Platform pedaler

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Platform pedaler

Post by Morten Hartvigsen »

Hvad bruger i og hvorffor ?

Jeg hopper jo mere på Enduro (TrailCup og Trans Maderia), og her dur det simpelthen ikke med klik pedaler, med mindre man er god nok til ikke at have en fod ned nu og da - og det er jeg ikke helt (foretrækker det ellers og har været stædig med det aht. cykel kontrol).

Det skal nemlig gå rimeligt kvikt med at kommen ud/ind in klikpedaler, ved de meget svære features, ellers taber jeg tid, så det er simpelthen no-go for mig at bruge klik-pedaler til konkurrencer pt. så jeg er nødt til at lære at bruge flats inden sommer.

Konsekvenser til TrailCup i sommers, var at jeg på et par stages måtte kører 1/2 rute med kun en fod klikket i, og det er ikke holdbart.

Jeg ved at et par stykker bruger CB Stamp 4 / 7 modellen, men det så den small eller Large ?
Er der andre gode kandidater ?
Last edited by Morten Hartvigsen on 28 Nov 2019, 00:28, edited 1 time in total.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Platform pedaler

Post by Kenny »

Dmr vault fordi Tobias siger det er de bedste.
De er så eftertragtet at han fik stjålet cyklen med dem på og på.

Med mindre du har lille fod skal du have stor platform.
Jeg har skiftet fra 5-10 til en anden sko og mærker en tydelig forskel i hvor gådt jeg står fast. Desværre var 5-10 bedre end dem jeg har nu
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Søren K.
Bagfra højre-om!
Posts: 1096
Joined: 17 Oct 2006, 12:11
Location: 2800 Lyngby

Re: Platform pedaler

Post by Søren K. »

PT kører jeg med Crankbrothers Stamp i stor. De er lige lidt for store synes jeg, har tendesn til lidt for mange pedal strikes pga mit ret lave BB, og de samtidig er ret brede og lidt høje/tykke.

Jeg ville nok gå efter nogen der er så flade som muligt, og ikke for store, her har oneup components nogen jeg synes ser fede ud.

En anden mulighed, (da jeg pt. leger med at være klikket i, da det giver lidt ekstra kontrol og bedre tråd ) som måske er den gyldne mellemvej eller bare noget lort er denne https://www.magped.com/?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false; - jeg hører genre om testresultatet :) - min største bekymring på dem er tykkelsen.
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: Platform pedaler

Post by Mikkel Henningsen »

Kører med stamp i large. Har indimellem pedalstrikes, men det er som regel når jeg træder på lige stykker, sjældent i sving og aldrig nedad i 3-9 position.
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Platform pedaler

Post by Morten Hartvigsen »

mht. pedalstrikes, mener i vel at man overser f.eks. en rod ? eller fordi pedaler er tykke ? eller brede ?

anyway, det plejer altid at gi grimme styrt, hvis det man rammer står stiller, så det kan man altså også godt med CB eggbeaters eller CB Candy, kan jeg da huske et par kedelige eksempler på fra sidste år :-)

Måske man ligefrem skal gå efter 170mm pedal arme (i stedet for 175), og så gå lidt op i krans str. foran
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Platform pedaler

Post by Niels P »

Morten Hartvigsen wrote:
Måske man ligefrem skal gå efter 170mm pedal arme (i stedet for 175), og så gå lidt op i krans str. foran
Det giver ingen mening for mig. Du kompensere et mindre moment med en større krans????
/Niels
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Platform pedaler

Post by Morten Hartvigsen »

Niels P wrote:
Morten Hartvigsen wrote:
Måske man ligefrem skal gå efter 170mm pedal arme (i stedet for 175), og så gå lidt op i krans str. foran
Det giver ingen mening for mig. Du kompensere et mindre moment med en større krans????
Det er sådan noget man kan når det er korte Enduro ruter som jo mest går nedad der hvor det gælder (max. 3min her i dk), så her gælder det om at hver tråd giver et godt output, så kan man (jeg) godt leve med at der skal mere power på, men det ville rigtig nok ikke du så godt til XC
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3288
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Re: Platform pedaler

Post by Jais »

Søren K. wrote:En anden mulighed, (da jeg pt. leger med at være klikket i, da det giver lidt ekstra kontrol og bedre tråd ) som måske er den gyldne mellemvej eller bare noget lort er denne https://www.magped.com/?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false; - jeg hører genre om testresultatet :) - min største bekymring på dem er tykkelsen.
Jeg ved det er en gammel tråd, men disksutionen er stadig relevant.

Men der var flere gange i finale hvor min fod mistede kontakt med pedalen og min fodstilling efterfølgende var forkert. det kostede mig faktisk et lille styrt med et stort blåt mærkke som minde.

I sidste uge have vi et meget alvorligt styrt pga. klik pedaler, der heldigvis endte godt (kostede dog en ny hjelm), så det er ikke en mulighed for mig.

Derfor har jeg bestilt et par magped. review kommer snarest..
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Platform pedaler

Post by Morten Hartvigsen »

Har kørt TrailCup / Enduro løb / Trans Madeira med Crank Brothers Doubleshot pedaler, flad på den ene side, og click på den anden. Det valgte jeg som førsøg tilbage i 2020, da jeg er ikke er den bedste til flats. og har beholdt dem på.
dual.png
dual.png (91.44 KiB) Viewed 513 times
På Madeira kørte jeg nok 90-100% af tiden med click nedad, på nær meget meget svære sektioner, og mest uden opad .. mest for at flytte belastningen på foden til et andet sted, og fordi opkørsler som regelvar på flad vej ! ja det var omvendt !

De mest farlige situationer, var faktisk når jeg utilsigtet kom til at klikke ud på en svær sektion !
Last edited by Morten Hartvigsen on 13 Nov 2022, 20:41, edited 2 times in total.
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: Platform pedaler

Post by Mikkel Henningsen »

Jeg er glad for mine flats på alt andet end opad på f.eks. rødder, hvor jeg mangler muligheden for at trække og hive.

Det, der kan drille mig er, hvis jeg har foden af pedalen og skal have den på igen, så skal jeg næsten løfte foden helt af, for at justere placering (CB Stamp i large & 5-10) hvor med klikpedaler: når du klikker i, så sidder foden også lige som den skal.

Men synes flats er rart og nemt
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
Post Reply