køb af garmin edge?

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

køb af garmin edge?

Post by Kenny »

Jeg overvejer at købe en edge, men er i tvivl om hvor meget nytte je får af den når jeg i forvejen har et 910xt.
Det er primært kortfunktionen jeg er interesseret i. Dels til skov, men også til landevej. Jeg kan bare ikke blive klog på hvor nyttig en edge er. Jeg synes umiddelbart at jer med edge på styret, bruger meget tid på at stå og kigge på dem og klø jer i nakken.
Jeg kan godt uploade ruter til 910xt, men det er næsten umuligt at følge da det bare er en sort streg på en hvid baggrund.

Har http://www.pulsure.dk/shop/pulsure/cykl ... 0+osm.html" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.pulsure.dk/shop/pulsure/cykl ... 1000+.html" onclick="window.open(this.href);return false; de nødvendige kort til både skov og landevej ?

Er de værd at spare 600kr på 810 ifht. 1000

Virker navigation efter en adresse, eller er der ikke nok processorkraft i en cykelcomputer
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Jacob Korsholm
Søger sponsor!
Posts: 2609
Joined: 29 Jul 2008, 22:30
Location: Bagsværd

Re: køb af garmin edge?

Post by Jacob Korsholm »

Du må godt låne min 705. Jeg bruger den ikke,
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4104
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: køb af garmin edge?

Post by Niels G Henningsen »

"Øvelse gør mester" og i enkelte situationer,især når man står stille og dermed ikke nødvendigvis ved "hvilken vej man vender" kan det være lidt svært , men ellers er der nu ikke så meget, at betænke sig på , hvis man vil have noget med kort på. Både i skoven og på landevej.

Jeg har da hevet et par Hustlere rundt flere dage i Dolomiterne sidste efterår efter forud planlagte ruter,ligesom alle er vendt hjem i god behold efter jeg viste Team Furesø rundt på Hallandsåsen for et par dage siden.

Som nævnt er det en god ide at øve sig lidt, især hvis man vælger at lade den navigere, idet valg af præferencer spiller ind for dens rutevalg.... man får således ret megen motion, ved at vælge at være cyklist, fremfor bilist etc. Personligt vælger jeg ofte blot at få vist min (mine) ruter på kortet, især smart i skoven, hvis man f.eks. har 3-4 forskellige spor i samme skov, så kan man "springe" fra den ene til den anden, og hvis man kører "af sporet" starter den ikke med, at genberegne ruten, hvilket kan lede til sjove ting, især hvis man er på rundtur med udvalgte godbidder.... Skal man til en specifik adresse, er det dog ikke et problem.
Navigation til en adresse virker fint, den skal måske lige tænke lidt længere end den GPS du har i bilen, men ikke et punkt, der bør afholde dig.

1000'eren fylder lidt mere end 810'eren,og hvis (når) penge også spiller en rolle, vil 810'eren (og for den sags skyld også en 800'er) kunne opfylde behovet.

DC Rainmaker har testet dem alle:

http://www.dcrainmaker.com/2014/06/garm ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dcrainmaker.com/2013/01/garm ... eview.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dcrainmaker.com/2010/08/garm ... -look.html" onclick="window.open(this.href);return false;

og lidt baggrund:

http://www.dcrainmaker.com/2014/11/wint ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: køb af garmin edge?

Post by Kenny »

@Jacob jeg kigger på 65" fladskærm og du tilbyder mig at låne et 14" billedrørs tv i sort/hvid :)
Det gas, jeg aner intet om det, kan en 705 sammenlignes med de nye modeller?

@Niels er det det dig DC Rainmaker får gode råd af.
Jeg havde kigget på 1000 derinde, eller dvs, de interessante punkter, for ellers er der jo læsning til flere uger. Jeg må kigge på de andre modeller i løbet af ugen. Det ser dog ud til at 800 er udgået hos min pusher.

At 1000 fylder mere gør vel bare skærmen større, hvilket må være en fordel så længe den ikke er i vejen.
Jeg kan se et par fordele ved 1000 frem for 8xx, spørgsmålet er om kortfunktionen og navigationen er same same på de forskellige modeller. De har, så vidt jeg kan se, lavet en helt ny software til 1000.
Desværre er 1000 ikke med i hans "winter-gadget-recommendations"
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: køb af garmin edge?

Post by Niels P »

Jeg er enig med Niels. Fx kørte Jacob og jeg rundt på H12 sporet for første gang i fredags efter Henriks kort og GXP fil uden problemer. Brug DC rainmakers sammenligningsfunktion til at se hvad du har brug for
/Niels
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4104
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: køb af garmin edge?

Post by Niels G Henningsen »

I starten havde jeg en Edge 305,siden en 705 og nu en 800 (der har klokket +30.000 km). Har ikke helt følt samme behov for, at opgradere til 810 eller 1000'eren...Men en stor skærm er selvfølgelig nemmere at se ......

Har det lidt som omtalte Rainmaker "... In some ways I feel that it ‘needs more’. Which, is oddly the same way I felt about the Edge 510 and 810 when those came out. Though, those weren’t any more expensive than their predecessor units (unlike the Edge 1000).

I guess at the end of the day I’m just not sure why Garmin made such a device to begin with. To put it in perspective, there have been 137,122 comments posted to the blog thus far. Those comments have covered every conceivable (and non-conceivable) thing that someone could ever want a sports technology company to do. Many of those ‘suggestions’ directed specifically at Garmin. But at no point in those 137,122 comments did someone say:

“I really want an even bigger Garmin Edge that’s far more expensive than any previous unit!” -Said…nobody…ever."


Generelt er navigation afhængig af de kort, som GPS'en er udstyret med.... eller kan udstyres med, og ikke så meget modellen , så jeg tror (bemærk tror) , at du vil få samme navigation på 8xx & 1000, hvis de er udstyret med samme kortmateriale.

Der er masser af OSM kort tilgængelige, mange gratis eller man bliver bedt om et beskedent bidrag til projektet.

http://garmin.openstreetmap.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.frikart.no/garmin/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

800/810 & 1000 er på en måde sammenlignelige, 705'eren falder igennem synes jeg..... lidt tung at danse med både mht at installere flere kort og daglig betjening, samt ikke mindst beslaget/monteringen.... ikke uvæsentligt i skoven.
Last edited by Niels G Henningsen on 05 May 2015, 22:35, edited 4 times in total.
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Michael J
Set uden lys
Posts: 1012
Joined: 18 Jul 2008, 14:40
Location: 2860 Søborg
Contact:

Re: køb af garmin edge?

Post by Michael J »

Har overvejet 1000, da den viser på skærmen, hvem der ringer eller sms´r til mobilen.. og det har folk for vane at gøre, når jeg er på vej hjem fra job.. og der sker det er noget vigtigt..
Fremtiden kommer af sig selv - Det gør fremskridt IKKE!
http://www.michael-jensen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: køb af garmin edge?

Post by Kenny »

@Pind Jeg kan ikke finde sammenligningens funktionen, med mindre du mener det skema han har nederst på i hans test på 1000 feks.
Hvilken model har du?

@niels Det er muligt at jeg har misforstået noget, men 810 har osm og 1000 har enten noget osm eller noget halløj udviklet på osm.

@michael ja det er en fin funktion. Så behøver man ikke tænke på om det er vigtigt eller stoppe for at se hvad det er. Men det er for nu bare en nice to have funktion for mig. Jeg tror jeg vil få større glæde af wifi og Segment race-funktion

Hvis du skal have en med så sig til, det er muligt at jeg kan få en lille bitte rabat.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4104
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: køb af garmin edge?

Post by Niels G Henningsen »

Kenny wrote: @niels Det er muligt at jeg har misforstået noget, men 810 har osm og 1000 har enten noget osm eller noget halløj udviklet på osm.
Som jeg ser det kommer 1000'eren med OSM kort, 810 kan leveres med Garmin City Navigator.... Og du kan selv lægge OSM kort på, ligesom på 800'eren.

http://da.wikipedia.org/wiki/OpenStreetMap" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: køb af garmin edge?

Post by Kenny »

http://www.pulsure.dk/shop/pulsure/cykl ... 0+osm.html" onclick="window.open(this.href);return false; har osm.

Se det er jo der jeg bliver forvirret når man kan få 232 kort
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: køb af garmin edge?

Post by Kenny »

Hov hov niels du har redigeret i et indlæg.
Jeg forstår godt at du ikke har behov for at opgradere, men jeg står ikke og skal opgradere, men starte fra bunden.
Klart ingen har bedt om en endnu dyrere model, men nu er den jo også faldet en del i pris og jeg har kadance osv i forvejen, men du mener måske at 1000 er for stor?

Jeg har det jo selv med mobil telefoner feks, at jeg holder mig til mini/compact modellerne fordi jeg ikke går med rygsæk til hverdag.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4104
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: køb af garmin edge?

Post by Niels G Henningsen »

Det er nok bare en vane sag, Storgaard & Pind kører med 1000'eren uden at tippe forover, så mon ikke det går :-) Og igen når kortfunktionen er vigtig, skal det jo ikke være for småt heller... Så go ahead :-)
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Re: køb af garmin edge?

Post by Henrik Storgaard »

Jeg gik direkte fra 705 til 1000, så jeg har ikke prøvet modellerne i mellem. Men når jeg ser på en 800/810 i dag, så spekulerer jeg lidt på hvordan man kan se noget på den lille utydelige skærm. Jeg har ikke rigtig noget begreb om feature forskellen mellem 810 og 1000. Men større skærm, WiFi og Bluetooth, autoupload, mulighed for mange forskellige setups, lynhurtig opstart og load af ruter, on the fly udskiftning af info felter mm. gør at jeg er rigtig godt tilfreds med min 1000'er
/henrik
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3289
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Re: køb af garmin edge?

Post by Jais »

jeg har haft en 305,705,800 og en 1000..

Da vi var ved sletten strand var det hold jeg var på de eneste der kørte den lange tur den planlagte vej rundt, fordi jeg havde en 1000 hvor rute funktion virker meget bedre. dem med en 800 kørte den forkertevej rundt! KØB!!!!!!!!!!!!!!
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: køb af garmin edge?

Post by Niels P »

kører med 800. Kræver lidt baggrunds lys for at kunne se men selv uden læsebriller kan jeg finde rundt. Der er en grund til vi bruger 24" skærme (2) når vi navigere på skibene - større skærm ER bedre punktum, men om det er nødvendigt??????
Prøv at lån en en tur (og 705 beslag sucks, fra 800 og opad er det meget bedre)
/Niels
Post Reply