Highland Challenge - ræs report fra rytter #204

Forum udelukkende omhandlende ture på mountainbike. Husk at skrive: tid/sted/dato i overskriften.
Post Reply
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Highland Challenge - ræs report fra rytter #204

Post by AndreasA »

Hvad der i vinters lød som en mægtig fin idé, viste sig i søndags at være noget lidt andet end forventet, på både godt og ondt.. mest godt. ;)

Image

Det var den altid friske Casper Ortvald der lokkede med en episk tur gennem det jyske landskab med start i Silkeborg og finale i Århus, 100 km gennem noget af det fineste natur Danmark har at byde på.
Den lå lige til højrebenet og jeg tilmeldte mig naturligvis hurtigst muligt..

Her for et par uger siden gik det så op for mig, at det var faktisk var lige om lidt at slaget skulle stå.
Træningen gennem vinteren var vist ikke forløbet helt så effektivt som ønsket og, som det senere skulle vise sig, mangler jeg i den grad noget volumen i min træning.

Mine planer om en hyggelig weekend i det jyske med Casper ærdrede også karakter da Hr. Ortvald fik kolde fødder og slet ikke kunne tage afsted til ræs. Det blev så til en nødløsning i stedet for, med afgang fra familiedomicilen lørdag aften og med planlagt overnatning i et shelter i nærheden af Silkeborg.

(En af udfordringerne ved et A til B løb er altid hvor dælen man stiller bilen, så man kan komme hjem igen.. Jeg havde valgt at stille den i Silkeborg og skulle så hustle mig tilbage tll bilen efter målgang i Århus, jeg havde en vag plan om noget med et tog.. men håbede på noget bedre.)

Efter lidt leden rundt i nogle meget mørke jyske skove, en smut forbi hærvejen, og lidt mere køre'n rundt, fandt jeg til sidst et shelter sent lørdag aften på en institution, der sov jeg egentlig ganske fint.

Image

Jeg vågnede tidlig søndag og kunne nyde mine havregryn og morgenkaffe med udsigten til 5 æsler der nysgerrigt iagttog mig..

Image


Afgang til Silkeborg og igang med at komme i racemode..

Starten gik ved et konferencecenter i Silkeborg og det var egentlig et ret velegnet sted.
Massere af plads og fine forhold, der var styr på startnumre, varm kaffe og et toilet til den sidste vægt optimering..

Her mødte jeg en masse andre Københavnere der også skulle køre løbet inkl. Hr. Hartvigsen, Hr. Adelørn aka. Chefen for det hele og altid skarpe Flemming Meyer.
Milton fra 29er Bikeshop var også i Silkeborg og det skulle senere vise sig at være noget nær et mirakel, Milton havde nemlig også en bil stående i Silkeborg...

Image
Image

Kl 10.03 går starten for mig og Adelørn og vi triller med master-start ud igennem Silkeborg på vej mod den famøse Nordskov. Adelørn havde travlt så han forsvandt hurtigt ud af syne. Vi rammer skoven og starter med en grusvejs-opstigning der går over i noget singletrack, og her laver arrangørene den første af mange fejl i forbindelse med løbet..
Når nu man har noget af Danmarks allerfineste singletrack til sin rådighed, noget af det endda nybygget at Erik - The racing Viking og hans crew, så er det eddermandme dumt at sende 600 ryttere lige durk ud på det mest snævre og lækre af det...
Når nu man starter i Silkeborg med skov på 4 sider og har en rute der skal være 100 km lang, så burde det altså være muligt at lave noget indledende spor på 10-20 km. der ligesom strækker feltet ordentligt ud, vi kørte i kø på de lækreste flowstykker og jeg havde på fornemmelsen at jeg gik glip af en oplevelse her, specielt fordi vi efter Nordskoven blev ledt over i en anden og noget mere ordinær skov på den anden side af byen..

Nå, men ellers det gik derudaf.
Jeg havde ikke fået checket mit dæktryk helt inden start, så da jeg efter en dødsopkørsel de kaldte Alpe d'Huez står og pumper lidt luft i bagdækket kom Hartvigsen forbi, han var startet i gruppen efter mig og holdt i kø lige siden, Ham så jeg heller ikke mere til, får i målområdet. :)

Omkring de 32 km. begynder jeg at få en lidt kriblende fornemmelse i lårbasserne og over knæet, specielt når det går op ad, og det gør det meget på Silkeborg-egnen, og da den første rigtige krampe sætter ind hopper jeg af cyklen og ta'r en puster og forsøger mig med at indtage en af de saltsticks jeg har medbragt, i håbet om at det vil hjælpe..
Det gør det ikke rigtigt, men mens jeg står og fumler med min rygsæk kommer Milton sørme også forbi, ham ser jeg dog igen, kortvarigt, i forplejningen halvvejs på ruten.. ;)

Kramperne skal vise sig at forblive en tro følgesvend på resten af turen, altid lurende i baggrunden og de sætter altid ind når de er mindst ønsket.. på vej op af..

Jeg har nu været afsted i godt 3 timer og rundturen i skovene omkring Silkeborg lakker mod enden.
Det har været en sand fornøjelse i noget af det fornemste mtb terræn mine dæk har kørt rundt i, det hele var toplækkert..! og udfordrende, shit nogle bakker de har derovre..!
(Kunne man bare have kørt det, uden alle de idioter foran for sporet havde det været helt episk)

Ved 50 kilometer og halvvejs på ruten ligger et større deport med forplejning.
Det var en noget tør og uspiselig bolle de serverede til frokost, den ville ikke rigtig ned.
Så jeg drak en dåsecola og spiste nogle energibarer istedet for og skyndte mig videre.
Jeg ville ikke hænge for længe i depotet da jeg godt kunne regne ud, at der stadig var et stykke vej til Århus. Jeg havde til gengæld fået bildt mig selv ind, at hårdeste nok var overstået nu og at det bare var ned af bakke resten af vejen ind til mål..
Oh boy, was I wrong...!!

Ud af depotet og direkte ud på endnu en barsk opkørsel, derfra ud på en grusvej der foresatte forevigt..
Derefter en masse asfalt ind mod Ry. hvor der var en lille bitte smule singletrack vi lige skulle forbi for derefter at blive sendt henover en golfbane og ud på en landevej.. Alt sammen i strid jysk modvind..

Det var som om løbet havde ændret fuldstændigt karakter.
Fra at være i singletrack heaven var vi nu ude i noget dommedags-asfalt med den strideste modvind.
Nu gjalt det bare om at finde en ordentlig kleppert at ligge på hjul af, og dem der kom forbi mig synes ikke det var så fedt at have mig med på slæb, så de skyndte sig videre..

Turen op til depotet ved 78 km. er noget af det hårdeste og mest demoraliserende jeg nogen sinde har prøvet.
Jeg havde ondt i røven af at sidde i sadlen så længe. Hænderne, lænden, fodsålerne og alle mulige andre steder var heller ikke just tilfredse med situationen. Kramper hver eneste gang det gik bare lidt op ad.
Jeg sad og kiggede lidt på min gps og regnede på hvor lang tid der ville gå før jeg kom i mål.
(Det kan jeg i øvrigt ikke anbefale hvis man sidder og er lidt i krise)
Med omkring 30 km. til mål og en fart på omkring de 12-14 km/t på nogle af sektionerne, kunne jeg godt regne ud, at det ville tage et par timer før jeg var fremme.
(Helt så galt gik det nu ikke, men for satan de stykker der... alene på landevejen, i modvind, op af bakke.. Det var sgu noget af en skefuld)

Jeg ramte depotet ved 78 kilometer i miserabel tilstand.
Men lidt Cola og lidt flere energibarer hjælp gevaldig på humøret.
Jeg havde ellers spekuleret i bare at ringe efter en taxa når jeg ramte det depot, så jeg kunne få røven til Århus i en fart og komme videre i teksten.
Men cola'en og synet af de andre slagne ryttere hjælp og jeg fik lidt fornyet moral.
Jeg tænkte at der nok ikke var så langt tilbage og NU var det værste ihvertfald overstået..
Og det var det så'en set også.

Der var en enkelt skøjtene glat muddernedkørsel tilbage og 3 km. skovsti og så var det ellers bare cykelrute R11 ind mod Århus, mere asfalt vej og til sidst noget cykelsti/grussti langs med Brabrand Sø og Århus Å ind til Århus og målgang på den gamle Godsterminal.

Jeg var meget glad for at se målstregen, men de sidste 20 kilometer havde egentlig været ok, tilbagelagt på omkring en time, så gennemsnitsfarten var også røget lidt op til sidst
(det hjælp helt sikkert at vi kørte mere i læ det sidste stykke)
Det var egentlig kun træthed samt min ømme røv og hænder der for alvor gjorde den sidste del af turen udfordrende.

Lige da jeg kom i mål var jeg så heldig at rende på Miton igen, som sagde at han ville blive hentet af en buddy om 10 minutter og blive kørt retur til Silkeborg.. Hvis jeg skulle med var det nu..!
Det ville jeg mægtigt gerne, det var jo der min bil stod. Så ind og hente et par frikadunser og noget brød og så i noget semi-rent tøj, så bilen vi blev hentet i, ikke blev alt for møjet til..

Jeg nåede altså ikke at opleve så meget af stemningen i målområdet, til gengæld sad jeg lidt efter i Mondeo'en på vej hjem mod Sjælland.!

Det tog mig 6 timer og 15 minutter at køre hele turen, og det var sgu noget af skefuld jeg havde fået serveret for mig selv. Jeg mangler helt klart nogle pendler kilometer i benene, eller nogle længere træningsture, for at være klædt ordentligt på til så'en en omgang.

Men det var sjovt, specielt de første par timer - og lærerigt, specielt de sidste par timer..

Vil jeg gøre igen..?
I søndags var svaret klart NEJ.:!!
Mage til lorteløb skal man krafteddme lede længe efter. 40 km. asfalt, hvad fanden regner de med..

Her idag..
Der kunne jeg godt finde på at melde mig til igen. ;)
Der er jo en tid der skal forbedres etc.

Jeg gi'r Highland Challenge 3 high-fives ud af 5 mulige.
Vi ses måske igen en anden gang..

Gode ting ved Highland Challenge:
- De første ca. 50 kilometer er himmelsk singletrack, kunne man køre det uden kø ville det være et world cup værdigt.
- Generelt et godt arrangeret løb med enkelte kæmpefejl, men de har kun lavet det 2 gange så der er håb forude..

Knap så gode ting ved Highland Challenge:
- Jeg var ikke lige forberedt på 40-50 km. asfalt. Det gjorde løbet underligt to-delt..
(I modvind, op af bakke.. Havde der nu været medvind havde det måske ikke været så stort et issue.)
- Nogle af stigningerne virkede som om de var lagt ind bare for at gøre ruten hård.
F.eks. man drejede 90 grader fra et dejligt flowstykke langs med en sø, for at køre op af en bakke og ned igen, for så at ramme det fede flowstykke igen, nede ved søen 10 meter længere henne sporet. Dette skete mere end en gang..
- Mega ringe frokostbolle.. Det skal bare spille. Ellers fin service i depoterne
- Som nævnt tidligere, Megamærkeligt at servere det aller-aller bedste singletrack som det første på ruten, hvor der altid er kø-kørsel. Det ødelagde vildt meget af køreglæden og oplevelsen.


Image

Image
Last edited by AndreasA on 24 May 2016, 17:01, edited 1 time in total.
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Highland Challenge - ræs report fra rytter #204

Post by Kenny »

Tak for beretningen, hvad ligner det at smide 40km asfalt ind i et mtb løb hvis det ikke er for at forbinde nogle lækre singletrack.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Jacob Korsholm
Søger sponsor!
Posts: 2609
Joined: 29 Jul 2008, 22:30
Location: Bagsværd

Re: Highland Challenge - ræs report fra rytter #204

Post by Jacob Korsholm »

Igen, altid dejligt med beretning. Det var sjovt at følge jer på nettet.

Fin kop.
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Re: Highland Challenge - ræs report fra rytter #204

Post by Henrik Storgaard »

God beretning. Jeg ærgede mig lidt over at jeg ikke fik tilmeldt mig, men det vidst godt nok jeg ikke deltog, med min asfalt allergi
User avatar
Jan D
3000+ posts = spammer
Posts: 3650
Joined: 29 May 2009, 15:34
Location: Søborg

Re: Highland Challenge - ræs report fra rytter #204

Post by Jan D »

Tak for beretning. Ærgerligt med det lange asfaltstykke på et ellers fedt spor...
Jan D
User avatar
Jacob Korsholm
Søger sponsor!
Posts: 2609
Joined: 29 Jul 2008, 22:30
Location: Bagsværd

Re: Highland Challenge - ræs report fra rytter #204

Post by Jacob Korsholm »

Lyder som om at vi skal til Silkeborg på klubtur.
User avatar
Torben
3000+ posts = spammer
Posts: 3417
Joined: 12 May 2008, 18:42
Location: Mørkhøj

Re: Highland Challenge - ræs report fra rytter #204

Post by Torben »

Jacob Korsholm wrote:Lyder som om at vi skal til Silkeborg på klubtur.
Tror bare du skal prøve at komme i hareskoven
User avatar
Jacob Korsholm
Søger sponsor!
Posts: 2609
Joined: 29 Jul 2008, 22:30
Location: Bagsværd

Re: Highland Challenge - ræs report fra rytter #204

Post by Jacob Korsholm »

Du har sgu så evigt ret Torben:)
User avatar
Michael J
Set uden lys
Posts: 1012
Joined: 18 Jul 2008, 14:40
Location: 2860 Søborg
Contact:

Re: Highland Challenge - ræs report fra rytter #204

Post by Michael J »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Fremtiden kommer af sig selv - Det gør fremskridt IKKE!
http://www.michael-jensen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Highland Challenge - ræs report fra rytter #204

Post by Niels P »

Sure Søren havde vist samme oplevelse - og du er endda nævnt: https://mtblog.dk/2016/05/24/soehoejlandet/" onclick="window.open(this.href);return false;
/Niels
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Highland Challenge - ræs report fra rytter #204

Post by Morten Hartvigsen »

fint skriv

NB: min bolle var nu ok nok, men de var nok blevet lidt tørre da du ENDELIG kom - he he :-)
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Highland Challenge - ræs report fra rytter #204

Post by AndreasA »

Morten Hartvigsen wrote:fint skriv

NB: min bolle var nu ok nok, men de var nok blevet lidt tørre da du ENDELIG kom - he he :-)

HaHa.. Den var go' Hartvigsen
:thumbsup: :thumbsup: :lol: :lol: :lol:

Jeg ramte sgu ikke lige dagen, som de siger i elitesport.. ;)
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Highland Challenge - ræs report fra rytter #204

Post by AndreasA »

Niels P wrote:Sure Søren havde vist samme oplevelse - og du er endda nævnt: https://mtblog.dk/2016/05/24/soehoejlandet/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg prøvede faktiskt at snige mig ud af depotet ved 78k INDEN Søren kom afsted,
så jeg i det mindste havde et forspring til den sidste rytter jeg kendte, som jeg med sikkerhed vidste var bag mig..

Men den gik ikke.. :)
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Highland Challenge - ræs report fra rytter #204

Post by Niels G Henningsen »

Tak for fin beretning, der er noget at arbejde med.... for både arrangør & skribent :-)

De sidste 40 km lyder som noget for mig , med mine "eminente tekniske egenskaber" på MTB :-)
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Highland Challenge - ræs report fra rytter #204

Post by AndreasA »

Niels G Henningsen wrote:Tak for fin beretning, der er noget at arbejde med.... for både arrangør & skribent :-)

De sidste 40 km lyder som noget for mig , med mine "eminente tekniske egenskaber" på MTB :-)
Ja, det der med at køre 100 km på ren vilje er ikke helt vejen frem.. ;)
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply