Ny asfalt dræber

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Tobias
Fås den i carbon?
Posts: 1178
Joined: 27 Feb 2008, 16:51
Location: Birkerød

Ny asfalt dræber

Post by Tobias »

Jeg har besluttet at købe en racer, har ikke haft en siden jelvas dreng.

Jeg ved at der er meget at vælge imellem og sikkert lige så mange meninger om hvad der er godt. Men ville godt have lidt råd og vejledning.

Hvad skal jeg gå efter?

Mit behov er primært nogle ture om sommeren og så kørsel til arbejde når vejr og til tillader det.

Er størrelse vigtig :lol: lidt fra og til ud fra div. Test på nettet er jeg ca 58'
Hvilke grupper SRAM, Shim? - noget man skal holde sig fra
Nogle stel / mærker der er bedre end andre?

Hvad med pedaler, hvilket system skal jeg vælge? Køre mes SPD på MTB kan godt se fordel i at have det samme men er det godt til vej?

Håber nogle kan byde ind med lidt erfaring :D
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4104
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Ny asfalt dræber

Post by Niels G Henningsen »

En landevejs cykel er i mine øjne mere kritisk med hensyn til størrelsen, så den skal næsten prøves.

Hvis det kun er til engang imellem, kan man godt køre med MTB pedaler og sko på landevejscyklen....Men selv er jeg ganske glade for mine Speedplay på raceren.

Om det skal være SRAM,Shimano eller Campagnolo er mest en "religionssag"...

Hvad er dit budget ?

Skulle jeg ud og handle fuldt køreklar cykel fra hylden, ville det nok blive sådan en her:

http://www.cervelo.com/en_us/bikes/2011 ... ces-specs/

med Ultegra...
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Ny asfalt dræber

Post by Niels P »

Har sådan en Canyon http://www.canyon.com/_dk/roadbikes/bike.html?b=2508 (dog 2011 model) - med ultegra, der koster det halve af Nielses italiener. Sikkert ikke bedre, men den vejer 7,3kg i størelse 58, og har MTB pedaler på. Du må gerne prøve...Image
/Niels
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Re: Ny asfalt dræber

Post by Tobias Sonne »

Hey Toby, det lyder fedt. Bare et par bemærkninger. Den cykel Niels linker til har en 12-25 cassette. Det tror jeg du bliver glad for herhjemme. Skal du senere syd på kan du i stedet sætte en 11-27 el.12-28, måske.

Pedaler! Kører med Look , som mange andre. De sidder og støtter godt, men det er lidt irriterende, at de drejer en halv omgang, når man er klikket ud. Speedplay, kan man klikke i fra begge side - ligesom klamperne er mere beskyttet ved gang i sine sko. Kræver dog lidt vedligeholdelse i form af fedt til lejerne.

En sidste ting, som du sikkert ved. Så er der ingen som betaler fuld pris for en ny bicycle. God jagt, det er den halve glæde ved købet!
User avatar
Niels G Henningsen
3000+ posts = spammer
Posts: 4104
Joined: 16 Jan 2006, 21:03
Location: 2860 Søborg

Re: Ny asfalt dræber

Post by Niels G Henningsen »

Canyon er bestemt også værd at overveje, der er mange penge at spare i forhold til f.eks. Canadiske Cervelo.
Hvilke dæk,sadel og kassette der sidder på synes jeg umiddelbart er uinteresssant.... Det skal næsten altid fintunes til egne krav..

Skal man rigtigt forkæle sig selv med kassette og muligheden for, at ramme lige præces "den rette gearing" kan man kigge hos Marchisio... samlesæt der har bevaret en af de gode ideer ved kassette systemet, nemlig løse enkelttandhjul... alt mellem 11 og 30 (dog ikke 29).

http://clemenzo.com/index.php/content/v ... 1/lang,en/
mvh Niels Henningsen

Jeg er nødvendigvis ikke blot skide arrogant.......
hører bare ikke specielt godt, selv med høreapparater ....
User avatar
Peter Christensen
3000+ posts = spammer
Posts: 3397
Joined: 12 Jan 2006, 15:49
Location: Kgs. Lyngby

Re: Ny asfalt dræber

Post by Peter Christensen »

Har også en Canyon - den billigste alumodel med 105 gruppe til under 8k i størrelse 60cm. Bruger den til at cykle på arbejde på om sommeren så den har allerede kørt en del kilometre og der har ikke været nogle problemer med den. Cykelmagasinet lavede sidste år en stor test af cykler under 10k og her var Canyon klart vinder i value-for-money.
Gid det snart var maj...!
User avatar
Mikkel Henningsen
Med nye lunger
Posts: 2226
Joined: 21 May 2009, 23:25
Location: København

Re: Ny asfalt dræber

Post by Mikkel Henningsen »

Kører på en carbon vision (kopimærke fra weebike), og den føles lidt død ved siden af en 40.000+ racer, men er så til gengæld uendelig god til prisen. Og forskellen fra en havelåge til den er så stor:








Og forskellen fra den videre til de helt dyre er ca så stor:

Hertil
It's not whether you get knocked down, it's whether you get up. - Vince Lombardi
User avatar
Tobias
Fås den i carbon?
Posts: 1178
Joined: 27 Feb 2008, 16:51
Location: Birkerød

Re: Ny asfalt dræber

Post by Tobias »

Mange tak for de fine forklaringer og hints.

Jeg havde håbet på at komme af med under 20K men hvis det rigtige tilbud er der kan jeg lokkes.

Jeg skal nok ud og prøve nogle stykker og er stadig ikke sikker på størrelse, har relativt korte ben og lang krop. Inden jeg fik fully har jeg døjet en del med øm lænd.
User avatar
Niels P
3000+ posts = spammer
Posts: 3168
Joined: 28 Sep 2008, 14:25
Location: Virum

Re: Ny asfalt dræber

Post by Niels P »

Niels G Henningsen wrote: Canadiske Cervelo.
Sorry, fra Canada - men der var en italiener blandet ind: "the turning point came when a top-ranked Italian pro cyclist approached Gérard to design the fastest possible Time Trial bike for him" 8)
/Niels
Post Reply