1x10sp på en 26"

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Re: 1x10sp på en 26"

Post by Gunnar G »

Carsten Graff wrote:Som jeg har forstået det, har det været et spørgsmål om vægt optimering med færre klinger. Men vægten må øges tilsvarende med den store 11-krans og ekstra kæde led.
Og hvordan er holdbarheden af den ekstra lange gear skifter? I de danske skove med mange rødder og løse grene, ser den ud til at blive et svagt punkt.
Eller er jeg gal på den? Fortsætter som 'nostalgisk og konservativ nisse' :mrgreen:
Det er en misforståelse med vægten, mener jeg. Den største fordel er at man ikke skal bruge tid på klingeskift. Selv med et 2-klingers system kan man vælge store klinge efter terræn så man sjældent behøver den lille og derfor sjældent skifter klinge. Dette gælder især på "flade" ruter som dem man finder i Danmark.

Angående bagskifteren, så er du også gal på den :D. Man vælger armlængde efter hvor mange tænders forskel der er på min og max kombination. Med 1 klinge og 11-36 er det 25 tænder. Med et triple kranksæt, eksempelvis 42-32-22 foran og 11-34 bagpå, er denne forskel (42-22)+(34-11)= 43 tænder. For 3 klinger behøver man derfor en bagskifter med væsentlig større kapacitet, og derfor længere arm. QED.
Toujours sur la plaque.
User avatar
AndreasA
3000+ posts = spammer
Posts: 3657
Joined: 18 Dec 2007, 13:49
Location: 2500 valby
Contact:

Re: 1x10sp på en 26"

Post by AndreasA »

Proudly rockin an old skool 3-klinge setup..!!
"Life moves pretty fast. If you don’t stop to look around once in a while, you could miss it” Ferris Bueller.

http://www.andreasmikkel.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Klaus Bomholt
Over stok og sten
Posts: 590
Joined: 30 Nov 2005, 12:05
Location: Højeloft Vænge 80, Værløse

Re: 1x10sp på en 26"

Post by Klaus Bomholt »

tja - må da indrømme at på min lørdagstur fik jeg brugt hele 3x9...
User avatar
Klaus Bomholt
Over stok og sten
Posts: 590
Joined: 30 Nov 2005, 12:05
Location: Højeloft Vænge 80, Værløse

Re: 1x10sp på en 26"

Post by Klaus Bomholt »

UK sites har fået priser på XX1 - med et par ekstra klinger for har man rundet de 11kkr for et upgrade kit D)
Post Reply