Avid Elixir CR - kaliber problemer

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1317
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Avid Elixir CR - kaliber problemer

Post by Carsten Graff »

Jeg har lidt problemer med mine Avid Elixir CR bremser.
Kaliberen har sat sig totalt fast. (nr. 2 på tegningen.)
Selv uden bremseklodser beværger den sig ikke en mm når bremsen aktiveres.
Skal der en total adskildelse til, for at det fungere igen? Og er det muligt at gøre det selv?
User avatar
ChristianPhilipJ
Fyr og flamme
Posts: 2576
Joined: 15 May 2013, 22:53
Location: Hørsholm

Re: Avid Elixir CR - kaliber problemer

Post by ChristianPhilipJ »

Har lidt (meget) det samme på min Elixir 5, dog kun den ene side. Har bestilt et nyt pakningssæt, så håber jeg at det hjælper... Opdaterer en gang næste uge når jeg har splittet det ad!
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2226
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: Avid Elixir CR - kaliber problemer

Post by Mikkel Henningsen »

Når mine har siddet lidt fast, har jeg holdt i mod den levende kaliber og motioneret den anden og tørret / hældt olie på; det har givet mere lige og jævn bevægelse.
SRAM-mekanikeren til H12 snakkede om noget DOT-silicone el. smøremiddel - det er der tilsyneladende ingen andre, der har hørt om.
Men skil ad og rens løsningen; den plejer man at kunne komme langt med.
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Klaus Bomholt
Over stok og sten
Posts: 590
Joined: 30 Nov 2005, 12:05
Location: Højeloft Vænge 80, Værløse

Re: Avid Elixir CR - kaliber problemer

Post by Klaus Bomholt »

Kendt problem med Arvid. Det er stemplet der sætter sig når det bliver slidt. Det skyldes sikkert at dine klodser er slidt skæve og dermed har trukket stemplerne skævt.
Jeg har tidlige bare rettet stemplet (2) op og skubbet det i bund - altså uden at ødelægge pakningen - og det har virket igen. Men sætter sig hurtigt igen når klodserne bliver slidt (er skæve)!
Håber at det hjælper - ellers køb Shimano som ikke har det problem :-)
User avatar
Klaus Bomholt
Over stok og sten
Posts: 590
Joined: 30 Nov 2005, 12:05
Location: Højeloft Vænge 80, Værløse

Re: Avid Elixir CR - kaliber problemer

Post by Klaus Bomholt »

[quote="Klaus Bomholt"]Kendt problem med Arvid. Det er stemplet der sætter sig når det bliver slidt. Det skyldes sikkert at dine klodser er slidt skæve og dermed har trukket stemplerne skævt.
Jeg har tidlige bare rettet stemplet (2) op og skubbet det i bund - altså uden at ødelægge pakningen - og det har virket igen. Men sætter sig hurtigt igen når klodserne bliver slidt (er skæve)!
Håber at det hjælper - ellers køb Shimano som ikke har det problem :-)[/quote]
Når du har fået stemplet løsnet så forsøg at dreje det en 1/4 omg (skyd det lidt ud). Det hjælper ikke at skifte pakning med mindre at det er utæt. Og så kør kun med rimelige nye klodser.
User avatar
ChristianPhilipJ
Fyr og flamme
Posts: 2576
Joined: 15 May 2013, 22:53
Location: Hørsholm

Re: Avid Elixir CR - kaliber problemer

Post by ChristianPhilipJ »

Min lækker en smule bremsevæske også, så jeg prøver at rotere 1/4 omgang også når jeg splitter den ad :)
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1317
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Re: Avid Elixir CR - kaliber problemer

Post by Carsten Graff »

Tak for hurtigt svar. Olie ved bremse klodserne havde jeg ikke tænkt på. Det lyder lidt forkert, men det virker. Nu er kaliberen kommet lidt løs.
Klaus Bomholt wrote:....Når du har fået stemplet løsnet så forsøg at dreje det en 1/4 omg (skyd det lidt ud). Det hjælper ikke at skifte pakning med mindre at det er utæt. Og så kør kun med rimelige nye klodser.
Hvordan drejer jeg dem? skal der ikke skilles helt ad, for at få fat i dem, så de kan drejes?
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2226
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: Avid Elixir CR - kaliber problemer

Post by Mikkel Henningsen »

Carsten Graff wrote:Tak for hurtigt svar. Olie ved bremse klodserne havde jeg ikke tænkt på. Det lyder lidt forkert, men det virker. Nu er kaliberen kommet lidt løs.
Klaus Bomholt wrote:....Når du har fået stemplet løsnet så forsøg at dreje det en 1/4 omg (skyd det lidt ud). Det hjælper ikke at skifte pakning med mindre at det er utæt. Og så kør kun med rimelige nye klodser.
Hvordan drejer jeg dem? skal der ikke skilles helt ad, for at få fat i dem, så de kan drejes?
Ja, skiverne skal helst ikke rammes når man tager det i brug igen :lol:
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Re: Avid Elixir CR - kaliber problemer

Post by HenrikJ »

Hej Graff

Skil den helt ad og skift begge 1.2 stempel paknikngerne. Hvis stemplet sidder rigtig godt fast kan det løses med trykluft. Jeg har noget af det silicone fedt som Mikkel nævner som du kan lane, og det fungere rigtig godt.
Hvis du først har delene bør det ikke tage mere en en lille time.
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
Michael J
Set uden lys
Posts: 1012
Joined: 18 Jul 2008, 14:40
Location: 2860 Søborg
Contact:

Re: Avid Elixir CR - kaliber problemer

Post by Michael J »

Ellers kan bremse pasta/ fedt købes i de fleste autodels pushere
som fx http://www.billigbilpleje.dk/garagen/pr ... blaa-1942/
Fremtiden kommer af sig selv - Det gør fremskridt IKKE!
http://www.michael-jensen.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply