Beretning fra Trail Cup - det slet ik' så farligt

Vores hangout, snak om løst og fast, behøver ikke handle om cykling.
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Beretning fra Trail Cup - det slet ik' så farligt

Post by Mikkel Henningsen »

Søren og Mikkel H har i 2019 deltaget i den jyske Trail Cup, en enduro serie med 5 afdelinger, hvor også Morten Hartvigsen blev lokket med til både første og sidste afdeling.

Hvad er det der "enduro"? Det er ræs nedad. Og god stemning. Man følges ad i små grupper fra stage til stage, og kører i et tempo, hvor man kan snakke sammen og spare kræfter til nedkørslerne. Fremme ved hver stage bliver man sendt afsted en ad gangen, og der bliver taget tid. Når dagen er slut bliver tiderne fra alle nedkørslerne lagt sammen.

Hvor svært er det? Trail Cup har været skruet sammen af alt fra grus-flow-spor til mudret skovbund, halv-flade stages og nedkørsler på 45 grader - dvs. 100% Alle stages har været super velgennemtænkte, hvor design og spor hjælper rytteren. Hvor der var gaps eller drops, der skulle flyves, var der B-linier. Og var der ingen B-linie, kunne man være ret sikker på, at det kunne køres med jordkontakt hele vejen.
Alle 3 hustlere i cup'en kørte med fullface hjelm, men det var samlet kun et mindretal, der havde valgt den løsning. Stort set alle havde knæbeskyttere på, og rygskjold samt albuebeskyttere var ikke usædvanlige. Alle havde baggy tøj på. Alle havde dropper-post. Og de fleste af jyderne kørte på Santa Cruz og i Mons Royale tøj - det åbenbart haute couture derovre.

Hvordan er det?
De 4 afdelinger var med træning lørdag og stævne søndag. Sidste afdeling var med træning fredag og stævne lørdag, med efterfølgende fest. Man vil gerne bruge lørdagen på at træne - det er værd at have set stages på forhånd. Nogle er "blinde" og kan ikke trænes på forhånd. Generelt har de blinde været stejlt nedad noget naturligt, mens dem man har kunnet træne har været mere anlagte og oftest på etableret spor. Det er også på de spor, man kunne træne, at der har været mest hop & drop.
Når man kører rundt og træner, møder man andre deltagere. Til første afdeling mødte vi i den forbindelse Hans, der blev samlet 3'er i e-MTB, og ham har vi fulgtes med siden, for han er en fin fyr. Man kan se hvordan de rigtig hurtige kører linier, snakke med andre om linier, prøve sig frem og diskutere hvordan en feature løses bedst.
På løbsdagen er der briefing, og så går starten i grupper af 8-12. Der er meget løs seeding, så alt efter hvor fremme i skoene man er, kan man godt komme til at vente tre kvarters tid før man kommer afsted.
Der køres roligt, og i toppen af hver stage kan man diskutere den med hinanden, og i bunden plejer de første at heppe på de sidste. God stemning hele vejen. Og det er egentlig det - god sjov nedad, ingen spidse albuer og glade mennesker hele vejen rundt.

I 2020 bliver trail cup med en motionsklasse, der har "uendelig" timecap og ikke bliver sendt ud på de sværeste stages. Og så en sportsklasse, der får kortere tid til at gennemføre, og skal køre det hele.

Søndag den 27/10 kører vi en Enduro-tur med stages på sporet i Geels og Rude - bare i klub og venne-regi - så kan man jo prøve konceptet i ro og mag.
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Jacob Korsholm
Søger sponsor!
Posts: 2609
Joined: 29 Jul 2008, 22:30
Location: Bagsværd

Re: Beretning fra Trail Cup - det slet ik' så farligt

Post by Jacob Korsholm »

Fin beretning og god idé med en klub endurotur.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Beretning fra Trail Cup - det slet ik' så farligt

Post by Kenny »

God beretning.
Hvor meget vandring er passende, er de Santa Cruz sådan nogle 160mm sataner eller var det helt fint på din ht.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Peter Christensen
3000+ posts = spammer
Posts: 3393
Joined: 12 Jan 2006, 15:49
Location: Kgs. Lyngby

Re: Beretning fra Trail Cup - det slet ik' så farligt

Post by Peter Christensen »

De har famne god cykelsmag de jyder ;-)
Gid det snart var maj...!
User avatar
ClausA
Med nyvasket cykel
Posts: 2308
Joined: 31 Jul 2010, 09:07

Re: Beretning fra Trail Cup - det slet ik' så farligt

Post by ClausA »

:thumbsup: =D>
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: Beretning fra Trail Cup - det slet ik' så farligt

Post by Mikkel Henningsen »

Kenny wrote:God beretning.
Hvor meget vandring er passende, er de Santa Cruz sådan nogle 160mm sataner eller var det helt fint på din ht.
Jeg kørte på min hardtail med 120mm foran

Morten Hartvigsen kørste på sin Orange Crush hardtail - 130mm måske?

Tror søren, som også kører lidt mere aggressivt, har været glad for sin fully og rigelige vandring.
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Beretning fra Trail Cup - det slet ik' så farligt

Post by Morten Hartvigsen »

Mikkel Henningsen wrote:
Kenny wrote:God beretning.
Hvor meget vandring er passende, er de Santa Cruz sådan nogle 160mm sataner eller var det helt fint på din ht.
Jeg kørte på min hardtail med 120mm foran

Morten Hartvigsen kørste på sin Orange Crush hardtail - 130mm måske?

Tror søren, som også kører lidt mere aggressivt, har været glad for sin fully og rigelige vandring.
Jeg har en FOX 34 med 150mm vandring for og 2,4 grove dæk - og alle 150mm bliver altså brugt !
120mm Mikkel ! wow det er ikke så meget til det terræng, det ville jeg ikke kunne kører med, med min ringe teknik :)

Der har været én stage i Silkeborg med 2 sektioner jeg simpelthen ikke turde kører, så der måtte jeg af og gå. I slettestrand kørte jeg det hele (alle A-linier), men var da rigeligt udfordret, selvom jeg næsten lige er kommet hjem fra træning in Chaminox på en blanding af Enduro, XC og deciderede DH spor. Slettestrand var nu nok ellers nemmere end de andre cups, da der var flere stages som faktisk rigtigt meget lignede sjove XC spor, hvor der også skulle trædes lidt (længste træde stage var omkring 3 1/2 minut).

Der har så vidt jeg ved ikke været stages med gaps ? eller ?

Jeg er super glad for konceptet, og vil meget gerne kører hele cuppen næste år.
Der er typisk 9-10 stages, og næste år pilles de sværeste ud for motions klassen, så det kun er sport der kører alle stages.

Jeg rykker mig 100% for hver gang, og på Slettestrand var Mikkel så flink at guide mig så jeg kunne kører stage 9 med 'maries drop' ... og da jeg også så en H40 dame trille den, så var jeg frisk på at prøve, og her hjalp Mads Weidemanns fif fra sidste træning i Geel mig vældig meget. Det blev til 4-5 test runs. Første run trillede jeg ned, og kørte ikke optimal linie, næste run fik jeg linien på plads, og så byggede jeg lidt mere fart på. Så til sidst gik det rimeligt ok, med gode linievalg, men dog stadig med en del dæk <> jord kontakt :-) ... for der er altså nogle dudes der nærmest bare hopper fra punkt til punkt på de nedkørsler.. crazy at se på, og utroligt at det kan lade sig gøre.

2 x Thumps up herfra for TrailCup konceptet.
Last edited by Morten Hartvigsen on 02 Oct 2019, 07:45, edited 2 times in total.
User avatar
Jan D
3000+ posts = spammer
Posts: 3650
Joined: 29 May 2009, 15:34
Location: Søborg

Re: Beretning fra Trail Cup - det slet ik' så farligt

Post by Jan D »

Spændende... :thumbsup:
Jan D
User avatar
Søren K.
Bagfra højre-om!
Posts: 1096
Joined: 17 Oct 2006, 12:11
Location: 2800 Lyngby

Re: Beretning fra Trail Cup - det slet ik' så farligt

Post by Søren K. »

"Maries drop"

https://drive.google.com/open?id=1c-ud1 ... EJWKOi3_R3" onclick="window.open(this.href);return false;

https://drive.google.com/open?id=1ibhUt ... 75tA0dVMEE" onclick="window.open(this.href);return false;

https://drive.google.com/open?id=1E7VVp ... cHwh1K1la1" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Beretning fra Trail Cup - det slet ik' så farligt

Post by Morten Hartvigsen »

Nice. Synes man kan ane noget nervøsitet i mine øjne :-)

POSITION:
Og så kan jeg vidst godt komme mere ned over styret i angrebsposition :-) Mht. angrebspositition gør Søren og Mikkel det bare bedre.
Søren K. wrote:"Maries drop"

Morten: https://drive.google.com/open?id=1c-ud1 ... EJWKOi3_R3" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikkel https://drive.google.com/open?id=1ibhUt ... 75tA0dVMEE" onclick="window.open(this.href);return false;
Søren https://drive.google.com/open?id=1E7VVp ... cHwh1K1la1" onclick="window.open(this.href);return false;
LINIE:
De billeder er faktisk 5meter EFTER Maries drop.. men her ser man tydelige forskellen i linier:

Mikkel, inderlinien
Søren, mellemlinien
Morten, yderlinien, dvs. jeg bruger hele svinget > bedre linie til næste sving > mere fart (i hvert fald teoretisk).

Når det så er sagt har Søren nok mere fart hen over droppet i baggrunden, det skal jeg selv øve mere på, så alt i alt er han nok hurtigerer der. Alle hustlerer kører det, mens 'profferne' hopper både drop (med træstammer i baggrunden) og efterfølgende offcamper nedkørsel (til højre), det såe faeme vildt crazy ud for de der kunne styre det.

PEDAL/FOD:
Her er Mikkel topscore, hælen er pænt droppet, mens Morten/Søren ikke har droppet hælen nær så meget. Så Mikkel er i bedre kontrol her. Morten kører som eneste med klikpedaler.
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Beretning fra Trail Cup - det slet ik' så farligt

Post by AndreasA »

Mikkel scorer højest på stilpointene. det er bare cool'ere at køre med googles!!! 8)
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Beretning fra Trail Cup - det slet ik' så farligt

Post by Morten Hartvigsen »

AndreasA wrote:Mikkel scorer højest på stilpointene. det er bare cool'ere at køre med googles!!! 8)
Kan ikke se 100% fidusen med googles, men mindre man kører så hurtigt at der kommer tårer i øjnene, er det derfor ? for der var ikke meget mudder som kunne sprøjte op, og grene får man ikke så nemt i øjne med full face hjelm, ellers skal man godt nok være uheldig..

Men jeg har briller, det er nok for mig.
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Beretning fra Trail Cup - det slet ik' så farligt

Post by AndreasA »

Morten Hartvigsen wrote:
AndreasA wrote:Mikkel scorer højest på stilpointene. det er bare cool'ere at køre med googles!!! 8)
Kan ikke se 100% fidusen med googles, men mindre man kører så hurtigt at der kommer tårer i øjnene, er det derfor ? for der var ikke meget mudder som kunne sprøjte op, og grene får man ikke så nemt i øjne med full face hjelm, ellers skal man godt nok være uheldig..

Men jeg har briller, det er nok for mig.

Klik her:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... MqBrmvIAKb
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Claus Wagner
GRØN FRONT!
Posts: 1587
Joined: 29 Sep 2009, 20:04
Location: Herlev

Re: Beretning fra Trail Cup - det slet ik' så farligt

Post by Claus Wagner »

AndreasA wrote:
Morten Hartvigsen wrote:
AndreasA wrote:Mikkel scorer højest på stilpointene. det er bare cool'ere at køre med googles!!! 8)
Kan ikke se 100% fidusen med googles, men mindre man kører så hurtigt at der kommer tårer i øjnene, er det derfor ? for der var ikke meget mudder som kunne sprøjte op, og grene får man ikke så nemt i øjne med full face hjelm, ellers skal man godt nok være uheldig..

Men jeg har briller, det er nok for mig.

Klik her:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... MqBrmvIAKb
Det er en sindsyg nedkørsel.
Og elsker kommentatorene.
INTET ER UMULIGT FOR DEN DER BÆRER VILJEN I HJERTET!
Post Reply