Hope Hoops VS. Mavics - det svære valg

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Hope Hoops VS. Mavics - det svære valg

Post by Tobias Sonne »

Baglejet er gået på mit fabrikshjul og jeg overvejer kraftigt at bestille nogle nye.

Har fundet frem til disse to, som er inden for den økonomiske ramme (ca. 3K)

1: http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=85679 vejer ca. 1740 gr for sættet. Et meget rost sæt, men jeg kender det ikke.

Eller

2: http://www.bike-discount.de/shop/k735/a ... ml?mfid=50. Vægten er opgivet til ca. 1650 gr. Mavic er nok det "kendte" og trygge mærke.

Hvad ville du vælge? Overvejelser for og imod er velkommen. Måske jeg skulle vælge noget helt andet?

T.
User avatar
Christian Jorgensen
Træder stor mølle!
Posts: 258
Joined: 15 Nov 2011, 17:04
Location: Silkeborg
Contact:

Re: Hope Hoops VS. Mavics - det svære valg

Post by Christian Jorgensen »

Jeg ville vælge Mavic. Tror såmænd begge sæt er lige gode, men ville være mere tryg ved Mavic (plus subjektivt: de er federe i design). Forøvrigt kan du ikke være bekendt at smide sådan en post. Nu er jeg også ved at glo på nye hjul... :shock:

/Christian
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Hope Hoops VS. Mavics - det svære valg

Post by Niels P »

Har købt et par custom byggede hjul på Hope nav og det er svinefedt godt bygget. Hvis du vil have et hjul der holder, er nemt at servicerer ( skilte friløbsnavet ad med hænderne), og billigt og nemt i reservedele, køb Hope. De er bygget til forholdene i UK, hvor de har mere mudder end her.
Mavic kræver specialværktøj, selv til at spænde eger
/Niels
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Re: Hope Hoops VS. Mavics - det svære valg

Post by Tobias Sonne »

Hej C + N. Tak for tilbagemeldinger.

I skitserer lige præcis mit dillemma. Mavic; ny teknologi - et super lækkert hjul, men dyrt at servicere. Hope; næsten lige så lækkert, men mere solidt, mere fornuft, anbafalet af rigtigt mange.

M for fransk arrogance
H for Gangnamstyle

What to do.. :O)
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Re: Hope Hoops VS. Mavics - det svære valg

Post by Henrik Storgaard »

Jeg har snart rundet 10k km på mine Mavic Crossmax SL, og det eneste de har kostet mig, er et sæt lejer, en nylon bøsning til body'en og én eger. Alt har jeg skiftet selv, uden problemer, så dyre er de ikke i drift, og meget driftsikre imho.
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Re: Hope Hoops VS. Mavics - det svære valg

Post by Tobias Sonne »

hm. 2-1 til den franske arrogance...
User avatar
Søren K.
Bagfra højre-om!
Posts: 1098
Joined: 17 Oct 2006, 12:11
Location: 2800 Lyngby

Re: Hope Hoops VS. Mavics - det svære valg

Post by Søren K. »

Hope! siger det ikke det hele når man ligger der nede bagerst i feltet og roder som os Tobias...

Hope! Ellers bliver du bare så skindsyg når jeg får mine (måske - har kigget et stykke tid nu....)

Så blev det lige 2-3

+ Hope er et federe design - der er grønt på! Så det er ikke en gang subjektivt men fakta!
User avatar
Klaus Bomholt
Over stok og sten
Posts: 590
Joined: 30 Nov 2005, 12:05
Location: Højeloft Vænge 80, Værløse

Re: Hope Hoops VS. Mavics - det svære valg

Post by Klaus Bomholt »

Jeg kunne aldrig finde på at køre på andet end Marvic...
Hvis du ofre et sæt SLR har du hjul til mange år frem.
Jeg har kun renset og smurt klik body'en i de 2½ år jeg har haft SLR'en. Kan anbefale UST & Stans No Tube.
Har også et sæt Crossride på 6. -7. år - jeg har aldrig så meget som spændt en eger på det!
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Re: Hope Hoops VS. Mavics - det svære valg

Post by Tobias Sonne »

Tænker lidt over vægten.... På mig. Mavic siger maks 85 kg og hope 100 kg. Uanset min vægt, så må hope være mere solide - og vejer lidt mere.

Har vejet mig med fuldt gear og nærmer mig faretruende (host) 3, 3 og firs. Tror sku det kan blive afgørende.
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Re: Hope Hoops VS. Mavics - det svære valg

Post by Tobias Sonne »

Ok. har tænkt og sparet.
Gamle hjul - vægt 2302
http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=87466
Vægt: 1815. Hvis jeg nøjes med disse. Så har jeg sparet vægt og penge :O)

Men hvad hedder den model jeg skal vælge??
15 mm foran den er jeg med på. Jeg har 135 mm bag, men hvad betyder alt det andet? 135 QR og 135 x 12 og sågar har jeg set noget med 9 mm andre steder. Orker ikke at bestille forkert.

I kan se min cykel med spec. her: http://www.giant-bicycles.com/da-dk/bik ... ifications
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Hope Hoops VS. Mavics - det svære valg

Post by Niels P »

Bagaksel:
135 x 12 er med 12 mm through axel =løs aksel der skubbes igennem navet og skrues ind i rammen på den anden side
135 QR er den gammeldags quick release med 135 mm mellem dropouts
Der findes ydermere 142 x 12 altså 142 mm mellem dropouts med 12 mm aksel og så har Specialized 142+ x 12 hvor kassetten og paraplyen (egerfastgørelsen) sidder længere til højre
/Niels
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Re: Hope Hoops VS. Mavics - det svære valg

Post by Tobias Sonne »

Niels P wrote:Bagaksel:
135 x 12 er med 12 mm through axel =løs aksel der skubbes igennem navet og skrues ind i rammen på den anden side
135 QR er den gammeldags quick release med 135 mm mellem dropouts
Der findes ydermere 142 x 12 altså 142 mm mellem dropouts med 12 mm aksel og så har Specialized 142+ x 12 hvor kassetten og paraplyen (egerfastgørelsen) sidder længere til højre
Tak Niels,

Dvs. det er 135 x 12 til bagerst jeg trykt kan vælge? Altså det jeg kender? Men det hedder vel også en QR det som man spænder med der? eller? :oops:
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Hope Hoops VS. Mavics - det svære valg

Post by Niels P »

Tobias Sonne wrote:
Niels P wrote:Bagaksel:
135 x 12 er med 12 mm through axel =løs aksel der skubbes igennem navet og skrues ind i rammen på den anden side
135 QR er den gammeldags quick release med 135 mm mellem dropouts
Der findes ydermere 142 x 12 altså 142 mm mellem dropouts med 12 mm aksel og så har Specialized 142+ x 12 hvor kassetten og paraplyen (egerfastgørelsen) sidder længere til højre
Tak Niels,

Dvs. det er 135 x 12 til bagerst jeg trykt kan vælge? Altså det jeg kender? Men det hedder vel også en QR det som man spænder med der? eller? :oops:
NEJ
Ved ikke hvad du skal vælge men hvis du bruger gammeldags QR er det nok 135 mm QR og IKKE 12 mm. Det er som jeg skriver en løs aksel der skrues ind i rammen
/Niels
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Re: Hope Hoops VS. Mavics - det svære valg

Post by Tobias Sonne »

Niels P wrote:
Tobias Sonne wrote:
Niels P wrote:Bagaksel:
135 x 12 er med 12 mm through axel =løs aksel der skubbes igennem navet og skrues ind i rammen på den anden side
135 QR er den gammeldags quick release med 135 mm mellem dropouts
Der findes ydermere 142 x 12 altså 142 mm mellem dropouts med 12 mm aksel og så har Specialized 142+ x 12 hvor kassetten og paraplyen (egerfastgørelsen) sidder længere til højre
Tak Niels,

Dvs. det er 135 x 12 til bagerst jeg trykt kan vælge? Altså det jeg kender? Men det hedder vel også en QR det som man spænder med der? eller? :oops:
NEJ
Ved ikke hvad du skal vælge men hvis du bruger gammeldags QR er det nok 135 mm QR og IKKE 12 mm. Det er som jeg skriver en løs aksel der skrues ind i rammen
Allright. Dvs som på forgaflen. Tak for tålmod :lol:
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Hope Hoops VS. Mavics - det svære valg

Post by Niels P »

:thumbsup:
/Niels
Post Reply