fully

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

fully

Post by Kenny »

Arrrrg jeg kan ikke holde ud at der er så mange nye cykler i skoven. Jeg har meget meget længe gerne ville købe en fully i håbet om at kunne køre et løb uden lændesmærter. Men pengene kommer jo ikke af sig selv, selvom det kan se sådan ud i skoven :shock:

Skulle jeg have ny hardtail ville jeg have en ide om hvilke dele jeg kunne tænke mig. Men på fully er der jo en bagdæmper og forskellige affjedrings systemer jeg intet kender til.

Tanker jeg gør mig når jeg surfer rundt.
Affjedring: 100mm for og bag
Reba, sid,fox eller lefty, men er de billige lefty også gode?
Bag har jeg ingen ide om hvilke dæmpere der kan hvad

Gear: Gerne sram da jeg har så har mulighed for at vælge imellem trigger og gripshift. Og så er det jo det jeg kender fra Rivetten
Ikke under X7, men gerne bedre.
Skal det være 2x10 eller 3x9?

Saddel(pind), frempind osv. har ikke den store betydning.

Rammen må gerne være alu da jeg ville blive pænt ked af et hul i rammen pga en træstub.

Hjulene er som regel noget skrammel i min prisklasse, så det har jeg ikke gjort mig tanker om.

26 eller 29: Jeg er 180cm med middel kondi. Jeg elsker singletrack med et godt flow men helt sikker også de rigtig tekniske stykker. Det er i hvert fald ikke for grusstierne jeg køre mtb.
Pga. Vægten henter jeg allerede nu de hurtigste ryttere når det går nedad men taber til de fleste når det går opad.

Jeg har ofte savlet over scalpel men den det er kun deres 29er der er i alu og derfor inden for budget. Er der for meget hardtail over deres system ?
http://www.cannondale.com/dnk/2012/bike ... er-3-21407 20k

Top fuel 9 er der for meget racegeometri over den ? Fuel EX er måske mere opret siddende ,men de har 120mm affjedring
Lidt trist med SLX på en cykel til 20k
Hvordan er bagdæmper, bob osv.
http://www.trekbikes.com/dk/da/bikes/mo ... _fuel_9_e/#

Fuel ex 8 Minialt bedre udstyr end top fuel, men det er nok geometri og 100 vs 120mm der skal afgøre den http://www.trekbikes.com/dk/da/bikes/mo ... uel_ex_8_e

Epic comp. Er der noget ved Spcialized hvis man ikke kan få brain?
Det ser dog ud til der er brain i bagdæmperen og det er måske der det er vigtigst?
http://www.specialized.com/dk/en/bc/SBC ... e=Mountain

Anthem X 2 eller x1 er umiddelbart der man får mest for pengene, men hvordan er affjedringen. Der står hverken propedal eller lockout¨
http://www.giant-bicycles.com/da-dk/bik ... 118/49056/
http://www.giant-bicycles.com/da-dk/bik ... 118/49055/
De koster 18 og 22

Et F8 rammekit til 10k og så fylde dimser så er selvfølgelig også en mulighed.

Hvad skal jeg kigge efter hvis jeg kan pengetræet kan kaste 20k af sig i løbet af sommeren. Og sidst men ikke mindst. Hvor har vi stadig nogle hustlere der sælger cykler :)
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Peter Christensen
3000+ posts = spammer
Posts: 3393
Joined: 12 Jan 2006, 15:49
Location: Kgs. Lyngby

Re: fully

Post by Peter Christensen »

Jeg har prøvet både giant og specialized og de var super lækre at køre på. Jeg tror at det er rigtigt at Cannondalen er mere stiv og race-agtig da den jo ikke har et led bagerst. Så hvis det er mere komfort du leder efter skal du måske hellere kigge på de andre fabrikater (eller en RZ One twenty 2).

Og nu er det jo 2.april og efterlønnen skal hæves og fyres af :-)
Gid det snart var maj...!
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: fully

Post by Niels G Henningsen »

Kenny wrote: Skal det være 2x10 eller 3x9?
Er du Mikkel, Gunnar eller andre i den klasse, så vælg 2*10
Er du mere normal, så vil du nok have brug for de helt lette gear på udvalgte bakker..

Ellers må du ud, at prøve de værste/bedste af med din nuværende cykel, og se hvilket gear du faktisk har brug for, og så igang med "gear calculatoren".. Et 2*10 setup med en 36 som største bagpå kommer ret tæt på et 3*9 med 32 som største... der kommer ligetil, at mangle et gear eller 2 af de helt lette....
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: fully

Post by Kenny »

Hvis efterlønnen bliver hævet kommer den ind på byggelånet sammen med konens bonus osv.

Jeg har kort kigget på RZ one twenty. Men de har 120mm. Og så har 2 ikke lefty. Er det ikke lidt som at købe en bmw uden at have råd til de helt basale ting som sædevarme og læderrat :)
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: fully

Post by Kenny »

Du har ret. Jeg må igang med beregneren, men jeg har mistet mine links til de overskuelige tabeller.
Det er kun til og fra skoven jeg har behov for 44/11 og jeg har allerede tænkt at skifte 44 ud med 42 eller 40. Så en 39 som stor går nok også an. Hvad angår de små gear så prøver jeg har tage det meste på mellemklingen. Men det er klart at den lille kommer i brug ved de helt stejle bakker og når trætheden kommer. Men som du selv siger så må jeg regne på det. Min største bekymring går mere på om springet imellem gearene bliver for store med kun 20 gear i stedet for 27.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4088
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: fully

Post by Niels G Henningsen »

http://sheldonbrown.com/gears/

Og der er jo en del overlap på et typisk 3*9 setup......
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Bo Bloch
Alene i udbrud
Posts: 718
Joined: 18 Sep 2010, 22:07
Location: Nivå

Re: fully

Post by Bo Bloch »

Jeg har tænkt tanken med et andet gear setup.. jeg har ikke skiftet men du kan læse de svar jeg fik her http://mtb.dk/index.php?option=com_kune ... 5&id=57987
Kører med lavt tryk
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Re: fully

Post by HenrikJ »

Har du overvejet Canyon. Snak evt. med Niels Pind, han havde/har en Nerve som jeg husker det og Niels G. H. har en Lux. Du få meget for pengene men der er langt til service og garanti !!!
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: fully

Post by Kenny »

Tak Niels.

Aha Bo det er dig der har lavet den tråd. Jeg læste den faktisk dengang den var ny.
Sådan en graf her er helt nok den nemmeste måde at sammenligne på Image

Henrik jeg har kort set på dem. Men skal jeg prøve dem skal jeg til Jylland og de bruger dt swiss på deres 2012 modeller. Jeg har ikke sat mig så meget ind i dt swiss men er det ikke til lette ryttere, kræver service ofte og de skal til idlandet for at få service ?
Jeg har snakket lidt fully med niels pind. Så vidt jeg husker er hans en Nerve MR med 120mm vandring som han kun har snakket positivt om.
Lux 8,0 ser super lækker ud med blandet xt og xtr, men igen har den dt swiss forgaffel og ikke mindst hjul. Dem mener jeg Niels Pind skal rette op ofte.
Og så er der prisen 23.500 er lidt for meget selvom det ikke er meget over de 20. Men grænsen skal trækkes et sted. Ellers står jeg pludselig med en cykel til 35k, men det bliver min fede krop ikke hurtigere af.

Er der nogen der har input til 29 med mine 180cm som jeg ikke betragter som høj.

Jeg har surfet lidt rundt i dag. Det ser ud til at det er lige omkring de 20k det skiller om det er carbon eller alu og der er er ikke den store forskel på komponenterne da au rammerne i forvejen ikke er super godt udstyret til den pris. Bør jeg alligevel overveje en carbon. Det er vel ikke noget jeg får nogen glæde af bagerst i feltet.
Jeg har også kigget brugt. Enten er det topmodeller hvor ejeren trænger til ny model eller de har fået en ny ramme på garantien og ser sit snit til at komme af med dem.
Der er både et par scalpel med fint udstyr og et par topfuel 9.9ssl med blandet udstyr inden for mit budget. Er det "farligt" at købe en brugt carbon ramme?
De cykler der er inden for mit budget som nye har taget så lille en afskrivning som brugte at jeg hellere køber dem som nye.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: fully

Post by Mikkel Henningsen »

Hej Kenny.
Jeg skiftede fra 3X9 til 2X10 og det er en fest!
Man kan få SRAM's 2X10 også i en billig serie (X9), og man kan vælge mellem forskellige kombinationer af tænder for/bag, så man kan geare den lettere eller tungere efter smag. Jeg kører med den største klinge foran, men jeg brugte heller aldrig den mindste klinge i 3X9. Og så får du altså også 36 eller 38 tænder bagpå....
Lang historie kort: Jeg kan ikke mærke forskel på 3X9 og 2X10 mht. til gearingen, når det går opad - men jeg bruger mindre tid på at skifte gear og pudse cykel :D

Jeg havde brain på min gamle epic - og det savner jeg lidt nu. Jeg kører tit med bagdæmperen halvt låst. I øvrigt en dt-swiss, som kører fint. Dog ved jeg, at John Bo har gjort sig nogle erfaringer mht. service af det mærke.

Jeg har skrammet mit carbon stel en del på chainsuck og lign. Gunnars specialized er forstærket med små metalplader i de kritiske områder.

Jeg købte min ramme på tilbud hos competetive cyclist til 12K inklv. fragt og moms (priserne står uden), den står til 24K hos f.eks. heino....
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Bo Bloch
Alene i udbrud
Posts: 718
Joined: 18 Sep 2010, 22:07
Location: Nivå

Re: fully

Post by Bo Bloch »

Jep det var mig der startede den, og jeg syntes at Thomas der skriver i tråden har fat i pointen omkring et skifte til 2X10..
Det hele handler om at holde øje med hvilke gear man bruger og så sikre sig at de er til rådighed hvis man skifter setup..
men husk at en 26' gearing bliver tungere at træde ved 29'.

Jeg har en drøm om at engang have kræfter til et 1X10 setup.. drøm drøm...zzz...zzzzz
Kører med lavt tryk
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: fully

Post by Niels P »

Kenny kom forbi Virum en dag med et sæt pedaler så kan du prøve min Canyon med 100 mm fox rp 23 og fox forgaffel. Har rigtig nok knækket 4 eger men det er også et 1450 g hjulsæt. Du kan også prøve epicen som har 2 x 10 og brain for og bag. På trods af de større hjul savner jeg næsten ikke pivskiden. Tror jeg mangler et enkelt gear af de lette men 29" kravler så meget bedre og med mindre knopper så det kompenseres der for. Og på toppen begynder jeg først at hjule ved 45 km/t. Vil nok kigge på en Canyon hvis jeg var på budget. Måske en XC 7.0 der får du meget for pengene og Fox for og bag som er en smækkerlækker gaffel. Har Fox både på rivetten og canyonen. Du kan også vente til 2013 kollektionen fra Canyon kommer. Mon ikke der er en 29" fully med. Ellers ville jeg blive skuffet.
/Niels
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Re: fully

Post by Kenny »

Mikkel jeg er klar over at 2x10 kan dække samme område som 3,9 ved at fifle lidt med klingerne og kassetten, Men en 11-36/38 må unægtelig have et større spring imellem gearene end min 11-32.
Det er egentlig lang tid siden jeg har set en dt swiss bagdæmper. Jeg synes umiddelbart de fleste leveres med rp2,rp23, rp32 eller rt3
Har du ikke remote lockout til bagdæmperen? Det har scott normalt, men du har selvfølgelig også selv samlet den.
Har specialized ikke en kæmpe plastdims på deres chainstay? De laver nok forskellige løsninger alt efter årgang.

Bo hvis du nogensinde får kræfter til at træde 1x10 så skal du enten spise meget mindre og smide 10cm i højden. Eller have lår på størrelse med min mave :)

Aha det er en 100mm du har. Jeg synes bare vi snakkede om 120mm sidste år. Men det var måske fordi din var sidste årgang med 100mm.
Nu ved jeg ikke hvordan du har vejet dem. Men mine american classic vejer 1665g inkl QR og fælgbånd. Men er opgivet til 1520g. De køre bare uden problemer.
Der er selvfølgelig ingen grund til at bruge hele budgetet, Men når nu budgetet er 20 kunne jeg jo få en XC9 med fuld X0
XC har 120mm vandring MR har 100mm men tilgengæld er det dtswiss
Det kan godt se ud som om det bliver en udfordring at komme uden om 120mm. Men er bare bange for der går for meget gyngehest i den.
Kommer 2013 modellerne ikke først til efteråret.

Det er et super Tilbud. Canyon siger godt nok jeg er en M/18,5" med mine 180/87 Men jeg vil meget gerne prøve dem begge. Først og fremmest for at få afklaret om det skal være 26 eller 29 og dernæst for at prøve forskellem på affjedrings systemerne.
Jeg er lidt bange for at 29 for et teknisk singletrack til at ligne et grusstykke for så går det sjove ad mtb. Men hvis nu 29 er sagen og 120mm ikke er for meget. Så ser en one twenty xlr2 altså ikke helt dum ud.
http://www.riis-cykler.dk/Cykler/MTB/Fu ... XLR+2.html af en eller anden grund er den ikke på canondales hjemmeside.

Har du evt. tid til at lege torsdag formiddag. Evt. på H12 sporet..
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
HenrikJ
Stuntcyklist!
Posts: 781
Joined: 18 Jul 2007, 20:29
Location: Stor KBH

Re: fully

Post by HenrikJ »

Kenny wrote: Henrik jeg har kort set på dem. Men skal jeg prøve dem skal jeg til Jylland og de bruger dt swiss på deres 2012 modeller. Jeg har ikke sat mig så meget ind i dt swiss men er det ikke til lette ryttere, kræver service ofte og de skal til idlandet for at få service ?
Jeg har snakket lidt fully med niels pind. Så vidt jeg husker er hans en Nerve MR med 120mm vandring som han kun har snakket positivt om.

Nerve XC modellerne er med Fox gafler men fortsat med 120mm vandring både for og bag. Mener dog, at de kan justeres ned til 100mm men det kan Fox nok hjælpe med at svare præcist på. DT Swiss hjul er nu rigtig gode og har kun gode erfaringer med dem. Jeg har haft et sæt jeg kørte på uafbrudt til træning i 3 år uden at skulle justere eller efterspænde !! Og deres 240 nav er næsten ikke til at slide op. Men selvfølgelig kan der være problemer, især hvis hjulets vægtgrænse udfordres.
Henrik
Er du i tvivl så læg hård ud, sæt farten op undervejs og slut så af med en spurt. Så kan det ikke gå helt galt.
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2221
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: fully

Post by Mikkel Henningsen »

Du har ret i det med springene mellem gearene.
Jeg har remote lock-out til dæmperen, med tre indstillinger; helt åben, 20% åben eller helt lukket.
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
Post Reply