Racercykel?

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Racercykel?

Post by Kenny »

Efter en kort diskussion og lidt håndgemæng med konen, er hun enig i at der mangler en racercykel på matriklen. Vi er dog ikke helt enige om budgetet, men det tager i en anden dag. Det er trods alt jul :D

Jeg har behov for lidt begynder hjælp da jeg har været temmelig ignorant over for racercykler indtil nu.

Jeg har ingen planer om at bestige bjerge.
Så billig som mulig.
Carbon eller alu
Er det stadig 105 der er minimum.?
2 eller 3klinge Compact eller det andet(eller det er måske det samme som 2 eller 3)
Er der sket noget i 12 eller 13 der gør at jeg ikke skal tage en 12 eller måske en 11. (Som vi feks har fået 10sp på mtb)

For at tage to cykler til sammenligning.
http://www.heino-cykler.dk/Cykler/Racer ... 02012.html

http://www.heino-cykler.dk/Cykler/Racer ... 02012.html (denne skal forhandles ned)

Vil det give mening at tage den billige og evt opgradere den. Eller lade være med at opgradere og skifte hjulene ?
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Peter Christensen
3000+ posts = spammer
Posts: 3397
Joined: 12 Jan 2006, 15:49
Location: Kgs. Lyngby

Re: Racercykel?

Post by Peter Christensen »

Billig racercykel - så mener jeg jo at det er svært at komme uden om Canyon. Har selv deres Roadlite AL6.0 som jeg har brugt til at cykle til arbejde på i 2 år nu uden problemer. God ramme, komplet Shimano 105 og Mavic Aksium hjulsæt. Det er svært at finde til under 8k andre steder. Cykelmagasinet kom selv til samme konklusion sidste år da de lavede en test af racercykler til under 10k.
Gid det snart var maj...!
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4109
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Racercykel?

Post by Niels G Henningsen »

Sådan set enig med Peter.... Og til DK (Sjælland) har du ikke brug for triple kranksæt, og et Compact vil for de fleste fungerer fint.... især hvis man skruer 34'eren af og sætter en lidt større inderklinge på.

Generelt er det dyrere at opgradere selv, end at købe en færdig cykel med de gode dele fra start, men selvfølgelig kan budgettet spille ind..... Langt de fleste cykler -uanset pris- vil næsten altid have glæde af et par bedre hjul......

Med fare for at lyde lidt "snobbet", så er 105 absolut minimum.

Synes ikke der sker de helt store spring fra årgang til årgang... og næste år er den helt nye alligevel "sidste års model"... Men der kan jo være helt presonlige preferencer, der lige gør ,at man skal have den nye.
(min egen ramme er fra 2005)

Og vær meget nøjagtig med at få en ramme der passer dig, en racer er langt mere "følsom" mht størrelse end en MTB..... I mine øjne.

Skulle jeg ud og købe en færdig landevejscykel, kunne det godt blive sådan en her:

http://www.cervelo.com/en/bikes/r-series/r3.html

Fabin i Roskilde forhandler,og han plejer at være til at handle med.... :-)
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Racercykel?

Post by Kenny »

@Peter Canyon er vel svær at komme uden om uanset prisklasse. Men er det ikke noget med at visse producenter giver gode priser til cykelklubber og så lander man på ca. det samme. Men ja canyon er da et bud. Jeg havde ikke set man kunne få en brugbar racer til 8k må jeg indrømme.
Hvor får man evt denne rabat?

@Niels dvs. 53/39 er optimalt, men 50/34 går an.
Jeg er klar over at det er dyre at opgradere, men jeg tænkte bare på skiftegreb, bagskifter. Det kan vel gøres for under 3k, men så er der vel også forskel på hjulsættet.

Der er intet i vejen med at snobbe en smule. Mht de forskellige årgange er jeg ligeglad med de små detaljer. Jeg tænker mere på store forskelle som 3x9 vs 2x10 på mtb. Her er 2x10 så meget federe for mig. Og det vil være synd at misse sådan en udvikling for at spare lidt penge på en outlet vare.

Yes yes den ramme koster 14k alene og 20k med 105 :)

Er sram og shimano en smagssag og passer kassette, kæder og hjul sammen?

Umiddelbart ser det ud til at giant, trek og canyon er til at komme i nærheden af.
Specialized, pincipia o.a. er for dyre.

En outsider til en rigtig god pris kunne være denne http://cykelexperten.dk/univega-via-str ... a-20g-2013
Kom gerne med jeres bud 8-15k
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
ClausA
Med nyvasket cykel
Posts: 2314
Joined: 31 Jul 2010, 09:07

Re: Racercykel?

Post by ClausA »

Hvad med: http://www.bike24.com/1.php?content=8;n ... ;orderby=2

Det forudsætter selvfølgelig liiiige at du skal bruge en str. 56

/ClausA
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Racercykel?

Post by Kenny »

Det er i hvert fald meget for pengene.
Her er en mere i samme stil http://www.heino-cykler.dk/Cykler/Racer ... cykel.html
Eller carbon med sram dele til lidt mere, men stadig meget for pengene http://www.heino-cykler.dk/Cykler/Racer ... cykel.html

Ud over at den skal passe i str. hvor stor forskel er der så på rammerne fabrikanterne imellem.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4109
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Racercykel?

Post by Niels G Henningsen »

Gearing er en personlig sag.....men en 50'er og en tæt kassette på f.eks 12-23 giver en rigtig fin kædeline
Så skidt med den inderste klinge....Når jeg husker at geare om til DK kører jeg 50/42...giver ikke mange gear ,
Men to tætte serier.....42'eren til modvind & dårlig form...

Sram og Shimano passer sammen mht kæde kassetter når vi taler 10 speed.
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
John Hein
Alene i udbrud
Posts: 748
Joined: 21 Aug 2008, 10:45
Location: Gentofte

Re: Racercykel?

Post by John Hein »

Fik en Focus Cayo for et par år siden, og synes jeg fik meget for pengene, den er tilpas stiv og har god komfort, hvilket min ryg er glad for, har dog et lidt tungt hjulsæt, men så giver det bare mere motion :shock:
Jeg var også meget omkring, valget var til sidst mellem en Scott CR1 (kenddenpåknækket) og Focus'en, begge havde fået fin kritik i div. Test, men Focus'en var måske knap så stiv, men har bedre komfort, hvilket for mig er vigtigere end hurtighed i en spurt jeg alligevel ikke vinder :party:

Næste projekt er lettere hjul, og et Compact kranksæt.
Titanium på de indre linier
User avatar
Schønberg
Mangler fart
Posts: 2072
Joined: 29 Mar 2005, 12:08
Location: Hellerup

Re: Racercykel?

Post by Schønberg »

Køb en næsten ny cykel i DBA, sikker på du kommer meget længere, hvis du har et budget, der skal forhandles igennem med Finansministeren ;)
Fik selv fat i en carbon Scott med Ultegra som højest var blevet cyklet hjem fra Bikebuster og kun lige skulle støves af, for 9.000,- kr. God jagt :)
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: Racercykel?

Post by Kenny »

@John som jeg læser det er en cayo evo rimelig race geometri. Men de har vist også slået to modeller sammen eller i hvertfald ændret lidt på modellerne som jeg ser det.
Jeg er nok også mest til lidt mere komfort frem og race all the way. Ellers tror jeg at jeg får ondt i lænden.
Det må komme an på en prøve. En racer er trods alt nemmere at prøve end en fully.
Har du tripple krank på eller race siden du vil have compact?

@Schønberg Det lyder som en god deal. Jeg har kigget lidt på dba. Men jeg synes ærlig talt ikke der er meget at spare. De fleste "ubrugte" står til vejl. pris eller 1000,- under men med dunkholder,sko og div skrammel jeg ikke gider betale for. Jeg skal gerne kunne mærke at de har lavet et fejlkøb :)
Fruen siger 10 max 13 og så er det med genbrug af mtb sko og pedaler. Men det overlever jeg nok. Det passer mig egentlig fint. Kontoen er jo ikke utømmelig og med tanke på sommeren køb som har rullet under 500km skal jeg nok ikke presse citronen :)

Jeg har mere eller mindre besluttet mig for at det skal være en carbon, for at få en ramme der evt. kan bygges videre på. Om ikke andet så vil jeg føle den er mere lækker end en alu.

Jeg vil kigge lidt på Focus Cayo, Scott CR1 og Connondale super six, som alle har rammer der sidder på på deres dyre modeller. Men jeg vil også se på Trek 3,x og et eller andet Giant.
Det ender nok med den hvor jeg får en god pris, siddestilling og en fornemmelse der siger mig at det er den rigtige. Om det så bliver 105 eller ultegra må jeg se på til den tid.

Der går en måneds tid eller to inden den handles så der er god tid til at prøve lidt forskelligt.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Allan
Helt uden hænder!
Posts: 78
Joined: 14 Sep 2009, 19:47
Location: Ølstykke

Racercykel?

Post by Allan »

Jeg undveg håndgemæng med konen da jeg købte en racer sommer 2011.
Endte med at vælge den billigeste jeg kunne finde. Sora/tiagra gear, alu ramme, carbon forgaffel for 4300 ny.
Tager den til og fra arb. når det passer ind (35 km). Efter 2500 km er jeg stadig tilfreds med købet.
Så jeg mener det kommer noget an på behovet.
På MTB syntes jeg gear/bremser/affjedring har stor betydning for turen i skoven. Men på raceren mindre vigtigt.

Men helt sikkert enig i to klinger på foran er fint og gerne med 53 som den store. Jeg kører 90% på min 50.

Så blev der til så meget federe MTB i efteråret ;)

/Allan
User avatar
John Hein
Alene i udbrud
Posts: 748
Joined: 21 Aug 2008, 10:45
Location: Gentofte

Re: Racercykel?

Post by John Hein »

Kenny wrote:@John som jeg læser det er en cayo evo rimelig race geometri. Men de har vist også slået to modeller sammen eller i hvertfald ændret lidt på modellerne som jeg ser det.
Jeg er nok også mest til lidt mere komfort frem og race all the way. Ellers tror jeg at jeg får ondt i lænden.
Det må komme an på en prøve. En racer er trods alt nemmere at prøve end en fully.
Har du tripple krank på eller race siden du vil have compact?
Den er født med en standard Ultegra garniture med 2 klinger, grunden til Compact er et forvirret ønske om at komme sydpå og køre opad.
Titanium på de indre linier
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2229
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: Racercykel?

Post by Mikkel Henningsen »

Medmindre du skal i bjerge; ingen triple
Skal du i bjerge - lad også være med triple.... tænk på det som 3X10 - det er jo det, det er.

Færdige, ikke-mærkevarer, giver dig meget for pengene. Focus, Canyon, Cube, etc. Hvis du først skal bruge den til foråret kan du jo også tillade dig at vente, til du falder over en til en god pris.

Ridley måske; der må du have en kontakt
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3658
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Racercykel?

Post by AndreasA »

http://feltet.dk/cykeludstyr/annoncer/?id=7554

det er da et ok tilbud, måske der kan krejles yderligere..?
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3658
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: Racercykel?

Post by AndreasA »

http://feltet.dk/cykeludstyr/annoncer/?id=7535

her får du også en cykel med til lillemor som jeg læser det, og så til en fornuftig pris
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply