Kæde for kort, skader det?

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Kæde for kort, skader det?

Post by Kenny »

Jeg har monteret en ny kæde på Rivetten. Men i stedet for at ligge to led til stor/stor trak jeg dem fra :applaus: dvs. jeg trak to led fra og lagde et samleled til. Så alt i alt er den vel tre led for lille. Jeg kan nu ikke komme på stor/stor kun Stor/næst størst.
Jeg køre max stor/tredje størst så umiddelbart er det ikke et problem. Men jeg kommer til at tænke på om bagskifteren nu er for belastet i og med at den vil være mere udstrukket end hvis kæden var korrekt længde, og ikke kan trække sig helt sammen når jeg køre lille/lille. Der ud over er den vel også mere udsat for grene osv.

Bør jeg smide kæde ud, tilføje de 3 led evt 2 led og et ekstra samleled. Eller skal jeg køre med den som den er nu?
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4089
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Kæde for kort, skader det?

Post by Niels G Henningsen »

Hvis du holder dig til de brugbare gear du skitserer,kan det gå an.... Men i en bare lidt presset situation,kommer man jo nemt til ,at søge efter et lettere gear helt automatisk... så risikerer du at ødelægge bagskifter,drop og under uheldige omstændigheder rammen .... Så køb en ny kæde først som sidst !
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
John Bo Christensen
Fås den i carbon?
Posts: 1184
Joined: 21 Oct 2007, 12:57
Location: Søborg

Re: Kæde for kort, skader det?

Post by John Bo Christensen »

Prøv at sætte de manglende led tilbage. Det led man samler bliver lidt stift men ved at bøje kæden på tværs over det stive led kan du løsne det. Har du smidt dem ud har jeg nogle i kassen.

Mvh John
We apologize for the inconvenience.
Post Reply