Bremser cross

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Bremser cross

Post by Tobias Sonne »

Kort spurgt.

Hvad skal jeg vælge... Fælgbremser vs mekaniske skivebremser vs hydrauliske skiver? Pris contra køreglæde kontra fornuft må gerne tages med i betragtningerne.

Cyklen skal primært bruges som vinterracer og turen rundt om Furesøen i vinterhalvåret, men... Det kunne jo være man fik smag for mere :wink:

Nå, jo. Budgettet er med elastik ml 8-12 kg. Mere tror jeg ikke jeg vil ofre...
User avatar
Steen Andersen
Med blød hat
Posts: 1918
Joined: 13 May 2008, 21:45
Location: Holte

Re: Bremser cross

Post by Steen Andersen »

Helt klart hyd.skivebremser, har selv fælgbremse men hold op den bremser dårligt, den spiser klodser for vildt og fælgen ligner noget der er løgn, om med 8-12k på lommen kan hyd.bremser godt lade sig gøre.
Tykke kan også have tynd mave ;-)
User avatar
BoT
Bagfra højre-om!
Posts: 1085
Joined: 31 Aug 2006, 22:45

Re: Bremser cross

Post by BoT »

Du kan få smidt gode brugte Cross sykler i nakken for dit halv budget. De så med fælgbremser.
Jeg kørte med fælgbremser i flere år på MTB og har godt nok aldrig savnet det ...
Jeg har ikke mødt nogen, der var glade for mekaniske skivebremser, men der en en del TRP'er derude.

Bedste value-for-money er Canyons Inflite AL 8.0 (12K), men de har valgt at lade deres cross modeller følge "Road" så de er udsolgt og kan først købes fra engang i september - så du kan får den omkring nytår med Canyons typiske reelle leveringstid!

http://www.rosebikes.dk/" onclick="window.open(this.href);return false; har også super billige tilbud, men der skal du nok lige se på geometrien. Det virker som en konkurrence geometri på alle deres cross og gravel cykler, så jeg ville skulle have 6 cm spacers for ikke at få ondt i nakken...

I år kommer alle fabrikanterne med "gravel" bikes, som har været hot i et år i USA. Det kan jo være at der kommer noget, der ligger indenfor budgettet. Det gør den nye Cannondale Slate ikke, men nujjjjj, hvor er den bare fed ... og underlig ... men på den fede måde.

Til sidst er der jo muligheden for at få et godt tilbud fra en rigtig cykelhandler. Heldigvis er Klaus Nielsen af normal størrelse (målt på sædestørrelse i fly), så jeg kunne købe en demo model til halv pris (lidt mere med nye sliddele) af ham. Så regner jeg med at stel og hjul har fået en rigtig stress-test :-)
Du kunne jo droppe ind forbi dine butikker og spørge. Jeg kunne tilføje at det jo ikke koster noget at spørge, men risikoen for at blive lokket er massiv.
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Bremser cross

Post by AndreasA »

Der må være en grund til at alle belgierne kører med fælgbremser og de knap 80 gram i vægt forskel kan du sagtens mærke. Nuff' said. Jawel..!
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ChristianPhilipJ
Fyr og flamme
Posts: 2563
Joined: 15 May 2013, 22:53
Location: Hørsholm

Re: Bremser cross

Post by ChristianPhilipJ »

Hvad skal man overhovedet med de bremser.... Ja, jeg spørger bare!
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Re: Bremser cross

Post by Tobias Sonne »

Som jeg læser div test og anmeldelser, så er fælgbremser det originale - bremsekraften kan blive udfordret og ikke mindst, slides klodser og fælge en del. Noget prohold self. ikke tænker på...

Mekaniske skivebremser vejer dels mere end samme med hyd. De kan også have udfordringer med bremsekraften, ligesom jeg læser at de kan give problemer i sne,is og frost.

Hyd. Skivebremser virker i mtb sporten. Det benyttes nu mere og mere i cross. Det er desværre dyrt. De cykler jeg har kigget på stiger fra ca 10 klik, til ca. 15 klik. Alligevel en høj merpris, hvis det ikke er nødvendigt.

Kigger i øvrigt meget på Cannondale caadx, Colnago og Specialized. Standard cykler, samme udstyr, samme pris. Hvor skal man ellers kigge hen?
User avatar
Klaus Bomholt
Over stok og sten
Posts: 590
Joined: 30 Nov 2005, 12:05
Location: Højeloft Vænge 80, Værløse

Re: Bremser cross

Post by Klaus Bomholt »

Planetx har et par gode bud på CX fuld carbon cykler m SRAM HD bremser - jeg er lidt varm på deres titanum - og køber nok en af dem en af dagene...
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Re: Bremser cross

Post by Gunnar G »

Tobias Sonne wrote:Som jeg læser div test og anmeldelser, så er fælgbremser det originale - bremsekraften kan blive udfordret og ikke mindst, slides klodser og fælge en del. Noget prohold self. ikke tænker på...

Mekaniske skivebremser vejer dels mere end samme med hyd. De kan også have udfordringer med bremsekraften, ligesom jeg læser at de kan give problemer i sne,is og frost.

Hyd. Skivebremser virker i mtb sporten. Det benyttes nu mere og mere i cross. Det er desværre dyrt. De cykler jeg har kigget på stiger fra ca 10 klik, til ca. 15 klik. Alligevel en høj merpris, hvis det ikke er nødvendigt.

Kigger i øvrigt meget på Cannondale caadx, Colnago og Specialized. Standard cykler, samme udstyr, samme pris. Hvor skal man ellers kigge hen?
Focus laver også gode CX cykler til overkommelig pris. Så er der selvfølgelig Ridley fra crossens hjemland.

Og profferne kører fælgbremser fordi de vejer x gram mindre, og de kan tillade sig at slide 10 carbon hjulsæt op på en sæson.
Toujours sur la plaque.
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Bremser cross

Post by Niels P »

skivebremser er på vej ind i landevejscykling og virker fint til MTB, så har svært ved at se argumentet for ikke at gå den vej i cross og hyd. selvfølgelig - det andet hører til på citybikes efter min mening - men har selvfølgelig ingen crosscykel (endnu)
/Niels
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Bremser cross

Post by AndreasA »

Giant laver også helt ok crossere, Trek lige så og Kuota er på vej med noget cross igen, ifølge mine kontaker hos JT Import..

Scott kommer med en pivlet maskine den koster så nok lidt mere end dit buget. Omkring de 23..

Skulle jeg købe en ny crosser idag ville jeg vælge en fra Niner, men det er bare mig, og jeg har en udsøgt/dyr smag.. :-) (og jeg har overhovedet heller ikke råd.. )

Angus har sin Niner kråsser fra sidste år til salg nede i 29eren. Skivebremser.
Ved ikke hvad den koster, men så har du en bike der har kørt World cup løb og måske endda et par Super Prestige.. :)
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Bremser cross

Post by AndreasA »

:mrgreen: Mine erfaringer med Trek's kråssere er i øvrigt at de er lidt sløve i optrækket..
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Bremser cross

Post by Niels P »

Canyon er lige begyndt at lægge deres 2016 modeller på i dag. Der er kommet nye landevejs, MTB hard tails og Cross cykler. 14500 for en med hyd skivebremser. levering anden halvdel af oktober: https://www.canyon.com/da/bikes/bike-detail.html?b=3765" onclick="window.open(this.href);return false;

I øvrigt er den hardtail jeg lige har mistet faldet med over 3000. 12k for en carbon hardtail på 10 kg
/Niels
User avatar
Steen Andersen
Med blød hat
Posts: 1918
Joined: 13 May 2008, 21:45
Location: Holte

Re: Bremser cross

Post by Steen Andersen »

AndreasA wrote::mrgreen: Mine erfaringer med Trek's kråssere er i øvrigt at de er lidt sløve i optrækket..
:lol: :lol: :lol: #-o
Tykke kan også have tynd mave ;-)
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Bremser cross

Post by AndreasA »

Du fangede den Steen.. ;)
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply