Bremseskiver - hot / not

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Christian Jorgensen
Træder stor mølle!
Posts: 258
Joined: 15 Nov 2011, 17:04
Location: Silkeborg
Contact:

Bremseskiver - hot / not

Post by Christian Jorgensen »

Har lige investeret i en Shark låge og den er sgu ok.

Men skal jo køre Superdolomiti her om ikke så længe, og så gik snakken på intromødet om det med bremseskiver. Op i 180 mm. Ok, hvor svært kan det være?

Men når jeg så søger lidt på nettet kan der ikke undgå at gå nørderi i det... jeg har tidligere bare købt standardskiver og byttet lidt rundt, men nu ser jeg at f.eks. Clark laver nogle Floating Rotor - en to-delt skive - som efter sigende skulle lede varmen bedre / undgå at den "kaster sig" når den bliver varm.

Bremserne på Shark´en er Avid Elixir. Avid har en standard skive jeg kunne bruge, meeeen, den står til over 300,- på CRC (og er udsolgt andre steder). Skal jeg alligevel derop prismæssigt kunne jeg måske teste den Clark, men er der nogen der har +/- ved en sådan i forhold til Avids egen / kan man mixe disse?

/Christian
User avatar
Morten Hartvigsen
3000+ posts = spammer
Posts: 10093
Joined: 28 Nov 2003, 18:47
Location: Værløse

Re: Bremseskiver - hot / not

Post by Morten Hartvigsen »

alm. 180mm er fint til formålet. Og du skal alligevel ikke bremse for meget ned af de bakker :-) dog kørers i år den anden vej rundt, så der er en laaaaangt asfalt stykke nedad, som nok skal give varme bremser
User avatar
Christian Jorgensen
Træder stor mølle!
Posts: 258
Joined: 15 Nov 2011, 17:04
Location: Silkeborg
Contact:

Re: Bremseskiver - hot / not

Post by Christian Jorgensen »

Takker, Morten. Kan være jeg bare napper en gammel 180´er i skuffen og sparer det mønt til færgen :lol:

Imponerende at jeg bliver nærig på noget så tåbeligt som en skive, men tanke på hvad resten af set-uppet har kostet.

Vil dog gerne have input om nogen rent faktisk har erfaringer med de dér to-delte skiver?

/Christian
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Bremseskiver - hot / not

Post by Niels P »

Kører med to delte skiver af både Clark og Hope mærker til Avid (juicy 3) og Formula Oro Puro (gammel 2008 topmodel). De er liret og har ikke så let ved at blive skæve som Avids standard skiver. Har skiftet til 180 mm foran på mine gamle 26" cykler og kan mærke tydelig forskel. Mine formula R1 på min Epic 29" bremser godt med 160 mm skiver, men når det går rigtigt nedaf kan jeg godt mærke jeg mangler de sidste mm. Jeg har clark 2-delt på min Epics reservehjul. Synes ikke de er ringere i bremseevne end originalen fra formula. Det kommer selvfølgelig også an på hvilke klodser du kører med
/Niels
User avatar
Claus Wagner
GRØN FRONT!
Posts: 1595
Joined: 29 Sep 2009, 20:04
Location: Herlev

Re: Bremseskiver - hot / not

Post by Claus Wagner »

Hej Christian.
Har set at Shimano har lavet nogen bremseklodser "Ice-Tech" som skulle løse dit fremtidige problem,hvis du er bekymret for varmeudviklingen på de lange nedkørsler.
Er dog ikke klar over om de er kompetible med dine nuværende skiber/calibre.
INTET ER UMULIGT FOR DEN DER BÆRER VILJEN I HJERTET!
User avatar
Christian Jorgensen
Træder stor mølle!
Posts: 258
Joined: 15 Nov 2011, 17:04
Location: Silkeborg
Contact:

Re: Bremseskiver - hot / not

Post by Christian Jorgensen »

Takker for input. Jeg har set at der er en marginel tykkelsesforskel på skiverne i skuffen, så jeg har bestilt nogle 185 mm. (ja, det er Avids åbenbart) fra CRC, da de lå på lager. Så gik der lidt kvinde i den og jeg shoppede lidt mere "nødvendigt" grej nu da PayPal kontoen alligevel lå åben for mig... ak, ja, jeg sørger da for at holde samfundsøkonomien i sving.

Glæder mig til at se om jeg så kan bremse nedad Dolomitterne - selvom der jo ellers skal holdes maks. gas :mrgreen:

/Christian
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Bremseskiver - hot / not

Post by Niels P »

Jeg var ude for at Hope skiverne på 185mm stødte på bunden af kaliperne altså da de er 5 mm mere i diameter. En lille spændskive løste problemet under kalipermounten så kaliperne kom lidt længere væk, så husk at prøv det af inden afgang
/Niels
User avatar
Christian Jorgensen
Træder stor mølle!
Posts: 258
Joined: 15 Nov 2011, 17:04
Location: Silkeborg
Contact:

Re: Bremseskiver - hot / not

Post by Christian Jorgensen »

Tak for tippet. Jeg har bestilt en mount som skulle kunne gabe over Avids egne skiver, selvom det endte med at blive lidt dyrere end jeg havde tænkt mig. Ellers må jeg montere faldskærm når jeg kører nedad...

/Christian
User avatar
hjorth
Træder stor mølle!
Posts: 263
Joined: 28 Mar 2012, 11:09

Re: Bremseskiver - hot / not

Post by hjorth »

og tillykke med den nye låge. nu skal du til at bremse oppe på toppen af bakkerne :-) PS. det var på min Shark at jeg slog Gunnar med 1 sec. så den er hurrrrrtig
det min Hustler stil
Post Reply