Dæk

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
BjarkeS
Træner aldrig!
Posts: 1488
Joined: 17 Nov 2014, 11:59
Location: Kgs. Lyngby
Contact:

Dæk

Post by BjarkeS »

Hej

Hvad er Jeres smertegrænse mht til vægten på et 29" 2.25 dæk?

Jeg tænker på at prøve et Ardent 29x2,25" TR EXO på 800g som fordæk
p.t benytter jeg Continetal X-king på 29 x 2.20 på 655 g.

Er de ekstra 145g noget jeg skal være bekymret om?
Klubmester 2016 i MTB Marathon - Just do it
User avatar
Jan D
3000+ posts = spammer
Posts: 3650
Joined: 29 May 2009, 15:34
Location: Søborg

Re: Dæk

Post by Jan D »

Jeg synes det lyder af meget... hvorfor vil du skifte?
Jan D
User avatar
BjarkeS
Træner aldrig!
Posts: 1488
Joined: 17 Nov 2014, 11:59
Location: Kgs. Lyngby
Contact:

Dæk

Post by BjarkeS »

Jan D wrote:Jeg synes det lyder af meget... hvorfor vil du skifte?
Jeg vil prøve noget nyt og prøve Maxxis. Jeg ønsker også lidt mere greb.


Sent from my iPad using Tapatalk
Klubmester 2016 i MTB Marathon - Just do it
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Re: Dæk

Post by Henrik Storgaard »

Det er roterende vægt, så gang vægtforøgelsen med 3. Et dæk på 800 gram vs et på 655, er jeg ret sikker på du kan mærke forskel på.
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Re: Dæk

Post by Tobias Sonne »

Henrik Storgaard wrote:Det er roterende vægt, så gang vægtforøgelsen med 3. Et dæk på 800 gram vs et på 655, er jeg ret sikker på du kan mærke forskel på.
Jo, men hvordan måles det hvis du sætter bedre greb, kontrol i sving mv ind i ligningen?

Han ønsker jo netop bedre greb, så hvis de 655 gr får ham til at holde igen, eller bremse for meget ned... så kan det være en rigtig god investering at øge gummimassen en smule... og så give den fuld skrald på sporet.

Jeg har engang kørt med en der havde dæk på der vejede omkring 1000 gr pr stk og han kunne sagtens køre fra mig... :lol:
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Re: Dæk

Post by Henrik Storgaard »

Tobias Sonne wrote:
Henrik Storgaard wrote:Det er roterende vægt, så gang vægtforøgelsen med 3. Et dæk på 800 gram vs et på 655, er jeg ret sikker på du kan mærke forskel på.
Jo, men hvordan måles det hvis du sætter bedre greb, kontrol i sving mv ind i ligningen?

Han ønsker jo netop bedre greb, så hvis de 655 gr får ham til at holde igen, eller bremse for meget ned... så kan det være en rigtig god investering at øge gummimassen en smule... og så give den fuld skrald på sporet.

Jeg har engang kørt med en der havde dæk på der vejede omkring 1000 gr pr stk og han kunne sagtens køre fra mig... :lol:
De fleste kan køre fra dig, selv med tunge dæk :lol: Men det er jo meget individuelt, hvor store knopper man syntes man har brug for. Personligt ville jeg aldrig sætte et 800 gr. dæk på, med mindre det var virkelig svære forhold.
User avatar
Michael B
Bagfra højre-om!
Posts: 1061
Joined: 22 Jun 2012, 08:40
Location: 2670 Greve

Dæk

Post by Michael B »

Hvad med swalbe rocket Ron 29x2,25 evo snakeskin. Ca. 600gr. Dem kører jeg med hele året og er svært tilfreds også mht. Grip.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Nu med billede
User avatar
BjarkeS
Træner aldrig!
Posts: 1488
Joined: 17 Nov 2014, 11:59
Location: Kgs. Lyngby
Contact:

Re: Dæk

Post by BjarkeS »

Henrik Storgaard wrote:Det er roterende vægt, så gang vægtforøgelsen med 3. Et dæk på 800 gram vs et på 655, er jeg ret sikker på du kan mærke forskel på.
Hvad er din smerte grænse mht vægten?
Klubmester 2016 i MTB Marathon - Just do it
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Re: Dæk

Post by Henrik Storgaard »

BjarkeS wrote:
Henrik Storgaard wrote:Det er roterende vægt, så gang vægtforøgelsen med 3. Et dæk på 800 gram vs et på 655, er jeg ret sikker på du kan mærke forskel på.
Hvad er din smerte grænse mht vægten?
Jeg kører med Racing Ralph (tubeless) det meste af året, de vejer 630gr. i snakeskin udgaven.
Eller som Breitenstein, med Rocket Ron når det bliver lidt blødere. De vejer 610gr. men har lidt større knopper.

Nobby Nic, der vejer 710gr. har jeg måske brugt på 5 ture inden for det sidste år, og kun på forhjulet. Det skal fandeme være sløjt, før jeg bruger dem. Rullemodstanden er ret massiv, men de står godt fast.

.....jeg syntes du skal prøve noget tungt, så er der en chance for at jeg kan følge med ;)

/henrik
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1316
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Re: Dæk

Post by Carsten Graff »

Dæk i alle vægtklasser fra 460 - 1.100 g
https://bike.michelin.com/en/pneus-chambres-a-air
Har kørt med Wild Rrip´R på forhjulet, og der var fantastisk greb. Eneste minus, der skulle 2 personer til at få det på, og det skulle klippes af.
Har et Wild Race´R der bliver afprøvet i næste uge.
User avatar
Jacob Korsholm
Søger sponsor!
Posts: 2609
Joined: 29 Jul 2008, 22:30
Location: Bagsværd

Re: Dæk

Post by Jacob Korsholm »

Til almindelig kørsel herhjemme og med vores knap så aggressive kørsel ville jeg følge rekrutten.
User avatar
Torben
3000+ posts = spammer
Posts: 3417
Joined: 12 May 2008, 18:42
Location: Mørkhøj

Re: Dæk

Post by Torben »

Casper O har lige bestilt nogle maxxis dæk hjem til min Habit.

Jeg køber altid det Casper siger er godt :) Men kender ikke vægt eller pris :roll:
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Re: Dæk

Post by Tobias Sonne »

En god XC Maxxiskombo kunne værer Ardent eller ardent race for og ikon bag.

I øvrigt synes jeg godt om de nye Nobby Nic, som jeg ikke finder dårligt rullende i forhold til den gamle model.
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Re: Dæk

Post by Henrik Storgaard »

Tobias Sonne wrote:En god XC Maxxiskombo kunne værer Ardent eller ardent race for og ikon bag.

I øvrigt synes jeg godt om de nye Nobby Nic, som jeg ikke finder dårligt rullende i forhold til den gamle model.
Jeg har stadig den gamle Nobby Nic udgave - så måske der skal investeres i et nyt :)
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Dæk

Post by Niels P »

Vil også sige 600-650g. Prøv også specialized dæk. De er gode og rimelige i pris.
/Niels
Post Reply