1x10sp på en 26"

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Klaus Bomholt
Over stok og sten
Posts: 590
Joined: 30 Nov 2005, 12:05
Location: Højeloft Vænge 80, Værløse

1x10sp på en 26"

Post by Klaus Bomholt »

Overvejer at konvertere fra 3x9sp til 1x10 idet bagskifteren står for udskiftning.
Er det en god ide / muligt?
Hvad skal gearingen være? (bemærk 26")
Kan en XT 9sp krank bruges eller skal der en ny krank til?
Og i øvrigt hvad kræver det af stumper?
User avatar
Steen Andersen
Med blød hat
Posts: 1921
Joined: 13 May 2008, 21:45
Location: Holte

Re: 1x10sp på en 26"

Post by Steen Andersen »

mener Gunnar har det på hans "Honda" muddercykel.
Tykke kan også have tynd mave ;-)
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2226
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: 1x10sp på en 26"

Post by Mikkel Henningsen »

jeg har 42t på stor klinge og 12-36 bagpå. Det kan bruges til alt du støder til Grønbech træning og HotCups og lignende. Dog kan den gearing også køre ca. 45km/t på asfalt, så man kunne måske godt gå 2 tænder ned foran
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Klaus Bomholt
Over stok og sten
Posts: 590
Joined: 30 Nov 2005, 12:05
Location: Højeloft Vænge 80, Værløse

Re: 1x10sp på en 26"

Post by Klaus Bomholt »

Mikkel Henningsen wrote:jeg har 42t på stor klinge og 12-36 bagpå. Det kan bruges til alt du støder til Grønbech træning og HotCups og lignende. Dog kan den gearing også køre ca. 45km/t på asfalt, så man kunne måske godt gå 2 tænder ned foran
Det lyder som om du er højt gearet dvs for dæk 50-559/2075 (m pr pedal omg):
42 -11/36: 7,92/2,42
hvor jeg tænker mere på
36 - 11/36: 6,79/2,08
mod hvad jeg har i dag:
42/32/24 - 11/34: 7,92/1,46
dvs jeg vil mangle gear 24 - 26/36 og 32 - 30/36 og 42 - 11!
gear1x10.JPG
gear1x10.JPG (28.96 KiB) Viewed 4269 times
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Re: 1x10sp på en 26"

Post by Gunnar G »

Jeg kører 1x9 på en gammel XT krank. Du kan sagtens køre 1x10 på samme krank da en 9g klinge passer både til 9g og 10g kæde: den indvendige bredde af de to kæder er den samme.

Du får generelt den bedste kædelinie, og dermed den bedste operation på bagskifter/krans, ved at sætte din klinge i midterste position på en 3-klinge krank. Jeg bruger billige og stærke downhill klinger, men enhver klinge med 104mm BCD kan bruges.

Montering af klinge: nogle anbefaler korte klingebolte og men jeg har bedre erfaring med normale bolte + afstandsstykker i stedet for den store klinge. Den anden montering har en svaghed i at boltene nemt ødelægger monteringsøjer i kranken.

Det er lidt inviklet at beskrive men simpelt når du ser det. Jeg regner med at tage den cykel til intervaltræning i morgen. Mød op, så kan vi kigge på det.

Angående gearing, så kan man glo sig blind i tabeller. For tiden bruger jeg en 38T klinge og 11-34T bagpå. Jeg har eksperimenteret med op til 42T foran, og det fungerer også fint.
Toujours sur la plaque.
User avatar
Klaus Bomholt
Over stok og sten
Posts: 590
Joined: 30 Nov 2005, 12:05
Location: Højeloft Vænge 80, Værløse

Re: 1x10sp på en 26"

Post by Klaus Bomholt »

Gunnar G wrote:Jeg kører 1x9 på en gammel XT krank. Du kan sagtens køre 1x10 på samme krank da en 9g klinge passer både til 9g og 10g kæde: den indvendige bredde af de to kæder er den samme.

Du får generelt den bedste kædelinie, og dermed den bedste operation på bagskifter/krans, ved at sætte din klinge i midterste position på en 3-klinge krank. Jeg bruger billige og stærke downhill klinger, men enhver klinge med 104mm BCD kan bruges.

Montering af klinge: nogle anbefaler korte klingebolte og men jeg har bedre erfaring med normale bolte + afstandsstykker i stedet for den store klinge. Den anden montering har en svaghed i at boltene nemt ødelægger monteringsøjer i kranken.

Det er lidt inviklet at beskrive men simpelt når du ser det. Jeg regner med at tage den cykel til intervaltræning i morgen. Mød op, så kan vi kigge på det.

Angående gearing, så kan man glo sig blind i tabeller. For tiden bruger jeg en 38T klinge og 11-34T bagpå. Jeg har eksperimenteret med op til 42T foran, og det fungerer også fint.
Jeg har jo skævet lidt til Honda'en som jo kører fortrinligt for tiden .-)
Men jeg kommer ikke i morgen (skal ud med madklubben)...
Er det nødvendigt at have en kæde guide for?
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4106
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: 1x10sp på en 26"

Post by Niels G Henningsen »

mht gearing, så er Mikkels "setup" for tungt for mig.... Men med en 36 bagpå og en knapt så hidsig klinge foran..kan det vel lade sig gøre... Hvad gear brugte du sidst vi "dystede" på den lille opkørsel på Gunnars AT interval rundstrækning ?

Ellers tjek (men nok ikke billigt)

http://www.cyclingnews.com/features/gal ... ide-review

og om den tilhørende kassette:

The new SRAM XX1 cassette features a massive 10-42T range :party:
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Re: 1x10sp på en 26"

Post by Gunnar G »

Klaus Bomholt wrote: ...
Er det nødvendigt at have en kæde guide for?
En guide er anbefalet. Jeg har aldrig rigtig prøvet at køre uden, men uden har kæden vist en tendens til at hoppe af når man træder over rødder og lignende.
Du kan evt. bruge en gammel forskifter i fastlåst stilling, selv om det er en lidt tung løsning.
Toujours sur la plaque.
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2226
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: 1x10sp på en 26"

Post by Mikkel Henningsen »

42t på stor klinge var også den største standard mulighed - der kommer 3 kombinationer fra fabrikken. Og en sprinter/bakke type som dig har jo store lår.
Til gengæld - hvis det er til vinterkørsel bliver terrænet jo noget tungere, men det ved du selv mere om, end jeg gør
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: 1x10sp på en 26"

Post by Niels P »

De nye xx1 klinger har større tænder så kæden ikke så nemt falder af. Skal jo ikke kunne skifte
/Niels
User avatar
Klaus Bomholt
Over stok og sten
Posts: 590
Joined: 30 Nov 2005, 12:05
Location: Højeloft Vænge 80, Værløse

Re: 1x10sp på en 26"

Post by Klaus Bomholt »

Niels G Henningsen wrote:mht gearing, så er Mikkels "setup" for tungt for mig.... Men med en 36 bagpå og en knapt så hidsig klinge foran..kan det vel lade sig gøre... Hvad gear brugte du sidst vi "dystede" på den lille opkørsel på Gunnars AT interval rundstrækning ?
Jeg kørte på stor klinge (42) på de 2 sidste runder og kunne godt træde bakken men spandt dog på det løse underlag.
Jeg kørte en tur på hjemme banen: http://connect.garmin.com/activity/221906144 med fokus på at køre i et 36 - 11/36 spænd men det holdt ikke =D> Især på de tekniske op kørsler på løst/mudret underlag har jeg brug for 24 -30/32/34 og ikke mindst det at ramme det rigtige gear ved brug af de små spring der er mellem gearene på den lille klinge...
User avatar
Klaus Bomholt
Over stok og sten
Posts: 590
Joined: 30 Nov 2005, 12:05
Location: Højeloft Vænge 80, Værløse

Re: 1x10sp på en 26"

Post by Klaus Bomholt »

Så er jeg vist sat i bås:
http://www.feltet.dk/nyheder/trendbarom ... nksaettet/
'nostalgisk og konservativ nisse'
User avatar
Klaus Bomholt
Over stok og sten
Posts: 590
Joined: 30 Nov 2005, 12:05
Location: Højeloft Vænge 80, Værløse

Re: 1x10sp på en 26"

Post by Klaus Bomholt »

User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: 1x10sp på en 26"

Post by Niels P »

" med succes ved OL", de glemmer vist at VM lige er vundet med det setup
/Niels
User avatar
Carsten Graff
UST? Ja måske...
Posts: 1317
Joined: 23 Nov 2005, 10:12

Re: 1x10sp på en 26"

Post by Carsten Graff »

Som jeg har forstået det, har det været et spørgsmål om vægt optimering med færre klinger. Men vægten må øges tilsvarende med den store 11-krans og ekstra kæde led.
Og hvordan er holdbarheden af den ekstra lange gear skifter? I de danske skove med mange rødder og løse grene, ser den ud til at blive et svagt punkt.
Eller er jeg gal på den? Fortsætter som 'nostalgisk og konservativ nisse' :mrgreen:
Post Reply