Grand Fondo 13 Aug. 166km/126km - Holbæk

Forum udelukkende omhandlende ture på landevejen. Husk at skrive: tid/sted/dato i overskriften.
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Grand Fondo 13 Aug. 166km/126km - Holbæk

Post by Morten Hartvigsen »

Nogle der deltager ? Start i Holbæk. Der er ikke noget licens krav

Der er enten grand Fondo 166km (man skal kunne nå 111km på 3t40min => 30,4km/t snit) og ellers skal (kan) man kører den korte medio fondo på 126km, som man også bare kan tilmelde sig .. og da 166km i race mode, nok er lidt langt for mig, går jeg nok efter de 126km. Tænker man kan holde 35-40km/t i en god gruppe :-) vi får se...
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Grand Fondo 13 Aug. 166km/126km - Holbæk

Post by Morten Hartvigsen »

hmm det er kun de RIGTIG gamle 60+ der må kører den korte version... så jeg er på den lange :-)
User avatar
JesperJ
1 omgang efter
Posts: 673
Joined: 04 Sep 2005, 20:59
Location: Ballerup

Re: Grand Fondo 13 Aug. 166km/126km - Holbæk

Post by JesperJ »

Man må faktisk godt selv vælge at køre Medio, der er ikke krav om at køre den lange. Kun hvis du går efter at kvalificere dig til vm i frankrig.
maybe some day
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Grand Fondo 13 Aug. 166km/126km - Holbæk

Post by Morten Hartvigsen »

Grand Fondo Holbæk 13 Aug. 20167

Løbet faktaboks: 166km og ca. 1500hm.
Vejr 'faktaboks' : DMI lovede godt vejr uden regn :-)

Rynkeby cyklen havde fået monteret sprit nye Token CR22A Zenit bjerghjul m. keramiske lejer, med Specialized Black Belt 23mm dæk + lyserøde latex slanger - uhu. Det er altså en ret let kombo. I øvrigt sammme setup som jeg brugte på Huy stigningen i Belgien, også for at bakke optimerer dér.
GandFondo13Aug2017kort.png
GandFondo13Aug2017kort.png (46.05 KiB) Viewed 5963 times
Allerede ved trilleturen til startområdet i Holbæk byhavn bemærker jeg at de nærmest ruller af sig selv, og forhjulet lidt har dén dér carbon pladehjul sound, wow, det lover jo godt. Nyt grej giver jo en vis wow-faktor :-) og så havde jeg kørt med helt alm. tunge Shimano hjulsæt, endda med kanttrådsdæk hele ugen før (ja what! .. men havde lige nogle dæk der skulle slides op). Så det er vel 600-800gram lettere kombi det her, DET betyder virkelig meget i min vægtklasse.

[Her kan i forestille jer at billede af startområdet...]

Starten gik kl. 8, så jeg var allerede oppe kl. 05:40. Alt var pakket dagen før, så det var bare at hoppe i tøjet, spise en masse morgenmad, og så kører en lille time til Holbæk. DMI lovede godt vejr, så det tegnede godt.

Fremme er der fin parkering tæt på startområdet, også tøt på afhentnings stedet af startnumre. Alt gik let og proff. inkl check af chip aflæsning ved udgangen (det er smart). Så manglede jeg bare at finde et toilet og lige lette mig yderligerer for 1kg.. lettere sagt en gjort, men der var 20meter kø, så det projekt måtte opgives. Til lettere ærgelse de næste 5timer.

166km! det er laaaangt i race mode (læs høj puls). Jeg har selvfølgelig kørt en del længerer på både Rynkeby turer og et par andre landevejs løb, men det er langtfra i konkurrence tempo. På Alpe turen her slut Juli med Hustlerne kørte vi 4-5 timer, og en hel del bjerge, og med Rynkeby kørte vi op til 6-8 timer med så jeg er egentligt godt forberedt med træning. Men det længste race på de tynde lakridser jeg har kørt i år er Esben Snarre løbet på 114km, så jeg ved på forhånd godt at det er lidt en udfordring jeg er på her. Jeg gider dog ikke rationerer alt for volsomt, det er bare lidt for kedeligt til mit tembrament, så jeg har på forhånd besluttet at satse lidt, men også føle efter og se hvordan det går. På Alpeturen var jeg som regel bedst efter 4-5timer, så jeg stoler egentlig på min udholdenhed.
Billede 001 2017-03-13.png
Billede 001 2017-03-13.png (55.44 KiB) Viewed 5962 times
Jeg er lidt i tvil om jeg skal stoppe ved depoter (der er 3) så på P-pladsen lurer jeg lidt på hvor mange drikkeflasker de andre rytterer har med, de fleste har 2 store flasker, nogle enkelte 1 lille (what!) og nogle har en ektra i ryglomme, det virker som en god ide, så jeg tager 2 x 750ml på cyklen, og 600ml i ryglommen, alt med energidrik - den ekstra vægt er ikke lige et problem for mig :-) Det viser sig sidenhen at fungerer fint.

Ved start er vi alders opdelt, men det er der ikke mange der respekterer .. come on DCU check det nu.... Jeg ser flere med gult nummer i gruppen foran, hvor de IKKE burde stå .. det er ikke helt fairplay til et motionsløb, og heller ikke til andre løb :-) Det betød så også i sidste ende at jeg troede der kun var 10-15 foran mig, men der var 41 ! Altså... JEG er fornærmet :-(

Jeg spotter en svensker (der står HELT korrekt) og en anden slim-fit-rytter i min klasse, som begge ser sådan gode-aktigt-ud, så dem tænker jeg at holde øje med. og SÅ starter vi alle samlet, også samtidig med dem der kører den korte rute på 126km dvs. inkl alle pigerne og dem over 60+

Der køres med pæn go fart ved start (40-50km/t), men det føles rimeligt let. Svenskeren og de andre solide gutter er ikke så hurtigt med fremme i den store gruppe. Og vi er hurtigt opdelt i 2 større grupper så vidt jeg kan se. I de fleste MTB løb kan jeg (som regel) følge med de aller bedste piger, så da de 3 bedste piger overhaler, i ret markant tempo, sætter jeg efter, altid godt at jagte et bagparti :-) Det viser sig at være en god strategi, og de 3 får snart følgeskab af 3-4 Team Liv 'semipro' pige ryttere .. b.la. Louise fra Værløse som jeg genkender på hendes figur, da hun er den ENESTE pige rytter EVER der er kørt fra mig, på vej til arbejde! ... ja alle kvinder kalder jeg bare generelt piger, også selvom de er over 30 :-)

Snart kommer de ivrige herre også frem (drenge skulle jeg måske så kalde dem for at følge syntaksen) , og gruppen ender med at være godt 30personer, med godt 8 piger (som jo kører den korte på 126km), og 8-10 rytterer med gult rygnummer = min age group.
10minutter efter start er der et styrt med 5-6 ryttere i gruppen lige foran os, så vi må liste os forbi. En reminder om at være opmærksom !

De første 30km holder gruppen fint sammen, nogenlunde stabilt tempo pigerne tager også deres tørn (de er sgu goe). En enkelt af pigerne har tydeligt en mandlig coach, der hele tiden trækker hende, og konstant fortæller hende hvor hun skal ligge... hold nu kæft.. hun skal da lære at kører (tænker jeg bare) .
Vi rammer så en mindre bakke, og da jeg har stort overskud (og er ret fit til bakker efter den store Alpe'dHuez tur), stikker jeg af fra gruppen.

Når en rytter på en skriggul Rynkeby cykel overhaler et semi-pro damehold kigges der altså lige lidt ekstra :-) Egentlig ikke meningen, men jeg flyver altså bare ligesom helt af mig selv op ad bakken :-) og kører mig herefter alene op til næste gruppe på 9-10 mand, som ligger 3-400m fremme. Narj, det bed nu altså lidt at komme derop. Det forspring holder desværre kun i 5minutter, da tempoet i den nye gruppe ikke holdes oppe. Nå, men det var da et forsøg værd. Så nu er gruppen på godt 35-40 m/k's.

Det meste af tiden ligger jeg fremme i 1/3 del af gruppen, både for at 'holde mig til' hvis nogle rykker, men også aht. sikkerhed. På nedkørsler og før sving, sætter jeg mig mere frem, for ikke at risikerer at blive involveret i eventuelle styrt... jeg har ikke særligt gode erfaringer med motionsløb, ikke alle kan holde sig på cyklen :-)
Da jeg skal spise lidt, sætter jeg mig ned bagved, og falder her i hygge snak med en FBL rytter. Nøj det er let at sidde bagest i gruppen, så der bliver jeg lidt for at spare kræfter :-) Ulempen er at man ikke kan se, og agerer på hvad der sker foran, men der er ikke nogle angreb der er rigtig alvorlige, så alle bliver samlet.

Gruppen holder nu ret godt sammen, indtil den velkendte Møllevej climb før Jyderup. Jeg har kørt den bakke 3-4gange før, så jeg kender den godt.
På vej ind imod bakken er vi to ryttere (mig... og en anden lidt mere solid gut som er godt kørende) der tager føringer på skift, da ingen andre rigtig vil tage føringer, trods vink og fakter. Det bliver vi lidt irreterede over, så på toppen af kirke-bakken, hvor alle PLUDSELIG må stoppe ved et T-kryds, fordi en bil ikke rigtig stopper trods at der viftes med rødt flag af kommisæren, træder vi igen an, og slår hurtigt et hul på 100-200m. Vi arbejder nu fint sammen i tempo, men gruppen bag sætter også tempo på, og kommer op til os igen lige før Jyderup by. 2 mand imod 30 er ikke gode (og kloge) odds, og de fortsætter nu i angrebs tempo, så der må arbejdes for at følge med igennem Jyderup by, udenom et par biler i stor fart, så det var lidt risky. Uden af byen igen bliver der lidt ro, og alle samles mere eller midre igen (stadig ca. 25-35 m/k's). Det var så andet 'lidt optimistiske' forsøg på at slippe væk :-)

Alle damerne kører fra fra 111km, og så er gruppen pludselig noget decimeret. Vi er vel nu omkring 15-20mand, og det mærker man straks. Den nye gruppe holder sammen helt indtil første rigtig slemme bakke ved 120km - Kårupvej - med hele 82hm - den kender jeg også godt, og ved den fortsætter i det 'uendelige' også efter at man tror at nu er man på toppen :-)

Her eksploderer gruppen så. To grupper af hhv. 4 + 5 mand trækker fra, og jeg ligger liiige bagved. På toppen får jeg kæmpet mig op til anden gruppe på 4 mand, men den første gruppe er ikke til at nå nu. Nedad angribes, og der køres max. stærkt, og da jeg kender stykket godt, ved jeg at man skal hænge på her, for der kommer snart en bakke mere, og herefter følger en del 'rulle-bakker' og her er det (også) en dårlig ide at blive hægtet af. En så to mere kommer op og joiner os, så vi er nu 6 mand.

Det begynder at gøre lidt nas i lår, så jeg må nøjes med lettere tråd på bakkerne nu, igennem Asnæs / Høve rullebakkerne. Så når vi depotet ved 140km, som ligger på toppen af en monster bakke (Åsevangvej i Høve). Må bruge lille klinge og laveste gear her, føj den napper i ben. Ved depotet snupper jeg kørende en gel i farten, det var MEGET tiltrængt. Jeg har stadig vand og energibarer og bamse-vingummier har jeg stadig nok af i lommen, men de virker bare ikke rigtig mere, der er rigtig meget syrer i begge ben, og det går langsommere og langsommere.

Damm, det gik altså ALT for langsomt op ad Åsevangvej bakken, så nu sidder jeg mutters alene med 26km tilbage, øv. Og det går bare værre og værre, jeg har ondt i maven, og almindelig selvmelidenhed :-) Benene er helt døde nu. Spiser og drikker en del, og må så bare sidde og trille og vente på at kroppen optager noget af det .. det går der rigtig længe med ... heldigvis er der medvind hele vejen ind imod Holbæk, så jeg kan lige knap holde 25-35km/t og nogle gange lidt mere.
Selv da to andre overhaler (og senere 2mere) kan jeg slet ikke hænge på, og må opgive med det samme. Til tider er jeg nede på sølle 20km/t på selv lette stigninger.

For at sætte trumf på udmydelsen er jeg nødt til at stå af og tisse - OG SÅ LIGE DER - kører mig udbruds-makker og én mere forbi. Damm så missede jeg også den trækker. Totalt lost nu. Jeg triller langsomt viderer, og føler flere og flere minutter tabes, underligt nok at ikke flere kører forbi. Jeg guffer flere vingummier, geler, energidrik, og sidder så og venter på at det virker.. der går lang tid :-(

Med 8km tilbage lykkes det endelig at fange et tilpas langsomt hjul. Og NU så begynder kroppen sgu at virke igen, det var 18km med total nedtur. En ung rytter mere hægter sig på , men efter 1km må han igen slippe, så nu sidder vi to sammen. Tempoet stiger dog støt som vi nærmer os mål.

Nu kun 4km tilbage, kan jeg godt trykke lidt mere, og ved 2km køres der meget rask. Til sidst trækker jeg fra med de sidste kræfter, og rammer i antrittet lige omkring 50km/t ca. 800m før mål, og lige før brostenene starter godt ca. 300m før mål, sætter jeg andet angreb ind.
Da det også går opad slipper jeg her af med alle de 'tunge drenge'.

Min GPS sluttid siger 4t51min (34,2km/ snit over 166km) - DCUs tid siger 4:52.

De hurtigste ryttere kørte i mål 4:09 og en større gruppe på 4:12, de sidste der kvalicificerede sig til Gand Fondo VM i Italien (i min age group) kører lige omkring 4:35. Selvom jeg ikke var gået ned med bløde ben ved 140km depotet, var det nu alligevel ikke realistisk at skære 20 minutter af tiden.

Retroperspektiv:
Det kloge ville havde været at kører sikkert, ikke at angribe, drikke og især spise lidt mere, og ikke tage nogle føringer - men det er ikke spas. Så hellere prøve sig af, og se hvor længe det holder, det var ihvertfald god træning og stadig ret sjovt :-) altså lige på nær de lidt sure 18km. Nu var dette jo ikke et langtids planlagt mål, men jeg skal ihvertfald træne lidt anderledes for at kører den slags lidt længere landevejs løb. Til den gode side synes jeg selv at jeg er 'verdensmester' i at lægge på hjul, og rimelig klog til at placerer mig for vinden, og i feltet i det hele taget.

og lidt ønsker til DCU:
Når man giver 500,- for en billet, kunne der da godt lige være en lille-bitte-rund-bolle når man kommer i mål, bare de billigste fra Netto ville være særdeles fint :-)
Og så check lige om folk står i de rigtige startblokke, ellers bør man diskvalificeres, det er helt almindelig praksis, selv i mindre motionsløb.
User avatar
ChristianPhilipJ
Fyr og flamme
Posts: 2563
Joined: 15 May 2013, 22:53
Location: Hørsholm

Re: Grand Fondo 13 Aug. 166km/126km - Holbæk

Post by ChristianPhilipJ »

Well done Morten!
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Grand Fondo 13 Aug. 166km/126km - Holbæk

Post by Niels G Henningsen »

Godt kørt & godt skrevet... Og tillykke med de nye hjul, dem må dine konkurrenter have været glade for.. (hvis de havde hørt de gamle !)
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Jan D
3000+ posts = spammer
Posts: 3650
Joined: 29 May 2009, 15:34
Location: Søborg

Re: Grand Fondo 13 Aug. 166km/126km - Holbæk

Post by Jan D »

Det er sgu flot klaret. Og tak for det gode skriv :)
Jeg er fuld af respekt.
Jan D
User avatar
Jacob Korsholm
Søger sponsor!
Posts: 2609
Joined: 29 Jul 2008, 22:30
Location: Bagsværd

Re: Grand Fondo 13 Aug. 166km/126km - Holbæk

Post by Jacob Korsholm »

Flot kæmpet Morten!
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: Grand Fondo 13 Aug. 166km/126km - Holbæk

Post by Mikkel Henningsen »

Det er (næsten) lige fra DCU's landsholdsprofil; dø i front :lol: :wink:
Når det er et skægt løb har man næsten vundet uanset placeringen
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Michael J
Set uden lys
Posts: 1012
Joined: 18 Jul 2008, 14:40
Location: 2860 Søborg
Contact:

Re: Grand Fondo 13 Aug. 166km/126km - Holbæk

Post by Michael J »

Sejt Morten :thumbsup:
Fremtiden kommer af sig selv - Det gør fremskridt IKKE!
http://www.michael-jensen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
JesperJ
1 omgang efter
Posts: 673
Joined: 04 Sep 2005, 20:59
Location: Ballerup

Re: Grand Fondo 13 Aug. 166km/126km - Holbæk

Post by JesperJ »

Jamen så får i da også lige mit "eventyr" fra Holbæk.

GF2017 - Holbæk
Regnen var væk, men det var en kold og blæsende morgen i Holbæk.
Fik fundet ind i 55-59 båsen og så var det bare at vente, imens man kunne lytte til den fantastiske speak fra Carsten Ritter
kl 08 gk starten og hu hej igennem Holbæk og lige udenfor byen gik det svagt opad i lang tid, der galdt det om at holde sig tilgodt fremme, pyha hader de der turbo-starter.
Overlevede starten og kom til at ligge i en rigtig god gruppe.
Flot tur ud langs vandet og over den fine gamle Munkholmbro, og pludselig var vi allerede ved stigningerne ved Tadre mølle, som jeg jo lige havde trænet på. Kom rigtig god med op over begge, det føltes som om benene var med i dag.
Herefter gik det sydover ad en lang "kedelig" landevej, eller det var rigtig hårdt for man skulle sku holde sig til i sidevinden, den var strid, ved St. Merløse vendte vi og så gik nordover igen, og vinden bare fra den anden side.
Fra Uggerløse gik det også på landenvejen med sidevind og lange seje bakker, indtil vi nåede frem til Brorfelde bakkerne, bum til højre og så var det ellers ned i gear og opad.
Igen føltes det rigtig godt på bakkerne, brorfelde blev klaret og så var det Magelsø, som jeg overlevede igen med fremme i vores gruppe.
Herfra var det stik vest i modvind og masser af små skarpe bakker.
Fra Tissø op med Jyderup og Hørve alt for meget sidevind, det er f****** hårdt, så hellere bakker.
Ved Fårevejle var vi helt nede langs kysten i piv sidevind, indtil vi drejede skarpt til højre og så gik det ellers hårdt opad, kørte alle de kendte stejle bakker omkring Asnæs, og stadig rigtig fint med opad, lækkert at føle træningen har givet det den skulle (tror jeg), så op og ned i vel ca. 30 km.
Sidste depot bed Herrestrup fik jeg fanget en flaske vand, dejligt, fik hurtigt drukket den og hu hej nu gik det øst over o medvind og nedad bakke.
De sidste 20 km. på forholdsvis brede veje og med ca. 40 i snit, her var det "bare" at holde sig til og flyve med.
Opløbe var afspærret det sidste 3 km. men her begyndt forskellige at lave mere eller mindre hasarderede fremstød, og da jeg ikke vil deltage i de slåskampe lagde jeg mig lidt tilbage i gruppen.
De sidste vel 500 m var på toppede brosten, og her tabte jeg kæden ned på den lille klinge og blev sat lidt fra gruppen, men kom med ind i en god tid.
Tiden blev
04.35.17 for de 166 km. det giver et snit på 36.2 km/t, 1317 højdemeter.
Kører jo i gruppen 55-59 (hvem skulle tro det :)), placeringen
nr. 9 ud af 27 startende, og QUALIFIED til granfonde finalen i Albi Frankrig, den 27. august.
MEN stiller IKKE op da jeg den weekend skal køre Claude Criquielion i Belgien.
Glad og tilfreds med en god søndag i og omkring Holbæk
Turen
https://www.strava.com/activities/1131145799" onclick="window.open(this.href);return false;
maybe some day
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: Grand Fondo 13 Aug. 166km/126km - Holbæk

Post by Mikkel Henningsen »

Også stærkt kørt, Jesper. Lyder som om det har været hårdt, at skulle holde på de 20min foran Morten...
God tur ned til de "store" bakker i efteråret :-)
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Grand Fondo 13 Aug. 166km/126km - Holbæk

Post by Niels G Henningsen »

Godt kørt også af Jesper... Ser frem til vores rolige tur til Hamborg Classic i weekenden :-)
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Jan D
3000+ posts = spammer
Posts: 3650
Joined: 29 May 2009, 15:34
Location: Søborg

Re: Grand Fondo 13 Aug. 166km/126km - Holbæk

Post by Jan D »

Niels G Henningsen wrote:Godt kørt også af Jesper... Ser frem til vores rolige tur til Hamborg Classic i weekenden :-)
Det skal nok blive sjovt/hårdt :mrgreen:
Jan D
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Grand Fondo 13 Aug. 166km/126km - Holbæk

Post by Morten Hartvigsen »

Fedt Jesper, og flot tid.
Så dig slet ikke, men tænker du må have set mig i Team Hustler tøjet (det nye altså :-) ) , og så er kørt forbi på et tidspunkt kort efter starten, tænker du har ligget lidt foran / eller i den gruppe hvor der var et større styrt ... well... det kan man vel nok se på Strava fly-by, hvis du er på dér ? Kan vi blive Strava venner ?

Jeg er jo lige blevet lokket på Strava af Henningsen duoen :-) Godt nok mange smarte grafer man kan se der er...

NB: Jeg har efterfølgende fundet ud af at hende slim-Louise .... er Louise Houbak fra Værløse som faktisk blev #1 for damerne BÅDE i TT OG Medio Fondo! Så hende kan man 'næsten' godt accepterer kan kører fra én :-)
Post Reply