BB30 monteringsværktøj som jeg kan låne...?

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Christian Jorgensen
Træder stor mølle!
Posts: 258
Joined: 15 Nov 2011, 17:04
Location: Silkeborg
Contact:

BB30 monteringsværktøj som jeg kan låne...?

Post by Christian Jorgensen »

Ja, som overskriften siger, så har jeg behov for at låne et monteringsværktøj til BB30 krank.

Jeg har købt en ny ramme, men har da lige overset at det ikke er GXP krank denne gang, så nu mangler jeg værktøj. Da det kun skal bruges en enkelt gang, er jeg for nærig. Kan også lade pusheren klare det, men det lærer jeg jo ikke noget af.

Anyone?

Det hentes og leveres selvfølgelig tilbage (sammen med en flaske god rødvin).

/Christian
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Re: BB30 monteringsværktøj som jeg kan låne...?

Post by Tobias Sonne »

Hvis nu, der ikke er nogen som melder sig... :0)

http://m.youtube.com/watch?v=7PZ8LyJPZw ... PZ8LyJPZwU" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bo Bloch
Alene i udbrud
Posts: 718
Joined: 18 Sep 2010, 22:07
Location: Nivå

Re: BB30 monteringsværktøj som jeg kan låne...?

Post by Bo Bloch »

Da jeg var ude i samme manøvre brugte jeg 2 stykker hårdt træ og en skruetvinge
Kører med lavt tryk
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Jeg har sådan et sæt her: http://qwertycycles.co.uk/products/cann ... ller-kt010
Det er lidt ghetto agtigt, men lidt bedre end at hamre direkte på lejerne. Du er velkommen til at låne det eller komme forbi med cyklen.

/henrik
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: BB30 monteringsværktøj som jeg kan låne...?

Post by Niels P »

bruger en gevindstang med to store spændskiver og møtrikker - dog til PF30 men er det ikke same shit (different name)
/Niels
User avatar
Christian Jorgensen
Træder stor mølle!
Posts: 258
Joined: 15 Nov 2011, 17:04
Location: Silkeborg
Contact:

Post by Christian Jorgensen »

Tak for de gode svar. Den med træ og skruetvinge tiltaler mig at prøve først. Ellers kontakter jeg Niels ;-)

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
User avatar
hjorth
Træder stor mølle!
Posts: 263
Joined: 28 Mar 2012, 11:09

Re: BB30 monteringsværktøj som jeg kan låne...?

Post by hjorth »

ellers kommer du bare forbi duemosepark, så skal jeg nok montere dem for dig, jeg har snart skiftet Tildes et par gange.
det min Hustler stil
User avatar
John Bo Christensen
Fås den i carbon?
Posts: 1184
Joined: 21 Oct 2007, 12:57
Location: Søborg

Re: BB30 monteringsværktøj som jeg kan låne...?

Post by John Bo Christensen »

Husk at du skal trykke på den ydre lejering - trykker du på den indre kan du beskadige løbebanerne.

Mvh John
We apologize for the inconvenience.
User avatar
Christian Jorgensen
Træder stor mølle!
Posts: 258
Joined: 15 Nov 2011, 17:04
Location: Silkeborg
Contact:

Post by Christian Jorgensen »

Tak for input. Nu er rammen kommet. Den har så ikke BB30 men derimod PF30... Så jeg måtte lige bestille nyt lejesæt. Men rent teknisk må det være samme monteringsteknik. Jeg har købt en gevindstang og skiver der rager ud over det yderste leje sådan som John Bo påpeger. Forresten har jeg nu to ubrugte keramiske BB30 lejer til salg :-p

/Christian

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Re: BB30 monteringsværktøj som jeg kan låne...?

Post by Gunnar G »

Det var ærgerligt. Jeg vidste faktisk at din ramme skulle bruge PF30 og ikke BB30, men troede fejlagtigt at du bare nævnte typerne i flæng, som mange gør. Det beklager jeg.

De fleste nyere carbon rammer bruger PF30 og ikke BB30, da tolerancerne på krankboksen ikke er så skrappe og rammerne derfor er billigere i produktion. Men det er et fint system. Eneste anke ifølge min erfaring er at de ikke er så modstandsdygtige overfor mudder, men det gør ikke noget til en landevejslåge.

Jeg har iøvrigt et ubrugt sæt SRAM PF30 lejer liggende, som du kunne have fået ...
Toujours sur la plaque.
User avatar
hjorth
Træder stor mølle!
Posts: 263
Joined: 28 Mar 2012, 11:09

Re:

Post by hjorth »

Christian Jorgensen wrote:Tak for input. Nu er rammen kommet. Den har så ikke BB30 men derimod PF30... Så jeg måtte lige bestille nyt lejesæt. Men rent teknisk må det være samme monteringsteknik. Jeg har købt en gevindstang og skiver der rager ud over det yderste leje sådan som John Bo påpeger. Forresten har jeg nu to ubrugte keramiske BB30 lejer til salg :-p

/Christian

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk
i stedet for skiver kan du med fordel bruge en stor top nok omkring str 32 så trykker du kun på yderringen.
det min Hustler stil
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10085
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: BB30 monteringsværktøj som jeg kan låne...?

Post by Morten Hartvigsen »

ellers har jeg et headset presse tool, som er den "fine" version af gevindstang :-)
til den har jeg også tidl. lavet lidt forskellige adapterere til at presse lejer i med, f.eks. Mavic bagjjul
Post Reply