RockShox expert søges

Hvilket udstyr skal jeg købe og hvorfor!? - Whats hot and whats not.
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

RockShox expert søges

Post by Kenny »

Jeg har en Reba SL med poploc der giver mig lidt problemer.

Kort før nordic24 begyndte poploc'en at drille. Den åbnede ikke på gaflen når jeg åbnede på styret. Og det var selvfølgelig kun periodisk. Jeg kunne dog åbne den manuelt på gaflen med hånden.

Til nordic24 benyttede jeg mig af Sram's service folk. De kortede yderkablet af da de mente det var for langt.
Der udover sprøjtede de smørelse på drejeskiven da det var som om den gav lidt modstand. Det virkede i hvert fald bedre da den var afmonteret. Men så er det jo svært at låse den :)

Efter en omgang stod jeg igen i teltet og sagde det ikke havde hjulpet.
De skiftede derefter hele lockout enheden på garantien(den sorte cylinder) For så måtte det være fjedren som var knækket.
Efter endnu en omgang kunne jeg konstatere at det stadig ikke havde hjulpet, men det var over midnat og jeg skulle sove.

I onsdags smed jeg cyklen af hos Heino hvor gaflen er købt og viste dem hvad problemet var.
Torsdag da jeg hentede den var der intet lavet, for de kunne ikke finde fejlen.
Efter endnu en forklaring mente sælgeren at det var fordi kablet ikke var smurt og jeg måtte klippe kablet for at vise ham at det ikke var årsagen. For selv med en kabelstump på 5cm uden yderkabel åbnede den ikke.

Mekanikeren kiggede på det og fjernede en plastskive(som jeg opfattede det) imellem drejeskive og gaffel. For som han sagde, hvad gør den godt for og den laver af og til modstand. Jeg fik derefter besked på at afmontere drejeskiven fra tid til anden og smøre den..........

Ja nu har jeg så smidt det kabel i jeg fik hos Heino........Gæt engang den åbner stadig ikke som den skal.

Yderkablet var til at starte et bremse kabel(stålring under plasten) Men da det ikke virkede med det nye kabel har jeg nu skiftet yderkablet til et gearkabel(en masse små ståltråde under plasten) men det virker heller ikke.

Jeg har haft drejeskiven af og overpøst den med rød finishline, men det har intet hjulpet.

Det er 100% ikke fordi der er modstand imellem yder og inderkabel. Men jeg kan mærke at der er modstand et eller andet sted.

Den dims yderkablet går ind i har jeg også smurt så det burde heller ikke være her kablet sidder fast. og jeg fornemmer at kablet er en smule mindre end hullet. Der er i hvert fald ingen problemer med at trække det igennem.

Hvem har et bud på hvad der er galt og er der en der har 10min til at se på den til hotcup?
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Peter 'TB'
BOFH
Posts: 1055
Joined: 02 Jul 2008, 11:57

Post by Peter 'TB' »

Nu har du ikke givet nylondelene olie vel? Nylon har det med at udvide sig så kedeligt når det sker..
Image
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Det er først her til aften jeg har givet drejeskiven olie. Jeg fik som skrevet besked på at give den olie en gang i mellem, og jeg ved ikke om han gav den olie i går, så nu er det gjort. Jeg spurgte om det skulle være teflon olie og svaret var at bare det ikke var en fedt olie der samlede skidt så var det lige meget hvilken olie. Så den har fået den røde finishline som jeg i sin tid fik besked på at smøre inderbenene med da jeg købte cykel i webike.
Det er også minimalt hvad den samler af skidt.

Hvor der er nylon på sådan en gaffel har jeg ingen ide om. Jeg har kun gjort som jeg har fået besked på.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Jacob Korsholm
Søger sponsor!
Posts: 2609
Joined: 29 Jul 2008, 22:30
Location: Bagsværd

Post by Jacob Korsholm »

Skal de ikke bare have den retur, hvis det stadig ikke virker?
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Tjo den har jo været forsøgt repareret tre gange nu. Jeg har lige snakket med mekanikeren. Han vil gerne have den ind og skille den helt ad for at se om han kan finde fejlen.

Han får den ind mandag så må jeg jo se om han kan finde ud af noget.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Henrik Storgaard
Med nyvasket cykel
Posts: 2323
Joined: 22 Jul 2008, 22:03
Location: Vejby

Post by Henrik Storgaard »

Min Recon havde den samme tendens. Så jeg gav den en service, og da jeg skulle hælde olien ud af dæmperen var der faktisk ikke ret meget i. Og derefter spillede lock-out'en max igen. Så i mit tilfælde var det (formentlig) mangel på olie, jeg vil tro at hvis ikke olien står højt nok i benet, så begynder ventilen at gå trægt.

/henrik
User avatar
Philip Brint
Asfalt nej tak!
Posts: 1372
Joined: 08 Apr 2008, 21:27
Location: Allerød

Post by Philip Brint »

Din gaffel mangler med stor sansynlighed olie. Hvis den holder Tæt, så hiv rebounden op , hæld en lille smule olie i og rebounden i igen.

Check på sram.com, hvilken olie du skal bruge.

når du afleverer den på mandag skal du insistere på at gaflen bliver sendt over til SRAM for at blive lavet. De er OK til de hos Heino, men de er alt andet lige bedre hos SRAM.
Rivette F8
User avatar
Peter Christensen
3000+ posts = spammer
Posts: 3397
Joined: 12 Jan 2006, 15:49
Location: Kgs. Lyngby

Post by Peter Christensen »

Hvor pudsigt - jeg har længe haft samme problem med min Reba og har heller ikke kunne finde anden løsning end bare at køre med den åben (hvilket jo også virker fint). Vil dog alligevel prøve at give den en sjat 5W-40 som jeg har til overs fra Berlingo'en :wink:
Gid det snart var maj...!
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

@Henrik Uden at lægge hoved på blokken så mener jeg faktisk at han fyldte lidt olie i da han skiftede lockout cylinderen til nordic24. Den han hev op var vist også sølet ind i olie. Ja det var tæt på midnat og jeg var smurt ind i mudder. Ikke lige der jeg fulgte 100% med i hvad de lavede :)


@Philip jeg laver intet selv. Jeg skal ikke have skyld for selv at have lavet rav i den :) Det virker ikke som om den taber olie.
Jeg tager lige en sludder med Heino når jeg aflevere den for at finde ud af hvor meget styr de har på det. Altså folk laver selv service efter en manual. Hvor svært kan det være for Heino at fylde olie på. Hvis det da er årsagen.

Tak for tippet begge to, jeg nævner det for Heino. Jeg mindes i øvrigt at have læst på mtbr at gafler ikke altid bliver leveret med korrekt mængde olie. Men om det er fox eller RS der har problemer husker jeg ikke.

@Peter RS bruger wt5 og wt15. Men det er måske bare normal motorolie, solgt i små mængder til overpris?
Jeg har da lidt 10/60 hvis du skal køre rigtig ræs med den haha.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Philip Brint
Asfalt nej tak!
Posts: 1372
Joined: 08 Apr 2008, 21:27
Location: Allerød

Post by Philip Brint »

Det er et kendt RS problem. Der er angivet for lille mængde i nogle af deres service manualer.
Rivette F8
User avatar
Jais
3000+ posts = spammer
Posts: 3289
Joined: 16 Nov 2006, 10:18
Location: Gentofte

Post by Jais »

Kenny wrote:RS bruger wt5 og wt15. Men det er måske bare normal motorolie, solgt i små mængder til overpris?
det er det :lol: thansen slår selv CRC
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Philip ja så bliver det jo svært for selv RS at rette op på fejlen :)

Jais og hvad bruger du så. Det er vel ikke for sjovt der er angivet to olie typer. Men det er måske bare en 5/x og 15/x. Det sidste tal må være lige gyldig da olien næppe bliver så varm i en forgaffel at den ændre konsistens.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Nøøøøøj hvor er jeg en træt mand.

Jeg indleverede gaflen og nævnte over for mekanikeren at jeg havde hørt flere steder at de af og til blev leveret med for lidt olie. Men den grinede han næsten af. Det er noget med at der sidder en dims i bunden. Hmm var det mon ventilen, det husker jeg ikke lige. Men olien skal stå ca.1cm over denne dims.

Efter en lille uge blev gaflen meldt klar. Han havde smurt lockout på styret da sådan noget plast jo tørre ud. Og jeg fik vist hvor jeg skulle smøre....Olien var som den skulle være og han havde testet den jævnligt i løbet af ugen uden at finde fejl.
Jeg prøvede endnu en gang at forklare at jeg tidligere havde vist dem at fejlen stadig var der med klippet kabel og det derfor ikke havde noget med lockout på styret at gøre. Men det er jo lidt svært når man står med en gaffel der ser ud til at virke.

Ja i dag skulle jeg så på tur. Jeg når fandme ikke engang ud af haven før jeg finder ud af at lortet stadig ikke virker.
Modstanden på dejskiven på gaflen er så stor af hvis jeg tvinger kablet ned igennem yderkablet, oppe på styret, så hopper yderkablet ud af holderen på gaflen og inderkablet kommer til syne uden at lockouten åbner.
jeg er mere eller mindre nået frem til at den virker fint når man står ved siden af cyklen, men har der været belastning på gaflen imens den har været låst, så vil den ikke åbne igen.

Der er vist ikke andet for end at bede om en ny gaffel.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Kenny
3000+ posts = spammer
Posts: 3252
Joined: 02 May 2009, 14:48

Post by Kenny »

Jeg har til aften optaget en film. Der helt tydeligt viser at det er på gaflen problemet er. Og ikke i pga et tørt kabel eller remote lockout.
http://dl.dropbox.com/u/7124491/VIDEO0009.3gp
Det er sgu lidt underligt når nu hele den sorte cylinder er skiftet.
Klubmester i Tri-Sprint 2016
User avatar
Tobias Sonne
Mangler fart
Posts: 2075
Joined: 07 Aug 2009, 19:50
Location: 2970 Hørsholm

Post by Tobias Sonne »

Hej Kenny,

Jeg har samme gaffel og havde samme problem. Jeg fik udskiftet indmaden på garantien og problemet har ikke været der siden. Hvad det gjorde og hvorfor, ved jeg ikke, men det virker nu!!?!!
Post Reply