Nye pedaler

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Nye pedaler

Post by Kenny »

Vi tager lige en ny omgang.......hvad skal jeg købe......denne gang er det to i et spørgsmål :)

Jeg har været super glad for mine Look Quartz, men da de ikke produceres mere bliver jeg desværre nødtil at finde en afløser.
Valget står umiddelbart imellem den "nye" Look s-track og den nye Shimano XT-M8000 med lidt større trædeflade end den gamle M870. Måske trail verisonen, men det ser ikke rigtig ud til at den ekstra ramme giver større trædeflade, men blot beskytter pedalen en smule mod sten.

Jeg kan ikke rigtig finde nogen langtids test af nogen af dem og jeg er ikke helt sikker på om s-track klamperne hurtigt bliver slidt pga. gummiet, så de ikke passer perfekt med pedalen.
Der udover snakkes der om at de er svære at få til at passe perfekt samtidig med at de kan klikke i når der er mudder.
Fordelen ved s-track er at de ikke skal justeres og jo mindre tid jeg skal bruge på at finjustere jo bedre.
Efterhånden som skoene bliver slidt man kan fjerne 0,5-1mm under klamperne på s-track, hvordan er justeringsmuligheden på XT, kan man stramme dem i pedalen, eller er skruerne kun til at justere hvor stramme de er at komme ud af.

Kom med jeres erfaringer og gerne sammenlignedet med Quartz.

Jeg skal også bruge et par pedaler til raceren, klamperne skal også passe til spinning, hvilket jeg formoder begrænser udvalget til look og shimano.
Jeg er helt blank på racer pedaler da jeg aldrig har prøvet dem, så hvad kan anbefales. Er det Ultegra 6800 eller en eller anden look?
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Peter Christensen
3000+ posts = spammer
Posts: 3397
Joined: 12 Jan 2006, 15:49
Location: Kgs. Lyngby

Re: Nye pedaler

Post by Peter Christensen »

Jeg har haft SPD, Crankbrothers, Time Atac og købte Look S-track her i foråret. Jeg syntes at det er de bedste pedaler jeg har haft med hensyn til hvor godt de har kontakt med skoen. Jeg har ikke det helt store erfaring med dem i mudder men det er ikke det der er min 1.prioritet længere efter at teknikken gennem årene er blevet bedre og behovet for at gå i skoene er blevet mindre.

Jeg tror heller ikke de lider at det problem som andre pedaler har, nemlig at pedalen bliver slidt og dermed ikke passer så godt længere. Det har de løst med metalpladen i pedalen som ikke umiddelbart bliver slidt i samme grad som plastik. Jeg har hørt fra andre at de er glade for den plastikramme som man kan købe til pedalerne så man får en større trædeflade eller gerne vil kunne bruge et par alm. sko en gang imellem.
Gid det snart var maj...!
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Nye pedaler

Post by Kenny »

Det var CB Candy du havde ik?

Jeg har fuldstændig overset at rammerne giver større kontaktflade. Måske fordi jeg mest har kigget på Trail fordi den fælger med gratis på et sæt race pedaler på bike discount. Men Sauser og LT ser da interessant ud. Jeg kan faktisk godt bruge et par flade pedaler til rivetten, derfor tænkte jeg også på XT trail, men den ser ikke super god ud til formålet.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4104
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Nye pedaler

Post by Niels G Henningsen »

@landevejspedaler : Både Look og Shimano Ultegra er fine pedaler.... Hvis de skal passe til de fleste spinning lokaler er det vist Look. Nu er du jo en kraftfuld herre, så måske denne model vil være egnet: http://www.lookcycle.com/en/all/route/p ... blade.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Personligt er jeg dog til Speedplay , men jeg "spinner" også i kælderen på Tacx'en.
(og har et par SIDI sko fra min 40 års fødseldag med Look klamper, skulle det blive aktuelt igen med Hustler spin)

@ MTB pedaler : Time ! (evt en Mavic klon af samme : http://www.mavic.com/pedals/mtb#" onclick="window.open(this.href);return false; )
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Nye pedaler

Post by Niels P »

Time/Mavic (same) pedaler både deres XC og Trail er fine og holdbare, men har dog ikke prøvet de nye look. Bruger også MTB pedaler på landevej (eller gjorde - har kun xrosser nu) og synes det fungere fint til mit behov og kan nøjes med en type sko/støvler
/Niels
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4104
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Nye pedaler

Post by Niels G Henningsen »

Niels P wrote:Time/Mavic (same) pedaler både deres XC og Trail er fine og holdbare, men har dog ikke prøvet de nye look. Bruger også MTB pedaler på landevej (eller gjorde - har kun xrosser nu) og synes det fungere fint til mit behov og kan nøjes med en type sko/støvler
Til Flanderen Rundt & Paris Roubaix (motionsudgaverne :-) ) kørte jeg også med MTB pedaler, det i flere timer uden problemer, så det kan man sagtens .
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Nye pedaler

Post by Kenny »

Nu har jeg ikke prøvet time/mavic, men deres mudder clearence der ikke super god ud.

Jeg har hørt i min øresnegl at det er Look Delta der skal bruges på spinning cykler og at det ikke er det samme som Keo?
Jeg troede naivt nok at den røde trekant var mere eller mindre ens fra Shimano og Look.
Man kan jo ikke engang købe en Delta pedal, så synes jeg faktisk div motions centre skulle tage og skifte deres pedaler ud til noget brugbart.

Hvis det skal være en look kan jeg næsten lige så godt tage http://www.lookcycle.com/en/all/route/p ... -2-cr.html" onclick="window.open(this.href);return false; med næsten dobbel så stor kontaktflade til kun 100kr mere hos tysken. Men kontaktflade er sikkert ikke alt og måske er det bare dette årti's salgs trick :)
Jeg ved ikke hvilken pedal der er nyest af de to.

Jeg tror jeg undersøger sagen nærmere. Hvis ikke jeg kan bruge samme klampe i på raceren og på spinningcyklen er der ingen grund til at købe racer pedaler før til sommer.

Jeg har også kørt på racercyklen med mtb pedaler og sko. Det er når alt kommer til alt nok mere praktisk, hvis man går bare en smule rundt. Til evt triløb vil jeg nok montere mtb igen fordi de er nemmere at løbe i, i skifte zonen......formoder jeg

Problemet er at jeg har en racer og to mtb, men kun et par pedaler(indtil for nylig to par) der ikke kan suppleres op. Dvs hvis jeg ikke skal skifte rundt hele tiden skal jeg købe 3par pedaler og med mindre jeg køber spd skal jeg skifte klamper på et par af mine sko om vinteren.
Jeg har tidligere haft to par sommer og et par vintersko, hvor det ældste par har stået med spd klamper. Men grundet min fod situation har jeg købt nye sommer sko og vintersko.
Jeg ville gerne ud over besværet med at skifte rundt på pedaler og klamper ved at købe to sæt mtb pedaler og et sæt til raceren, samt et par racersko til racer og spinning.
Jeg kan selvfølgelig bare købe 3par mtb pedaler, men jeg får aldrig slidt dem ned, så når det første par er slidt ned er de udgået og så skal jeg købe 3 par igen og at have ens over hele linien.
Jeg tænker at jeg kan sprede udgiften lidt ved at dele det op i racer og mtb.
Så slipper jeg også for at rengøre sko hele tiden. Normalt banker jeg bare mine mtb sko sammen og det der bliver siddende får lov til at blive siddende.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Nye pedaler

Post by Kenny »

Hvor stramme skal sådan et par keo være. De fås jo i 8,12,16 og 20m hvor 20nm kun anbefales til pro.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Nye pedaler

Post by AndreasA »

Shimano vinder altid med deres pedaler i diverse tests så dem ville jeg ikke afskrive.
Jeg var kørt med Time altid og det er jeg meget glad for. Intet problemer i mudder overhovedet.
Har også Time på crosseren så de er testet i mudder..! ;)
Det der Look ved jeg ikke så meget om og den der racerpedal situation kan jeg slet ikke finde hovede og hale i.. ;)
Men du har hørt rigtig med hensyn til spinning klamper. Den vej vil du ikke ned af.
Men det er nu ret nemt at skifte klamper når skoene om vinteren når de skal bruges til spin, så det burde ikke være afgørende for dit valg.

En sidste ting, i tri løber man uden sko på i skiftezonen. De er som regel lagt måtter ud i hele området af samme årsag.

Og så ellers afsted med dig Kenny. Vi ses i Tisvilde d. 3 juli.. :-)
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4104
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Nye pedaler

Post by Niels G Henningsen »

Har nu kørt med Time/Mavic på MTB'en i ~ 10 år & det samme har Mikkel... Uden nogle problemer med mudder, så du skal nok have justeret dit mudderblik :-)

Man kan vist selv skifte mellem hvor "stramme" de skal være : "version 12 that will be ideal for most users, version 16 for riders seeking more support and version 20 (*) for those looking for maximum support. It is possible to switch from one version to another by changing the blade with a special tool. "

Men start du med 12'eren som de skriver : "(*) : DO NOT USE the Keo Blade 2 with the 20 spring Blade unless you have prior experience with Look automatic pedals and confirmed that you need an extremely firm attachment of the shoe to the pedal.
The Kéo Blade 2, equipped with the 20 spring, is a pedal with a very strong tension level that requires a higher than average use of force to release the cleat from the pedal (more than 20 Nm).
This could lead to a potentially dangerous fall if adequate force is not applied when disengaging. Most riders are perfectly satisfied with the 12 blade spring. Look strongly recommends that you start with the 12 blade spring pedal to gain experience and determine your needs before switching to 16 or 20. Do not use a 16 or 20 pedal unless your actual experience with the 12 blade pedal confirms that you need a firmer binding and you feel totally confident with higher release torque."
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
Post Reply