da den kræver mere strøm end bagskifteren.
Det var Sram jeg hentydede til Kenny.
En Eagle axs bagskifter holder åbenbart ikke strøm i mere et par dage, hvis du kører bikepacking på den helt extreme måde med 16-18 timer i sadlen af gangen.. :D
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Claes
Bagfra højre-om!
Posts: 1068
Joined: 23 Jun 2012, 23:21
Location: Hellerup

Shimano eller Sram?

Post by Claes »

Damn I gør det ikke lettere at vælge. Det giver total god mening at vælge 2x11 til vej og spor. Var ude på kråsseren og fjolle rundt, totalt spas at skifte fra grussti til rude spor og tilbaws - og det krævede 2 klinger

Nogen der har erfaringer med Sram? Jeg er vandt til Shimano, men ved ikke hvad jeg går glip af

...og hvor svært det er at vende sig til hvis Mtb og racer er med Shimano, mens gravel er SRam?
Kenny wrote:Det kommer an på hvad du vil bruge den til, jeg er super glad for 1x11 på mtb som kun bruges i skoven, på raceren er jeg glad for 2x11 og de tætte gear.
På min gravel har jeg valgt 2x11 fordi jeg bruger den til alt fra asfalt til singletrack.
Jeg kunne helt sikkert klare mig med 1x11/12 men jeg er glad for de tætte gear på de lange strækninger på både asfalt og grus hvor der altid er et gear der passer, og jeg kan altid gå på lille klinge når underlaget ikke er meget for at slippe.
Eneste grund til at vælge 1x11/12 skulle være for at slippe for en møgbeskidt forskifter.

Overvej lige en ekstra gang om du ikke skal vælge en model med GRX eller vente til næste år hvor din ynglings cykel også kan leveres med GRX.
GRX er lavet til at holde oppe hvor du formenlig holder 95% af tiden, road grupperne er lavet til at holde nede i bøjlen.
Min bagskifter ligner mere en mtb en en road, jeg tænker det er en god ude med alt det grus og jord der køres rundt i systemet.
User avatar
Claes
Bagfra højre-om!
Posts: 1068
Joined: 23 Jun 2012, 23:21
Location: Hellerup

Shimano eller Sram?

Post by Claes »

Claus Wagner wrote:Ville vælge Shimano 2*11.
Især til cykel med oppakning vil du blive glad for 2*11, da du har flere gear til rådighed, og du render ikke tør for gear når der er drev i cyklen.
Shimano kender du .Sram har en anden skifte hvor du bruger begge greb fra stor til lille klinge for.
TOTAL SHIMANO MAND :thumbsup: :thumbsup:
Me2
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Shimano eller Sram?

Post by Kenny »

Jeg har Shimano mekanisk på racer, Shimano DI2 på gravel og Sram på mtb.
Det fungerer fint, jeg aldrig har prøvet det anderledes og trigger VS greb er jo ikke til at sammenligne alligevel.

Hvis der er råd til DI2 kan du i øvrigt programmere dem som du har lyst til, også til at skifte som Sram.
Du må gerne prøve min Grail str L inden du laver et fejlkøb og vælger noget andet end the holy Grail.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Shimano eller Sram?

Post by Niels P »

Det som Kenny siger, (var det ikke en M du havde?)
/Niels
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Shimano eller Sram?

Post by Kenny »

Jo det er da en M :D den er måske lige lille nok til Claes
Klubmester i Tri-Sprint 2016
Post Reply