Dæktryk
- Allan Jensen
- Altid med hjelm
- Posts: 179
- Joined: 21 Mar 2010, 13:20
- Location: Værløse
Dæktryk
Med fare for at få at vide at jeg skal søge i arkivet, vil jeg lige høre lidt om dæktryk.
I onsdags styrtede jeg i et sving. Efter jeg havde fået rettet cyklen ud, ømmet mig, kommet videre samt tænkt at jeg good damn havde brudt mesterens (Grønbeck) første bud, kør sikkert - begyndte jeg at tænke over hvorfor jeg var faldet. For dårlig svingteknik, forkert dæktryk osv.
Er der nogle tommelfingerregler omkring dæktryk?
Jeg vejer 76 kg, og ved at jeg pumpede 2.4 bar i dækkene.
Hvad bruger I når I kører?
Mvh.
Allan
I onsdags styrtede jeg i et sving. Efter jeg havde fået rettet cyklen ud, ømmet mig, kommet videre samt tænkt at jeg good damn havde brudt mesterens (Grønbeck) første bud, kør sikkert - begyndte jeg at tænke over hvorfor jeg var faldet. For dårlig svingteknik, forkert dæktryk osv.
Er der nogle tommelfingerregler omkring dæktryk?
Jeg vejer 76 kg, og ved at jeg pumpede 2.4 bar i dækkene.
Hvad bruger I når I kører?
Mvh.
Allan
XXL
Re: Dæktryk
Ca det tryk hvor jeg kan med tommelfingeren og min vægt trykke dækket halvt ned
Kører med lavt tryk
Re: Dæktryk
Det afhænger af terræn og kørestil.
Jeg måler stort set aldrig trykket, og trykmålere er som regel dårligt kalibrerede alligevel, så du kan ikke sammenligne målinger med forskellige målere. Jeg ved dog at jeg oftest bruger under 2 bar og John Bo kører helst med 8 bar
Mit råd er at mærke på dækket med fingrene, lær hvordan cyklen opfører sig med forskellig hårdhed i dækkene, og kør. Man kan nemt komme til at fokusere for meget på tal.
Jeg måler stort set aldrig trykket, og trykmålere er som regel dårligt kalibrerede alligevel, så du kan ikke sammenligne målinger med forskellige målere. Jeg ved dog at jeg oftest bruger under 2 bar og John Bo kører helst med 8 bar
Mit råd er at mærke på dækket med fingrene, lær hvordan cyklen opfører sig med forskellig hårdhed i dækkene, og kør. Man kan nemt komme til at fokusere for meget på tal.
Toujours sur la plaque.
Re: Dæktryk
100kg og 25psi/1,8 bar i skoven. Gunnar har ret i at div pumper nok ikke viser ens. Men så stor burde forskellen heller ikke være. Jeg vil mene at du køre med alt for højt tryk.
Sænk du rolig trykket til 1,8bar og arbejds dig langsomt ned til fælgen går imod ved store rødder og giv den så lidt mere. Derfra kan du selv vurdere om du kan lide fælgen går på af og til eller om du helst er helt fri for den slags.
Sænk du rolig trykket til 1,8bar og arbejds dig langsomt ned til fælgen går imod ved store rødder og giv den så lidt mere. Derfra kan du selv vurdere om du kan lide fælgen går på af og til eller om du helst er helt fri for den slags.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
Re: Dæktryk
1,4-1,8 bar afhængig af dækbredde og underlag. Til tonserløb passer 2,2.
Re: Dæktryk
stans har en regel hvor du dividere din vægt i pund med 7 og lægger to til for baghjul og trækker en fra til forhjul (PSI). Fullyer og 29" kan dog køres med lavere tryk og også hvis du kører med tubeless. jeg kører med 26 for og 28-30+ bag på min 29" fully med latexslange
/Niels
Re: Dæktryk
Jeg køre 2.2-2,3(bredde) alt efter dæk og bruger latex slanger. Niels den regnemodel giver 31,1 inden der bliver lagt til så den er i hvert fald til den sikre side.
Hvis jeg må bruge tråden til et ekstra spørgmål. Køre i jeres fully med lavere tyk bagpå end jeres HT?
Hvis jeg må bruge tråden til et ekstra spørgmål. Køre i jeres fully med lavere tyk bagpå end jeres HT?
Last edited by Kenny on 25 May 2012, 22:43, edited 1 time in total.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
Re: Dæktryk
ja en smule specielt bag, men det kan altså gå galt som da jeg i går prøvede at ramme tre 5-10 cm høje rødder i træk med 30 km/tKenny wrote:Jeg køre 2.2-2,3 alt efter dæk og bruger latex slanger. Niels den regnemodel giver 31,1 inden der bliver lagt til så den er i hvert fald til den sikre side.
Hvis jeg må bruge tråden til et ekstra spørgmål. Køre i jeres fully med lavere tyk bagpå end jeres HT?
/Niels
Re: Dæktryk
Jeg vil mene du kører med alt for højt dæktryk.Allan Jensen wrote: Er der nogle tommelfingerregler omkring dæktryk?
Jeg vejer 76 kg, og ved at jeg pumpede 2.4 bar i dækkene.
Hvad bruger I når I kører?
Mvh.
Allan
Hvis du ikke har en rimelig valid dæktryksmåler er tommelfinger, eller rettere 2 tommelfingerreglen, at du med alt din egenvægt presser dækket halvt ned. Afhængig af terræn og kørestil kan du så komme lidt mindre eller mere i.
Fidusen med lavt dæktryk er bl.a., at dækkene absobere underlagets ujævnheder samt at du få en større trædeflade/overflade der har kontakt med underlaget. Dette giver mindre rullemodstand og bedre greb. Så principielt er reglen, at jo lavere dæktryk jo bedre i ujævnt terræn (der gælder dog lidt andre elementer ved mudderkørsel hvor et lidt smalle og et lidt højere tryk kan være at fortrække for at komme igennem muderet og ned til det faste underlag). Afhængig af din vægt og kørestil medfølger det lave dæktryk dog risiko for snakebite og evt. bule i fælgen samt at dækket krænges af fælgen i skarpe sving. Men der skal du langt ned i dæktryk eller du skal køre som en traktor
Jeg vejer selv 66 kg og kører med 1,4-1,7 foran og 1,5-1,8 bagved afhængig af terrænet. Og dette er med en kalibreret måler . Grunden til det lidt højere tryk i bagdækket er fordi, at den største del af kropsvægten er fordelt her.
Så pift du bare løs eller tag en snak med nabo. Efter lang tids overvejelse prøvede han at sænke trykket i tisvilde og syntes det var fantastisk. At han så kun havde 1,0 bar for og bag siger jo kun lidt om, at der skal meget til at der sker skader !!!
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
Re: Dæktryk
Jeps den er god nok, første Hotcup blev kørt med ca. 1,0 bar!!
MEN det var ikke meningen
køre typisk med 1,8bar både foran og bagpå.
Ps vægt omkring 76kg!!!!
(så er du jo ved at være skarp og fit)
/Flemming
MEN det var ikke meningen
køre typisk med 1,8bar både foran og bagpå.
Ps vægt omkring 76kg!!!!
(så er du jo ved at være skarp og fit)
/Flemming
Se Johannesevangeliet kap.8 vers7
- Jacob Korsholm
- Søger sponsor!
- Posts: 2609
- Joined: 29 Jul 2008, 22:30
- Location: Bagsværd
Re: Dæktryk
Nu er det jo ikke DMKs forum, så selvfølgelig er der mulighed for at få hjælpAllan Jensen wrote:Med fare for at få at vide at jeg skal søge i arkivet, vil jeg lige høre lidt om dæktryk.
Last edited by Jacob Korsholm on 26 May 2012, 22:53, edited 1 time in total.
Re: Dæktryk
Mangler der ikke et "ikke" et eller andet stedJacob Korsholm wrote:
Nu er det jo DMKs forum, så selvfølgelig er der mulighed for at få hjælp
/Niels
- Jacob Korsholm
- Søger sponsor!
- Posts: 2609
- Joined: 29 Jul 2008, 22:30
- Location: Bagsværd
Re: Dæktryk
selvfølgelig
- Allan Jensen
- Altid med hjelm
- Posts: 179
- Joined: 21 Mar 2010, 13:20
- Location: Værløse
Re: Dæktryk
Hej alle,
Tak for svar - trykket er nú sat ned til 1.8 bar, på det ikke kalibrerede pumpe manometer.
Allan
Tak for svar - trykket er nú sat ned til 1.8 bar, på det ikke kalibrerede pumpe manometer.
Allan
XXL
Re: Dæktryk
jeg vil nu mene at lavere dæktryk giver højere rullemodstand. altså jo højere tryk jo nemmere er svinet at træde rundt.
jeg kører selv fully 29" og er begyndt at prøve mig lidt frem med højere dæktryk for det burde være sådan at hvad lavt dæktryk gør for en ht gør affjedringen i min fully og derved kan jeg køre med højere tryk og lavere rullemodstand. pt er jeg oppe omkring 1,8 i bagdækket og har ikke mødt problemer endnu.
det var bare min helt egen mening
Peter
jeg kører selv fully 29" og er begyndt at prøve mig lidt frem med højere dæktryk for det burde være sådan at hvad lavt dæktryk gør for en ht gør affjedringen i min fully og derved kan jeg køre med højere tryk og lavere rullemodstand. pt er jeg oppe omkring 1,8 i bagdækket og har ikke mødt problemer endnu.
det var bare min helt egen mening
Peter
det min Hustler stil