fully

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Bo Bloch
Alene i udbrud
Posts: 718
Joined: 18 Sep 2010, 22:07
Location: Nivå

Re: fully

Post by Bo Bloch »

Bo hvis du nogensinde får kræfter til at træde 1x10 så skal du enten spise meget mindre og smide 10cm i højden. Eller have lår på størrelse med min mave :)
10 cm i højden.. det går ikke, så skal jeg jo se min kone i øjnene :shock:
Kører med lavt tryk
User avatar
John Hein
Alene i udbrud
Posts: 748
Joined: 21 Aug 2008, 10:45
Location: Gentofte

Re: fully

Post by John Hein »

Handler det dybest set ikke i første omgang om at finde den cykel du sidder godt på, og så tage resten der fra.
Er dæmpervandringen 100 eller 120 mm mener jeg ikke er det store issue nå vi triller rundt i de danske skove med reduceret fart, 3*9 eller 2*10 er vist mest et vægtproblem, så er det enklere at smide de 100 gram som er forskellen og så bevarer muligheden for at panik skifte helt ned i hjuletempo.
Jeg har kørt med 100 mm for og bag de sidste 6 år, og i min visdom fundet ud af at det er justeringen af dæmperene det betyder noget, afhængig af hvilket landskab man nu vi fare vild i, og måske ikke så meget dæmpervandringen.

Ib Rene Cairo :shock:
Titanium på de indre linier
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: fully

Post by Niels P »

enig med John. Opsætning er alfa og omega. Kunne nogen gange godt tænke mig 120mm på hyggeture og nogen gange er 100 mm for meget men så må man bare sætte den hårdere op
/Niels
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: fully

Post by Niels G Henningsen »

Kenny:

http://www.teamhustler.dk/forum/viewtop ... f=3&t=7299

Hvis du matcher str. med Daniel !

Ups... skal lige lære at læse indenad.... "klebager" !
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: fully

Post by Kenny »

Henrik det er klart at vægtbegrænsningen skal overholdes. det er det der er så dejligt ved American classic. Der er den på 107kg på trods af den forholdsvis lave vægt.
Niels canyon er desværre ikke samlet for tiden.

Mikkel lockout på styret kan gå an. Er de 20% fast eller noget du kan justere.

John det er klart at jeg skal sidde godt på cyklen. Min rivette ligger jeg en de ned, så den nye vil jeg gerne sidde lidt mere oprejst uden at det bliver alt for meget morfar.
Den vægtbesparelse der er på 2 vs 3 klinger er helt uden betydning for mig. Men hvis jeg kan spare et par skift frem og tilbage vil jeg være glad.
Jeg tænker 100mm fordi det er hvad jeg køre med nu. 20mm til forskel lyder ikke af meget, men jeg er bange for at den bliver for blød. Det man måske justeres. Men dæmperne er vel lavet til at blive brugt fuldt ud. Jeg er ikke sikker på den virker efter hensigten hvis jeg bare øger trykket for at spare 20mm.
På en rockshox kan det måske ændres ved at indsætte en shim i dæmperen, men hvad så med bagtil.

Niels G Henningsen haha der er intet på den cykel der stemmer overens med mine ønsker.

Niels Pind var så venlig at låne mig sin Epic 29 i dag. Det er ufattelig at der kan være så stor forskel på 29fully og 26ht. Der skulle virkelig store rødder til før jeg kunne mærke dem. Men de blev aldrig rigtig en udfordring som nemt bliver på min 26ht. Jeg er lidt bange for at det bliver for kedeligt med 29" Jeg skal jo gerne mærke at jeg køre mtb. Men om det er de store hjul eller dæmperen bag der gjorde den store forskel er jeg ikke helt klar over. Så jeg vil prøve at låne en 26fully i specialized shoppen. Men det er helt sikkert at brain dæmperen bag gjorde et fint arbejde.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: fully

Post by Mikkel Henningsen »

Ej, det er så en lille rettelse;
Jeg kan vælge mellem
1) Ingen
2) 85mm
3)120mm
vandring på min bagdæmper.

Men jeg tror egentlig bare min pointe var, at hvis man blev ved med at være opmærksom på tilbud og sidste-års-modeller, så kan man få en ny cykel til næsten brugt pris...
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: fully

Post by Kenny »

De cykler der ligger på 15-25k vejl. spare man så lidt på brugt at jeg hellere vil købe dem som nye. Jeg forventer da heller ikke at betale vejl. for en ny cykel.
Der er til gengæld rigtig meget at spare på topmodeller. Men jeg ved ikke om jeg tør købe en brugt carbon cykel.

Lige i dag ser dba lidt tom ud, men der har været rigtig mange fine cykler til salg de sidste par dage. Her er et par eksempler.
Merida Ninety-Six godt nok med dt-swiss http://www.dba.dk/merida-ninety-six-full/id-81726155/
spark 30 http://www.dba.dk/scott-spark-30-2011-full/id-81580326/
top fuel 9,8 http://www.dba.dk/trek-top-fuel-98-full/id-81452626/
top fuel 9,8 http://www.dba.dk/trek-topfuel-98-full- ... -82127862/
Casper O har også sin Niner Jet9(alu) til salg som kunne være interessant.

Jeg har bestilt en epic26 testbike til tirsdags træning. Så finder jeg forhåbentlig ud af om det skal være 26 eller 29.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: fully

Post by Mikkel Henningsen »

Hvis du finder ud af, at 26" fully er sagen, så kan denne ramme http://www.bmc-racing.com/int-en/bikes/ ... 01_xx.html fås for 11kilo, hvis du bruger str. large.
R4F solgte mig komplet gruppe inklv. gaffel og montering for et tilsvarende beløb (x9)
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: fully

Post by Kenny »

Jeg har prøvet at finde nogle interessante rammer men jeg vil helst gerne prøve dem inden køb.
Jeg har også prøvet at lave et hurtig regnestykke på komponenter x0 og forgaffel løber op i 12k uden bremser, hjul, div dimser som kabler. Og 9k for x9, så det bliver hurtig rigtig dyrt. Så dit tilbud hos rf4 lyder rigtig fint.
Jeg er 180/87 det er lige på grænsen til en L
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: fully

Post by Mikkel Henningsen »

Jeg endte på en XL, og bortset fra at det ser mega dumt ud med 2cm saddelpind, så passer resten af cyklens geometri mig rigtig fint.
Jeg forstår godt, at du gerne vil prøve cyklen først. Uanset hvor meget man læser om dem, så er det jo salgs-gas og personlige erfaringer.
R4F var et rigtig godt tilbud, og jeg havde jo den luksus, at jeg kunne flytte et glimrende hjulsæt fra en udtjent ramme til en ny. Men igen - jeg tror på, at man kan forhandle sig til meget.
Held og lykke med jagten :)
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Bo Bloch
Alene i udbrud
Posts: 718
Joined: 18 Sep 2010, 22:07
Location: Nivå

Re: fully

Post by Bo Bloch »

Jeg ved ikke om den er solgt, og den rammer toppen af dit budget, men det er en rigtig fin cykel
http://mtb.dk/index.php?option=com_kune ... 6&id=65577
Kører med lavt tryk
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: fully

Post by Kenny »

Mikkel jeg har rundt hos forskellige forhandlere. Og snakkede bla. scalpel. En af dem forslog at tage en L for at få sadlen lidt ned ift. styret som er en smule højere oppe end på en M. Ud over selvfølgelig et par spacere på frempinden. Men det bliver ikke en scalpel uden at have mulighed for at prøve en inden køb.
Ender jeg med en ny cykel kan det godt lyde som om jeg skal en tur forbi r4f

Bo jeg har faktisk skrevet en mail til ham for et par dage siden :) Men da han ikke har svaret endnu formoder jeg det er endt i spamfilteret. Jeg venter lige med at rykke ham før jeg har testet den epic26 i morgen så jeg ved om det er 26 eller 29 jeg skal have.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: fully

Post by Mikkel Henningsen »

Men lad for guds skyld ikke deres mekaniker røre ved noget du holder af :evil:

Ej, jeg synes de er vildt svingende mht. til hvor dygtige de er rent mekanisk. Nogle gange laver de mirakler og andre gange kan de ikke indstille en forskifter...
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: fully

Post by Kenny »

Som et par stykker bemærkede i går, havde jeg lånt en Epic elite 26" 2011 til ca.23k, men den var satme langsom :)
Den var udstyret med slx trigger og xtr bagslifter. Hvilket bestyrkede mig i troen om at sram er mere mig.
En øverste trigger var noget besværlig at bruge med tomlen. Af og til måtte jeg tage pegefingeren i brug i stedet. Hvad er det for noget pjat. Pegefingeren bruges jo på bremsen. Bagskifteren skiftede langsomt og forskifteren var næsten umulig at få til at skifte fra lille til stor med et enkelt tryk uanset hvor lang jeg trykkede den.
Affjedringen virkede fint, dog skal jeg vende mig til den "klik" ting der sker når jeg køre på sporet. Det føles næsten som om fælgen går i bund på en rod. Men ellers en meget fin cykel.
Ulempen er at bagdæmperen skal servicers for at beholde garantien. Hvilket koster 1500,- :shock:
Er der en der kan fortælle mig om det er en gang årligt eller efter x-antal timer denne service skal overholdes ?

I lørdags var jeg forbi en del butikker og i dag endnu et par stykker. Det er skræmmende så lidt visse butikker ved om deres egne og konkurenternes produkter. Jeg får næsten de bedste svar på mine spørgsmål hos jer kære klubkammerater :thumbsup:

Efter test af epic29 og 26 er jeg komme frem til at jeg skal have en 26"
Efter en masse snak frem og tilbage på sporet og med enkelte seriøse forhandlere har jeg fundet ud af at det er 100mm jeg skal have. Hvilket afskriver Canyon Nerve XC og Scott Spark.
Efter test af Shimano på epic 26" har jeg fundet ud af det helst skal være Sram.

Niels gav mig en runde på parkeringspladsen på hans lux MR. Men jeg tror styret kommer til at sidde for lavt når sadlen kommer op i min højde.

Nu overvejer jeg
Spcialized Epic comp eller Epic comp carbon(jeg ved ikke om jeg tør carbon)
GIANT Anthem X 1(fuld xt :( )
GIANT Anthem X Advanced 2 ( Carbon ramme blandet x7,x9 og elixir5 RockShox Monarch RT ) Er Monarch RT noget skrammel? Forhandleren lød ikke tilfreds med dem.

Brugt
Topfuel 9,9 eller 9,8 begge carbon men ved ikke om de er for race. Jeg har brugt lidt på geometri skemaerne. Men jeg kan ikke helt gennemskue hvornår det er for race eller ej.
En dyre Epic

Er der modeller jeg har overset?
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Jacob Korsholm
Søger sponsor!
Posts: 2609
Joined: 29 Jul 2008, 22:30
Location: Bagsværd

Re: fully

Post by Jacob Korsholm »

Er du sikker på at de skiftere var indstillet korrekt?

Jeg fik også af vide at jeg skulle overholde service på min bagdæmper, hvis jeg ville beholde garantien. Mener at sælgeren ca. 50 timers kørsel. Da jeg afleverede min dæmper til Søren fra MTB-shop efter 150 timer, fik jeg af vide at jeg sagtens kunne køre videre og at FOX skød langt over målet med deres serviceintervaller.

Har du prøvet Giant - Klaus Nielsen er jo stor fortaler af deres affjedringssystem (jo jo, manden arbejder for Giant, men har har om nogen en erfaring og viden om de forskellige systemer)? Min egen står desværre skilt ad og opmagasineret, men måske Tobias kan give dig en prøvetur?

Iflg. Klaus har Treks affjedringssystem større tendens til at bobbe.
Post Reply