Højere gearing på min MTB

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
Post Reply
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Højere gearing på min MTB

Post by Peter 'TB' »

Jeg synes ofte jeg løber tør for gear når jeg kører på min by-låge. Den er bygget med mtb dele og dermed mtb krank og mtb kassette. Så vidt jeg kan se kan man ikke få lavere gearing end 11 tæner i en kassette, hvadenten det er mtb eller race - så jeg må blive nødt til at skifte kranksættet ud. (Det er alligevel noget gammelt firkant krank..). Men kan jeg få en racer krank til at passe på min mtb? og vil jeg kunne køre med XT kæde og XT kassette bag og noget racer værk foran?
Image
User avatar
Gunnar G
Set uden lys
Posts: 1027
Joined: 29 Aug 2009, 13:41
Location: Vanløse

Re: Højere gearing på min MTB

Post by Gunnar G »

Du kan ikke få mindre end 11T på en kassette da de gængse freehub bodies har en diameter der ikke tillader 10T. Desuden ville et 10T tandhjul medføre meget hurtigt slid, da kæden kun har fat i 2-3 tænder ad gangen.

En normal store klinge til MTB ræs har 44 tænder. Jeg kører selv med 40 tænder som det største. Har du virkelig brug for mere end 44T på en MTB? Jeg oplever at jeg snildt kan køre benene trætte meget hurtigt på asfalt med gearing 40/11. Det svarer til 40+ kilometer i timen med den kadence jeg kører.

Man kan dog få større klinger end 44T til en BCD på 104mm, der er almindelig på MTB kranksæt. Jeg har set 46T, og de fås måske større.

En racer krank har nok problemer med at passe en MTB bottom bracket. Desuden er klingernes diameter så stor, at de måske rammer dit kædestag.

Edit: Speling.
Toujours sur la plaque.
User avatar
jannik 'lordy' stuhr
Bagfra højre-om!
Posts: 1073
Joined: 24 Feb 2006, 18:06
Location: Værløse
Contact:

Re: Højere gearing på min MTB

Post by jannik 'lordy' stuhr »

jeg har en 48 klinge foran det fungere fint på asfalt
Hvorfor ikke ;)
Når livet er fed på den F E D E måde
http://www.tykkeskolen.dk/
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Re: Højere gearing på min MTB

Post by Peter 'TB' »

Gunnar G wrote:Du kan ikke få mindre end 11T på en kassette da de gængse freehub bodies har en diameter der ikke tillader 10T. Desuden ville et 10T tandhjul medføre meget hurtigt slid, da kæden kun har fat i 2-3 tænder ad gangen.

En normal store klinge til MTB ræs har 44 tænder. Jeg kører selv med 40 tænder som det største. Har du virkelig brug for mere end 44T på en MTB?


mtb og mtb :) Den er monteret med small dæk og den bliver udelukkende brugt til transport til og fra arbejde. Der snes jeg ofte jeg kunne bruge et gear mere end den har nu. Jeg kører iøvrigt uden forskifter og kun den store klinge foran.
Gunnar G wrote: Jeg oplever at jeg snildt kan køre benene trætte meget hurtigt på asfalt med gearing 40/11. Det svarer til 40+ kilometer i timen med den kadence jeg kører.

Man kan dog få større klinger end 44T til en BCD på 104mm, der er almindelig på MTB kranksæt. Jeg har set 46T, og de fås måske større.

En racer krank har nok problemer med at passe en MTB bottom bracket. Desuden er klingernes diameter så stor, at de måske rammer dit kædestag.

Edit: Speling.
Jeg tror jeg vil prøve at kigge efter en klinge der vil passe på mit oldnordiske kranksetup. Racer klinger bliver nok for store som du selv nævner.
Image
Post Reply