flere hjulsæt på samme ramme

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

flere hjulsæt på samme ramme

Post by Kenny »

Spørgejørgen er på banen igen.

Er der nogen ulemper ved at bruge flere hjulsæt på ramme ramme.

Jeg tænker om kaliberen skal justeres hver gang der skiftes hjul eller er navne så ens at de bare spiller med det samme.(skiverne er selvfølgelig samme størrelse)

Hvis jeg køre med en kassette og kæde på det ene hjul og og en anden kassette og kæde på det andet og ellers holder øje med længden på kæden. Vil den kassette og kæde der bliver brugt mindst så blive slidt hurtigere pga. slid på kranksættet?
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
BoT
Bagfra højre-om!
Posts: 1085
Joined: 31 Aug 2006, 22:45

Re: flere hjulsæt på samme ramme

Post by BoT »

Hvis alt grejet er nyt og sprødt, kan det være at man i teorien ikke skal justere. Jeg har flere hjulsæt og har tit oplevet at kaliberen lige skal justeres, når de skiftes. Mine rotorer er ofte lidt småskæve, så der er heller ikke meget tolerance ...
Med forskellige typer af kassette (fx XT og 990) kan man endda få brug for en mindre justering af bagskifterens indstilling.
Strategi for udskiftning af sliddele kan give anledning til mindre religionskrige, så det tør jeg ikke udtale mig om :-)
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: flere hjulsæt på samme ramme

Post by Niels P »

Har ikke de store problemer. Har 3 hjulsæt på 26" som jeg skifter mellem 2 rammer afhængig af vejr og behov. Skal snart have hustlet et sæt store hjul. Endnu en fordel ved at rotere kæder.
/Niels
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Re: flere hjulsæt på samme ramme

Post by HenrikJ »

Jeg har også løbende skiftet mellem 3 hjulsæt på 2 cykler uden problemer. Har haft en casette på hvert hjul og ikke skiftet kæde før den var nået 0,75 på kædemåleren. Har kørt ca. 3-4 kæder før jeg begynder at få lidt skifte problemer.
Vedr bremseskiver kan du få nogle spacere på 0,2 mm stykket så du ikke behøver at justere kaliberen.

Så jeg kan kun anbefale det.
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: flere hjulsæt på samme ramme

Post by Kenny »

Jeg havde tænkt at lave hjulsæt med hver sine dæk, så jeg kan skifte hjul alt efter vejr. Ind til nu har jeg bare kørt sommer og vinter setup. Men hvis der skal justering af det ene og andet til forsvinder det sjove.

Det er en slx og en xt kassette. Så måske jeg er heldig det virker.

@Henrik har du et direkte link til de spacere. Jeg kan finde disse http://www.bike-discount.de/shop/k616/a ... ieces.html Men der står de er til kaliberen. Dog synes jeg 20stk til kaliberen er lidt voldsomt :)
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Re: flere hjulsæt på samme ramme

Post by HenrikJ »

Det er dem her http://www.bike-discount.de/shop/k616/a ... ml?mfid=93

Jeg kører med 2 x XT og 1 x XTR uden probs. på de 3 sæt og en XTR kæde på hver cykel. Så vil blive forbavset hvis der skulle være ved SLX og XT
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: flere hjulsæt på samme ramme

Post by Kenny »

Tak Jeg skal bare have købt mig nogle korte bolte for at gå fra 180 til 160 så jeg kan teste.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
Post Reply